6v bebis ingen sömn på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej fina ni!
Nej det är inte heller något jag hade velat, att söva honom i min famn, har gjort det senaste veckan bara just för att det uppstått sånt motstånd när jag lägger honom i vagnen o han gråtit o skrikit nästan så han blivit blå o väckt sitt syskon om kvällarna :-(..
Hur får jag honom att sova klockan 19 ?? Känns som en tuff utmaning men jag tar mig an den..
O om han vaknar flera ggr på kvällen o natten för att han läggs så tidigt hur gör jag då? Vagnar ? Som vi ju totalt misslyckats med hittills?
Tack för all hjälp!! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har inte riktigt ork att skrolla bak i tråden nu men har du provat buffning. Vagning funkade inte för mig helle rmedan buffning är jag en mästare på :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Skriver desperat om hjälp igen.. Efter 3 veckors sömnlösa nätter vet vi inte var vi ska ta vägen längre, vi får inte till nattsömnen alls med lillen nuförtiden och vi vet inte vad vi gör för fel.. På dagen sover han ibland 30 min pass men inte längre än så och nu senaste veckorna vaknar han varannan timme om nätterna och gallskriker och det enda som kan få tyst på honom är mat men han somnar inte om utan ska leka, får vagna eller buffa till sömns i en timme tills han somnar o sen vaknar han efter en timme igen i vi får börja om igen..
Han blir 4 månader nästa vecka...
Känns som att jag kämpar med SM och allt vad det innebär läst o läst o läst o läser nu "sova hela natten" men känns som att vår lille är ett hopplöst fall och att vi kmr att få infinna oss i att vi inte får någon natts sömn längre, just nu vet vi varken in eller ut :-(..
Kram
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Kan jag börja kura honom?
Han är 4 mån som sagt om en vecka??
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Förutsättningen för at kunna kura är att han äter någon form av riktig mat vid typ två måltider om dagen, det räcker alltså inte med bara amning/ersättning i den här åldern oftast. En annan förutsättning är att du läser SHN-boken minst fem gånger tills du kan den fram och baklänges. När man väl börjar kura kan man inte vela och tveka över hur man ska agera utan detta måste man ha funderat ut innan, DÅ får man attityden till att lyckas med kuren. Inget barn är ett hopplöst fall, vissa behöver bara lite kraftfullare vägledning än andra :wink: . Jag körde SM med min äldste med jättebra resultat och hade ändå problem att få styr på lillebror som var av den envisare sorten. Jag började få lite styr på honom efter 2 månader men det var inte förrän han var nästan 3 månader som jag verkligen fick verktygen att ta, jag hade helt enkelt överanvänt dem och fick lära mig att backa rejält, DÅ får man resultat.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej fina ni! Behöver Hjälp!
Lillen blir 5 månader om 3 dagar. Vi har börjat med gröt som tillägg till ersättningen 2 ggr på dagen, och nu när sömnlösheten är total känner vi oss redo för att kura! Har läst SHN 6 ggr! Allt låter så himla självklart och ”enkelt” när Anna skriver, men jag känner mig så rädd för att kuren inte ska ”ta” på vår lille envise son. Känns som att jag haft SHN som någon slags sista livlina och är rädd att om den inte funkar kommer jag gå in i väggen helt :-(.. Behöver hjälp med ett fungerande schema på dagen och sedan hur jag ska få till nätterna, just nu sover han lite hursomhelst på dagarna och läggs inför kvällen vääääldigt sent, bortåt 22-23 tiden och vaknar varje timma o skriker o gråter, ibland funkar flaska ibland napp ibland ta upp o vagga i famnen, ja som ni märker har vi tappat det totalt nu! Ikväll vill jag köra kuren! Så mina frågor är:
spjälsäng för honom nu? Ensam i hans rum? Han är ganska stor så vagnen funkar inte längre. Buffandet blir han såå arg över men antar att ja måste för vagnandet försvinner med spjälsängen?
Ramsandet: alltid ggr 4? Är påminnelseramsan och bekräftelseramsan samma vers och text men med en annan ton?
Jag vill så gärna tro på det här nu, har så många skeptiker runtomkring mig som säger något i stil med ”det är såhär att ha småbarn, man får inte sova” men jag vägrar tro det, vet att det finns mer njutning att hämta hos dem små.
Tack <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Schema är det bästa att ha 12+45+1,5+45 är mitt tips. Lägg och fila på ett så ger vi feedback. Mat där behöver du få in MERA riktig mat! 2 gröt räcker inte, utan även riktig mat som lunch och middag med lite extra smör i.

