Nybörjare 11 veckor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Hej!
Min son har alltid sovit relativt bra på nätterna men det är dagarna som har strulat där han tidigare inte sov mer än 20 min. Sen jag började lägga på mage så funkar det bättre.

Följande schema har jag satt upp efter att ha läst Barnaboken:

07:00 Mat, ombyte osv.
08:30 FM-lur 2h. Detta funkar rätt dåligt eftersom M vill sova redan vid 8, dvs direkt efter maten.
10:30 Mat, funkar bra.
12:00 Sova middag 1.5h. Funkar också sådär, han är trött och börjar bli gnällig redan vid 11:20. Middagssömnen funkar inte jättebra, han är oftast orolig och jag får vagna en hel del.
14:00 Mat igen. Funkar bra.
16:00 Sova EM. Brukar fungera men det händer återigen att han börjar bli gnällig vid 15-tiden. Idag somnade han redan 14:30.
17:30 Mat. Glad och lekfull efter maten. Sen blir han superledsen vid 18:15-tiden som en blixt från klar himmel. Gallskriker länge innan jag kan lugna honom. VARFÖR? Om jag har tur kan han somna för en power-nap på 20 min efter massa skrik.
19:30 Kvällsslurk och godnatt. Här får vi vagna länge, max är 45 min. Suck!

Nu till min fråga:
Ibland vaknar han vid 23 när jag ska sova och vill äta till ca 23:30, då klarar han sig till 07 med lite småuppvaknanden här och där. Sover i vår säng. Andra dagar vaknar han mellan 2-3 och äter då istället. Bör jag försöka skjuta på det till 04? Vad är fördelen med det?

En annan sak: Sedan han föddes så sover han bäst om vi har olika ljud på. Har laddat ner en app där det är ljud av en dusch, diskmaskin, fläkt osv. Nackdelar med det? Känns som han vant sig vid det nu. Det verkar inge trygghet. Bör jag ta bort och varför?

Tips på schemat i allmänhet?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är en väldig massa sömn på schemat som nog kan ställa till det lite. ett vanligt tre månadersschema är 12 -45-2-45, dvs 12 tim natt och lur 1 45 min etc. Om man har en riktig tröttis kan man även ha 12-1,5-2-45. Första luren kan komma efter en timme men då bör man nog ha schema nr 2 med mer sömn.

För mycket sömn kan också göra barnen gnälliiga så jag hade satsat på att ändra schemat. jättebra med magläge! Du har väl andningslarm? Superviktigt! SM och samsovning går inte ihop då du använder verktygen för att plocka bort nattmål och lära honom att både somna och somna om själv. Det är han själv som ska sköta detta, därav egen sovplats, gärna eget rum när nattmålen är borta. Många ger en slurk vid 11 istället för nattmål 04, man kan göra vilket som. Det är med verktygen DU styr tiden för nattmål för att sedan kunna plocka bort det helt.

Dina ljud låter som husljud som vi brukar rekommendera. Vi menar då tvättmaskin, dammsugare, radio, tv etc men det går bra med appen också.

Det är inte konstigt ni får vagna 45 min inför läggning med tanke på att sista luren (nr 3) är så lång. Ingen 20 min powenap, MAX 5 min, detta stör också läggningen. Det gäller att aktivera honom och underhålla, magträning, bad, ligga i tvätthögen medan du tvättar, titta på spännande saker ute etc.


kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Tack för ditt svar! Vi har hållit på med schema i knappt en vecka, innan dess var det "organiserat kaos", dvs jag gjorde exakt som bebis ville. Tog hela påskhelgen innan larmet kom, det har också försenat processen eftersom jag fick vända honom på sidan innan vi somnade för natten. Nu är det dock på plats!

Innan jag fick svar från dig så listade jag också ut att jag lagt in för många sovtimmar på dagen. Nu har jag istället följande schema: 11,5h natt- 2h förmiddag- 1,5 middag och 45 min eftermiddag. Måste bli bättre på att aktivera sonen så han inte vill sova alldeles för tidigt. Inatt lärde jag mig också en läxa: Tog upp och ammade när han vaknade kl 02, det innebar att han var superhungrig 05:30 och jag fick ge mat då istället för kl 7 :( Inatt ska jag vagna till kl 04 om det behövs.

