6v bebis ingen sömn på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej!
Behöver hjälp! Min 6v liten pojke har väldigt svårt att komma till ro för att sova, har sedan 2v tillbaka kört SM på honom och det har funkat relativt bra, han äter bra om dagarna och jag tycker att sovpassen funkar okej på dagarna, jag får dock vagna honom ett bra tag innan han somnar in, vet inte vad jag gör för fel?? På kvällarna är det riktigt tufft; kör läggning vid ungefär 22 tiden o kan då få vagna i cirka 40 min innan han somnar in. Han vaknar efter 2h o vill äta o har försökt senaste veckan att vagna bort 01 målet, ser ingen framgång för det slutar med att ja får vagna hela passet fram till 04 !
Behöver hjälp, sömnbristen e påtaglig o tålamodet börjar sina.
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Att ha svårt att komma till ro på kvällen är klassiskt, vi brukar kalla det kvällstrassel. Det brukar ge sig någon gång efter 2 månader så håll ut. Hur vagnar du? Till sömns? Kan han somna själv? Det ska vara korta vagningar till lugn och det ska hinna gå minst dubbelt så lång tid som förra vagningsomgången varade innan du vagnar igen. Att vagna för mycket leder bara till motsatt resultat tyvärr, att bebis inte somnar.

Det är inte lönt att vagna bort nattmål innan du fått styr på vagningen ordentligt. Två nattmål vid 6 veckor är helt normalt, jag har inte börjat göra något åt nattmålen förrän mina varit minst 8 veckor.Hur ser hans rytm ut på dagen? Hur länge vaken/sova?

Vissa fyller på med utpumpad bröstmjölk eller ersättning i flaska på kvällen för att göra dem extra mätta inför natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Tack för snabbt svar..
Jag försöker hålla en rytm på ungefär 1,5h-2h vakentid och sedan 2h sova, får dock ibland vagna om han vaknar för "tidigt". Han har aldrig somnat in själv, han tycks ha så svårt att komma till ro. Han får sedan 2v tillbaka endast ersättning, kände att amningen strulade för mycket.

1. Med ersättning äter han ju upp allt i ett nafs, blir väldigt svårt att hålla honom "nöjd" och vaken 1.5-2h, han blir missnöjd efter cirka 1h max och då försöker jag vagna till sömns och då kan d ta sin tid att få honom att somna in.
2. Nattmålet försökte jag med en "3 nätterskur" men han vaknar ändå på natten och vill äta och somnar inte lätt om. Har gått 1v nu sedan jag provade vagna bort ett nattmål.
3. Ja vagnar inte till sömns utan bara tills han blir lugn och sedan försökt räkna dubbla vagningar i huvet tills nästa gng, men är ibland snabb tillbaka då han börjar gråta och ngt så fort jag slutar: ska ja låta honom gråta lite längre emellanåt?
Vill verkligen att det här ska funka då jag med min förste son hamnade i en djup depression pga sömnbrist och vad som sades vara kolik i cirka 6 mån :-(.
Tack så mkt för att ni finns! Utan detta forum hade jag säkerligen gått under..
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Att vara 6v och ha 2 nattmål säg runt 01 och 04 är inte ovanligt. Det man kan göra (jag läser att du är rädd om din sömn då du blev deprimerad sist utan sömn i 6 mån :wink: ) Så kan man på så här små göra en liten grej, det är att ta upp dem kl. 23 och mata på dem i sömnen för att sen ge dem mat 04.
Om du håller tiderna på natten med ett litet larm så han slipper vakna för mat, så blir det förebyggande för er båda. :D

Ang. mat dagtid. Försök ta ett par pauser! Man ger så mycket mat magen bara kan ta emot. Ge en omgång, rapa byt blöja osv... ha sen en liten extra omgång efter när du tankar på säg efter ca. 1 tim. Så han inte hinner äta upp allt på 30 min, för precis som du säger, då blir resten av tiden så lång.... Mata säg 20 min, paus, mata, paus om så behövs lite slurk på det. Det hela med mat och paus och blöja m.m. bör ta max 1,5 tim. Sen vaken en stund till innan man läggs. Här kan man med fördel lägga lite krut på rapningar.
Får du i tillräckligt på dagen, kommer han så småning om att hoppa nattmålen. Så lägg energi på mera mat om dagen. Du kan även gå över till ersättning 2 (tror den är från 8 v) lite tidigare.

