Funderingar innan en kur...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
viktoriasss
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 08 maj 2017, 10:47

Funderingar innan en kur...

Inlägg av viktoriasss »

Hej

Jag håller på att sätta mig in i hur jag ska hjälpa min lulla tös att sova bättre. Hon är snart 6,5 månad. I dagsläget är nätterna (enligt mig) jobbiga, osammanhängande för både mig och henne. Vilket resulterar i grinig tös på dagarna. Jag har lite funderingar kring kurandet innan jag vågar ge mig an det. Läser boken nu också.

- Hur gör jag med buffandet då min dotter stretar emot något fruktansvärt, sträcker armarna, upp med bröstkorgen och spänner ryggen och skriker..? Vid tillrättaläggandet alltså.

Idag ser våra rutiner ut såhär:

Morgonen kan vara allt mellan 05.30-07.00
Morgonmat är ersättning max 90 ml får jag i henne
Mellanmål är gröt (om hon vill äta....)
Sen sova mellan 9-10-tiden i 1-2 h
Vid 11 får hon puré (om hon vill äta..) och ersättning 90 ml (äter inte mer...)
Vid 13 tiden är det sovdax igen i 45-1 h ca..
Cirka 14tiden får hon mellanmål puré (om hon äter...)
16tiden sover hon en lur ca 30 min
17tiden är det matdax igen, puré om man lyckas få i henne det annars ersättning ca 130 ml
18.30 är hon såå trött å gnällig så då blir de sängen och ersättning 150ml

Sen är karusellen igång. Tar ca 1 h att söva med skrik, sprattel osv. Vi tar aldrig upp utan lugnar på sidan av med shysshande. Sen sover hon med ca 2-3 uppvak fram till 23. Sen äter hon ersättning 130 ml. Sover till 01.30 sen skriks det och hon får mat igen, 130 ml. Sen sover hon med uppvak för napp, fastnat i nån ställning, vänt sig etc typ 3-4 ggr till 02.30. Sen vaknar hon vid 04, skrik, gnäll osv. Somnar om 04.30 till 05.30 eller 06.30..

Har som målsättning att rutinen ska vara
07.00 morgon
07.15 ersättning
08.45 gröt
09.00 sova fm vila ca 2 h
11.00 lunch (puré)
13.00 sova em vila ca 1,5 h
14.30 mellanmål, puré och gröt
16.30 sova en kvällslur 30 min
17.00 middag, gröt eller puré
19.30 läggdags, ersättning

Vad ska jag göra för att få det att funka? Känns som jag famlar i mörkret med en sur, grinig unge och likadan mamma.. det ska tilläggas att hon har eksem som vi nu testar se om de är mjölkproteinallergi, så hon äter mjölkfritt men har fortfarande eksem.... Har svårt å få henne att äta ordentligt med mat..

Någon med tips???
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Funderingar innan en kur...

Inlägg av Sigyn »

Hej och välkommen!
jag ska försöka svara på dina frågor!

Ett, att saker och ting är på ett visst sätt nu, betyder inte att det kommer fortsätta vara så när du kurar och efter kuren. tex kan det vara så att hon börjar äta mkt mer när hon blir piggare! Samt att hon kommer äta mer när hon inte längre äter på natten. Min dotter som idag är 4 år åt fruktansvärt dåligt de första månaderna, men med ens hon började sova hela natten blev det mk bättre. dock har hon alltid varit liten i maten, och det får man bara acceptera =)

Angäende buffning. Ja, hon kommer streta emot, hon undrar vad f-n mamma håller på med. första gången du buffar får det ta den tid det tar, det kommer vara jobbigt för dig, både psykiskt och fysiskt (ryggen blir inge glad), men när hon väl lugnar sig, då har hon fattat att buffringen är skön och att hon blir lugn utav det. Så det är viktigt att verkligen köra på den där första gången!

Jag känner igen den där nattkarusellen med min lille kille som jag började kura för 1,5 vecka sedan (kolla gärna in den tråden om du vill "dags att kura lillebror" heter den).
Första natten för oss var KAOS. Vilket det kan bli för er med. Liten fattar ingenting. Du behöver läsa boken några vändor, förbereda dig mentalt och sen kör ni! Enligt konstens alla regler. De första dygnen är jobbiga, men det kommer bli bättre! Attityden av självklarhet kommer göra jobbet, så den måste hänga med.

I boken stor det om de naturliga sömnrytmpassen, vilket 30 min inte är. Du bör överväga att kanske modifiera om schemat lite grann. Man får ha det som man vill, men jag och många andra föredrar att ha den långa luren mitt på dagen, eftersom den ska hänga med några år. Ditt schema skulle kunna se ut såhär:

19-07 natt
9-9.45 första luren
12-14 långa luren
16-16.20 sista luren (dessa korta lurar klockar man från att barnet somnar, inom marginalkvarten)

eller så kan långa vara 1,5 och sista 45 min

Alternativt
19.30-07 natt
9-9.45 lur 1
12-14 lur 2
16.15-17 lur 3

vid 7 månaders ålder går sömnbehovet frn 15 timmar till 14,5 så om hon är nära 7 månader kan ni ju ha en halvtimme mindre också..Sen brukar em-luren försvinna någonstans mellan 7-9 månaders ålder, beroende på barnet.

Och du! det där med eksemen, det ska ni såklart kolla upp, men även om man har eksem så behöver man äta och sova eller hur? Så det är ingenting som kommer påverka kuren =)

Hojta om du har mer frågor och funderingar!

/Sigyn
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"