Jag behöver hjälp med följande saker:

- Han vaknar alltid till i skarvarna, då går jag in och tillrättalägger och buffar och ibland vagnar jag lite. Ibland går det snabbare men ibland får jag hålla på rätt länge innan han somnar igen och då är "tiden ute". Igår sov han 45 min och sen fick jag hålla på i 45min och han var gnällig när det var dags att vakna. Hur tänker du kring det?

- Har problem med att veta hur jag ska använda verktygen, särskilt på kvällen reser han huvudet OFTA. Jag lägger ner varje gång, tänker att han inte ska "vakna till" för mycket. Det tar 1h innan han verkligen sover djupt. Tror du det blir bättre nu när jag ändrat schemat?

Tack snälla för din hjälp!
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nyckeln till verktygen är att använda dem sparsamt, du ska inte stå och vagna konstant i 45 minuter för då kan jag garantera att han inte somnar. Kan han somna själv? Att använda vagning ELLER buffning som hjälp i början är ok men bara tills han är lugn inte tills han somnar. Man kan aldrig säga exakt hur man ska vagna men om du drar t.ex 16 drag(räkna alttid i serier om 4) så räknar du till minst 32, alltså dubbelt så mycket innan du vagnar igen och du lämnar rummet emellan varje omgång.

Jag tror definitivt att kvällsläggningarna går bättre snart, ni hade för mycket sömn för sent på kvällen för att läggnngen skulle funka smidigt. Jag hade inte bekymrat mig så mycket med att trycka ner huvudet. Vagnar du så ska det ju vara rejäla knyck med vagnen som om du håller på att tappa den över en kulle och rycker tillbaka den i sista stund. Samma sak om du buffar, rejäla buff så att hela kroppen rör sig frammåt. Ett verktyg per sovstund bara, blanda inte.

Jag tycker det är vettigare att ha den längsta luren mitt på dagen, den första kommer du att korta sen ändå. Gör middagsluren till 2 timmar och fm-luren till 1,5. Jag hade inte gett mig på att verktyga på nätterna förrän du verkligen fått kläm på dem och han svarar på dem. På natten är man ju inte klar i huvudet, det är bättre att du sätter rutinerna på dagen först.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Nu har jag tränat på verktygen och fått betydligt mer kläm på det. Vagningen går mycket bättre än buffandet för min del.
Jag ska ändra så längsta luren blir mitt på dagen, men vill inte ändra för mycket nu eftersom jag redan gjort så många ändringar.

Måste säga att det känns som vi gör framsteg:
- Han somnar nu på 10-15 min för natten istället för 45 min som innan
- Skarvar fortfarande en del på dagen men betydligt mindre
- Mer alert i vakenpassen, innan var det nästan omöjligt att hålla honom vaken
- Bättre aptit

Det jag behöver hjälp med är:
- Efter sista sovstunden 15:00-15:45 så ska han äta 16:30. Här krånglar det nästan alltid för han är inte hungrig. Målet innan vid 13:30 äter han oftast massor. Jag får i honom lite ibland, kanske 50 ml men inte mer. Provar sen vid 17:30 igen men då vill han inte heller. Istället äter han massor när det är "nattslurk" vid 19.00. Han har alltså omvänd ordning på nattslurken och sista målet.

- Natten. Jag är inte konsekvent. Har själv massa frågor, stackars barn! Nu vid 3 månader så vaknar han oftare och gnäller, är det hunger? Vet inte själv. Ibland ger jag mat vid 23:30 när han vaknar, ibland mellan 2-3. Inatt fick han t.ex. mat två gånger. Han vaknar alltid i vargtimmarna och ibland tar jag över honom i sängen för jag själv är så trött. Snälla hjälp mig att tänka, kan inte se klart längre. Vill bestämma mig hur jag ska göra INNAN jag lägger mig men vet inte själv vad som är bäst.
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Vill börja med att säga att jag tycker du är superduktig! Taggad och jobbar på så bra. Kanon!

1. Jag tänker såhär: du ERBJUDER mat. Vi kan inte äta åt de små, bara ge dem förutsättningarna. Ett barn som blir erbjudet barn regelbundet svälter inte= äter han inte så äter han inte- och mycket riktigt- han äter mer nästa gång. I mina öron är det ingen katastrof. Det ger sig. Så länge han somnar mätt vid läggningen så hade jag inte gjort så mycket väsen av det. Mina barn har ofta varit så att de haft ett mål de varit mindre hungriga på. Min fyra är som din, han äter sällan mycket vid 17 när vi har kvällsmaten men äter alltid all välling vid 19.

