Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tvillingmamma-skåne
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 04 aug 2017, 15:41
Ort: Malmö

Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av tvillingmamma-skåne »

Vi behöver hjälp med att få styr på tvillingarnas sömn, en flicka och en pojke som precis fyller 5 månader. (Födda slutet av mars-2017). Vi planerar att starta imorgon tisdag 29/8, för att utnyttja makens semestervecka (han tar hand om dagpassen). Kanske lite optimistiskt att önska få svar inom ett dygn, men blir jättetacksam om någon expert har möjlighet att svara så fort som möjligt (speciellt på fråga 1 + 2).
Kan tilläggas att jag har läst SHN boken, och i forumet, på allt som har med tvillingar (klistrade favorittrådar) och 5 månaders babysar att göra, men ändå har nedan frågor.

1. Våra villingar sover i samma rum (vårt sovrum) och vi planerar att kura dem tillsammans, samtidigt. När man kurar samtidigt som tydligen ska låta sig göras: Hur gör man om den ena blir lugn snabbare än den andre innan man lämnar rummet med ramsan (och t.o.m. somnar)?
Gissar att man väntar på att “ramsa på vägen ut” tills den som blir lugn sist? Men då lär väl sig den som blivit lugn/somnat först sig inte att ramsan ska bita? Kan man köra en bekräftelseramsa till den som blir lugn först, utan att lämna rummet? (för att vänta på att tvilling nr 2 blir lugn av buffandet innan man lämnar rummet).? Några andra tips här?

2. Jag är orolig för hur det ska gå med att ta bort deras nattmål (amning) som brukar infinna sig vid 04-05 tiden då de alltid varit vrålhungriga. De vaknar ofta ledsna, och har vänt sig från mage till rygg och kan inte buffas igen till sömns.
Jag förstår att lösningen heter mera mat dagtid och riktig mat, men då vi började med smakportioner för 1,5 vecka sedan så är det inga större mängder fast mat som de får i sig i dagsläget. Även om mängderna fast mat verkar öka lite varje dag. Vi har nu precis börjat med fast mat vid 2 tillfällen om dagen, det går i dem med blandat resultat. Efter matningen erbjuds de bröstet för att kunna äta sig mätta.
Jag antar att jag måste ladda med rätt attityd för att få dem att somna om med buffande och ramsande första natten! Då andra babys sover hela natten med liknande matvanor kommer våra tvillingar också att klara detta. Tar gärna emot tips här. Jag vill inte vänta med att kura tills de äter mer.

3. Båda barnen har börjat vända sig om, från magläge till ryggläge. När detta händer så har det hittills varit helt omöjligt att få dem att somna om.
Vad gör jag ifall någon av tvillingarna vänder sig om och börjar skrika under kurens natt 3 eller 4? Det står ju att det är slutbuffat från natt 3, men får man använda det i krissituation, efter att man har lagt dem tillrätta?

4. Barnen sover i varsin spjälsäng som är placerade i direkt anslutning till vår säng på den sidan som jag ligger. Tyvärr finns det inte plats att ha något mellanrum alls mellan deras sängar och vår säng, då sovrummet är så litet. Vi fick klämma in spjälsäng nr 2 “med våld” i rummet och nu måste jag och maken klämma in oss sidledes förbi spjälsängarna för att komma förbi. Det går heller inte att möblera på annat sätt i sovrummet och vi har inte fler rum att använda i dagsläget som vi bor nu.
Frågan är: När vi sover i sovrummet igen efter kurningsnätterna, är det en katastrof om barnen “känner” eller även ser oss föräldrar ligga så nära bredvid? Kommer detta att förstöra allt så att de inte lyssnar på ramsan (även om vi inte reser oss upp utan enbart ramsar liggandes)?
Vår plan är att mörklägga deras sängar med svarta lakan som en typ av sänghimmel, detta kan väl hjälpa lite grand?

5. Gällande napp, så är de nu helt beroende av napp, speciellt vid insomning samt även dagtid för att hålla dem lugna. När vi nu slutar tvärt med nappen i sängen när vi börjar kura, finns det möjlighet att fortsätta med napp när det behövs dagtid?
T.ex. kan jag ofta få dem att suga mer vid amning om de är för uppspelta vid amning och behöver lugnas, alternativt gråter i vagnen vid (vaken) promenad, alternativt gråter vid bilfärd (de gillar INTE att sitta fastspända i sina babyskydd). Eller kommer detta att förstöra för dem när de ska sova?

6. Jag har förstått att barnen helst inte ska sova utanför de sovtider som är satta i schemat, förutom en 5-minuters lur som man kan “bjuda på”. Hur gör man då ifall de somnar trots allt utanför schemats tider? Här tänker jag främst på ifall de somnar i vagnen (sittandes) ifall vi promenerar med dem under deras vakentid? I dagsläget så har de svårt att somna i vagn och blir lätt uttråkade och skriker då. Därför blir vi alltid glada ifall de lyckas tar en liten tupplur under promenaden. Betyder kuren att vi måste väcka dem efter 5 minuter här? Det är ju svårt att schemalägga en tupplur annars under promenad, för dessa promenader är ju väderberoende (ingen anledning att gå ut i regn-storm), samt det är även olika ifall de somnar eller inte på en promenad när de är sittande i sittvagn.

