hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Hej! har en dotter på 4 månader som vi började kura nu i fredags. Hon sover 12 timmar varje natt, vaknar inte en enda gång, den gången hon gjorde det så la hon sig ner och somnade själv. Hon somnar även jättefint vid alla 3 dagslurar MEN hon vaknar alltid efter exakt 40 min och är otröstlig! jag behåller lugn, jag ramsar inte i onödan, ger pangramsa såfort jag hör att hon vaknar jag bekräftar när hon lugnat sig, ibland har jag testat att baka in bekräftelsen, inget hjälper. Hon sover absolut inte sina timmar hon ska under dagen. Hon är helt otröstlig och gråter så hon kräks. Det känns som om man utövar 5 minutersmetoden och det skär i hjärtat. Jag kurade min son när han var 8 månader för 6 år sen och allt gick superfint! Jag har pluggat på och det sitter bra, men något måste jag ju göra fel... jag får nästan alltid använda mig av marginalkvarten på dagslurarna. Då går jag in till henne i en snabb gråtpaus, hon pausar i några sekunder sen när jag hör att hon är pågång så går jag in, och då ler hon direkt när hon ser mig och blir superglad. tar aldrig upp henne ur sängen när hon gråtit!

Schemat är:

7.30 godmorgon
7.30 amning/flaska
umgänge
9.30-10.30 sova (hon sover bara 40 min)
11.00 äter gröt
umgänge
12.30-14.00 sova (sover bara 40 min)
14.30 äta
umgänge
16.30-17.30 sova (sover bara 40 min)
17.30 äta
umgänge
19.15 nattslurk
19.30 godnatt, somnar direkt och sover fint hela natten

hur gör jag? mvh Josefin :)
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tänker att du har lite mycket sömn på schemat, om du istället lägger lurarna 45-2-45 som är ett klassiskt tremånadersschema så slipper du bråka på två av lurarna, vet du att hon vaknar efter 40 min så gå in efter 38 :lol: och VÄCK henne. Jag tror att det är en god ide att förmedla att det är du som har koll på sömnen och väcker henne när det är dags. Med mindre sömn på förmiddagen bör långluren gå bättre även om skarvar som vi kallar det, 45 min är klassiskt ( min lillkille var som en klocka :wink: ).

Du gör ju allt som du ska... har du testat husljud? Musik, dammsugning etc högt för att bebis inte bara ska lyssna på sina egna skrik. Kanske solfjäder eller buffning som krisverktyg?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Åh, det tycker jag låter som en bra idé med 45 min istället! Låter logiskt att hon då borde sova längre på dagen också.. Men behöver jag då ändå om lite i schemat eller det räcker att helt enkelt ändra sovtiden? Tack så hemskt mycket för svar!!❤
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Det gick superbra på förmiddagsluren att väcka ett par minuter innan 45 Min, hon var glad och inget skrik ☺
Men 2 timmar nu på dagen.... hon vaknade som vanligt exakt efter 40 min, Jag ramsa direkt och det somnade hon om av. I 10 Min, Sen funkade det inte och hon stegrade sig och gråter ni för fullt. Och hon ska ligga till tidigast 14 om vi använder marginalkvarten. Jag vet inte alls hur jag ska göra, 2 timmar känns så länge mitt på dagen samtidigt som jag vet att hon behöver sina 15.5 timmar/dag...
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej jag tycker inte du behöver ändra i schemat direkt, det ända jag tänker på är att sista luren kommer lite sent och att jag hellre hade sett den 16-16.45. Sista vakenpasset inför natten ska nämligen helst vara det längsta, upp till 3 timmar brukar funka bra vid 4 månader.

Det tar ett tag innan verktygen tar klockrent, MEN det var väldigt positivt att du fick henne att somna om än om det bara var för en kort stund, bådar gott :D . Öspå med husljud och ha gärna en ljudkuliss i bakgrunden när hon sover, typ radio eller tv så hon inte väcks av plötsliga ljud som telefon eller liknade. Var sover hon? säng eller vagn? I vilket fall som helst är en tips att mörklägga vagnen/rummet för att minska synintryck när hon vaknar till.

I och med det har gått så strålande med insomningen och med nätterna har nog ramsan inte hunnit sätta sig riktigt misstänker jag så det är på långluren ni får jobba. Vissa får göra det under nätterna och andra på dagarna men det ger sig så småningom.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Sköter magen vid läggdags

Inlägg av josefinminna »

