Minikur för Ida, 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Nu känner jag att det får vara nog. Ida behöver och ska sova på natten. Vi vuxna med.

Utvecklingsfaser, kliande eksem, krånglande mage, experimenterande med kosten för att pricka in vilka allergier som ligger bakom. Man tänker att det går över. Det rättar till sig och snart sover hon som en dröm igen. Men det händer inte.
Två hela nätter har hon fått sova under sina fem levnadsmånader.

Den bristfälliga sömnen påverkar allt omkring oss. Jag är fast med en väldigt gnällig bebis hela dagarna. Energin ligger i bott. Vi kan inte göra något utanför hemmet eftersom att Ida inte är en säker sovare och väldigt känslig för intryck. De som ska bearbetas under sömnen.

Så jag känner att Ida behöver hjälp. En trygg hand som pekar i rätt riktning.
Har fått sambon (en skeptiker) att gå med på en minikur. Jag säger minikur då Ida i grunden är ett SM- barn från start, men vi har kört lite i diket.

Men innan vi sätter ett startdatum vill jag bolla lite med er.

Schemat. Jag vill kunna känna att schemat verkligen går att applicera i vardagen så att vi inte behöver ändra på det för att det krockar med transporter osv.

07:00 morgon. En flaska bovete/hirsvälling med aprikos.
09:15-10:00 sova
10:45 Gröt
12:30-14:00 sova
14:00 Mat efter uppvak. Något som går att äta efter vägen utan kladd.
16:15-16:35 Sova. Därefter middagsstök, lek, bad, smörja, massage osv.
19:00 Go' natt!

Med det schemat hinner vi åka och hämta de stora barnen långväga. När Ida lägger sig kl 19 får vi dessutom en timme med dem där de inte behöver vika sig för Idas behov.

Ramsan: Den har vi inte infört. Har inte känts som att der behövts. Inser nu att den kommer att vara nödvändig. Introducerar under dagslurarna.

Sovplats: Jag tycker att det är lättare att vagna. Bör hon då sova i vagnen under kuren?
Att buffa när hon ligger i spjälsängen får min rygg att gråta. Och i spjälsängen kan man behöva solfjädra när Ida kastar sig fram och tillbaka för att gnugga eksemen. Ett par händer på kroppen gör henne väldigt varm och klådan ökar= hon blir inte alls lugnad.
Sover alltid med kläder på för att inte klösa sönder sig helt.

Mat: Ida har fått mat 1-2 ggr om natten pga dålig tillväxt. Och det har varit bekvämt att fortsätta med det då hon oftast somnar om efter att ha ätit.
Men hennes matintag under dagen blir desto fattigare. Äter hon vid 04-05 på natten är hon inte hungrig när hon har vaknat vid 06-07 och hela schemat rubbas. Så jag tänker att vi tankar fullt och mer därtill under dagen så VET jag att hon inte vaknar av hunger. Det är bara den införda vanan, precis som pappa (35 år) också går upp och tar sig en nattmacka för att han lagt sig till med den (o)vanan.
Men under kuren, om hon tex ratar frukost nr 1- vilket hon ofta gör nu. Låter man det vara då till grötmålet?
Hon får idag en halvtimma på sig men leker mest mest med maten och småsnuttar. Även om jag erbjuder ett mer stadigare mål, som gröt vid första frukosten.

Mörkläggning: Här har Idas pappa svårt att förstå hur viktigt det är. Har mörkläggningsgardiner OCH mörkläggande rullgardin i sovrummet men när han öppnar fönstret fladdrar de pga blåsten. Går det att mörklägga kring sängen utan att behöva borra i tak och väggar? Ida sover i vårt sovrum. Egen säng, men under själva kuren vill jag helst ha henne i vagn.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen till denna delen av forum! :D

Låter som du är på väg och ha en plan! Jag har lite tankar kring ditt schema....

