hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Tack så hemskt mycket!:)

Elsa har alltid varit en STOR ätare! Aldrig småätit mellan mål, utan ätit mycket när det har ätits. Det är den senaste veckan när hon har varit förkyld och kommit in i 8 månaders fasen som hon har börjat strula.. först med maten (hon är jätteslemmig av förkylningen och varit täppt i näsan så hon har knappt velat äta) och sen börjat sova dåligt. Säkert för att hon inte blivit mätt som hon annars alltid varit.
Jag kommer testa att följa ditt schema from imorgon så ger jag henne några veckor och ser hur det funkar för både henne och oss. Som vanligt ger jag henne riktlinjer av vad som gäller så hon känner sig trygg med det.

Tack återigen för hjälpen:) kram
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av Tin »

Hejja hejja, kor sa det ryker. =D> =D> =D>
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Världens bästa schema! Elsa svalde den med huller och hår och redan efter första dagen hade hon ätit mycket mer vid måltiderna och sovit supergott på dagen:) nätterna har hon alltid sovit fint och 12 timmar på.

Jag har bara en liten fråga om frukost: vi ska sluta ge henne ersättning på morgonen direkt när hon vaknar för vi tänker att ersättning behöver hon inte längre. Men då hon är VRÅL hungrig såfort hon vaknar, kan man ge välling 7.30 och sen gröt och plockisar 9? Eller blir först välling och sen gröt för mycket? Tänker att dom två sakerna är ju i princip samma sak näringsmässigt... plus att välling är mer mättande än ersättning, kommer hon ens orkar gröten 9?

Tack igen för ett jättebra schema!:)
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt!!! :D

Jag gav välling när sonen vaknade, sen ensamlek en stund. Sen gemensam frukost. Här behöver du ju inte ge gröt, ge plockmat, leverpastej, avocado, kikärtor m.m. Men måste inte äta "frukost" så som vi svenskar gör. Min son är ju 11 idag och äter fortfarande inte "Frukost" så som alla andra. Han äter stekta ägg, pannkakor, omelett, gårdagens middag m.m. Vi har aldrig flingor, yoghurt, macka, gröt till frukost på det viset, det är mera mellis hos oss. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Då gör jag annat till frukost än gröt som hon kan sitta och plocka med:)

Tack!
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Hej! Nu har Elsa i mer än 2 veckor varit strulig med sömnen. Förmiddagsluren sover hon bra på, somnar direkt och vaknar efter 45 min. Den långa luren på dagen somnar hon också direkt men sover aldrig mer än 1 timme. Till natten somnar hon direkt men vaknar vid 5.30-6 tiden och ligger och småpratar för sig själv tills det är dags att vakna 7.30 att ramsa om henne funkar inte.. och inatt vaknade hon vid 2 och var superledsen, jag fick tom buffa lite... hon somnade om efter ca 30 min skrik. Är det dags att korta ner på någon av dagslurarna? Schemat är:

7.30 godmorgon+välling
9.00 frukost (olika, men antingen gröt, macka, frukt, hon äter mycket iaf!)
10.00 sova 45 min
12.30 lunch, lagad mat
13.30 sova 2 h (sover aldrig 2 timmar, bara 1, somnar snabbt)
16.00 mellanmål
18.00 lagad mat
19.10 välling
19.30 godnatt
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det är verkligen dags att dra ner! 9-11 mån = 14 tim sömn/dygn.

Mitt förslag är 12+20+1,5
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Låter bra. På vilket av hållen tar jag väck 25 min? Ska Hon fortfarande lägga sig 10 eller istället 10.25?
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Lägg inte senare än 10.00, er första lur kommer ganska sent som det är redan. Flytta sedan långluren till 13.00 så får du fem vakentimmar inför natten vilket borde göra positiv inverkan på nattsömnen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Då har vi ju dilemmat med att sonen slutar förskoleklass 13.45 och jag måste ha med Elsa. Jag kan inte heller ha så hon sover långluren i vagnen, för då måste jag lämna henne obevakad på skolan för att gå upp och hämtar sonen, det vill jag inte. Vet inte hur jag ska lägga upp långluren så det passar att hon kan följa med vaken och hämta brorsan...
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Försöker vrida och vända på vårt schema nu så jag bli4 snurrig haha. Jag tänker på två olika scheman, kan något av dom funka?

7.30 godmorgon+flaska
9.00 frukost
10.00-10.45 sova
12.30 lunch
14.00-15.00 sova
16.00 mellanmål
19.10 flaska
19.30 godnatt

Så hon bara sover en timme på eftermiddagen och har kvar sina 45 min på förmiddagen? Då får hon iof inte så lång vakentid fram till kvällen..

Eller ska man lägga sovluren redan 9.00-9.20 och sen långluren 12-13.30? För då kan hon vara med vaken och hämta brorsan... frågan är då när hon går upp 7.30 om hon ens hinner bli trött kl 9 igen? Idag går hon och lägger sig 10, det är stor skillnad.
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej jag tror inte på någon av de alternativen tyvärr, hon lär inte somna en timme tidigare och hon behöver en långlur för att orka till kvällen. Jag föreslår att du ändrar morgontiden istället, har den tidigare så hon är vaken till hämtning på skolan. Tänk på att ändringen till sommartid sen bara så du inte behöver ändra igen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Ja, det hade ju funkat att ta upp henne 7 och att hon sover 12-13.30 och sen gå direkt och hämta brorsan (vi bor bredvid skolan). Men när ska hon då ha 20 minuters luren? Vi lämnar sonen som börjar 8.40, så jag kånkar ju på dom ytterkläder 8.30 och ska hon sova just då så blir det ju med knas. Jag förstår att jag är jättejobbig nu haha men jag vill bara ha ett schema som funkar att hon är vaken vid lämning och hämtning. Med påklädning så är det en tid på 15 min som behöver fixas för det. Jag och sambon sitter och försöker få ihop schemat men vi vet verkligen inte hur allt ska lappas ihop bra. Det bästa är ju om hon får somna 14 när vi är hemma men då får hon ju inte så många timmar till sömnen sen 7.30.... tack för ni hjälper till! Kram!
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Med påklädning, lämning/hämtning och tills vi är hemma är det en tid på 15 min som går till det skulle det stå!:)
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

har du schema 07-19 med fm lur 8.30-8.50 och middagslur 12-13.30 så borde du få ihop schemat tycker jag. När måste sonen vara INNE på skolan? Måste du följa med upp?

Hon skall ju bara sova 20 min fm lur då kan du antingen lägga henne i vagnen innan och gå en liten omväg till skolan, leka på gården en kort stund innan eller lägga henne i vagnen när du går ut ur skolan. Hon sover lätt 20 min i vagnen den tiden. Täck över med skynke och sov. Bor du i hus, kan du ju bara ställa vagnen utanför dörren säg 8.20 så hon somnar, gå 8.30 till skolan så är hon ju vaken tills ni går in typ.

Det gäller att se sina möjligheter, inte svårigheter. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"