Skillnad dag och natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Lille E:s tråd

Inlägg av Cidden »

Vi håller på att jobba med tidiga mornar här hemma. Sonen har sovit hela nätter en handfull gånger men oftast vaknar han för tidigt, omkring kl 05:30-06:00 (vi har morgon 06:30). Han somnar om efter ramsa men vaknar nästan alltid igen 10 min innan väckning och somnar inte om igen trots ramsa. Vid det här uppvaket blir han ordentligt arg.

Nu undrar jag vad som är viktigast signal till ett barn som vaknar för tidigt: att hålla på morgontiden benhårt eller att han inte får skrika till sig morgonen?

Jag skulle ju kunna passa på att ta upp honom innan han hinner vakna men då bestämmer ju han när det är morgon. Eller så tar jag upp honom exakt 0630 men om han då skriker så TROR ju han att det är han som bestämt att det är morgon!

Tips mottages gärna!
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
tidiga mornar ja, hepp dar kan man fastna ett tag. :)

Ni har morgon 6:30, radet ar da infora vackarklocka.
Anledningen till detta ar att man frantar beslutet om vem som bestammer nar det ar morgon bade fran liten och fran dig, klockan bestammer ju. Det spelar ingen roll om jag forsoker skrika till mig morgonen/mamma. Sa liten behover inte ta ansvar och starta dagen (stor uppgift for en liten en) och mamma kan inte overtalas med skrik.
Nar det poletten trillar ner sa kan liten skont overlata morgonen till klockan, och man behover inte hojta pa i morgontimman.

Tills poletten trillar ner, hall schemat, vandra in nar klockan ringer (eller fa klockan att ringa nar liten ar tyst i 20 sec) vid uppvaks dags. Gor glad morgon, lat liten stanga av klockan sjalv.

Sa den vanliga checken:
- ar det becksvart? det ar ju ljust ute nu, stall dig i litens rum mitt pa dagen och dra for alla gardiner, kan du se handen framfor dig? om du kan det ar det inte tillrackligt svart.
- endast pangramsa vid uppvak i vargtimman

Sa som svar pa din fraga: den viktigast singalen till barnet att att klockan bestammer :) dvs varken du eller han kan paverka nar morgonen kommer

Nar detta finns i liten kropp sa kan det fortfarande finnas mornar da liten vaknar tidigt, med det skriks inte, utan det vantas lugnt pa att klockan skall ringa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Jag har läst om väckarklocka här på forumet. Har typ tänkt att min son är för liten för att det skulle fungera. Knasigt tänkt, det är ju inte direkt så att några andra barn här kan klockan än! #-o

Om väckarklocka införs, ska den användas även vid dagslurarna då trots att dagslurarna fungerar?
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Tin »

Hej igen,
vackarklockn ringer in morgonen.
Sa du behover inte ha den pa dag lurarna.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Tin »

En liten fundering bara.
ja du har ratt man behover inte kunna klockan for att koppla ihop att den ringer in morgonen. ;)
Jag tycker det ar en del av "tidiga mornar" paketet.
Se till att kolla allt annat med och foka inte bara pa klockan.

Hur var det med morklaggningen?
Har han 12 h natt? Och ratt antal sov timmar om dagen?
Mycket fysisk aktivitet dagtid, massor med ute tid?
Ingen trafik i rummet efter 4 pa natten?

Tidiga mornar kan vara kvar i manader och det vill till att man ar super konsekvent och ger ratt forutsattningar. Det finns ingen quickfix pa denna, sa enkom klockan fixar inte uppvaken.

kram Tin "heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Jag har sett över mörkläggningen ett varv till. Det finns konstigt nog alltid en liten glipa man missat, men nu är det banne mig KOLSVART i rummet. :)

Vi har 11,5 timmar natt. Schema till sonen som är nyss fyllda 6 månader:
06:30 Morgon
08:45-09:30 Sova 45 min
11:30- 13:30 Sova 2 h
15:45 - 16:30 Sova 45 min
19:00 Natt

Jag hade tänkt införa 12 h natt när vi justerar schemat runt 7 månader. Har väntat för att det inte ska bli för hattigt. Är det bra?

- Fysisik aktivitet dagtid: check! (han lärde sig åla vid knappa 5 månader av allt magliggande) =D>
- Mycket utevistelse: check!
- Ingen trafik efter kl 04: Går aldrig in, ger 1 pangramsa vid uppvak vilket brukar fungera vid första uppvaket (se tidigare inlägg).