"07:00 morgon. En flaska bovete/hirsvälling med aprikos.
09:15-10:00 sova
10:45 Gröt
12:30-14:00 sova
14:00 Mat efter uppvak. Något som går att äta efter vägen utan kladd.
16:15-16:35 Sova. Därefter middagsstök, lek, bad, smörja, massage osv.
19:00 Go' natt!"

Överlag tycker jag lurarna kommer lite för sent. Nästan alla skulle behöva tidigareläggas med 30-60 min därför jag tycker sista luren är alldeles för nära inpå natten. Vi brukar säga minimum 3 tim vaken innan natten, gärna mer!
Där när du serverar gröt skulle jag rekommendera riktig mat med massa smör eller annat nyttigt fett. Välling, gröt m.m. är liksom samma samma och mest bara kolhydrater och lite näringstäthet. Grönsaker så som sötpotatis m.m. är mera näring. Även lite kött, fågel, fisk är bra snart. Kikärtor är oftast också poppis.

Sen är det ju middag men jag hoppas även en kvällsslurk är inkluderad i detta?

Ang. mörkläggning. Ja du har rätt, den är ju superviktig! Om hon skall sova i vagn (har du inte en dansk liggvagn blir den nog en aning för liten ganska snart) så kanske du skall göra så att du tar de första nätterna i vagn och sen flyttar till säng, hon börjar ju bli stor och många behöver röra sig lite mera fritt för att sova gott.

Att mörklägga kring vagn är lätt, ett svart lakan över hela vagnen så brukar det funka ok. Runt spjälsäng är svårare, men det finns vikväggar man kan ställa runt sängen och kanske på så sätt få till något mörkare? Även en lina och klädnypor och det svarta lakanet kan gå och hänga upp på något vis?

När vi reste och sonen var liten hade vi resesäng, svart lakan som jag hänge över 3/4 av sängen och lät en glipa vara öppen vid fotändan, då blev det också mörkt! Man kan i vargtimmen även stänga fönstret så det blir lite mörkare. Men ja, kolsvart är ju grejen!

Ang. mat på språng finns ju typ klämmisar, har även sett att man kan köpa något liknande och ha egen mat i och fylla. Kanske vore något?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av Sigyn »

Jag har oxå en tanke kring sovschemat och det är att det verkar fattas lite sovtid?

Ditt schema:
07:00 morgon. En flaska bovete/hirsvälling med aprikos.
09:15-10:00 sova
10:45 Gröt
12:30-14:00 sova
14:00 Mat efter uppvak. Något som går att äta efter vägen utan kladd.
16:15-16:35 Sova. Därefter middagsstök, lek, bad, smörja, massage osv.
19:00 Go' natt!

Detta blir sammanlagt 14 timmar och 35 minuter, för 5-7 månader rekommenderas 15 timmar, så jag hade antingen dragit upp långa luren till 2 timmar eller satt 45 minuter för sista luren.

och för att tidigarelägga lite som Torsmamma sa, skulle du kunna ha natt 19-07 och sedan:

9-9.45 sova
12-14 sova
16-16.20 sova

eller

9-9.45 sova
12-13.30 sova
15.30-16-15 sova

För de korta lurarna (20 minuter och 45 minuter) rekommenderar Anna att man klockar från det att barnet somnar och låter barnet sova sina minutrar inom marginalkvarten. Jag gör så att jag lägger exempelvis kl 9, håller koll när barnet somnar, och somnar han tex 9.10 så får han sova till 9.55. Men somnar han senare än 9.15 så får han ändå inte komma upp senare än 10. =)