Härligt du läst boken 6 ggr! NU! Öva buffning, men INTE på bebis!! Öva på maken, öva på kudde öva på gosedjur tills du har den rätta svungen! Maken skall tycka det är ljuvligt. En bebis skall tystna på 2 min med buffning även om de initialt blir lite mera upprörda. Första gången man buffar kan man "lätt" få stå i 45 min innan bebis är lugn nog att lämna med ramsa.
Titta på detta inte så bra klippet för instruktioner. https://www.youtube.com/watch?v=LINKhr82_rc

Ramsan är ALLTID minst X4 men kan också vara X6 eller tom X8. typ... "Gonatti med sig, sov så gott. Gonatti med sig, sov så gott. Gonatti med sig, sov så gott. Gonatti med sig, sooooooov så gotttttttt." Alla "Olika" ramsor är bara olika tonlägen. Men de skall vara så du kan "stampa takten" till den, rytmiskt.

Första natten kan du få gå ut och in med buff och ramsa 100gr, inget konstigt med det. Utan så fort han vaknar och för liv, in och buffa LUGN! inte till sömns. Sen ut med en HURTIG ramsa. Allt hänger på din övertygelse, "attityden av självklarhet".
Bort med nappen, lägg på mage med larm, KOLSVART sovrum. Se inte tillbaka. Följ schemat!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej!
Igår va dagen, dagen vi påbörjade kuren på kvällen! Här nedan kommer dem anteckningar jag skrev ner under natten: återkom gärna med feedback! Hur skötte vi oss?
Natt 1
Läggning 20.30: (miss på 30 min pga kräkning i sängen )
Tillrättaläggandet solfjäder :blir arg, påbörjar buffning: väldigt upprörd: får lugn efter 10 min sedan ramsar x8, håller sig lugn även efter ramsans slut utanför dörren, så fort jag slutar ramsa gråter upp sig, påminnelseramsa utanför dörren blir lugn, somnar om.
21.09 sover!
00:58 vaknar till lite gnäll först sedan övergår i gråt, går in buffar en gång x 4, blir lugn går ut direkt med snabb ramsa x 4 somnar 01!
02:46 vaknar skrik o gråt. Går in och buffar till lugn ca 10 min, ramsar x 8, blir mer arg pga ramsan.. får buffa lugn igen, sedan ramsa ggr x 6 två ggr, blir lugn, går ut, tyst.. somnat in kl 03:02
04:50 vaknar skrik o gråt
buffar lugn och sedan ramsa x6 går ut 05:00 tyst somnat in..
07:45 vaken ligger i sängen o jollrar för sig själv, ja bestämmer för att gå in för ett glatt GOD MORGON!

Schemat under dagen är tänkt som följande:
08 God morgon sedan mat flaska ersättning
09 gröt
09.15 sova 45 min
12 lunch ( burkmat)
12.30 sova 1.5h
15 äta flaska ersättning
17 sova 45 min
18 middag (burkmat)
19.30 flaska ”nattslurk”
20 God natt

Tack för att ni finns ! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det gick ju strålande bra jobbat och buffringen funkade ju också! :thumbsup:

Ang, ramsan. Första och andra natten kör man X4 på väg ut. Väntar, lyssnar. Igen X4 om så krävs. MEN; du verkar ha helt glömt bekräftelseramsan! DENNA är betingelsen! Läs igen på om ramsan ordentligt så du verkligen är 100% insatt i hur den är tänkt att funka. Du bör bekräfta separat i några nätter nu, tills det funkar.

