Vrålmatch vid läggning samt schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ebblink
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 21:31

Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av ebblink »

Hej!

Jag har egentligen 2 olika frågor, men drar de i samma inlägg ändå.

Då jag märkte att vår dotter började sova sämre efter ca 2 månader letade jag upp shn och väntade tills nu när hon om bara ngra dagar är 4 månader (född 10e maj 2017). Hon har vart en enkel bebis och sovit relarivt mycket och haft en tydlig sömnperiod på 12 timmar med matning i sömnen (iprincip) tills hon började vakna och vara förtvivlad av att vakna???!!! Och så kan man ju inte ha det att man blir panikrädd av att vakna till oftare och oftare. Och helst vill ligga kvar i sängen efter liggamning. Pga förlossningsskada så har hon liggammats på nätterna då jag inte kunde sitta upp.

Så till min första fråga: Första läggning tog 42 min (vakna 8 ggr), andra 37 min (vakna 6-7 ggr), tredje 17 min (hon sov heeeeela natten efter det) osså nu ikväll tog det 1 timme? Det känns som om bebis vid varje ramsning blir superarh/ledsen och skriker tillbaka, som om jag triggar igång henne igen när jag ska ge den slutgiltiga bekräftelsen. Har jag överanvänt ramsan? Svarar jag för fort? Det är liksom som om hon skriker argt som svar och sedan tystnar och när jag efter en stund bekräftar så drar det igång. En påminnelse kan få tyst på det men med en liten fin bekräftelse senare är cirkusen igång. Vad kan jag göra bättre?

Min andra fråga är, jag har gjort en tabbe med hennes schema, vi har bara två dagslurar och jag börjar inse att hon behöver tre, det va bara två på slutet innan kuren och då var det ju inte topp direkt, men det va det jag byggde schemat efter. Kan det vara så att en övertrött bebis blir svårare att lägga? Kan jag försiktigt bygga om i schemat (lite dag för dag) eller ska jag ändra pang bom nu eller efter uppföljningsveckan? Vårt (som jag nu inser kassa) schema är:
0700 vakna
10.00-11.45 sova
14.30-16.15 sova
19.00 natt

Bebis är en rygg eller sidosovare och solfkädern har inte använts. Hon fuökomligt avskyr att ligga på mage med ansiktet i underlagett, leka går prima men inte vila.

Tacksam för snabbt svar så inte kuren är ogjord.
/Ebba
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och förlåt att du fått vänta så länge på svar!!

Bra att du har boken!!

Snabbt svar: Ja, hon behöver tre lurar och ett klassiskt 3-månadersschema på 12-45-2-45 borde funka tänker jag såhär på rak arm. Du behöver dock kanske inte få panik om sista luren bara blir 20 min, jag lägger hellre 15-30 min tidigare på kvällen än kämpa med em-luren men en del bebisar sover gladeligen sina 45 min även på em så satsa på det!

Ja, hon är övertrött och sånt kan krångla till det och sitta i ett tag men byt schema bums och kör vidare därifrån! Bara du vet vad du gör och har attityden av självklarhet så tror jag inte att hon håller reda på antalet lurar vid denna ålder...;)

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
ebblink
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 21:31

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av ebblink »

Hej och tack för svar! Man kan behöva lite bekräftelse på att man är ngt på spåren, annars så svider det ju lite i hjärtat när hon skriker och det är lätt att tvivla...

Jag böt bums till nytt schema dock blir det mer åt 12-45-1,5-45, men ska nog försöka öka långluren lite. Väntade inte på svar. Nu har dock följande hänt:

Natt 4: somnade på ca 60 min sov hela natten
Natt 5: somnade på ca 17 min, vaknade en ggr vid klockan 3, vaken och gnällig/skrikig i ca 45 min
Natt 6: somnade på 5 min, vaknade vid 3.45 och 6.45, vaken i ca 15-20 min båda ggr och protesterade/gnällde
Natt 7(idag): inga proster alls vid läggning!!! Wooohooo!!! Första gången. Dock avslutades kvällsslurken ca 15-20 min innan läggning (bla blöjbyte emellan så hon inte skulle va inne på mat vid läggning) ist för 30... Kan det ha inverkat?

Dagslurar: här protesteras det desto mer och det behövs oftast rullas lite ute i vagnen... Är det värt att ta tjuren vid hornen och köra lurarna inne också? Blir lätt lite väl skrikigt om hon kör 30 min skrik i början av ett 45 min sovpass? Varför börjar hon vakna mitt i natten igen? När är det lämpligt att kunna "sova borta" i tex vagnen? Om man vill gå på middag tex.

