Skillnad dag och natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Har nyss påbörjat kuren på min son på dryga 4 månader. Tredje natten har just börjat och än så länge har allt gått exakt så som det beskrivs i boken med hur han reagerar och tar emot våra besked etc. Häftigt!

Men nu till min fråga: jag har förstått att bra mörkläggning är viktigt på natten, men hur är det på dagen? Jag har för mig att jag läst att det ska vara skillnad mellan dag och natt men betyder det dagsljus p på lurarna på dagen? Är det fel att mörklägga även dagtid om sonen sover bättre då?
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Sigyn »

Hej och välkommen!

Vad härligt att ni är igång med kuren och gör framsteg!
På dagen kan det gärna vara ljusare än på natten, för att göra skillnad på dag och natt. Men vissa barn sover bättre när det är kolmörkt även på dagen, och om du upplever att ditt barn gör det så är det hel ok att ha lika mörkt på dagen som på natten också. =) Man kan prova sig lite fram.

Lägg gärna in ditt barns födelsedatum och kurstartsdatum i din signatur, detta för att vi lättare ska kunna hjälpa dig om du har fler frågor.

=)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Jag har redan en till fråga:

Vi har just nu schemat 11,5 - 45 - 2- 45 (totalt 15 h). Jag vet att det är 30 minuter för lite sömn totalt men vi tänkte att om ett par veckor när schemat sitter är han 5 månader och det är redan dags att ändra till 15 h sömn och för att slippa det så valde vi 15 h från början. Det är dessutom mer sömn än vad han någonsin fått per dygn tidigare i sitt liv. Men vi har problem med den första luren på dagen. Vi har valt att han ska sova den i vagnen (inomhus). Han läggs då på rygg, övriga lurar plus nattetid på mage i spjälsäng (både magläge och egen säng infördes vid kurstart). Han tycks gilla magläget men är ju sedan tidigare van vid att sova på rygg i vagnen efter otaliga sövande promenader. Problemet är nu att han inte alls kommer till ro i vagnen när den står stilla. Dag 1 och 2 somnade han efter ca 20 minuter av arga protester men idag somnade han inte alls! Jag plockade upp honom efter 45 minuter i ett tyst ögonblick. Det här gör ju förstås att det är i det närmaste omöjligt att hålla honom vaken till nästa lur. Tanken med att ha honom på rygg i vagnen är att det skulle vara lättare att snart kunna komma ut och gå med honom sovande i vagnen så att steget från spjälsäng till vagn inte blir så stort. Magläge i vagn vill vi inte använda pga andningslarmet fungerar inte då. Nu är vi frestade att helt övergå till alla lurar i spjälsängen men det schema och sovplats som valts är väl heliga och ska inte ändras förrän tidigast efter uppföljningsveckan? Dessutom är jag ju angelägen om att nu ta ledningen och inte ge efter för hans protester.

Jag kan lägga till att under dagens 45 minuter ramsade jag under gråt, inte under arg. Provade husljud och Mozart. Skakade kort i handtaget 2 ggr. Jag kan ta att han skriker och är arg men problemet är att det är ohållbart fram till nästa lur.
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Jag kan lägga till att övriga lurar somnar han så bra som kan förväntas så här kort in i kuren. Igår kände vi oss tvungna att använda marginalkvarten på långa luren och idag fick han en 5 min "akutlur" pga trötthet (fick i princip skaka honom vaken). Han somnade i luften på väg ner i sängen! Den struliga 45-minutaren ställer alltså till det rejält.
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Jag kan lägga till att övriga lurar somnar han så bra som kan förväntas så här kort in i kuren. Igår kände vi oss tvungna att använda marginalkvarten på långa luren och idag fick han en 5 min "akutlur" pga trötthet (fick i princip skaka honom vaken). Han somnade i luften på väg ner i sängen! Den struliga 45-minutaren ställer alltså till det rejält.
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Sigyn »

Som brukar sägas här på forum: små barn som får korn på magläget ser gärna att få sova så i fortsättningen. Jag skulle rekommendera dig att förlägga den första luren i sängen i fortsättningen även fast man inte ska ändra något så här tidigt, då jag tror att din lille försöker säga dig att han inte vill sova på rygg. Låt kuren få sätta sig, va hemma och låt honom sova i sängen. När kuren sen har satt sig kommer du kunna lägga honom på olika platser utan att det stör honom. Min äldsta som kurades ville helst sova i sängen så t.ex. hade jag (och har jag fortfarande) en spjälsäng hemma hos mina föräldrar där vi ofta spenderat tid, och då har jag kunnat lägga honom där att sova.
När jag kurade började vi med alla lurar i sängen, tills jag kom över en begagnad stor dansk liggvagn. då började jag ha honom i den under långa luren, och efter det började vi ta oss i väg till vänner. han sov varje dag i vagnen tills han började krypa (då vågade jag inte längre) och sedan dess sov han i princip bara i säng. När jag åkte till vänner hade jag faktiskt med en resesäng där han fick sova, alternativt att jag la honom i kompisens säng om inte kompisen sov där =)