Ang. Schemat är nog mitt tips om möjligt att lägga sista luren betydligt tidigare, typ 16.15 så du faktiskt har minst 3 hela timmar innan natten, det kommer behövas!

Ett tips till är att du går högst upp på sidan under "kontrollpanel" och skriver in när bebis är född och när ni påbörjade kuren, sett hjälper oss oerhört för framtida frågor.
Lycka till med natten nu! :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej!
I vilken flik under kontrollpanelen skriver man i åldern?
Här nedan kommer anteckningar från natt 2:
Läggning 20.45 (sen läggning igen pga storebror)
Tillrättaläggning plus solfjäder han blir väldigt upprörd , påbörjar buffning, cirka 10-15 minuter, ger ramsan o ut, han blir ännu mer arg, hör att han vänt på sig, går in igen tillrättalägger, buffar lugn plus ramsa x4, ger bekräftelseramsa (tror han somnat in där) 21.08!
Vaknar 23.45 skrik och gråt
Går in tillrättalägger plus buffar snabbt blir lugn, liten tyst ramsa o ut 23.47 sover
02:24 gråt, går in direkt lätt buff blir lugn somnar om , tyst bekräftelseramsa x4 går ut 02:25.
Vaknar 03,20 gråt men somnar om själv direkt.
Vaknar 04:07: nu riktigt högt gråt som om han har ont, jag märker snart att han är väldigt täppt i näsan o ej kan andas bra hur mycket ja än buffade o ramsade skrek han ihärdigt pga andningsbesvären.. jag bestämmer mig för att rensa näsan med nässpray och nässug, hjälper ej så mkt han e lika täppt, kanske måste han ligga i högläge? kl 05.10 efter att han skrikit sig nästan blå i en timme tvingas ja ta upp honom för att lägga honom högt (främst under huvet) det hjälper litegrann att han blir lugn när ja tagit upp honom. Han somnar in 06.30
Vaknar 07.30 för god morgon!

Nu till mina frågor:
1. Jag ville verkligen inte ta upp honom men vad skulle jag ha gjort i det läget när han andades så häftigt och hade andningsbesvär? Jag vet att man aldrig ska ta upp skrikande barn men i det läget gick det inte att hålla honom kvar i liggandes position, vad gör jag inatt om samma sak händer, vilket det lär göra för tror han dragit på sig en förkylning! Har jag sabbat alltihopa nu? :-(
2. Fram till kl 04 kändes det ändå bra, kändes som att han somnade om väldigt fort (inom 30sek -1 minut) och svarade bra på lätt buffning och en ramsa x4, men jag undrar nu inför 3:e natten, tanken är väl att jag inte ska buffa nu utan försöka ramsa igenom natten? Först ramsa x4 på väg ut, avvakta o lyssna, påminnelseramsa om han skriker upp sig? Om han lugnat sig ger jag bekräftelseramsan som sista ordet? Om han fortfarande skriker upp sig, går jag in tillrättalägger o påbörjar beskedet på nytt?

Tack för allt! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ledsen jag var lite otydlig där. Under "kontrollpanel/signatur" kan man skriva så det ser ut som när jag gjort mina inlägg längst ner. :D

Jag är ledsen men jag är inte riktigt med på dessa "natt tider" om jag skall vara ärlig. OM han läggs 20.45 och tas upp 7.30 blir ju detta inte alls bra, han kommer ha mycket svårt att lära sig klockan. Om saker stör så här kanske du skall överväga ha tidigare natt typ 19-07 vilket också är mycket mera klassiskt för de flesta? Och vet du att han tar säg 20 min på sig att somna, kan man även med fördel lägga 15-30 min tidigare inför natten så klockan får en chans att sätta sig i kroppen.

Ang. förkylning. Läs på forum här finns massa massa tips på hur man hanterar förkylning under kuren. Använd sök. Högläge brukar jag rekommendera men då höjer man huvudändans BEN med typ böcker eller en 7 cm tjock planka under frambenen, det är toppenbra. Se till att bada och suga näsan ordentligt innan läggning. Sen under natten kan man ställa in en kastrull med uppkokat vatten du grovhackar en gul lök och lägger i, ställer under spjälsängen så brukar snoret rinna bättre. Luktar apa men funkar.