/E
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
det gar ju super fint for er. Hejja!

Tja, man far ju vakna till om natten, dedt vor ju vi vuxna ocksa. Och innan hon ar helt pa det klara att det som galler ar att somna om sa kommer det protesteras lite latt. Och du bekraftar med ramnsan att japp, det ar sova som galler. En dialog mellan er, tills liten ar nojd med svaret du ger. Sa att vakna till gor man, nu lar du henne hur hon skall agera da hon gor det, sa se det som ett tillfalle.

Jag hor till den skolan som tycker det ar enklast att kura endast i sang eller endast i vagn. Nar allt har satt sig i liten, och da menar jag minst kuren och sa uppfoljnings veckan, da kan du introducera vagn om daglurarna. Men da ar liten redan overtygad. :)

Och sista fragan, exakt nar hon far kvallsslurken spelar ingen roll, det ar ju inte sa att liten kan klockan. ;) Det viktigaste ar att liten inte ar for trott att fa i sig en ordentlig kvallsslurk.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
ebblink
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 21:31

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av ebblink »

Tack!

Ytterliggare en fråga om dagslurarna. Jag tycker det att få henne att somna i sängen då, därav vagn samt att hon blir så vansinnigt less på att va hemma, hur nattar man bäst en lur hemma? Bör det va ljust i rummet?

Igår somnade hon pang på klockan i bilen... var tvungen att fara runt lite pga ett eventuellt husköp :lol:

/E
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av Tin »

Hej igen,
manga sover bast i dunkelt/morkt rum. I sang. Ar det for tyst i huset, dra pa mozart nara liten.

Vi gjorde sa att vi var ute pa vift under vakentiden, men var hemma da det var sovdax. Det ar ju inte sa manga veckor man kurar sa for litens rutiners skulle sa kan man ju vara hemma - vid sovtid. Vakentid daremot var vi ute i tradgarden, pa affaren, i skogen, pa playdate. Mycket fysisk aktivitet for liten, inte bara sitta i vagn for det blir man ju inte trott av. ;)

Sova i bilen funkade aldrig for de mina, de sov aldrig langre an 20 eller 45 minuter. Sa det kan ju funka pa korta luren om man maste, men langa luren ar bast hemma tills allt sitter i litens kropp.

Hall ut.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
ebblink
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 21:31

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av ebblink »

Hej alla kloka!

Nu behöver jag hjälp igen. första månaden satte sig sovndet och vi fick sova hela nätter!!! det fortsatte även andra månaden och vi glömde bort hur det var att vakna mitt i natten. 8 vecor efter sovkuren fick vår dotter ett virus som satte sig i halsen vilket slutade i 2 dygn på sjukan (sov dock gott även där). Ett par veckor efter börjar hon väcka sig själv av hostningar på natten och nu senaste veckan har hon vaknat och SKRIKIT och tårarna sprutar, och hon skriker som i ren i panik. Ramsa biter ej, buffning biter ej då hon sprattlar runt och skriker och kan hålla på så i en timme. Så då har vi plockat upp henne tillslut då det inte känns ok att hon skriker förtvivlat så länge och då blir det knäpptyst. Såklart. Nattningarna är exemplariska, dagslurarna är även de exemplariska. Men nu vaknar hon alltså och skriker i två timmar någon gång under natten. Och idag så vaknade hon redan en timme efter läggning. hon verkar dessutom pigg när hon vaknar?

Vad kan vi göra så att det inte blir så här? Vill ju inte att det skall bli ngn form av skrikmetod... Skall vi se över schemat? Hon är nu ca 6,5 månader.
07.45 vakna
10-10.45 sova
13.15-14.30 sova
16.15-17.30 sova
20.00 natt

Hon har inte vart mammig men senaste veckan har hon börjat bli det, kan det ha ngt med saken att göra? Att hon är i nån fas? Tänder är det inte för de har redan kommit helt utan att märkas av.

tacksam för hjäp med vad man gör med en bebis som vaknar och direkt drar igång en öronbedövande gäll skrikfest mitt i natten.

/Ebba
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ert schema är ju minst sagt ovanligt, långlur på 1,15 och nästa lur lika lång och kommer väldigt tätt. I den här åldern bör schemat vara 12-45-1,5-45 eller 12-45-1,5-20( runt 7 månader). 12-timmars natt underlättar väldigt när man ska lägga lurarna. Försök hålla samma tidsintervall mellan lurarna och längsta vakenpasset ska vara det sista (gärna runt 3 timmar).