7. Finns det någon “diplomerad SHN-kurare” eller någon annan som kan hjälpa till i kurandet av våra tvillingar, som bor i Skåne (Vi bor i Malmö)? Då det enbart är jag och min man och vi inte har hjälp av släktingar eller vänner, vore det skönt att kunna få hjälp med kurandet av våra tvillingar, av någon som har gjort detta tidigare. Alla tips mottages tacksamt.

VÅRT SCHEMA:
8.00 Vakna och äta (amning)
8.30 - 9.30 Social delaktighet (egen morgontoalett & frukost)
9.30 Sova 45 min - liggandes i sittvagn
10.15 - 11.00 Aktiv lek (t.ex. babygym)
11.00 Äta lunch (Gröt + katrinplommon, ev. amning efteråt om de är hungriga)
11.30 - 13.00 Sova 1,5 h (spjälsäng)
13.30 - 16.00 Vakentid (både full aktivitet samt delvis social delaktighet.)
14.00 Äta mellanmål (amning/ersättning)
16.00 - 16.45 Sova 45 min
16.45 Äta middag (Puré + katrinplommon, ev. amning efteråt om de är hungriga)
17.00 - 18.30 Vakentid (både full aktivitet samt delvis social delaktighet.)
18.30 Äta (amning)
19.00 “Skrattet till gonattet” (Skratta, Byta blöjor (jätteroligt), Pyjamas, Bada)
19.30 Äta (100 ml ersättning), därefter fortsatt “Skrattet till gonattet”
20.00 Läggdags

Kommentarer till schemat:
Av olika skäl vill vi INTE ha sovperiod mellan 13-16, därför är middagsluren lagd 11.30-13.

Anledning till att deras första lur är lagd 9.30, är att de inte orkar vara upp mer än 1,5 timme på morgonen, innan de blir jättekinkiga och trötta.
Dessutom är den tidiga luren också lagd så tidig för att få dem att somna vid lunch-luren som är 1,5 timme kl 11.30.

Hoppas det är ok att separera det sista kvällsmålet/slurken till 2 tillfällen (ca en timme emellan). Tvillingarna är vana att få ersättning efter sista amningen. Vi har märkt att det tar 1,5 timme från att vi startar sista kvällsamningen med efterföljande ersättning - och att vi även ska hinna med att ha roligt med dem samt bada och byta om - tills de ligger i sängen för nattning. Tidigare körde vi ersättningen direkt efter amningen, men nu har vi med gott resultat delat upp dessa måltider så att de först ammas, sedan badar och därefter får en sista tillskott innan de ska somna. Detta är även lättare att få i dem ersättningen när de har tröttats ut lite efter badning och skratt. Tidigare var det lätt att de kräktes när de fick ersättning direkt efter amning.

…..........
Lite bakgrund om barnens nuvarande mat och sovvanor:
Nuvarande matvanor:
Barnen har i princip helammats tills för 2 veckor sedan då vi introducerade smakportioner, förutom att de alltid har fått ersättning efter sista kvällsamningen innan läggdags. Målet är så klart att barnen ska äta mer fast mat, men i dagsläget ser det ut som det kommer att ta flera veckor tills de gör det. Just nu får de smakportioner och vi erbjuder amning efteråt. Flickan är snabbare än pojken på att äta fast mat. Vi föredrar att de ammas till 6 månader och att fast mat läggs till i långsam takt för var och en så att deras magar och även motivation till att äta fast mat ökas upp.

Nuvarande sovvanor:
Nu lägger vi dem ca 20- 20.30-tiden och de går upp mellan 07-08, ibland 09. Vi buffar dem till sömns. Tar allt mellan 5-30 minuter - oftast räcker 5-10 minuters buffning.
Dessutom vaknar de så att vi tar upp dem för amning oftast en gång per natt (vid 3-5 tiden), ibland två gånger (2-tiden + 5-6-tiden).
När de vaknar för natt-amning (kör dubbelamning i soffan) tar det mellan 5 men ibland 25 minuter innan de somnar igen efter amning, så då är de vakna mellan 30-60 minuter.

Tyvärr sover de väldigt oroligt däremellan - speciellt de första timmarna efter läggdags och sista morgontimmarna innan uppvaknandet. De vaknar till väldigt ofta och jag lyckas få dem att somna om genom att stoppa in nappen och buffa dem.