Sen igen till ramsan. Man GÅR UT med ramsan från rummet! Den sägs inte i rummet alls. Utan första versen typ i rummet, på andra är man ute och tredje fjärde versen sker utanför helst med stängd dörr, så mycket röstresurser skall du ha. Snälla läs om ramsan igen! När det sen är tyst, då bekr. ramsar du! Detta gör du efter VARJE ramsa varje GÅNG separat. Den SKALL med IN I SÖMNEN.
Jag förstår när man är trött och tröttare och tröttast att det är dels svårt att ta in allt och dels jobbigt att göra allt EXAKT EXAKT. Men det är som att göra en sockerkaka, du kan inte låta bli bakpulvret för du är för trött om du är med? Eller råkat missa att det skulle vara med för du inte såg det, sen kommer du och undrar varför kakan är så kompakt och inte funkar som du tänkt dig.

Skriv ut lathunden och sätt den på dörren, den är en superbra påminnelse på vad du skall göra när du går in.

http://www.annawahlgren.com/index.php/l ... n/lathund1

Läs Safarin i boken igen, läs också kapitlet "säkerhet är trygghet" igen. Du kommer läsa saker med andra ögon vart efter du befinner dig i processen. :wink:

Lycka till nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej!
Så nu ska signaturen vara fixad! :-)
Förlåt om jag oxå var otydlig i mina anteckningar, självklart har ja ramsat o försökt ta mig ut!
Däremot har han inte tagit emot ramsan så bra, han skriker fortfarande upp sig och då får jag gå in igen tillrättalägga solfjäder buffa till lugn sen ramsar jag ut mig, ibland påminnelseramsa vid dörröppningen och när jag fått lugn ger jag bekräftelseramsa i dörrspringan, gör jag rätt??
Hur många gånger bör jag ”springa” in o tillrättalägga? Varje gång han skriker upp sig?
Sedan det här med tiden för läggning: jag vet får skärpa mig, vi vill ha natt 20-07 för det passar bäst med övriga tider som ska passar, storebror ska läggas 20 och upp till förskolan vid 07..
Tack för svar ang förkylninge, det är därför det här forumet är så himla braaaaaa!
Min man var inne ett tag på att ”avbryta” kurandet: ”han är ju sjuk o förkyld förstår du väl? ”
Men jag kan inte ge upp nu? Har ändå haft två tufffs nätter och är ändå stolt över att jag inte gett vika o hett nappflaskan under natten ..
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

... och SHN boken har jag som fastklistrad i min hand, på nätterna och såväl dagarna.. läser och läser och läser..
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!
Men hur tänker du med att han får tillräckligt med sömn, lurarna är ju som det skulle vara 12 timmars natt, då kan du inte bara ha 11 timmars natt på det sen #-o , eller har jag missat något här? Varför funkar inte 19-07? Då är ju lillebror redan lagd om storebror krånglar och ni får en liten stund för en själv med honom, brukar vara uppskattat av äldre syskon.

Nu på tredje natten är det ju bara ramsan som ska gälla, den borde ha tagit över mer redan under natt 2. Om han börjar skrika medan du går ut ur rummet vänder du inte tillbaka utan går faktiskt ut (inte försöka ta sig ut utan du går faktiskt oavsett om han protesterar), liten paus medan du LYSSNAR AV honom, vad är det han vill säga, är han arg, förvirrad, ledsen? Sen går du in igen men ärligt talat får ni nog se kuren som fyra dagar då det var mycket trafik i rummet under natten och förkylningen som spökade till det. DENNA natten låter du ramsan ta över mer och mer och försöker undvika att gå in och jobbar in ramsan. Det krävs oftast en hel del protester för att ramsan ska ta ordentligt så det är helt normalt. Ramsan sker utanför dörren med stängd dörr, inte i dörrspringan.

