hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Super! Tack:D
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Hej igen!
Nu är Elsa 8 månader och hon har i princip slutat sova alla om dagarna! I några dagar nu så strular hon jättemycket vid 45 min luren på förmiddagen. Hon är ledsen och somnar tillslut så hon bara har ca 10 min kvar att sova. Långluren på 1,5 timme på dagen skriker hon sig nästan igenom och somnar bara den sista halvtimmen... 20 minutaren på eftermiddagen går väl bäst, där somnar hon rätt så fort och utan klagomål. Är det dags att sänka 45 min luren på förniddagen till 20 min? Hon sover 9.15-10 nu, ska man göra så hon istället sover 9.40-10?

Tack:)
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av Tin »

Hej,
kan du skriva ut hela schemat med exakta mat och sovtider? Det underlattar for oss nar vi felsoker.

Har du last om 8 manders angesten i barnaboken?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Självklart:)

7.30 Godmorgon+flaska
9.15-10 sova
10.30 frukt och macka
12-13.30
14.00 ersättning
15.30-15.50 sova
16.30 middag
19.10 välling
19.30 godnatt

Ja, jag har hört om 8 månaders ångesten, och kommer ihåg den från när jag kurade sonen. Han var mitt uppe i den när jag började kura honom, och allting gick superbra trots ångesten. Jag har inte läst om den dock, hur kan man underlätta vid sömnen när den inträffar?

Kram!
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av Tin »

Tackar, japp las om kapitlen om angesten, sa ar du med pa vad som star pa eller komma skall. Angest kan satta sig pa sovandet ocksa fast oftast nattsomnen, men det skadar inte for dig att vara forberedd.

Men jag maste saga.......... nar jag laser schemat, jag tror ........... HUNGER.

Vid 8a manader vaknade mina och ammande, sen stor portion grot, sen macka sen sova 45 minuter. :shock:
Sen ordentlig lunch (riktig mat, jattelass) en timma fore langsoven och kanske en banan precis fore langsovet. :shock:
Sen mellis, middag och valling. Pa em ser schemat bra ut.

Klart som sjutton man inte kan somna om man inte ar proppens. Vad tror du om att planera om schemat med mer mat. Typ:
7.30 Godmorgon+flaska
9:00 Grot och plockisar
10-10:45 sova
12:30 lunch (riktig mat)
13:30-15:30 sova
16:00 mellis
18.30 middag (riktig mat)
19.10 välling
19.30 godnatt

Det ar samma antal timmar som ni har nu men bra 2 sovtillfallen. Och mer mat och precis innan soven. Fundera pa nagot sadant.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Ja, det kanske är för lite mat, jag har inte tänkt på att det kan vara det som stör! Idag har alla dagslurarna funkar superbra, sovit fint som hon alltid brukar men det kanske ändå är dags att ändra i schemat?.. Det enda som inte riktigt funkar är långa luren, jag hämtar alltid sonen på skola som slutar 13.45, hemma 14 igen, och då måste hon följa med då pappan jobbar. Kan man ändra tiden så hon somnar 14 istället? Då måste man ändra förmiddagsluren också va?
Tack för hjälp!
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Då vi är nöjda med hennes schema och det funkade bra igår med lurarna så skulle vi gärna vilja ha schemat så likt vi redan har det men med lite justering framåt och bakåt med sovtider. Så helst samma schema fast definitivt MER MAT! Så jag har slängt ihop ett litet matschema, kan det här se okej ut Ang mat?

7.30 godmorgon +flaska
8.45 frukost
9.15-10 sova
10.30 riktig mat
11.45 flaska
12-13.30 sova
14.00 plockmat
15.30 -15.50 sova
16.30 middag
18.30 frukt/macka
19.10 välling
19.30 godnatt
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

josefinminna skrev:Då vi är nöjda med hennes schema och det funkade bra igår med lurarna så skulle vi gärna vilja ha schemat så likt vi redan har det men med lite justering framåt och bakåt med sovtider, när det väl behövs (tror inte det behövs nu egentligen då det inte var längesen vi kortade ner det). Så helst samma schema fast definitivt MER MAT! Så jag har slängt ihop ett litet matschema, kan det här se okej ut?