Under dagen är det väldigt svårt att få dem att sova längre stunder. De kör mest små tupplurer, 25 - max 45 minuter. För att få dem att sova den längre dagsluren vid lunchtid måste någon ligga bredvid och buffa vid uppvaknandet efter 45 minuter, ibland lyckas det ibland inte.
Tvillingar födda slutet av mars-2017.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkomna! :D

Jag skall försöka svara så gott jag kan. :wink:

Tvillingar som du säkert läst om du läst våra tvillingtrådar är ju lite annorlunda. Men som Gunde säger, ALLT går!

1. Om det verkligen inte går att separera dem något. Så får du göra lite så som du beskriver. Buffa den som skriker mest till något lugn, gå ut med ramsa och ramsa dem båda över en och samma kam. Det går in bakvägen på den som somnat. Med tanke på det du skriver om bakgrunden så tror jag det största problemet för er kommer vara att ni buffar för länge och för mycket då ni gjort detta till sömns innan. Här lär det ställas FRÅGOR och ni måste räkna med att buffa kort och istället få gå ut och in flera gånger. Det kommer vara frestande att buffa längre för man vet det går fortare att få lugn. Men här är mera tålamod och envishet som kommer att krävas. Kanske kan ni i alla fall lägga båda tillsammans och lugna var sin och gå ut tillsammans med ramsan?

2. Här säger du svaret egentligen själv. Även när jag läser bakgrunden. NI MÅSTE öka maten tills de säger stopp. Det är bara att ösa på 2 två måltider ni har rejält. Annars står de sig inte på natten. Och kuren medger inte att man "matar" för det är inte särskilt konsekvent. Då får ni diskutera om ni tänker öka maten eller skjuta på kuren. De skall få äta sig rejält mätta. Anna skriver om förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka trugning.

3. Titta runt under våra klistrade favorittrådar om vändningscirkus. Man kan rulla handdukar och lägga längskanten under madrassen så de ligger lite skålade och därmed får svårare att vända sig. Man övar vända tillbaka från rygg till mage på dagen 10ggr/5min/dag/tvilling. De skall kunna vända sig själva. Om de inte gör det, får man lära dem och somna om på rygg och sedan när de sovit 10 min (exakt 10) går man in och vänder tillbaka. Läs på forum om vändningscirkus!

4. Sänghimmel kan absolut vara till hjälp, men mörkläggningen i HELA sovrummet skall vara så pass kolsvart (även kl. 12.00 mitt på dagen) att ni inte ser handen framför er. Då bör det inte heller vara något problem. Även skärma av på sidorna längs spjälorna gör att de inte ser er eller varandra om man sänker botten på sängarna rejält.
Ni kan sova men första månaden om man måste ramsa dem, smyger man ut och ramsar UTANFÖR precis som under kuren.

5. JA, detta kommer förstöra, här får ni hitta andra saker som lugnar, kanske en muta med majsbåge eller annat spännande.

6. De skall ju inte sova på "promenad" utan i stillastående vagn. Och vi brukar rekommendera att man försöker vara ute 1 tim fm och 1 tim em oavsett väder (borträknat lurar) Så fundera på detta lite tycker jag. När schemat sitter i kroppen kommer de inte sova om det inte är sovtider. Och under kuren så undviker man att vara ute i anslutning nära en lur tid, utan i så fall direkt efter en lur när de är vakna.

7. Här får du titta under rubriken Dipl. SHN kurade och kontakta själv. Men jag har lagt ut en liten krok och se om någon har möjlighet.

SCHEMAT:

Jag har läst er bakgrund men att ha en lur så tätt som 1tim och 15 min efter en FM lur är inte så väldigt bra. De behöver ca 2 tim mellan lurarna. Om du absolut "Måste" ha lur 11.30 behöver du ha morgon 07 och lägga fm luren 8.30 och sedan ha natt 19 istället. Fundera på den!

Att dela upp kvällen så är inga problem med maten så.

Sen vill jag fylla på, ingen här på forum är emot amning eller ens långtidsamning. Tvärt om, vi vill stötta allt som gör föräldrar och barn glada. Att amma i anslutning till mat är inga som helst problem. Man kan välja att amma innan maten eller efter maten. Varje måltid har man ca 45 min på sig att genomföra. Tänk på att 5-6 mån brukar vara lite för vakna och pigga och dåligt tålamod och vill ha sin mat, fort, fort, fort. Äter oftast också fort och tröttnar. :wink:

Läs igenom boken med sina stora delar. Lugnet, säkerhet, trygghet och safarin.

Tänk igenom, ha en solklar plan A, sen en plan B och en reservplan C som håller. Då brukar attityden vara på plats och den är MAGIN på hela kuren. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tvillingmamma-skåne
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 04 aug 2017, 15:41
Ort: Malmö

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av tvillingmamma-skåne »

Stort tack för snabbt och utförligt svar! Vi är taggade och kommer att köra igång ikväll. Har tagit till mig dina kommentarer om att inte buffa för länge, och anpassa schemat lite mht till dagslurarna. Vi har även ökat upp storleken av matportionerna idag och kommer fortsätta göra det varje dag nu.