Så mitt tips, ha honom alltid i säng eller köp en större vagn, på blocket kan man söka på dansk liggvagn, eller liknande. På hemsidan onlinekids.se finns också stora vagnar att köpa nya med de kostar förstås mer. Själv har jag nu en trille hippa light som jag köpte där till min yngsta och den sover han fint i på mage nu och lär kunna göra tills han är ett år tippar jag på =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Nu är uppföljningsveckan över och det har gått väldigt bra. Sonen har ännu inte sovit hel natt men väl 10 timmar i sträck vilket är jättebra. Vi kämpar fortfarande med uppvak under långa luren på dagen men det kommer att ordna till sig det med. Har en fråga som egentligen inte är helt kurrelaterad: Sedan sonen började sova på mage har han en benägenhet att gnugga ansiktet ner i madrassen när han sover och har därför blivit alldeles röd och narig om kinderna. Någon som känner igen eller har något tips?
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Jag kan lägga till att rubriken handlade om mörkläggning men passar lika bra för att beskriva hur vi mår före och efter SHN-kuren! Vi är alla gladare och utsövda :D
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Sigyn »

Ja min kille är oxå lite narig. Jag smörjer/tvättar alltid med kokosolja i badet på kinder (och resten av kroppen) och om det är extra torrt så smörjer jag med lite rumpsalva på kinderna, vi använder weledas nappy change cream =) då blir han vit och fin :lol:
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Fyra veckor sedan kurstart och det faller på plats mer och mer även om det ibland känns frustrerande med bakslag efter en jobbig natt med flera uppvaknanden. Vi har just nu schemat:

06:30 Morgon
08:45-09:30 Sova 45 min
11:30- 13:30 Sova 2 h
15:45 - 16:30 Sova 45 min
19:00 Natt

Dagslurarna har suttit näst intill perfekt den senaste veckan. Under nätterna är det fortfarande en del uppvak och trassligt sista timmen även om sonen den senaste veckan oftare lyckas somna om själv efter en del gnöl. Han har fortfarande inte sovit hel natt och vaknar i snitt 3 ggr per natt och behöver oftast bara hjälp i form av ramsa en gång. I natt hade vi dock en riktig skitnatt med ordentligt kaos under 1,5 timme tills jag kände mig tvungen att solfjädra honom lugn (stod där i 15 min) och det har vi inte gjort sedan natt 2 under kuren. Antar att det bara är att lägga den här natten bakom sig och se framåt. Så nu till min fråga:

Efter nätter med många uppvak och/eller trasslig sista timme är sonen så otroligt trött och kan ju efter natten ligga back 1-1,5 timmes sömn om det har varit riktigt illa. Då är han så vansinnigt trött och ledsen på dagen efteråt och det känns ju klokt att använda sig av marginalkvartar, men hur ska de användas egentligen? Jag har hittills använt kvartarna för att "förlänga" en lur om det tagit honom lång tid att somna för att på så sätt få till hela sovpasset. Men om jag vill använda kvartarna för att ge honom mer sömn är det då totalt en kvart per lur som kan disponeras åt båda håll, alltså 15 min per lur, eller är det en kvart åt båda håll, alltså 30 min per lur? och kan jag använda kvart under alla dagens lurar, både långa och korta lurarna trots att jag då får ett onaturligt sömnpass (förlänga 45 min till 1 timme t.ex) och hur mycket vågar jag "kvarta på" utan att störa kommande natts sömn?

Måna frågor blev det. Tacksam om någon kan hjälpa mig att reda ut detta! :?
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Sigyn »

Hej!
kvartarna kan användas åt båda håll om det behövs, vilket brukar rekommenderas tex vid sjukdom. vid de korta lurarna (20 och 45) så klockar man från att barnet somnar, inom marginalkvarten. där gör jag så att jag lägger lillebror 9.15 och då har han till 10.15 på sig att sova 45. så då kan man ju säga att jag utnyttjar en marginalkvart, somnar han då 9.25 tar jag upp 10.10. skulle jag utnyttja båda kvartarna här skulle jag nog lägga en kvart tidigare och sen låta honom sova till 10.15, alltså har han ju då haft "sängtid" i 1,15 h.
på långa luren kan du alltså lägga en kvart tidigare och ta upp en kvart senare än normalt.

jag förstår att du vill ge honom lite extra eftersom nätterna ännu inte satt såg och det gått ganska lång tid, men tänk på att inte kvarta för mycket, för då kan det istället bli så att han tar sig mindre sömn om natten, eftersom han får mer på dagen. va uppmärksam och ge honom kvartarna när du bedömer att han verkligen behöver och inte bara av ren slentrian =)