7.30 godmorgon +flaska
8.45 frukost
9.15-10 sova
10.30 riktig mat
11.45 flaska
12-13.30 sova
14.00 plockmat
15.30 -15.50 sova
16.30 middag
18.30 frukt/macka
19.10 välling
19.30 godnatt
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Jag skulle ändra det senaste jag skrev men det blev konstigt. Det är iaf texten i den vita rutan som är rätt justerad och som jag menar!:D
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag kommer inte kommentera lurarna detta kanske Tin kan fortsätta med please!

Jag vill här kommentera maten! Det är inte "oftare" och fler flaskor som gäller, utan MAT, riktig mat. Du har inte ens 2 tim mellan frukost och lunch exempelvis då kommer hon förmodligen äta ÄN mindre, det behöver gå ca, 3,5 tim mellan måltiderna. Försök också att börja lägga måltiderna lite mera när man faktiskt äter dessa så hela familjen äter tillsammans.

7.30 godmorgon +flaska
8.30 frukost
9.15-10 sova
11.30 Lunch + banan
12-13.30 sova
14.30 mellis
15.30 -15.50 sova
17.30 middag (18 går också)
19.10 välling
19.30 godnatt

Vi brukar säga 4 mål och en kvällsslurk behöver man. Så jag tog bort 2 onödiga mål, se till och mata på rejält de mål du nu har. :D :wink:
Mat och äta är en kulturell samhörighet där vi lär oss sociala färdigheter bordsskick m.m. och hon är stor nu för att lära sig hur man beter sig runt matbord, inte ha 100% uppmärksamhet på att bli matad m.m. så att ni äter lunch och middag tillsammans är en bra start.
Det är så lätt att man snöar in på mat och sov som något mekaniskt men vi vill ju lära våra barn hur saker och ting går till här i världen, värderingar m.m. därför får vi inte utesluta dem från vår "vardag" som jag tycker många lätt gör. Man ger barnen mat innan för de är hungriga, det skall gå fort smidigt, de sitter med Ipads eller TV, lämnar bordet så får de vuxna "egentid". Men vi glömmer familjen! Ju tidigare man kan få in detta desto lättare är det sen att behålla. :heart:

En 8 mån kräver också MASSA fysiskt aktivitet, hon skall åla mest hela tiden på mage på golvet nu. Ute i skog/natur 1 tim fm och 1 tim em.

Ang. sovtiderna, kan du inte gå i vagn till skolan och hem när du skall hämta? Jag och många med mig gör också så att man kanske då går tidigare låter de sova när man hämtar, stannar på vägen och kanske leker i en park (ta med ett mellis om det behövs till båda) och var hemma när hon skall vakna. Gör hämtningen till en utflykt när hon sover. Du skall ju snart ha 2 lurar, hur tänkte du lösa det då?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Tack för hjälpen!

Hon sitter ju alltid med oss och äter, och hon äter alltid minst ett lagat mål om dagen. Hon sitter också alltid vid bordet och äter med oss/mig, förutom första och sista "fylla på flaskan" inför natten, den får hon i famnen innan natten. Schemat med "extra" maten som du lagt till låter väldigt bra! Hon har krupit rätt länge nu, det är alltid full fart på henne och vi är ute mycket! Aktivitet både inne och ute är inget som behöver justeras:)
Sovandet går inget vidare idag, på henne kl 12, hon ligger fortfarande och snackar och skrattar i sängen.... kanske dags att introducera bara 2 lurar nu? Jag tänker att jag då här kvar 45 min på förmiddagen men skjuter fram kanske 30 min, och sen skjuter fram 1,5 timmen? Med hur mycket då? Hur tyvker du ett bra sovschema ser ut utefter hur hennes schema är nu?
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av TorsMamma »

Där tycker jag Tin gav dig ett superschema på tider och mat faktiskt. :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Tack!