Både jag och maken kommer att vara med och kura från läggdags tills midnatt, då maken går och lägger sig i annat rum. Förhoppningsvis kan han hjälpa till under första kvällen om båda tvillingarna behöver buffas/lugnas ner samtidigt.
Tolkar jag dig/boken rätt i att; efter första "beskedet" när buffningen är snabbt avklarad (tills de ligger still och inte skriker), att vi båda går ut och ramsar samtidigt.
Sedan när "frågorna" kommer, dvs någon av dem piper eller gnyr, så kör någon av oss påminnelsen + bekräftelsen. Först när någon av dem stegrar och skriker upp sig, så går någon in igen och lägger snabbt tillrätta och buffar snabbt tills den lilla kroppen är lugn och sedan snabbt ut igen.

En annan fördel att maken är uppe tills midnatt är att jag senast då kan pumpa mina bröst, som annars kommer att explodera ifall ingen amning körs förrän på morgonen. Det är ju svårt att pumpa (elektrisk dubbelpump) om man måste vara på helspänn och springa in vilken sekund som helst. Finns det några andra tips mht till nedtrappning av amning (sluta nattetid), så att mina bröst "anpassar sig"? Vad jag förstår så gör ju även pumpning att mjölkproduktionen inte kommer att avta?

Den enda frågan jag har till ditt svar, är dina kommentarer om att ha en plan A, B och C. Jag förstår helt att vi båda måste ha rätt attityd och inte vara det minsta osäkra på att kuren kommer att funka. Men att ha plan A, B och C; Menar du då att vi måste kunna lathunden ut och in? Eller finns det något skrivet om plan A, B och C, och isåfall vart?

Sedan tackar jag för att du lagt ut en krok ang om det finns några som kan hjälpa till med kurandet som bor i Skåne. För din info så har jag mailat den kontaktpersonen som står listat för Skåne - och mailet studsade tillbaka. Så den kontaktinfon är inte uppdaterad. Kanske ni kan uppdatera med rätt email, alternativt PMa mig med någon kontaktperson, om sådan finns?
Tvillingar födda slutet av mars-2017.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av SusanD »

Hej Tvillingmamman och pappan,

jag bor i Skåne, nära Ängelholm, och är SHN-kurare så ni får gärna höra av er om ni vill.

Tänk på att ni första natten verkligen ska jobba på tryggheten hos era småttingar, så pips det in och buffa bums tills de lugnar sig och ramsa ut. Natt två buffar ni vid läggningen och jobbar därefter med ramsan, undvik och buffa men om det uppstår en krissituation så kan man buffa och ramsa ut.

Hälsn Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
tvillingmamma-skåne
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 04 aug 2017, 15:41
Ort: Malmö

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av tvillingmamma-skåne »

Status dag 2, inför natt 3, och fler frågor:

Vi startade kuren som planerat tisdag natt, och det har gått med blandat resultat. Nätterna har gått bra, dagslurarna har inte fungerat.

Skulle akut bli väldigt tacksam över råd från någon expert, angående hur jag ska agera när ett av barnen storgråter och inte vill sova under sina dagslurar - och INGET hjälper för att lugna (förutom buffning, som vi dock nästan helt har slutat med).
Detta beteende med storgråtande som inte går att lugna ner - kan ju även ske nattetid kommande nätter/morgonar, och jag behöver då råd om hur jag på bästa sätt ska agera - också mht att de är två.

Den största förändringen mot tidigare, förutom att vi slutat buffa dem till sömns, är bort med napp, införandet av schemat (tidigare hade vi mer flytande mat & sov-tider) samt att vi verkligen proppar i dem riktig mat så det nästan sprutar ur öronen och amning ovanpå det. Magarna verkar fungera tack och lov och de verkar gilla mat mer och mer.

Vi är så tacksamma att de sover på nätterna, och senaste natten var ju första gången i deras liv som de sovit hela natten i så många timmar. Wow!
Men - även dagslurarna måste ju börja fungera för att de ska vara uthärdliga och hanterbara dagtid. Speciellt från nästa vecka - uppföljningsveckan - som jag måste hantera själv då maken börjar jobba. (Han kommer hem ca 17.30-tiden.).

Jag har kört nätterna, maken kört dagarna och de två korta lurarna,. Jag har varit med vid den längre luren mitt på dagen samt vid alla matningarna. Jag kommer att fortsätta köra nätterna, då jag bättre hanterar avbruten sömn och kan ta igen med korta tupplurar under dagarna (somnar direkt) när maken nu är hemma.

Snabb sammanfattning:

Natt 1
Flickan blir lugn ganska fort efter de första två påminnelseramsorna (den sista av dessa är mer som en bekräftelseramsa - lugn och len). Pojken blir hysterisk, men lugnar till slut ner sig efter 20 minuter. Då körs bekräftelsramsa till.