Försök att inte vagna honom till sömns, utan gå dit och dra några drag så han inte skriker, sluta med ett dunk i handtaget (eller skak) och GÅ!. Gör höga ljud, väsnas på annat håll, sjung, osv... Lägg koncentrationen någon annan stans.

Sist, jag hoppas för både din och bebis skull han får sova på mage, MED LARM! Detta räddar de absolut flesta mest!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej!
Lillen är verkligen en matglad en, han får i sig ungefär 150ml o efter en stund vill han ha mer känns det som eftersom att det går nästan 2h efter att han ätit första omgången tills dess att han ska sova.
Kan jag göra mer ersättning o ge en slurk strax innan han ska sova igen? Då kanske han sover sina 2h på dagspassen utan att vakna?
Okej! Så mat mat mera mat under alla vakenpass på dagen är rådet?
Ett annat problem är ju att han blir så pigg när jag tar upp honom för att rapas om nätterna, o då tar det en evighet för mig att få honom att somna igen med vagnandet känns d som, har ni några bra tips där? Han sover i vagnen på mage med andningslarm på blöjan. O som skrivet innan så somnar han aldrig in själv utan när han blir grinig o missnöjd efter vakentid på ca 2.5h på kvällen så lägger jag honom för att sova o vagnar då tills han till slut somnar in. Borde vagnandet verkligen ta så lång tid som det tar varje gång? 30-40min?
Han gråter: jag vagnar o visar att jag e där några drag, ungefär 10-15st, sedan så fort jag slutar gråter han igen, jag räknar tyst till 20-30 drag och sedan fortsätter jag sådär, rätt eller fel? Hur mkt ska man "skaka"? Ibland känns d som att jag e för hårdhänt då hela hans kropp nästan flyger fram o tbx i vagnen? Och ofta spyr han..
Hur lång tid brukar det ta innan polleten trillar ner? Jag kan få honom att somna i min famn ganska så lätt men har nu i en vecka lagt honom för att "somna själv" alla sovpass o kämpar verkligen med det.
Ibland vill jag bara ge upp allt och ta upp honom, speciellt när man är så trött själv :-(.
Tack så mkt för kloka råd och tips!
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tänk att du kan ge mat under 1,5 timme sen stänger köket :wink: . Han får så mycket mat han vill ha under den tiden.

Han är fortfarande ganska liten och har inte fått korn på hur det funkar att somna själv verkar det som och poletten har inte trillat ner med vagningen än. Jag tror du måste backa ännu mer och ja det ska vara rejäla drag, ingen mysvagning. Själv fick jag dock aldrig vagning att fungera utan bytte till buffning som jag gjort med storebror och då lyckades jag till slut få lillebror att fatta.En vecka är inte lång tid för att lära sig somna själv, jag började vid 3 veckor och det tog ett bra tag innan poletten trillade ner så kämpa på.

På kvällen har många små svårt att komma till ro, klassiskt kvällstrassel så 30-40 min vagning är ändå inte så farligt :wink: , många håller igång lääänge innan de kommer till ro :shock: .

Två nattmål är som sagt helt normalt i den här åldern. Med lillebror så rapade jag inte honom på nätterna för då blev han för pigg som du beskriver utan jag lät honom somna i famnen och la bara ner honom sen. När han lärt sig somna själv på dagen kan du lägga honom direkt efter nattmålet så får han somna om själv.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej...
En liten uppdatering på hur det går för oss: inte bra alls! Han skarvar vääääldigt mycket senaste dagarna, både på nattsömnen och dagssömnen! Vet inte vad jag gör för fel?? Han vaknar o får äta så mycket han vill under vakentiden, sedan läggs han ner i vagnen, protesterar väldigt mycket men blir lugn när jag vagnar men så fort jag släpper skriker han till, känns som att jag fastnat i "vagningsträsket", hur rättar jag till detta nu? Sedan när han väl somnat in så vaknar han efter 5-10 min igen o så får ja vagna igen o så håller jag på tills nästa matpass? Blir han inte mätt på ersättningen? Ska jag öka mängden?
Har provat buffa men det blir han väldigt arg utav.. Han har inte fått korn på hur han ska somna in själv, har gått cirka 2v nu och jag ser ingen förbättring alls :-(...
Jag har barnaboken och har studerat standardmodellen noga och försöker tillämpa metoden så gott jag kan men lyckas inte få till det ändå känns det som..
Behöver råd kring hur ja ska gå vidare härifrån? Gärna fler handfasta tips..
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag har för mig att det ligger en ökningsperiod runt 7-8 veckor, kan det vara den som spökar? Hur mycket ersättning får han? ge honom så mycket han vill ha, begränsa inte mängden, äter han upp allt i flaskan så öka på mängden.