Angående sovplats: hon kan sova i vagnen OM den är tillräckligt stor för henne fortfarande, vilket tyvärr inte brukar vara fallet med svenska vagnar.. hon ska kunna ta upp och ner armarna om sig och självfallet få plats på längden. Är det trångt får din rygg nog åka till en massör efteråt istället ;)
Lite utanför detta forums syfte, men ofta har vården svårt att ge rätt hjälp med eksemproblem. att smörja med kortisonkrämer och liknande är inte att föredra med en sån liten. Vet inte hur ni gör nu? Men eksem kommer ofta inifrån, det kan bero på tex överkänslighet mot gluten/vete/komjölk (om hon fått något sånt?) och även en biverkning av vaccinering (om hon fått några vaccin?). Jag skulle försöka hitta någon bra olja att smörja med, organicmakers.se har en massa ekologiska oljor som säkert kan passa. Jag hoppas ni får bukt med denna problematik =)

Vad beror den dåliga tillväxten på? Tänker rent spontant om det kan hänga ihop med eksemen och i så fall kan det ha med gluten att göra (om hon nu äter det). Oavsett, när man är så stor som hon är, så kan man få i sig all mat man behöver på dagtid. Vissa barn kanske äter ofta och lite medan andra äter sällan och mycket. Så gör ett matschema som passar henne, om hon tex äter dåligt på morgonen kanske en andra frukost, en timme efter uppstigning kan vara något? annars får du helt enkelt truga på inom de 45 minuter som är mattid och sedan får hon vänta till nästa mål (är hon panikhungrig ska hon självklart ha mat även om du behöver rucka på schemat, men försök håll tiderna du satt upp). Sen har jag på känn att det kommer ordna upp sig med morgonaptiten när hon väl slutar äta på natten ;)

jag försöker vädra rummet till vår lilleman under de tider han är vaken och sedan är det stängt under sovtid. Torsmamma hade ju också ett bra förslag.

Lycka till!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Just schemat vet jag inte hur jag ska få ihop. Varannan vecka blir det minst 10 mils bilfärd (ibland 20 om jag behöver köra på morgonen också) så mellan 2-4 h i bilen pga att syskonen ska köras till och från skola i annan kommun.

Så medvetet har jag snålat lite på de schemalagda sömnpassen eftersom hon alltid somnar i bilen. När första barnet ska lämnas eller hämtas måste jag ta ur henne ur bilen och med in och hon vaknar alltid. Sedan åka två mil till innan nästa stopp där vi upprepar proceduren. Och så mer än fem mil hem.

Om första barnet ska hämtas kl 13:00 och nästa slutar 13:30 behöver vi åka hemifrån kl 12:00. Men vi är inte hemma igen först tidigast 14:30 beroende på trafiken.
Ibland kan hon hålla sig vaken en stund i bilen men när hon tröttnar och inget roligare sker, ja då tar hon sig en kvart eller två.

Maten... Ja där får vi kämpa. Nu äter hon Neocate mjölkersättning då hon verkar vara allergisk mot mjölkprotein. Hon äter dåligt av ersättning och det har hon alltid gjort. Nu vid fem månader tar hon max 90 ml vid ett mål. Hon äter egentligen bra av riktig mat. Stora portioner och gärna efterrätt. Men hon har det väldigt jobbigt med pollenallergi och massor av snor så när det är som värst har hon svårt att äta mat. Erbjuder alltid gröt på morgonen men hon verkar inte ha någon aptit alls då så lite välling brukar gå ner istället.
När hon sovit långluren brukar hon vara jättehungrig och kan äta upp emot 2 dl av en kött, kyckling eller fiskrätt. Plus en dl katrinplommonpuré. Om hon inte är för snorig, för då är det bara gröt som går ner och det har varit många snorig dagar. Hjälper inte att skölja näsan så i morgon får vi nog antihistamin av läkaren.
Till middag äter hon också riktig mat om hon inte är för snorig. Ratar hon maten erbjuds gröt istället.
Sedan kvällsslurk, men den är lite lurig för Ibland tar hon sig en smyglur då. Men två mål riktig mat siktar vi på och gröten är egentligen bara en sen frukost då nattmålet och snoret stör morgonaptiten.