2. Har han napp? Det kan vara den som ställer till det om han vaknar och gnölar. Annat man kan tänka på är att 3 månader ÄR en meckig period för de allra flesta. De är för små för att sova hela natten men de skall helst inte äta för mycket nattetid, det stör aptiten dagtid! Han skall ha ETT ganska snabbt mål senast klockan 4 på natten. Och då pratar vi verkligen inte ligga och tokamma :lol: utan stilla värsta hungern sen natta om.

Hur var det nu, gav du ersättning? Annars kan den komma in i bilden nu. Kvällsslurk med ersättning står man sig bra på! Finns också Tors nattmacka bland klistrade trådar (Bm och ersättning) eller så kan man överväga att böra med lite gröt. 3 månaders är hungriga personer!

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Min kille har nu fyllt 3 månader och vi kämpar på. Jag följer nu det klassiska 3-månaderschemat med 12-45-2-45. Har ungefär samma tider som Torsmamma på sitt schema med natt 19-07.

Det har strulat väldigt mycket på nätterna där han vaknar vid 00:30 och vill ha mat samt vid 04:30 ungefär. Jag har förstått att det beror på att han troligtvis fått för lite mat under dagen. Men inatt fick han bara mat 1 gång (tack vare att jag matat massor under dagen tror jag). Vi har även problem med vargtimmarna, imorse vaknade han 04:30 som vanligt, jag fick söva till 06 när han äntligen somnade om. Jag har läst massor här på forumet och försökt finna svar men behöver ändå lite mer vägledning.

- Hur lägger jag upp matningen? Jag både ammar, ger ersättning med kokosolja i (huvudmat) och har nu handlat hem gröt och barnmat typ majspuré. Jag skulle vilja amma iallafall 2 ggr per dag. Jag tänker att morgon (07:00) och kvällsslurk kan vara amning + ersättning om han vill ha (vilket han oftast inte vill eftersom jag har rätt mycket mjölk).

- Eftersom det är väldigt nytt med gröt och puré så är det endast smakisar. Ger jag gröt/puré innan eller efter ersättningen som då blir huvudmålet?

Vad tror ni om detta?

07:00 Amning + eventuellt ersättning
10:00 Gröt eller puré?
13:30 Puré
16:30 Gröt
18:30 Amning kvällsslurk

Sista frågan för nu:
- När jag ser tydliga trötthetstecken, ska jag då lägga direkt även om det är typ 25 min innan eller ska jag vänta till minst 15 innan och lägga då?

Tack för svaren. Ni är underbara! Känner mig lite ensam i det hela eftersom mina vänner/BVC/föräldrar osv tycker man ska "följa barnet".
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Uppvak på natten kan bero på hunger men också på vana att vakna flera gånger på natten.

jag tycker det är lite tätt mellan måltiderna, vi hade samma schema nästan, bara en halvtimmes skillnad, 7.30-19.30 och sonen åt 7.30, 11.00, 14.30 och 18 + kvällsslurk precis innan läggning. Om han inte är hungrig till middag så flytta fram den lite, maten behöver inte komma direkt efter lurarna längre. Att amma morgon och kvällsslurk helt låter som en bra plan även för framtiden. Dock så hade jag nu gett smakisar både till frukost och andra målet, får de ont i magen är det bättre att det sker på dagen än under natten nämligen. Varför inte ge lite gröt till frukost och pure nästa mål? Oftast ger man smakis först och ammar sen men vissa barn älskar smakisarna så då får man göra tvärtom annars vägrar de amningen sen. Jag hade lagt till lite katrinplommonpure varje dag också för magens skull. Sen när ni kommer in i rutinen kan du öka upp mängderna och ev flytta dem till lunch och middag där du ger pure. När du sen lägger till fler mål med mat kan du ju antingen ge gröt till frukost eller bara amma. Tredje måltiden blir sen gröt.

Visst ska man undvika övertrötthet men vid tre månader är det inte lika känsligt som hos en nyfödd. Försök hålla vaken hela passet och lägga absolut max 15 min tidigare om det inte är absolut kris.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Hej igen!