Det låter som han är övertrött tycker jag. Hur långa är hans vakenpass, 1,5 el 2 tim? Att vakna hela tiden efter 5-10 min är inte normalt då är man övertrött.

ja du måste backa med vagningen och även dra igång rejält med husljud runt omkring. Det ska inte vara tyst utan en ljudkuliss i bakgrunden som gör att han inte vaknar om tex telefonen ringer. Diskmaskin, radio, tv, musik etc funkar bra. Du kan även mörklägga när han sover på dagen, funkar bättre om bebis vaknar till mycket, ser man inget intressant är det ju lättare att somna om.

Det är naturligt att han blir arg av buffning och vagning, det kommer han att vara tills poletten trillar ner och verktygen börjar fungera. Det bara är så att det behövs lite ilska innan de fattar galoppen. Det viktigaste för dig är att jobba med din attityd av självklarhet - så här är det nu, du ska somna själv - din attityd smittar nämligen av sig på honom. Bebisar är som små blodhundar med att sniffa sig till osäkerhet hos föräldrarna :wink:.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej..

Vakentiden ligger på runt 1.5h, försöker få till 2h men det är nästintill omöjligt då han blir väldigt missnöjd efter ett litet tag. Han dricker 150ml ersättning, och ja, han dricker upp allt ur flaskan men då tar jag en del pauser med rap och blöjbyte o lite lektid för att få tiden att gå.
Hur backar jag med vagningen nu? Låter jag honom gråta och gny ännu mer innan jag börjar vagna? Solfjädern gör honom lugn för stunden men sekunden efteråt lyfter han på huvet igen och gråter..
En dag kan se ut som följande:
08 morgon: mat byta blöja lek
09-11 sova (vagna flera ggr under passet)
11-13 mat byta blöja lek
13-15 sova ( vagna flera ggr under passet)
15-17 mat byta blöja lek
17-18.30 sova
18.30-22 mat byta blöja, ibland får han slumra till 20 min om han är för gnällig
22- sova (vagna ca 40min-1h)

Snart är han 2-månader och ett schema borde jag börja fundera på att spika men då han inte sover sina sovpass faller ju hela schemat?
Försöker ha på mig attityd mössan men det är inte lätt när man ständigt behöver vagna honom och inte få känna lugnet och lita på att han sover när han ska sova, är ständigt på helspänn..
Av husljud vaknar han direkt utav, bör han sova i agent rum och sedan att jag för oväsen i andra rummet eller hur ska jag tänka här?
Tack tack tack för att ni finns <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Knorra och gnälla får han så ryck inte in och vagna vid minsta pip. Solfjädra bara vid läggning sen är det bara vagning eller buffning som gäller. Tänk att vagningen är en markering, ett budskap till honom att han ska sova snarare än att lugna. Det ska vara rejält gung i vagnen och sysselsätt dig själv med annat mellan du vagnar, är du helt fokuserad på det blir det lätt för mycket vagning. Sätt igång dammsugaren i ett par minuter eller diska så att händerna är upptagna och sen på det igen.

ja det är möjligt att han vaknar av husljud nu men det är all ide att lära honom att de finns för annars kommer han att ha problem med detta alltid och det är INTE roligt. Min stora kille hade jag det alldeles för tyst hemma med och han var väldigt lättväckt av ljud medan lillebror föddes mitt i vår tillbyggnad av huset och han sov sin middagslur hos mormor medan de bytte fönster i lägenheten bredvid utan att vakna :wink: . Sätt igång radion/musiken innan du lägger honom så är de där från början. Det går bra att han ligger i eget rum och musiken är utanför. Övertrötthet tar ett tag att få bukt med. En tanke är att ta någon lur på promenad nu i början så att han får sin sömn. Jag tänker om du går precis när han har somnat. Rullande vagn brukar hålla dem sovande :lol: .

Det är dags att sätta ett schema men inte följa det slaviskt. Tänk så här att du börjar smygträna schemat nu så kommer det att sitta som en smäck vid tre månader :wink: . Det är dags att lägga tidigare inför natten, typ 11 timmars natt och 1,5-2-1,5 på lurarna. Jag har själv lagt mina killar 20.00 när de var två månader och det funkade bra.