Att hon vaknar och skriker har tyvärr blivit en vana nu och utlyser ni kris varje kväll är det inte konstigt att verktygen inte fungerar. Det är jättetufft när de blir ledsna men om det verkligen är kris tröstar man i sängen, så som det blivit nu har verktygen förlorat sin kraft och hon fortsätter att fråga varje natt om ni verkligen inte ska plocka upp henne den natten också för nu har ju rutinen ändrats och då förväntar hon sig det.

Har hon fortfarande hosta? I så fall ställer du in en skål med grovhackad gul lök som du hällt kokande vatten över vid hennes säng. Ångorna lindrar hostan, funkar klockrent på mina barn och är vår huskur i förkylningstider här på forumet. Att hon verkar pigg kan jag förstå med så mycket sömn på em och så sent så fixa till schemat efter anvisningarna jag gav innan. Man kan inte ramsa och sen gå in, då betyder ju plötsligt ramsan att nu kommer mamma istället för nu ska du sova :wink: . Om du ramsat och sen bedömer att det är kris väntar du minst 10 min efter ramsan innan du går in.

Hur länge har det här pågått? Behöver veta det för att avgöra vilket verktyg du bör använda dig av, om ramsan är helt obrukbar och behöver läras in igen eller om det kommer att funka att använda den.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
ebblink
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 21:31

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av ebblink »

Hej!

Insåg jag skrivit schemat fel.

10-10.45

13.15-14.30

16.45 (mer åt 17)-17.45

Det har hållt på i en dryg vecka att vakna. Vi har inte plockat upp henne varje natt. Det här med att trösta vid sängen eakalerar det hela, det är inte närhet hon vill ha hon vill liksom va upprätt och inte ligga ner... hon är kom ju väldigt mkt över tiden (15 enl sjukvården, 20 enl mig) så kanske ska dra ner på dagssömnen lite enl 7-schemat.

Vi har även väntat en vra stund innan vi hått in efter ramsan... tycker inte ramsan tagit så bra nån gång egentligen...

Tacksam för svar!
/E
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av mamaA »

Hej!

ja du kan dra ner sista luren til 20 min, men långluren bör vara 1,5 timme och se över när du lägger lurarna enligt det jag skrev innan. Hon behöver längre vakentid innan natten vilket göt henne tröttare då.

Att ramsan inte tar betyder bara att den behöver jobbas in ordentligt. Känns lite som det är dags att kura om...använder ni ramsan något på dagarna, hur funkar den då?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
ebblink
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 21:31

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av ebblink »

Hej igen!

Kan väll säga att det gått toppen för barnet att sova hela nätterna, nått undantag pga tänder eller feber eller så. Nu är hon drygt 9 månader och har sedan 4 veckor prommenerat runt helt själv här hemma och plötsligt även kommit på att krypa, sätta sig från liggande osv de senaste två veckorna. Barnet är ytterst ointresserat av att ligga ner och det tar en nanosekund står hon upp i spjälsängen. Helt enkelt en som inte har tid att ligga ner.

Verkar dock va svårt att lägga sig igen så hon står upp och skriker tills vi lägger henne ner. Så min fråga är, kan man lära dem att lägga sig ner på nått kul sätt?

PS, hon sover inte för mkt eller för nära läggning. Utan ställer sig upp bums då hon kan
ebblink
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 21:31

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av ebblink »

En liten Edit här. Ramsan använder vi bara vid läggning på kvällen, det brukar räcka med att lägga henne ner MED snutten så seglar hon iväg på sömnbåten.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det går att fixa. Öva öva öva öva hemma att stå exempelvis vid soffan och att hon sätter sig ner för att göra, hämta olika saker, sen upp igen, sätta sig igen, helst själv. När du märker hon kan det bra själv och går på rutin. Då ramsar man ner dem i sängen med ramsan UTANFÖR dörren. Inget spring i rummet då skapar du en "Ny" rutin. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av TorsMamma »

Ps. hur ser schemat ut nu? Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ebblink
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 21:31

Re: Vrålmatch vid läggning samt schema

Inlägg av ebblink »

Sova 20-8, en sovstund mitt på dagen 2,5 timme. Hon är sjukt tidig med en del saker och hon var för pigg på kvällen vid 2 sovstunder senaste veckorna innan vi böt.

Hon kan sätta sig från fritt stående och från när hon håller i sig. MEN hon lägger sig aldrig ner, hellre döden liksom.

Ramsan bet inte vid stående. Menar du man ska öva in ramsan vid stående/sitt dagtid???
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"