Vilken skillnad det har blivit sen vi började med smakisar. Han sover mycket bättre på dagen, skarvar väldigt lite, nästan ingenting längre. Somnar dessutom på under 10 min för natten och sover som en stock till nattmålet. Behöver i nuläget inte använda några av verktygen förutom att lägga tillrätta.

Rutinerna är inte helt 100 % än med maten ÄN men det kommer hoppas jag. Flaskmatningen har börjat krångla, vet inte om det beror på att jag bytt till större napp, har kokosolja i eller för han helt enkelt är mättare från måltiden innan (på grund av smakisarna som han älskar!). Imorse ammades han kl 07:00 och sen en halv portion gröt efteråt (vi var klara vid 08), vid nästa mål 10:30 fick vi nästan inte i honom något alls. Hur bör jag tänka här? Känns som att det blir för nära middagssömnen om jag skjuter på det?

Mornarna är fortfarande lite stökiga, han vaknar alltid innan 07:00. Det har säkert att göra med dagen innan? Så mycket har jag lärt mig :)
Hur mycket jag än försöker så är han inte nöjd med 12-45-2-45. Det blir snarare 11h natt, 1.5 fm, 2 middag, 1h em (uppdelat på två lurar). Det blir också 15.5h. Hur hårt ska man försöka styra här?

Sista frågan:
Nu när han somnar själv. Kan jag börja lägga honom i spjälsängen istället för vagnen och börja med buffning om det behövs? Eller är det att föredra från 4 månader?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av Tin »

Hej,
jag matt och go i magen gor hela skillnaden. :)

Vad gor ni om morgonen nar han vaknar tidigt? Hur tidigt? Ar de vakna men lugna och glada later man de vara och gor glad morgon nar dagen borjar. Ar det backsvart i rummet? Minsta lilla ljusstimma kan agera som dag startare.......
Far ni absolut inte till det skulle jag lagga 06:30 - 18:30 natt istallet, supervanligt. Och ja du har ratt, rutinerna kommer bara ni ar konsekventa. :)

Tycker inte lunchen kan komma for nara luren och det funkar for er. Mina har alltid atit direkt fore sov. Funkar fint.

An gande ditt schema, hur kommer det sag att det blir en 1.5 h morgon lur? Har far ni vacka efter 45 min. :shock: Haller man sig inte till schemat ar det svart for liten att fa schemat i kroppen. Har det varit en tidig morgon kan man max lagga till en marginalkvart pa ett sov for att kompensera. Samma med eftermiddags luren pa 1 h istallet for 45. Hall er till schemat, annars far liten aldrig riktigt chansen. Och jag vet det ar laskigt att vacka pa morgonsovet (da de sma oftast sover enklast over skarvar osv) men det ar just denna atgard som behovs om ni vill komma till ratta med natten och tidiga mornar.

Och sista fragan, spjalis, det dar kanner ni sjalva. Spelar ingen roll, forutom att vagna sma sma ar enkelt och skont om det behovs. Men buffa gar ocksa bra.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Jag tog mig i kragen efter svaret från Tin och väcker alltid i tid nu så det verkligen blir 12-45-2-45. Nattningen tar max 5 min. Skönt :) Matningen går också mycket bättre.

På morgonen så börjar lillen gnöla i vargtimmen (05:00), han gråter inte, har stängda ögon men "bökar runt". Helt omöjligt för mig att sova då. Jag brukar då vagna tills han är stilla, avvakta och sen börja om igen när han sätter igång att gnöla. Är dock noga med att vagna mycket sparsamt. Ibland somnar han om men oftast bökar han vidare till 07:00. Han öppnar aldrig ögonen så jag undrar ifall han ens är vaken?

Jag har slutat ge mat två gånger och nu får han bara flaskan en gång, vid 24-tiden. Här är han vrålhungrig och vräker i sig 180ml. Sen får han nästa mål 07:00.Har testat att skjuta på nattmålet till 04 men det gör ingen skillnad, han vaknar ändå i vargtimmarna och bråkar runt i vagnen.

Den 27/5 blir han 4 månader och jag har tänkt att kura då. Har läst SHN.

Ska jag kura samtidigt som jag tar bort nattmålet? Eller tar jag först bort nattmålet, när det är borta då börjar jag med SHN-kuren på 4 dygn? Att jag gör det i två steg? Vad gör jag med nappen? Jag har förstått det som att man ger den när han gråter efter mat, tar jag bort den då när han ska börja läggas i spjälis och jag börjar ramsa? Eller ska jag göra ALLT samtidigt. Dvs: Lägga i spjälis, ingen napp, ingen nattmat och ramsa?