Äter han upp allt i flaskan så öka till 200 ml, minst 180 ml vore bra om han åt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej!
Lillen blir 3 månader nästa vecka och vi känner oss väldigt vilsna..
Just nu verkar allt gå fel, han sover inte bra på dagarna, vaknar efter 20 min typ alltid, sedan är det nätterna som går liite bättre, han kan sova i 4-5h i streck men han har fortfarande otroligt svårt att somna själv.
Tror att vi missbrukat vagnandet, han sover aldrig på rygg på dagarna och han kan aldrig somna själv utan endast med hjälp av vagnen och vagnande, dagar som nätter! Och det blir väldigt svårt när man inte alltid har vagnen till hands :-(..
Behöver hjälp! Hur går vi vidare härifrån, hur kommer vi ifrån vagnandet så att han till slut kan känna sig trygg o somna själv och tanken är väl att han ska börja sova i egen säng snart?
Vad gäller schema, behöver tips på ett någorlunda bra schema, som sagt han sover lite hursomhelst o äter lite hursomhelst nuförtiden så vi har inte lyckats få några rutiner alls...
Taaack! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Han vaknar hela tiden för att han är övertrött och ja, ni har missbrukat vagningen. Det gäller att lära honom att somna själv och det gör ni genom att vagna SPARSAMT och aldrig till sömns. Man vagnar. 8/16/24 drag beroende på hur upprörd han är och lämnar sedan rummet och återvänder inte förän efter MINST dubbelt så långtid som du vagnade har passerat. Man ingriper inte vid minsta pip, då får du springa hela tiden. Glöm inte att mörklägga vagnen så att han inte ser ut.

Rutiner är inte något man får utan skapar, det är upp till er att sätta och följa ett schema. Ett vanligt tremånaders- schema är 12 timmars natt och lurar 45-2-45. Det sista vakenpasset ska vara det längsta.

Han är rätt stor nu så ni får se om ni får det att funka annars är det kur vid 4 månader som gäller. Som vanligt är det attityden av självklarhet som är nyckeln till att lyckas :D !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag tror absolut att du kan styra skutan rätt, ge inte upp! Mitt bästa tips för en hungrig 3-månaders som skarvar mycket är att börja ge riktig mat!! Kittlar dödsskönt i kistan! Vet inte om du fått tips om lite extra fett i ersättning också men vid 3-4 månader har mina grabbar varit rejält hungriga och med mer mat och bra rutiner lägrar sig snart lugnet i hemmet (under sovtider alltså ;). Läs gärna tråden "mer mat åt småfolket"! Mosad potatis med smör eller kokt grönsak med smör har varit poppis här, eller såklart banan och diverse fruktmos (väldigt sött bara och mättar sämre än käk.)

Fundera på det!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej!
Har försökt smyga in ett schema på 12,45,2,45, nu när han är 3 månader men får inte ihop 12timmars nattsömn, han vill inte sova förrän 22-23 om kvällarna, har testat natta kl 20 men då vaknade han pigg kl 00-01. Några bra tips där? Han äter ett nattmål runt kl 03-04 och vi tar morgon vid 07..
Tack för tipset om att börja med lite smakprover på mat, ska testa det, stirrat mig blint på att rekommendationen är från 4 månader men samtidigt tror jag definitiv min lille är en matglad en, han äter ersättning var 3:e timme på 180ml som det är nu, vilket betyder cirka 5mål om dagen..
Vad gäller vagnandet har vi inte lyckats alls utan jag har försökt sluta med det o det har lett till att ja fått söva honom i min famn med nappen och då somnar han jätte fort, kände någonstans att d inte borde få fortsätta så att jag måste vagna 30-40 min tills han somnar o sen ska vakna inom 40 min?
Tack för att ni finns!! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!
eh nej söva barnen i famnen slutar vi med vi tre veckor här, inte tre månader :wink: så det är hög tid att sluta med det. Vitsen med att lära sig att somna själv är ju att man sen kan somna om själv både dag som natt, möjligtvis med lite hjälp av verktygen om det kniper.

Jag vidhåller vid min tidigare bedömning att han är övertrött och måste lära sig att somna själv, då kommer det inte att ta så lång tid att somna när han väl lärt sig det. Ska ni ta morgon 07 bör han läggas 19 för att få 12 timmars natt och för att sista vakenpasset inte ska bli för långt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"