Självklart hade hon kunnat sova i vagnen när jag hämtar sonen och sen att vi är ute, det blir dock problematiskt då jag alltid måste sätta vagnen där nere och sen bära upp henne flera trappor för att hämta sonen. Det funkar att göra så när hon är vaken. Jag vill inte lämna henne obevakad, sovandes i vagnen på skolan för att gå upp till sonen som ska ha hjälp med saker m.m... finns det någon möjlighet att låta henne sova 14 istället för 13.30? Blir vaken tiden för lång då mellan förmiddagsluren och långluren?
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Sen blir jag lite funderad för du skrev (torsmamma) "Du har inte ens 2 tim mellan frukost och lunch exempelvis då kommer hon förmodligen äta ÄN mindre, det behöver gå ca, 3,5 tim mellan måltiderna" på hennes nuvarande schema som hon alltid haft är det 3 timmar mellan frukost och mellanmål, och sen 3,5 timme mellan mellanmål och lunch? (Hennes schema hon har nu finns på första sidan, rätt långt ner tror jag, det kan ha hänt att du missat det när du läst på 2:a sidan) Sen skrev du att Tins matschema var bra, men där är inte 3 timmar mellan målen och det tyckte du skulle finnas?:) från båda mina barns kurningar och vad jag läst i boken så har jag förstått att det ska gå iaf 3 timmar mellan målen? Jag tycker båda era scheman och beskrivningar låter klokt, jag blir bara lite förvirrad för det skrivs olika saker:)
Hon är också väldigt förkyld för tillfället och kinkig med maten, kan det vara att det är både förkylningen och 8 månaders fasen som spökar.. tycker det är svårt att veta om det är det eller hon helt enkelt behöver mindre sömn, schemat kanske inte alls behöver ändras än (dock mer mat).. klurigt:)
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av Tin »

Hej igen,
vet du barn ar inte precis likadana, vi har trottisar och piggisar, vi har morgon atare och kvallsatare.
Blir man aldrig riktigt hungrig (for att man smaater jamt), ater man sig heller aldrig proppis matt, utan sma ater mest. Sma ater man sa sma sover man ocksa har jag markt. Daremot far man trana pa att ata stora maltider om man inte gjort det forut.

Beroende pa vilken barn sort du har far man anpassa lite i schemat. Men MALET skall vara att ha 3-3.5 h mellan maltiderna, inga snacks darimellan och jattestora maltider nar man val ater. Mina barn ar vralhungriga pa morgonen (precis som jag) sa vi ater en andra frukost annars blir vi hangry hela hogen innan det blir lunch.
Daremot ar vi inte sa hungirga om kvallen sa kvallsslurk var aldrig nat for mina barn, bara nagra klunkar. Naval, vi hade MALET i sikte och anpassade lite sa det passade oss. Blir man aldrig riktigt hungrig, ater man sig heller alrig proppis matt, utan sma ater mest.

Samma sak med somn, MALET ar att ge forutsattningar att sova och att ha lurar liggande sa man inte hinner bli overtrott. Det kan se lite olika ut beroenda pa barn men riktlibjerna ar det samma med somntimmar och att sista vakenpasset skall vara det langst sa men hinner blir skont trott infor natten osv. Sa om det passar er battre att hamta forst och sedan ha en langlur, kor pa det. Dvs flytta allt en kvart. Kan du halla liten vaken i vagnen precis innan sov? Kanske pa vagen dit och sen far liten sova i vagnen pa vagen hem igen och sova klart ute i vagn? Det kan ju funka.

Har ar det du som far ga in som kanner dina barn bast, fundera vad som kan fungera och sedan GENOMFOR med attitydmossan pa. Vi ger riktlinjerna och svarar pa fragor sa klart. Men vi tror pa dig, ta in det vi sager och fundera pa de exakta tiderna som skulle funka i ert hus (men litens allra basta i sikte) och kor bara.

Sa. Prova det schema jag lade ut, fokusera all energi pa att liten skall ata stora maltider (da pratar vi en stor barnmatsburk och fruktmos typ). :shock: Och fundera ut hur du kan gora med langluren for att liten inte skall bli overtrott och samtidigt kunna hamta brorsan. Sen kor du, blir det knas, justerar vi.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"