23.35 vaknar pojken - flickan förblir lugn under hela hans skrikförlopp.
Pojken är igång i en hel timme, innan han slutligen somnar. Då fokus är på “säkerhet” under första natten, går jag ofta in och buffar när han skriker upp sig kraftigt, solfjädrar och ramsar ut. Går ca in 4 ggr under denna timme och buffar kort och går snabbt ut. Ramsar däremellan, med “längre och längre pauser” mellan ramsandet.

Pojken somnar till slut 0.35. (får bekräftelseramsa 0.24, snyftar vidare men stegrar inte och somnar till slut.)
0.40 - Tyvärr vaknar flickan med ett högt skrik. Ramsar henne först, men hon fortsätter skrika högre. (Kanske första gången hon känner av ramsan då hon somnade så fort vid läggning?)
Pojken vaknar så klart också och båda stortjuter. Går in och buffar bestämt och ramsar mig ut.
Flickan blir lugn efter 10 minuter (ramsar 2-3 ggr däremellan och går in och buffar väldigt kort en gång till när båda är lite lugnare i några sekunder). Biter ramsan eller är hon utmattad?
Pojken fortsätter att gråta och snyfta, drar igång med högt gråt igen vid påminnelseramsa. Tystnar efter ett tag, jag bekräftar och han går igång igen.
1.00 - går in och buffar väldigt kort (4 snabba buffningar) - på båda då flickan gnyr och rör sig och pojken fortfarande gråter och snörvlar.
Detta verkar bita, båda lugnar ner sig efter att jag har ramsat mig ut. I slutet av denna ramsningen låter jag mer som en bekräftelse än påminnelse (lugn och len).
Helt tyst efter detta. Jag bekräftar INTE igen efter detta.

Det är tyst fram tills de ska väckas och vi föräldrar står båda på helspänn i hallen. 7.25 (5 min innan planerad väckning) gnyr så pojken, och innan han hinner stegra upp sig kör vi tjo och tjim i stor stil. Båda ser chockade ut, pojken har röda ögon efter allt gråt under tidiga natten.

Men vi är så tacksamma att de har sovit från 01 - 7.30 och inte krävt att få ammas vid senast 05 som brukligt. Första natten någonsin utan matning, samt första natten utan napp (sedan 2 veckors ålder. Känns som en väldigt bra start på kuren!

Dag 1
Barnen är trötta.
Förmiddagslur 45 min:
Vagnar snabbt och pausar. Ramsan verkar inte bita alls på pojken, flickan blir lugn ganska fort. Hon får en påminnelseramsa. Efter 10 minuter så somnar dock även pojken, kanske av utmattning? (Däremellan vagnas de i 2 min perioder med 3-4 min paus däremellan).

Middagslur 1,5 h:
Flickan blir lugn ganska fort, pojken gråter upp sig och blir hysterisk. Först efter 20 min tystnar pojken. Han får bekräftelseramsa på väg ut efter sista buffningen. Då slocknar de.
För övrigt är denna lur liknande som middagsluren för dag 2, se nedan.

Eftermiddagslur 45 min:
Liknande förmiddagslur, se ovan.

Natt 2:
Nattningen klaras av på 5 minuter. Körde en snabb kort buffning på båda (typ 8 kraftiga buff) samtidigt som jag solfjädrar. (springer mellan deras sängar). Helt tyst efter bekräftelsen.
Och helt tyst hela natten fram tills väckningen (förutom lite hostande.). Vi är helt chockade och glada över att de äntligen sovit sin första natt i hela sitt liv. :)

Dag 2: Barnen verkar lite piggare vid morgonens tjo och tjim, men som vanligt blir de trötta fort.

Dag 2 - Förmiddagslur 45 min - liggande i sittvagn:
Tjo och tjim samt aktiv lek som tröttar ut innan läggning.
Orolig läggning så fort de läggs ner. Ramsan biter ej. Flickan blir lugn fort. Pojken skriker upp sig, lugnar först ner sig efter 20 minuter. Under dessa 20 minuter så vagnar vi enligt konstens alla regler (såsom rädda från ett stup), fast enbart kort tid - max 1-2 min, sedan längre paus däremellan. Bekräftelseramsa körs alltid i slutet när pojken är helt lugn. (Men kanske pojken somnar av utmattning igen?)

Dag 2 - Middagslur 1,5 h - i separata spjälsängar:
Lägger dem med lite längre solfjäder, båda två protesterar och gråter upp sig. De får 4 snabba buffningar var (kändes att det behövdes), ramsar högt på väg ut och utanför dörren (bestämd och självklar ton). Flickan lugnar ner sig.
Pojken snyftar och gråter, skriker upp sig hela tiden. Så fort han är lite lugn så kör jag en len påminnelseramsa. Inget ljud från flickan, men pojken fortsätter gråta. Han är arg, skriker upp sig. Kör en påminnelse igen (efter reaktion på ca 2 min.). Inget biter, han gråter argt. Påminner efter 4-5 min. Anser att detta är kris, och går in och buffar pojken, 8 bestämda buffningar (han lugnar sig lite), solfjäder och ut med självklar attityd påminnelseramsa. Efter totalt 20 minuter från läggdags, så lugnar pojken slutligen ner sig (påminner var ca 4 minuter så fort han går ner i varv). Sista påminnelsen efter 20 min verkar funka - han tystnar. Eller så är han bara utmattad av allt gråt och hulkande/snörvlande? Tycker så klart synd om honom men jag “mosar på” för att följa kurens regler.