Hej! Dagsluren mitt på dagen har börjat gå bättre, och Elsa är supernöjd och duktig tjej!:)
Dock har det uppkommit en annan sak som egentligen inte är så allvarlig men som vi funderar på. Hon har sin mattslurk vid ca 19.10 för att sen lägga sig 19.30. Hon har nu 4 dagar i sträck bajsat 19.30 (verkligen exakt!). Så läggningen skjuts nu alltid framåt för att vi bytar på henne. Hon har hela dagen på sig att bajsa men har lagt den rutinen väldigt illa haha. Gör det något när väckning och godnatt är 7.30-19.30 och att man ist får lägga 19.40 varje kväll istället? Ska vi flytta fram hela schemat 10 min då också? Det känns ju som att detta kommer ändras igen, så känns onödigt att flytta i schemat för en sån sak.
Som sagt, ingen världslig sak, men är det okej att det drar ut lite på godnatt tiden?:) kram
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, prova lägga 10-15 min tidigare, så kanske hon bajsar 10-15 min tidigare och därmed är läggningen på tid om du är med? :wink:
Sen ber jag dig att hålla dig till en och samma tråd på ett och samma barn, då har vi hela historiken att se tillbaka på.
GÅ även gärna in under "Kontrollpanel/signatur" och skriv in när hon är född och när du började kura. Hjälper oss enormt. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Hej! Nu har jag lagt till en signatur:)
Bajsar gör inte inte precis innan läggdags längre, och hon gjorde det bara några dagar så vi justerade det aldrig.

Nu är hon 5 månader och då ska ju en kvart bort från sovtimmarna? Vi har dragit bort en kvart på långluren på dagen, men vi upplever att det nu tar längre tid att somna på kvällen och hon verkar inte lika trött när hon ska sova på långluren mitt på dagen! Till skillnad från för bara några dagar sen då hon somnat direkt under alla lurar. Vi är lite osäkra på hur vi ska ändra schemat..

Schemat ser just nu ut såhär (Vi justerade en kvart för 3 dagar sen):

Godmorgon 7.30 flaska
Sova 9.45-10.30 (somnar direkt)
Äta 11 gröt+flaska
Sova 12.15-14 (tar lite längre tid nu att somna)
Äta 14.30 flaska
Sova 16-16.45 (somnar nästan direkt, slår på ett par minuter till ca 10 min)
Äta 17.30 lagad mat+flaska
19.10 nattslurk flaska
19.30 godnatt (tog en timme höromdag att somna, men hon var glad hela tiden)

Hon är aldrig missnöjd! Gråter aldrig eller ens gnäller när det är dags att sova oavsett lur, men nu tar det som sagt längre tid att somna. Verkar helt enkelt pigg ibland. Vad tycker ni borde ändras?
Kram!
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du ändrar inte i schemat förrän behovet uppstår, dvs hon har svårt att somna och vaknar tidigare på någon lur etc. Jag har dock för mig att i den här åldern funkar det bättre att ha 1,5 timmes långlur, så har det varit för mina barn i alla fall. Sen när ni går över till två lurar vid 8-9 månader så kan du förlänga den till två timmar igen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Ja, och det verkar som att behovet har uppstått då hon är pigg vid lurar och svårt att somna. Så vid 5 månader ska man ta väck 30 min och inte 15? Om jag ändrar dagsluren så den blir 12.15-13.45 istället? Behöver jag flytta på hela schemat då eller det räcker jag ändrar dagsluren?
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av mamaA »

hej!

Er lur är ju redan bara 1,45 så det är bara att kapa en kvart. Du skriver att det tar tid att somna här så varför inte lägga den 12.30-14 så blir det en kvart extra vaken innan. Lurar kan vara i olika intervall, 5min, 15min,45 min ,1,5 och 2 timmar så det är dessa man utgår ifrån när man lägger schema.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Hej! Jag skulle vilja att någon tittar på schemat till vår flicka som är 6 1/2 månad! Jag blir rörig i huvudet av alla olika scheman det finns här Ang dagslurarna:) hur ser schemat ut för vår tjej? Hon har nämligen börjat vakna efter 30 min långluren och blir jätteledsen (efter att vi kortat ner förmiddagsluren från 45 min).. Det har hon inte innan.

7.30 godmorgon (ersättning)
9.30 sova (30 min)
11.00 äta (riktig mat)
12.15 sova (1.5 h)
14.15 äta (ersättning, frukt)
15.45 sova (20 min)
17.00 äta (gröt, alternativ riktig mat)
19.10 ersättning/välling
19.30 godnatt
:)
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är för lite sömn på schemat, fm-luren ska vara 45 min ett bra tag till och em-luren ligger precis i skarven att snart kortas ner till 20 min, vilket ni redan gjort. Man gör inte förändringar på två lurar samtidigt utan ändrar en när behovet uppstår. Var det något som krånglade med sömnen som ledde till att ni ändrade? Ändra tillbaka fm-luren till 45 min, em-lurens längd är beroende på orsaken till att ni ändrade i schemat, så lite info om det först tack!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
josefinminna
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 05 sep 2017, 13:26

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av josefinminna »

Tack för svar:)

Vi kortade ner lurarna för hon helt plötsligt började vakna vid nästan varje lur och var jättepigg, så då tänkte vi att hon har för mycket sömn. Men superdumt av mig att tänka att korta ner lite på båda... Men då ska jag ha kvar 45 på förmiddagen, men ska jag ha kvar 45 min på eftermiddagen? För det var när hon sov så länge på båda som hon började sluta sova hela lurarna.
Elsa född 050517, kurades 4 månader.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: hjälp! skriker under dagslurarna när hon vaknar

Inlägg av mamaA »

Hej!

nej, ta då 20 på eftermiddagen :D

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"