Det är också vanligt att de blir sjuka under kurningen, ingen anledning till att avbryta. Löken funkar suveränt, använder den varje gång mina barn är förkylda.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, supertoppen! SÅ detta är tredje natten!

Här citerar jag från "Lathunden"
Från och med andra natten är buffandet att betrakta som kristilldelning och ska göras så kort som någonsin möjligt (=kroppen avspänd, men barnet inte nödvändigtvis helt knäpptyst). Ramsa på väg ut och utanför, och dra sedan ramsan konsekvent utanför dörren utan att gå in.
Glöm bara inte bekräftelseramsan! Under denna andra natt ska bekräftelseramsan inte följas av protester, är meningen. Så upprepa bekräftelseramsan så många gånger som behövs, tills den får verkligen får sista ordet.

Andra dagen: Rucka inte det minsta på tiderna, hur komplicerat det än förefaller dig på det här stadiet att följa schemat. Var beredd hela vägen. Ligg före! Klistra schemat på näsan, bildlikt talat. Allt står och faller med det.
Idag kan aptiten börja bli bättre (om än inte meddetsamma på morgonen), tröttheten kan börja bli en aning mera sunt sömnig, Gustav börjar kanske gnugga sig i ögonen och gäspar sig fram genom tillvaron... Ett stort framsteg!

Tredje natten: Fortsätt som under andra. Nu är det slutbuffat. Vid själva läggningen kan du - eller pappa, rättare sagt - buffa lite fint som markering, men han kan också tillämpa solfjädern enbart, efter det distinkta tillrättaläggandet, och hålla barnet på plats så några sekunder. Sedan går han direkt ut med ramsan utan att dröja på tröskeln.
Denna tredje natt ska påminnelseramsan fungera ensam (följd, efter nogsamt avlyssnande, av bekräftelseramsan). Du eller pappa ska inte behöva gå in alls. Nu ska "dialogen" märkas. Reaktionerna, protesterna blir kortare eller uteblir helt. Barnet frågar - får svar - och nöjer sig. Nu ska ni kunna sova en stund mellan varven (nära, så att ni genast hör lille Gustav om och när han vaknar och kan störta till dörren med ramsan).

Tredje dagen: Nu har Gustav sovit mer och längre i stöten, förmodligen, än någonsin förr. Ofta har han inte vaknat till ordentligt ens, utan somnat om på egen hand. Strålande!
Idag är han piggare. Det är mindre gnäll men fortfarande sömnigt. Antagligen äter han mer än någonsin (och blir lätt hård i magen). Skuggorna under ögonen börjar försvinna. Det lilla vackra ansiktet blir rosigt.
Håll tiderna skrupulöst! Under sova-hela-natten-kurens fyra dygn och uppföljningsveckans sju är det inte rätt tid för några förändringar, och definitivt inte i schemat. Lugn, enkelhet och en stadigt etablerad förutsebarhet är vad som ska odlas nu.
Har de tre nätterna skötts som de ska, märks nu en sann metamorfos. Barnet börjar äntligen få sina krafter - tillbaka säger jag inte, eftersom Gustav i hela sitt lilla liv har sovit på tok för lite. På tredje dagen kan du inhösta din belöning. Barnet slår ut som en blomma inför dina ögon.
Tänk på att det är så slutbuffat du bara kan få det nu. Frestas inte att ta upp 30 min tidigt, det är MAX marginalkvart som gäller ÅT BÅDA HÅLLEN. Visst kan man öppna dörren på glänt för att säga ramsan, men vi och JAG rekommenderar att du lär dig öva upp rösten så pass högt och stadigt att det hörs GENOM dörren.
Jag har märkt vid MÅNGA kurningar när jag kör att många barn börjar låta annorlunda eller t.o.m sluta skrika och lyssnar så fort de hör man tar i handtaget! :stock: Då gäller det att dra öronen åt sig, för det är INTE kris, då skall man ha en REJÄL ramsa rakt in i tystnad utan dörrspringa.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"