Flickan vaknar efter ca 40 minuter. Börjar prata med sig själv i sängen. Hon stegrar sig dock och jollrandet blir högre och högre. Kör påminnelseramsa vid 2 tillfällen (4 minuters mellanrum); men inget biter. När hennes jollrande ökar i volym så väljer jag att ta upp henne i glatt tillstånd. Av erfarenhet vet jag att hon annars blir arg och ledsen, och vill inte riskera att hon börjar storgråta. Hon kommmer ju ändå inte att somna om på denna luren. Visar sig att hon hade en bajsblöja igen, kanske därför hon vaknade?

Pojken sover vidare i en liten stund till. Men när det är 20 minuter kvar av den ursprungliga tiden för 1,5-timmes luren, vaknar även han, dock genom att stortjuta. Efter att han har stortjutit i 20 minuter så tar jag upp honom i en kort gråtpaus (när han hämtar andan?), och kör tjo och tjim i stor glad stil. Tog alltså upp honom exakt efter 1,5 timme på tupplurstiden, även om han inte somnade förrän efter 20 minuter.

MINA FRÅGOR
Saken är den att flickan brukar vakna glad, och pojken brukar vakna ledsen, har varit så de senaste 2 månaderna både efter natten och vid dagslurarna.
Pojken är också mer känslig som person och har varit den som tidigare har buffats längst till sömns och vaknat oftast och velat hålla i handen för att somna om.

Min plan är köra enligt följande inatt/ imorgon (men jag tar JÄTTEGÄRNA emot tips och råd på vägen):
Natt - oavsett vad som händer - inte ta upp - även om den ena tvillingen väcker den andre. (Hittills har detta inte skett, men vi har heller inte haft något uppvaknande än under vargtimmen under kuren, det kommer ju säkert hux flux.)
Natt - kör ramsa vid gråtande, försöka ej ramsa mer än var 3-5 minuter. Vid absolut kris (arg storgråt) - snabbt in och buffa väldigt kort / solfjädra tillrätta

Dag: Samma som ovan, fast vi tar upp den som är hysterisk inom marginalkvarten för den längre luren (tar upp vid paus i gråtandet). Tar upp först efter 45 min från läggningsstart vid kortare lur.

Som jag skrev inledningsvis, behöver jag råd från någon expert, angående hur jag ska agera när ett av barnen storgråter och inte vill sova - och INGET hjälper för att lugna - förutom buffning, som vi ju inte får använda från och med nu? (Eller får vi använda buffning kort vid kris, vill ju inte att det ska bli som 5-minuters skrikmetoden). Och man får ju absolut inte ta upp. Då är väl en kort snabb buffning att föredra (och snabbt ramsa ut), för att få ner hysterisk gråt?

Det enda verktyget annars vi har nu är schemat, samt ramsandet. Vill dock inte ramsa för mycket (har läst på forumen om andra exempel där verktygslådan överanvänds). Gärna tips för både dag och natt-kriser med storgråt som ej avtar. Speciellt viktigt för uppföljningsveckan då jag är själv med dem även dagarna.
Tvillingar födda slutet av mars-2017.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
vilket fantastiskt jobb ni gjort hittills. Wow.

Klart de ar lite olika, bara for att man ar tvillingar ar an ju inte exakt samma person. Min barn var reagerade och olika pa kuren, visserligen nyanser och 3 ar emellan men de var absolut inte samma barn att kura. Det blir ju salkart extra tydligt for dig som kurar dem samtidigt. Sa de kan ha lite olika reaktioner, ta lite olika ang tid for polletten att trilla ner, men ni kommer komma i mal. Sarkillt efter denna fina start.

Min forsta var ocksa en gratvaknare under en period, det som hjalpte da var att nar det var dags att lyftas upp ut sangen enligt shemat, forst vandas pa rygg och smaprata lite. Da byttes graten mot ett leende. Och sen plockade jag upp en glas bebis. Vart att prova, pa nat satt brot det hennes vana att grata nar hon vaknade.

En annan tanke jag har till pojken din ar mera mat. Hur mycket gar ner under en lunch? 1 dl eller 2 dl? Pojkar brukar ata en mer an flickor och mina tjejer var totala matvrak. Klart man vaknar alternativt inte vill sova om man inte ar proppis menar jag.

I ovrigt jobbar ni sa fint, ramsan tar over och buff endast i kris, men om det ar kris sa hjalp dom. Fundera over var kris ar daremot och lyssna pa de sma, en arg bebis ar ok, en ledsen/hysteriskt gratande bebis skall hjalpas. Solfjadern ar ju ett annat krisvektyg som ar lite mer "light" an buffandet om du ar radd for buff trasket. Backa sa mycket det gar.