Allergisk är hon. Mot mjölkprotein, vete, råg, korn, havre, soja, baljväxter, ägg, avocado, torsk och troligen fler saker som testet inte täckte.
Därav hennes dåliga tillväxt. Det har ju tagit en stund innan allt upptäcktes även om jag haft mina misstankar.
Idag vägdes hon in på BVC med 5700 g och 61,5 cm så hon är lite pluttig. Men det är mycket gott om plats i vagnen fortfarande :-)

Ida verkar vara väldigt kvällstrött och det är svårt att hålla henne vaken något längre pass. Hon kan somna sittande i matstolen under middagen eller i baljan under kvällsbadet och då fungerar inte läggningen kl 19 något vidare bra. Max 2,5 h verkar vara vad hon fixar. Men det är just det hur eftermiddagsluren ska gå ihop med sovande i bil under transporter. Sover hon i bilen är det ju jättesvårt att få ihop något som fungerar. Varannan vecka är vi bara hemma i lugnet och då är förutsättningarna andra, men schemat måste ju fungera hela tiden.

Så jag är väldigt tacksam för tips!

Jag har inte spikat det än då jag börjar kurstart på måndag när det inte är en massa transporter som ställer till det.
Och jag vill att schemat ska kännas bra utan frågetecken eller att vi får lov att backa/avbryta kuren för att schemat var fel.

Men hon är morgonpigg iaf. Somnar inte om jag lägger tidigare än 2 h och då kan det bråkas så mycket att det inte blir någon sömn alls, dvs hela sovtiden inklusive marginalkvart löper ut och då blir resten av dagen pannkaka. Men jag är säker på att det kan ändras bara vi får till ett schema som kan funka med alla transporter.

Angående sovplats så fick jag en snilleblixt igår. Vi har en klädkammare som hör till sovrummet. Inget fönster, bra ventilation. Så jag slängde ut alla kläder, köpte färg och har satt igång projekt barnkammare.
Där är det becksvart. Men rymmer spjälsäng, byrå och någon hylla.
Men det är just det med ryggen och buffa över spjälsäng. Har sådana vidriga endosmärtor plus diskbråck så en massage räddar tyvärr inte upp den.
Eventuellt att Idas pappa kan buffa, men man kan beskriva honom som en stor skeptiker :roll: . Han vill att vi ska vänta ut istället. Och då känns det som att det är dömt att misslyckas.
Fast å andra sidan är det inte säkert att det behöver buffas alls. Hon svarade jättebra på ramsan i natt så jag behövde inte ens kliva ur sängen. Och hon KAN vända sig själv åt båda håll på dagarna så då kan hon gott göra det på natten med och få vara lite förbannad över hur omständigt det är när man egentligen bara villhöver sova.
Men vi har varit så dumma att vi gjort saker för att snabbt få tyst på henne så att hon inte väcker storasyster som är känslig för ljud på natten.
Och det har ju inte blivit så bra av det. Man kan säga att vi tagit ifrån henne möjligheten att somna om själv och lösa problem som vi vet att hon klarar av andra rider på dygnet. Och med det kommer ovanorna. Så den här kuren är egentligen mer till för oss, att vi får lära oss att lägga band på oss och tro på Idas förmåga.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Några tankar jag har... Måste du/hon ur bilen när du hämtar? Går det inte att ringa ut barnen? Då har hon en chans att sova vidare i bilen utan att man måste väcka henne? Sen får man ju liksom hålla schemat i bilen med, underhållning, mat, och sovtider.

Som ett exempel var att när min son var 4 mån hade vi babysim. Vi ändrade tiden så det skulle passa sovtiderna. MEN, han var tvungen att sova och vakna när vi kom fram. Luren skulle vara 45 min men resan dit tog ca 20 min. Så vi fick helt enkelt åka hemifrån betydligt tidigare och sen köra runt lite extra så han kunde sova innan simmet.