Tack på förhand :)
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Glömde en fråga:

Vad är er erfarenhet av att vara bortrest (hos mormor & morfar) under uppföljningsveckan? Han har egen spjälis och vi har eget rum där.
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av Tin »

Heh igen,

vad skont att schemat borjar satta sig. Om mamma ar konsekvent ar liten det ocksa (tillslut). ;)

Gor allt pa en gang, nappen bort, bort med nattmalen (det ar det som ar kuren), spjalis och verktyg (forsta natten buffa) och sedan ramsan.

Jag rekommenderar att INTE resa bort under uppfoljningsveckan. Aven om det bara ar till mormor, sa kommer det andock att generera en del fragor fran liten. Onodigt om det gar att planera bort. Kanske t om ta kuren efter besoket till mormor, och las SHN boken fram tills dess?

Det absolut viktigaste ar att du har last SHN boken minst 5 ganger innan du borjar kuren. Da har du attityden i topp, och liten komemr kanna det och svara darefter. Nast viktigast ar att liten ater tillrackligt med mat under hela dagen. Hur stora portioner ater liten, en hel barnmats burk gar latt i. Skyffla pa mat bara.

Och sista grejen, vakna for tidigt ar en klassiken som kan halla i sig langt efter kuren med. Backsvart rum ar viktigt, man skall inte kunna se handen framfor sig. Och att hela huset ger sken utan av sova, inte en massa spring in till liten och bara en pangramsa. Om han bara bokar runt, inte ar ledsen, men du vaknar av det, kanske ett par oron proppar till dig vore en ide.
Gor kuren forst och se vad som hander med mornarna. Ar de tidiga mornarna fortfarande kvar efter kuren sa tar vi tag i det da.

Till sist, bra jobbat, ni ar pa god vag mot malet. =D>

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Vi har bestämt oss för att kura när pappa har semester om några veckor. MM kommer då vara 5 månader precis. Under tiden pluggar jag SHN.

Har en annan fråga under tiden. Han skarvar alltid på middagsluren. Varje dag efter 45 min börjar han vakna till och sen måste jag ut och gå med vagnen. Jag har läst i andra trådar att det kan lösas med mera MAT. Men HUR ska jag lyckas få i honom mer? Nu äter han som följande (han är 4.5 månad)

03:00 Nattmål 180 ml ersättning (detta ska bort direkt vid kuren)
07:00 100 ml ersättning :( Sen vill han inte ha mer, beror på nattmålet säkerligen.
10:00 1 portion bebisgröt från 4 mån (1 dl vatten) + 2 msk katrinplommon
14:00 ca 120 ml ersättning
17:30 Stora målet. 1 burk mat (125 g) + efterrätt
18:45 180 ml nattslurk med kokosolja i

Bör jag ändra om på målen? Behöver tips!
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Re: Nybörjare 11 veckor

Inlägg av azmeh »

Sen undrar jag även angående kuren. Vad innebär egentligen en minikur? Vet inte hur jag ska lägga upp det, behöver jag följa SHN exakt eftersom MM sover ganska bra? Bör jag genomföra kuren till 100 % inför framtiden om det uppstår problem då? Dvs i förebyggande syfte.

Såhär har det sett ut sista dagarna:

19:00 Läggs i egen säng efter nattslurk, ibland behöver jag buffa lite och sen går jag direkt UT utan ramsa (har aldrig ramsat). Sen får jag gå in ett par gånger, ibland fler och buffa KORT och sen ut direkt. Brukar ta allt mellan 2-20 min innan han sover (mer ofta än sällan 15-20 min).

03:00 MM vaknar och är orolig, här ger jag nattmålet och han somnar i regel direkt efteråt. Har hänt att han nöjt sig med nappen (ja, vi har fortfarande den :oops: )

06:00 börjar böka runt lite men somnar oftast om efter att jag stoppat om och lagt dit snuttis. Ibland får jag solfjädra lite så han känner jag är där. Avsaknad av säkerhet misstänker jag....?

Innan hade vi stora problem i vargtimmarna, men har just nu en positiv trend där han inte vaknar.

Vad säger ni? Hur lägger jag upp kuren?
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"