Jag tror absolut de kan vara lite overtrotta vid daglurarna fortfarande och darfor svart att somna, men det kommer ge sig. En undran, det star "liggande i sittvagn" pa en av daglurarna? Vad betyder det? Pa rygg eller mage? Vi brukar rekommendera samma sovplats under kuren, hall er till spjalsangarna eller till liggvagnen tills kuren och uppfoljningsveckan ar over. Annars blir det bara mer fragar "skrik" fran det sma. "Vad hander nu mamma?" "Skall jag verkligen sova har?"

Sen maste jag tipsa om att kontakta SusanD som skrev till dig i traden, hon ar var tvilling specialist. Skicka ett DM till henne sa hjalper hon.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
tvillingmamma-skåne
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 04 aug 2017, 15:41
Ort: Malmö

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av tvillingmamma-skåne »

Hej kära Tin,
Stort tack för ditt svar och pepp, som kom lägligt mitt i natten där man sitter själv och kämpar och även funderar. Vargtimmen spökade sista natten, pojken vaknade kl 4.20 och höll på i ca 1,5 timme till och från. Kände ändå att vi hade en form av dialog igång, vilket ökar mitt självförtroende.

Vi testade även ditt råd på morgonen vid väckning om att vända pojken på rygg och prata och skoja, för att bryta hans gråt när han vaknar. Det funkade och kändes bättre att lyfta upp en glad bebis.

Just nu sover de dagslurarna på samma ställe vid samma tidpunkt, dvs liggande på mage i sittvagn vid de korta lurarna på 45 min, och i sina spjälsängar i den längre luren på 1,5 timme. (De sover inomhus, finns inte möjlighet att ha dem utomhus där vi bor.)
Lite tråkigt att även de korta lurarna ska föregås av ca 10 minuters "frågande"; då någon av barnen "klagar högt". Är lite osäker på om man ska räkna 45 minuter från och med att de har somnat, eller från och med läggningsstart? Om man väcker dem efter 45 min efter läggningsdags och det har tagit 10 eller i värsta fall 20 min innan de har somnat, så blir det ju inte mycket sömn för dem - vilket även påverkar deras aptit negativt vid måltiderna. Gissar att man ska ändå hålla fast vid 45 min från läggningsdags, för att lära dem att schemat är det som ska sitta? (Jag vet detta har stått någonstans, men är så trött nu att jag inte orkar att leta upp denna text.)

Ang mat, så har tyvärr pojken mindre aptit för riktig mat än sin syster. Vi började med smakportioner för 2 veckor sedan (både gröt + grönsakspuréer), och med att kraftigt öka upp dessa portionerna och lägga till riktig mat samt även fruktpuréer sedan kurstart i tisdags. Så med tanke på att de enbart ätit riktig mat i så kort tid så känns det ändå ok det de får ner.
Flickan äter med god aptit och klagar när det går för långsamt. Tyvärr vill hon knappt ammas längre, känns lite sorgligt. Enbart på morgonen ammar hon, sedan verkar hon tycka det är för jobbigt att suga på bröstet. Nån gång när jag ändå ville komplettera hennes fasta måltid med amning, så gav vi henne pumpad bröstmjölk i flaska vilket gick ner. Samma ibland vid sista kvällsslurken, då hon är så trött. Så verkar vara något psykiskt med att hon låser sig och vägrar suga bröst, förmodligen då hon är trött.
Pojken äter - men det går långsamt. Ibland slinker det ner lite mer (som mest 1 dl gröt), och han verkar gilla söta puréer. Men när vi kommer till riktig mat (barnmat) och/eller grönsakspuréer, så kämpar han och protesterar ofta och högt - även med gråt. Efteråt när vi till slut ger upp, så erbjuds amning och då ammar han glupskt. (Han får då även "flickans bröst" då hon amningsvägrar.) Vi kommer fortsätta göra allt för att uppmuntra honom att äta mer riktig mat, gissar att han utvecklar sin förmåga att äta fast mat lite långsammare än systern helt enkelt.

Jag har redan mailkontakt med Susan, hon är verkligen en klippa med alla sina goda råd.

Så nu är natt 4 påbörjad, de somnade efter 10 minuter och ikväll var flickan värst med sina "frågor". Vi kämpar på!
Kramar
Tvillingar födda slutet av mars-2017.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av Tin »

Hej igen,
har kommer mer pepp. :)

Bara sa du vet sa ar det manga som kampar med vargtimmen. Ibland langt efter resten av sovandet och atandet har satt sig. Sa vara bara konsekvent och kor pa. Harligt nar man kanner att man har dialog. I vargtimman daremot far man vara forsiktig, for mycket dialog signalerar ju ocksa att "det ar morgon" for mamma ar ju uppe och snick snackar.

