Nybörjare 11 veckor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Hej igen!
Tiden går så fort, MM blir 11 månader i slutet på december. Nätterna funkar mycket bra och även maten. Dagarna har för oss alltid varit lite upp och ner, ibland är han inne i bra faser med sömnen och ibland funkar det ej som jag vill.
Behöver hjälp med schemat igen.

- Om han sover 1,5h förmiddag blir han trött sent på eftermiddagen. Han är dock inte trött före kanske 15:30 och då blir det för nära nattsömnen.
-Om han sover 45 min på fm och 45 min på em så är han också trött på kvällen pga för lite sömn totalt under dagen.

Nuvarande schema:
07:00 Morgon
10:30-12:00 Sova 1.5 (här har han allt oftare börjat vakna efter 45 min). Han skulle kunna somna i vagnen tidigare men om det ska funka med spjälis måste han vara rejält trött, vilket infaller vid 10:30.
12:00 Lunch
14:30-14:50 Sova 20 min. Krånglar alltid om han sovit 1.5 h förmiddag. Han är inte trött helt enkelt.
19:00 Natt

Är det för tidigt för 1 lur?

Lite tips vore tacksamt :)
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det är ju just detta som är lite svårt tycker jag. Vi som gillar att anamma hela AW konceptet med Barnabokstänket osv... Vi har ofta ensamlek på förmiddagen och då tar sig barn mellan 10-16 mån en fm lur på egen hand i leken. Ibland är den 5 min, ibland 45 min. Sen tar man upp och har full fart till långluren som oftast infaller runt 11.30-12 tiden i 1,5 tim. Att ha en em lur så som du beskriver blir just sådana problem som du beskriver, de sover för sent för att sen sova lätt till natten. Trots detta är det inte dags att dra ner på luren riktigt.
Kan du inte kasta om lite och försöka ha en kort fm lur på 20 min vid 8.40 tiden och sen ha långluren 12.00 eller senast 12.30-14. Tror du får bättre nätter då. Sen är det nu superviktigt med all ute tid och röra sig ute minst 1 tim fm och 1 tim em så de blir ordentligt fysiskt uttröttade. För att sen vara inne och jobba med familjen (social delaktighet som det heter)
Det är ju så att allt hänger ihop, social delaktighet, utevistelse, mat, sömn, rutiner. Och faller en faller alla. Så man måste hålla ihop dem så gott det går.
:santa:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"