Misslyckad kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Allanmallan
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 09 maj 2017, 11:29

Misslyckad kurning

Inlägg av Allanmallan »

Hej,

Jag har tänkt att kura min lilla fis på 8 månader. Har prövat en gång tidigare (läs längre ned) men nu är det dags på riktigt!

När lillfisen var 6 månader gjorde jag ett försök. Löste sova hela natten boken hundra gånger och körde igång. Första natten tog jag bort nappen. Det gick bra. Många uppvak men han somnade om snabbt när jag buffade. Dagslurarna funkade också jättebra. Natt två sov han hela natten. Natt 3 - förstörde allt och jag avbröt!
Han somnade bra själv tredje natten men vaknade varje timme heeeela natten och han var sååå ledsen! Inte arg alls utan genuint ledsen. Mina buffningar gjorde allting ännu värre men han lyckades somna om tillslut varje gång. Vid 4.00 gav jag upp och gav honom nappen och då somnade han om utan att vakna förrens han skulle upp. Han saknade nappen alldeles för mycket.
Här fick jag panik givetvis och avbröt som sagt allting.

Det största problemet jag upplevde (förutom att jag gav tillbaka nappen) var att det inte gick att få ramsan att sätta sig. Detta för att själva somnandet på kvällen har aldrig varit några problem. Han har alltid sovit i egen säng samt dagalurar ute i vagnen utan problem. Problemen är uppvaken på natten då han vill ha sin napp. Han slutade äta på nätterna runt 5 månader men nu vissa nätter blir han jätteledsen om han inte får en flaska. Spelar ingen roll hur mycket mat jag trycker i honom innan och är väldigt säker på att han äter bara för att få hjälp att somna om?!
Så, hur gör jag nu? Hur går jag tillväga på natten för att få ramsan att sätta sig? Upplever som sagt att han är vaken "för lite" under natten för att lära sig ramsan. Samt hans kärlek till sin napp?

Med vänlig hälsning,
Sunny
Mallan född 140701 (ej kurad)
Lillfisen Allan född 160920 (ska bli kurad)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Misslyckad kurning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du kurar helt om med full kur och tro mig du lär få använda ramsan när du rycker nappen :lol: MEN du börjar med de andra verktygen från början. Det är din attityd som avgör om du kommer att lyckas eller inte, inte hans. DU måste övertyga honom om attt du vet precis vad du gör så se till att vara rejält peppad och klipp sönder nappen direkt när du börjar så du inte har något att falla tillbaka på.

Min äldste är sm-barn och fick behålla sin napp eftersom han sov så bra vilket jag ångrade bittert senare när han blev äldre då han krävde den i tid och otid under dagtid mer och mer också :shock: . Med lillebror ryckte jag den vid 3,5 månad i förebyggande syfte :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Misslyckad kurning

Inlägg av Sigyn »

vill tillägga att: natt nummer tre ska man absolut inte buffa! om inte fullkomlig kris råder! det känns då som tt du möjligtvis jagade in alla vargar i rummet igen, och inte undra på att han vaknade så mycket då. För tt ramsan ska sätta sig måste man jobba just med den, och bara den. Natt nr 1 går man in och buffar, man lugnar. sen är det slutbuffat. ;)
du sa ju även till honom handling att: nä du, utan nappen klarar du inte av att sov, och då var det inte så konstigt att han inte kan det heller.. :P

för att arbeta in ramsan är det väldigt bra, och viktigt att lägga krut på bekräftelsen. den ska ha sista ordet. och du kör med den tills han inte gör ett pip ifrån sig när du lägger honom. så bekräfta alltid när han blivit tyst, typ 20-30 sekunder efter det blivit tyst, för då är han på väg att somna..

att man somnar om bra efter att ha ätit på natten är ju för att man får lite paltkoma. att han inte får äta på natten längre är inget som kommer störa honom efter ett par nätter. min lillkille började jag kura för snart 2 veckor sedan och han åt gärna tre flaskor på natten innan och jag trodde i princip han skulle hinna dö innan morgonen inföll (skämt åsido), men nä, han är inte hungrigare än vanligt på morgnarna nu.. så din lille kommer lära sig, och fort dessutom, om mammas attityd är på plats 8)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"