Vi gjorde hela kuren inomhus, varje sov. Funkade bast for oss och den vagn vi hade. Det funkar bra det med. Vi var utomhus pa vakentiden istallet. :) Sa om vagnen staller till det kan ni ju alltid kora spjalsangen menar jag.

Under kuren hall hart pa tiderna, blir det total katastrof kan du bjussa pa en marginal kvart. Men det signalerar ju ocksa till liten att det spelar ingen roll nar jag somnar, sa varfor ska jag somna just nu. Vi vill ju att tiderna skall satta sig i kroppen, de gor de om vi ar konsekventa.
Nar kuren och uppfoljningsveckan ar avklarade kan du vara lite generosare med marginal kvartar speciellt vid sjukdom. Jag kanner ofta daremot att ju mer friheter jag tog mig med tider - ju mer friheter tar sig de sma med fragor/klagande etc.

Och du, deras fragor vid insomning ....... det ar deras jobb att fraga...... "ska vi verkligen sova mamma"?', " vaktar du mamma?", "ar du helt saker det ar tryggt att sova?". Och ditt jobb att svara med ramsan ...... "ja sov gott, alskling", "jag vaktar". De gor bara sitt jobb, och bade liten och du far chansen att ha denna lilla diskussion. Hux flux har du lyckats overtala dem med dina betryggande ramsor, och fragorna kommer tystna och lagga sig utan en endast fraga. Vissa barn behover fraga manga ganger, anda blir overtygade pa ett par dagar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
tvillingmamma-skåne
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 04 aug 2017, 15:41
Ort: Malmö

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av tvillingmamma-skåne »

UPPFÖLJNING EFTER AVSLUTAD LYCKAD KUR!

Hej igen,
Kom på att jag aldrig hann skriva mina tankar efter att kuren avslutades med våra tvillingar. För det första är jag och min man SÅ TACKSAMMA FÖR ATT DENNA KUREN FINNS! Vilken skillnad det blev i våra liv efter detta! Från att vi var två “vrak” som försökte fungera normalt trots att våra längsta sovperioder var 3 timmar i sträck, tills att vi kunde få oavbruten sömn på nätterna.

Livet blev faktiskt ganska normalt igen efter vi körde kuren - iallafall sömnmässigt. Våra söta 5-månaders tvillingar blev mycket mer harmoniska under deras vakentid. Våra tvillingar fyller snart ett år, och vi är varje dag så tacksamma för att de sover i snitt 11-12 timmar varje natt i sträck. Detta verkar vara väldigt ovanligt för när man berättar detta för släkt, vänner och andra mammor på BVC säger alla att detta är otroligt. Jag nämner för alla att vi har Anna Wahlgrens Sova-hela-natten kur att tacka för att våra barn sover om nätterna.

Kuren tog nog en vecka för våra tvillingar, sedan tog det en vecka till innan rutinerna satt. Kan tillägga att vi var tvungna att lägga dem i varsin spjälsäng i ett separat rum, istället för att de som tidigare sov i vårt sovrum i sina sängar. Vi kan se och följa barnen när de sover via varsin babyvakt med kamera.

Självklart finns det tillfällen när barnen vaknar på nätterna (tandprickning, förkylningar), men oftast somnar de själva om igen. Är de ledsna får de en snabb ramsa (eller fler), eller en pangramsa, och så sätter vi på vattenkranen i några minuter för att de ska höra husljud.

Det kom även som en chock att behöva följa tidsschema så slaviskt, då man inte var van vid detta. Men som boken skriver - schemat blir en befrielse efter några dagar då man välkomnar rutinerna för att veta hur man ska hinna med allt samt när man kan få en välbehövlig paus för att ta hand om sig själv (läs: när barnen tar sina tupplurar).

Ni som tvekar att köra kuren med tvillingar - VÄNTA INTE! 5 månader anser vi vara en lagom ålder att börja då de behöver äta mycket fast mat under dagarna för att inte bli hungriga under nätterna. Jag gick från helamning veckan innan med bara tillskott sista kvällsmåltiden, till att under kurveckan börja med enbart amning 3 gånger per dag, resten fick de gröt och burkmat samt banan + mosad frukt. (Hade kört smakportioner från 4-månaders ålder.) Riktig mat ökades upp successivt men fortsatte amma 2 ggr per dag tills 11 månaders ålder.

Vill också passa på att tacka er som svarade på mina frågor här på forumet, speciellt Susan. Fick även några svar mitt i natten vilket hjälpte. Era svar och råd var helt ovärdeliga när jag var mitt uppe i kuren, helt sömnberövad och utmattad av att följa alla regler, tider och skriva anteckningar. Då hjälpte era tips och pepp så otroligt mycket. Tack snälla :heart: Och tackar även Anna Wahlgren för att denna kur finns!
Tvillingar födda slutet av mars-2017.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av TorsMamma »

Tack! :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hur kura tvillingar samtidigt - 5 månader?

Inlägg av Tin »

Hej, det ar alltid sa underbart att hora hur det gatt. Tack for att du tog dig tid. :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"