Tänk igenom exakt HUR man kan få till det hela, kanske kan du åka till den delen som skolan är betydligt tidigare och ha långlur i vagn för att hämta den första när luren är klar och sen åka och hämta den andra? Många gånger hakar vi upp oss på att man behöver åka en viss tid för att vara framme en viss tid. Men man kan ju faktiskt åka betydligt tidigare och på så sätt få till saker annorlunda, om du är med?

Ang. buffning. Om du har sängen under kurens första vecka på "högsta" läget, då brukar det gå bra att buffa kort vid behov är min erfarenhet. Jag har själv en extremt dålig rygg och kunde aldrig bära sonen som liten, men buffa i högsta läget på sängen gick bra.

Bra du kommit på detta! Detta är oftast den största vargen folk har när de kurar!

"Men vi har varit så dumma att vi gjort saker för att snabbt få tyst på henne så att hon inte väcker storasyster som är känslig för ljud på natten."

Klädkammaren blir ju perfekt! Jag har när jag haft bebisar hos mig för kunnig haft dem i min klädkammare, den rymmer exakt en resesäng. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Naturligtvis kom otrevligheter emellan just när vi skulle påbörja kuren. Samtidigt blev det en möjlighet att forma ett schema som kommer att hålla.

Den stora utmaningen med bilåkandet har varit att hålla henne vaken. Svårt med underhållning när hon sitter bak och jag fram. Är det inte tillräckligt roligt blir hon arg och somnar till sist.

Men jag tänker att långluren påbörjas i bilen. Sedan flyttas hon över i vagn när vi är framme så tar vi lunch precis innan storebror hämtas. Alternativt medan han klär sig och går på toaletten osv för det kan ta en god kvart bara att få på honom kläder, se till att han fått med allt mm. Ändrade hans hämttid genom att skjuta en kvart framåt. Själva överflyttningen mellan stol och vagn brukar vara ett kritiskt moment. Men då har hon förutsättningarna iaf.
Då är hon garanterat vaken tills storasyster hämtas.
Sedan får syskonen en mycket viktig och ärofylld uppgift på hemvägen som förhoppningsvis förhindrar att de somnar. Jag gjorde små dockor av deras urvuxna strumpor, så de bjuder lillasyster på dockteater som underhållning på hemresan.

Vi gör också morgon 30 minuter tidigare. Vi vaknar ändå av pappas hemska väckarklocka.

Så då blir schemat följande

06:30 god morgon! (Detta kommer jag att ångra bittert varje helgmorgon #-o )
07:15 Frukost. Sedan disk och tvätt som ska tas om hand.
08:00 Sova 45 minuter. Tidigarelagd lur för att få ihop schemat. Men det ska gå!
08:45 Dags att vakna. Viktiga uppgifter så som att dammsuga, gå till brevlådan, se över ordningen i trädgården osv) Äter mellis kl 10:15.
10:45-12:45 Sova så himla gott. I bilen eller vagnen.
Ca 13:00-13:15 Lunch
12:45-14:45 Vaken. Teaterföreställning i bilen eller något projekt hemma att pyssla med.
14:45-15:30 Sova
17:00 Då äter vi middag. Här hinner det gå en bra stund mellan lunch och middag, men medan vi lagar mat brukar det slinka ner rejäla smakbitar, så jag tvivlar på att der blir någon akut hunger.
18:00 Bad, smörja mm
18:30 Go'nattslurk.
Bus, lek och massor med skratt.
19:00 Go'natt!