Ska läsa på mer om väckarklocka innan jag inför det.
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Tin »

Hej igen,
sa nar du gar ner till 2 sov kor du 12 natt. Ok. Bra.

Sa nu gor du alla ratt i agerande, morklaggning, aktivitet osv sa du kan vara trygg i att liten far forutsattningar. Och da kan DU jobba med tidiga mornar med attityd mossan pa. Skont. Da ar det bara att vanta ut litens polett att trilla ner. :) Las pa om klockan och genomfor. Inga sarkillda krav pa klockan, den skall sta utanfor litens rum, ringa hogt och ha en tydlig knapp som liten kan hjalpa stanga av sjalv (du far hjalpa saklart). Ar de storre kan de trycka sjalva, men jag hjalpte med handen. Assa gor man glaaaaad morgon och tackar klockan.

Budskapet ar: "Det ar inte liten ELLER mamma som startar dagen. Det ar klockan."


Tva tankar:
- tidiga mornar tar tid, ibland manader sa hall ut.
- blir det inte battre till schema forandringen sa gor 12 natten ibland att det ordnar till sig, de kommer ju in i en annan rytm och sover dagtid pa annorlunda tider

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Cidden
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 08 apr 2017, 15:56

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Cidden »

Tiden går och nya situationer uppstår. Behöver rådfråga er experter igen :)

Det har visat sig att min son är en piggis. Han har alltid behövt färre sömntimmar än vad "tabellen" säger. Schemat vi har idag är som följer:

Natt 19-07
10-10:20 Sova 20 min
13:15-14:45 Sova 1,5 timme

Nätterna sitter som en smäck och han är trött sista timmen innan läggning. Problemet är dagslurarna då han de senaste veckorna verkligen inte vill sova. Han är inte ett dugg trött när vi lägger honom och protesterar numera alltid högljutt i 10-15 minuter. Under den långa luren har han nu ibland börjat vakna 10 minuter för tidigt. Känns som klassiska tecken på att det är dags att korta ner sömnen.

Jag känner mig trygg i att hantera hans arga protester men min fråga gäller hur vi kan ändra i hans schema. Nästa steg är väl att gå ner till en lur? det som får mig att tveka är att han bara är 10 månader. De flesta gör väl den förändringen runt året? Men å andra sidan så har han ju alltid varit en piggis och det är väl barnets behov som styr schemat, inte tvärtom.

Jag funderar på om det kan vara en bra ide att gå över till en lur men att ha den på två timmar. Då blir det samma sömntimmar (till och med 10 minuter längre) men längre vakenperioder.

Tar tacksamt emot tankar och idéer!
Storebror - född 161204. Kurad april -17
Lillebror - född 201102. Kurad 28/4 - 21
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av mamaA »

Hej!

Runt året är rekommendationen ja, men min äldste gick över till en lur när han var 16 månader så varför skulle det inte kunna vara på andra hållet också :wink: . Jag har alltid haft 2 timmars långlur, tycker det har behövts för att orka dagen.

Tycker dock att era lurar kommer väldig sent som schemat är nu, första luren brukar komma efter 2 timmar och sen har man ca 5 timmars vakentid innan läggdags efter middagsluren. Men är han inte trött på fm är det ju ingen idé att lägga tidigare såvida det inte rör sig om att han är övertrött och därför inte vill sova.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Skillnad dag och natt

Inlägg av Tin »

Sager hej jag med,
for vi hade liknande scenario med ettan.

Vid runt 11 manader borjade liten krangla vid forsta luren, dvs somnade inte alls och vi gick over till en lang lur vid 11:30.

MamaAs svar ar brilliant, overtrott kan def vara en faktor eftersom forsta luren kommer sa sent. Jag skulle prova tidigare lur om morgonen forst. Ar det helt omojligt att fa till ett sov vid 9 kan ni ju ha vila istallet. Dvs i sang, med ljudbok pa eller mjuk musik och nagon pillig leksak. Manga fixar det galant, dvs ensamlek som blir en liten lur. I vart hus daremot gick ensamlek i sang pa att forsoka klattra ur spjalis till varje pris sa pecis tvartemot vila. :)

Det ar valdigt tidigt att bara ha en lur daremot ha det i bakhuvudet, de allra flesta byter inte forran vid 1 ar - aven om man ar en piggis - sa hall utkik pa trotthets tecken, vissa mornar (aven om inte alla) kanske man far bjussa pa en 20 minutare....... tills liten blir lite storre.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"