Hur länge väntar du vid nattliga uppvak med att ge ramsan? kanske kan du backa lite och ge ramsan bara verkligen när det behövs (om du inte redan gör så). vi har snart gjort 2 veckor av kuren och min lille har kunnat vakna och ligga och gnöla i typ en kvart men en somnar om utan att jag gjort något. Oftast är det något problem som hänger kvar extra länge, och det verkar vara nätterna för er del. Men jag lovar, han kommer sova hela nätter i sinom tid =)

Vi hade problem med tidiga morgnar med storebror, jag tror det tog typ 4 månader innan han sov 12 timmar.. men sen gjorde han det, och mer därtill och sover fortfarande mellan 11-12 timmar per natt (snart 6 år). Så tålamod och attityd! Allt går som det ska =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Tack för snabbt svar! Jag tycker att vi är duktiga på att ha is i magen när han vaknar på natten och verkligen ger honom en chans att somna om själv. Försöker lyssna på hur han låter och bara ramsa om han verkar jaga upp sig och behöva hjälp. Det är ju såklart omöjligt att säga hur många av dessa gånger vi har ramsat i onödan och han lika gärna hade kunnat vara utan och somnat om ändå. Jag försöker hålla på attityden av självklarhet och att inte överanvända och därmed tjata ut ramsan. Känns tufft ibland. I början såg vi ju så stora framsteg så snabbt men nu tycker jag att det känns trögt. Skönt att höra att det tog lång tid med din stora son, ger hopp för oss! :) Jag antar att jag återkommer med rapport, för fler frågor lär dyka upp längs vägen.
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Vill också varna lite för överkoncentration. Jag är själv kung på det området :lol: jag var till slut så förberedd på att min yngsta skulle vakna nattetid att jag liksom väntade på det. Inte förrän jag rannsakade mig själv och kom fram till att jag gett honom alla verktyg han behöver för att somna, blev det också så. Jag var så ivrig att han skulle sova sina 12 timmar att jag glömde att lämna över det till honom :D Det kan ju vara så att ditt barn ställer frågan VAD ÄR FEL?! För att du gör det :roll: :lol: inte helt ovanligt! Tystnar han av ramsan? Lugnas han av den? För annars hade jag nog bara pangramsat en gång som besked och sen låtit det vara. Solfjäder är verkligen ett KRISVERKTYG och 15 minuter låter lite länge i mina öron. Tror det är dags att backa mer! Ibland kan verktygen liksom förstärka ens osäkerhet om du förstår hur jag menar. Man verktygar för att man inte vet vad man skall göra annars. Vilket leder till fler frågor!

Jag vill också slå ett slag för rejält med mat! Fundera över hur mycket han får i sig på en dag! Välling, potatis, smör, gröt, frukt eller grönsaker. En sån här liten kille måste vara rejält mätt för att kunna sova gott! :D

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Hej!

Jo överkoncentration är nog en bov i dramat. Vid lurarna på dagen och läggningen på kvällen är jag helt inställd på att han kommer att somna och sova eftersom att han alltid gör det. Då lägger jag honom och låter honom sedan vara och mycket riktigt så somnar han efter några minuters bökande. När han vaknar på natten däremot så ligger jag och lyssnar på honom eftersom att hans rum ligger precis intill vårat sovrum. Försöker att låta honom vara för att han ska somna själv men kan inte låta bli att analysera hans ljud "somnar han nu?", "stegrar sig skriken?", "borde jag ramsa?", "hur länge har han hållt på?" osv.

Jag håller absolut med om att verktygen kan förstärka ens osäkerhet och att jag (och säkert fler med mig) ibland använder dem för att man inte vet vad man annars ska göra och därmed verktygar för sin egen skull och inte för barnets. Jag vill understryka att jag förstår att solfjädrandet här om natten inte borde användas efter så här lång tid. Men när ramsan och andra ljud (husljud och musik) inte bet och sonen skrikit sig hes i 1,5 timme kände vi oss nödgade att försöka lugna honom för att ge honom en chans att somna. När det beslutet väl var taget fick solfjädern ta den tid det behövdes för att han skulle bli lugn. Att avbryta mitt i hade ju varit helt onödig trafik in i rummet.

Jag vet att det finns mycket bra att läsa här på forumet om hur nattliga uppvak och tidiga mornar hanterats av andra. Ska läsa på och (viktigast av allt) välja en strategi som vi tror på och vara konsekvent med den.
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av blivandemamma »

Förstår din känsla i detta, jag har själv varit där!
Därför vill jag också inflika följande (och ber dig att ta det som pepp och hjälp och inte kritik!)
- Han skall INTE skrika sig hes 1,5 timme. Jag förstår att han inte skrikit sig blå 1,5 timme i sträck men det är ändå för mycket. Du måste stärkas i i attityden. Just nu går du på nålar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Attityden attityden! Och se till att ramsa som svar när han jagar upp sig. Han skall få svar på sina frågor. För att du skall kunna besvara dessa så måste du själv förstå att det kommer att fungera samt att du är trygg i det du förmedlar!

Jag avråder från husljud nattettid. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Utom att folk sover som grisar :wink: 8) tryggheten kommer av ramsan!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"