Då får vi ihop 11,5 h nattsömn och 3,5 h dagsömn.
Ganska lång vakentid på eftermiddag-kväll. Men krisar det något förfärligt går det att klämma in 5 minuter.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Detta ser ju strålande ut tycker jag! :thumbsup: Något vi gjorde med sonen är att hänga över ett skynke (samma skynke man har till vagnen) även i bilen, då är signalen solklar att DÅ sover man. Sen när du flyttar gör det kort snabbt och med skynket så mycket som möjligt, så stör inte synintryck! Kan gå! Annars är en tanke att lägga 30 min tidigare och göra långluren 30 min kortare, då finns tanken att du skulle kunna stanna bilen och låta henne sova klart i bilen tills luren är slut för att SEN gå ur, man kan ju så här sommartid sitta med dörren öppen och läsa en god bok. :D

Men tycker du börjar få en plan jag! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Jag bestämde mig för att påbörja kuren även om Ida fortfarande hade hög feber och nässelutslag på hela kroppen. Sådant kommer att komma igen och då är det ju bra om man har förutsättningarna för att sova sig frisk som vi andra gör. Så det var nu eller aldrig.

Första natten var hemsk.
Mest för att pappa var stora stygga vargen.
Syster vaknade nämligen varje gång Ida vaknade (anmärkningsvärt är att hon har eget rum tvärs över hallen och sover med stängd dörr. Är inte ett SM barn. Storebror sover i samma rum som oss och störs aldrig av Idas uppvak. Han är SM barn!)

Pappa rusade fram till sängen när Ida vaknade och jag fick inte riktigt någon chans att lugna henne på plats i sängen.
51 uppvak! Gallskrik. Hon ville varken ha mat eller en varm famn varpå vargen inte visste vad han skulle göra och jag fick släcka eldarna.

Följande natt var syskonen hos sina respektive föräldrar och vargen fick sova på soffan.

3 uppvak. Jag behövde inte buffa. Ramsan tog direkt. En gång lade jag bara på täcket som hon hade sparkat av sig, och sedan sov hon gott.

Klädkammaren är ännu inte helt i ordning. Så jag gjorde en temporär brovink. Jag köpte VP- rör. Två st 3 meters på bygghandeln. Det kostade några tior. Sedan fäste jag dem två spjälor från huvudändan av sängen. Golv till golv. Med eltejp.
Gjorde samma sak i fotändan. Sedan mörkläggningstyg över. Öppet i fotändan så att luft kommer in.
För att tyget inte ska halka omkring satte jag ett par klädnypor över bågarna.
Det är inte snyggt, men det fyller sin funktion som en tillfällig lösning för mörkläggning när man inte vill göra åverkan på tak eller väggar och budgeten är stram.

Den här natten blir bättre ändå!

Men jag känner att jag behöver jobba mer på social delaktighet dagtid. Kommer att söka i andra delar av forumet för den saken och återkommer här med uppdatering om Idas minikur.

Just nu sover han gott i sin säng. Trots att pappa och farfar snickrar på fasaden precis utanför hennes säng och sågar mm.

Tusen tack för att det här forumet finns. Och för att ni tar er tid att besvara <3
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Imponerande jobbat och vilken uppfinningsrikedom med mörkläggningen!! =D> 8) =D> Och så skönt att du blev av med vargen... #-o :roll:

Attityden på topp låter det som! Så det är bara att köra ända in i kaklet, det här fixar du galant!! :thumbsup: :sleep: :thumbsup:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

En liten uppdatering: Ida sover hela nätter utan krusiduller!
Det blev aldrig så jobbigt som jag har läst att många andra haft det när de kurat.

En natt hade vi några uppvak, i fredags. Storebror spelade sin första fotbollsmatch och Ida somnade i bilen på väg hem då klockan var halv sju på kvällen.
Väl hemma vaknade hon och var väldigt pigg. Men jag bytte om till pyjamas och gav kvällsslurken och nattade som vanligt. Hon somnade om så gott i sin säng. De tre gånger hon vaknande under natten tog hon ramsan direkt så det räckte med en ramsa. Annars sover hon som en stock och vaknar med ett strålande humör.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Minikur för Ida, 5 månader

Inlägg av Ylvispylvis »

Underbart att höra!!! \:D/ Härligt jobbat! =D> =D> =D>

Fortsätt att använda ramsan både vid nattning och som verktyg vid eventuella frågor framöver! :D

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"