Dags att kura lilla lillebror

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Lång tid har gått sen jag hängde hör sist, men nu är det dags igen. Den 17/2 föddes lilla lillebror, vår trea. Således blir han fyra månader den 17/4. Vägen från tills nu har varit krokig, jag försökte (återigen) helamma, med följden att lillebror gick ner hundra gram under sin tredje livsvecka. Denna vecka ammade han konstant och sov knappt någonting, i efterhand känner jag mig lite dum att jag inte fattade att han va hungrig, men jag blev glatt påhejad av "amningsexperter" att detta var heeelt normalt. När han var tre veckor började vi med ersättning och mängden ökades på rätt snabbt. Nu äter han ersättning som "mat" och amningen är mer som förrätt, efterrätt och ibland lite snutt.. Att han fick för lite mat satte sina spår i flera veckor efteråt och han sov dåligt och var allmänt missnöjd.
Men sen han var tre månader har jag försökt köra på schemat 12-45-2-45 och nu sitter det hyfsat bra.
Vi har bestämt oss för att kura därför att:
1. Lillebror vaknar och äter 3 ggr per natt (något som jag känner blivit till en ren vana snarare än ett behov) och jag känner mig säkrare på att kura bort nattålen än att vagna bort dem enligt SM. Att han äter så mycket på natten gör ju oxå att han inte alls är hungrig på morgonen..
2. Vill få till en säker tolvtimmarsnatt då lillebror gärna skulle stiga upp mellan 05-06 (vilket han inte får men det bliriheller inte mycket sömn här för någon av oss..)
3. Vi vill nöta in ramsan på ett sätt som vi gjorde med storebror men som aldrig riktigt blev lika bra med lillasyster som inte är kurad. Jag ser fram emot att kunna använda ramsan som verktyg.
4. Njuta av alla andra fördelar av kuren ;)

Som det ser ut nu så lägger vi lillebror rätt så vaken i sängen till kvällen och oftast får man gå in en gång igen och buffa lite grann så somnar han. Under dagen sover han i vagnen och oftast så gungar jag nog den lite för mycket för att han ska få en chans att somna helt på egen hand ;)

Inför kurrandet har jag lite frågor.
-Vi tänkte starta kuren den 21/4, och visst är det väl inga problem att införa 12-timmarsnatten så tätt inpå att han blivit 4 månader?

-Stora syskonen går på förskola 3 ggr i veckan som ligger 2 km från vårt hem. Vi brukar gå hemifrån vid halv nio, bussen går kvart i nio och vi är framme på förskolan kl nio. Det brukar ta max 10 minuter innan jag är därifrån och hemåt går ingen buss så då brukar jag promenera. Tanken är att natten är 19-07 och första sovstunden infaller ju då nio eller straxt därefter. Under kuren och uppföljningsveckan kommer barnen få vara hemma från förskolan och alla lurarna kommer förläggas i sängen, så att vi kan jobba ostört från grannar som annars kanske undrar varför vi har en skrikande unge i vagnen ute osv.. men efter detta kommer alltså första luren behöva tas i vagnen på vägen hem från förskolan. har ni något tips på hur jag lättast gör detta? i dagsläget promenerar jag alltid i 45 minuter och kommer hem lagom tills han ska vakna..

-Lilleman är en kräkbebis av rang, precis som lillasyster var. Därför händer det inte sällan att han kräks i sängen på kvällen när man lagt honom. misstänker jag detta brukar jag gå in, dra ner honom en bit i sängen, byta lakanet och sen lägga tillbaka honom, kanske buffa lite och sen gå ut. Ska jag köra på detta även under kuren? Man "ska" ju inte gå in å härja egentligen men har han kräkts måste jag ju ta bort det på nåt sätt.. några tips?

-Anna säger ju att man klarar 12-timmarsnätter förutsatt att man får lite mat i magen utöver mjölk. Vi har börjat med lite smaskar nu och han brukar få lite gröt en gång om dagen och lite fruktpure en annan gång, kanske en halv dl av båda. Hur mycket mat tycker ni jag bör satsa på att vara uppe i innan vi börjar kura. Lillebror har rätt schysst aptit förutom på morgonen då, han får alltid flaska först och sen gottar han ändå gärna i sig mat trots att han inte bör vara speciellt hungrig =)
- I och med att jag redan introducerat buffning så lär jag ju kanske inte behöva stå och buffa i 20-45 minuter som det står i boken att det oftast brukar bli, men huvudsaken är väl att jag buffar tills han är avslappnad och sömntung, oavsett tid? Sängen är ju inte heller helt främmande för honom eftersom han redan sover där och somnar själv.. det är nog mest under natten när han vanligtvis får mat som jag kommer sättas på prov ;)

Schemat vi tänker köra på är då:
19-07 natt
07 mat
9.15-10 sova
10.30 mat
12-14 sova
14 mat
16-16.45 sova
17 mat
18-19 bad, mat, skratt.
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Nu har jag tänkt lite angående första sovperioden på förmiddagen när jag lämnar på dagis. Om jag skjuter på hela schemat en kvart, så ska han stiga upp kvart över sju. då kan ju första sovstunden infalla typ 9.20-9.30.. och då kommer jag ju hinna gå ifrån förskolan och till en närliggande park där han då kan sova så kan jag ju sitta och läsa eller nåt medans, för när han väl vaknar så har jag ju en halvtimme på mig innan han ska äta så då kan jag ju gå hem då.
Men då tänker jag att jag skulle kunna göra detta redan under uppföljningsveckan? Även om man ska ta det lugnt så är ju detta en rutin vi har haft och kommer ha tre dagar i veckan hela tiden lixom.. eller tycker ni ändå jag ska vara hemma under uppföljningsveckan?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Acnaib »

Hej, och välkommen tillbaka! :heart:

Här kommer lite tankar till dig, som svar på dina frågor :)

1. Kurstart funkar fint så nära inpå 4-månaders, förutsatt att han är frisk och kry :)
2. Jag hade kört på det schema du skrivit, haft barnen hemma från dagis, som du skriver. Men lagt dagslurarna i vagn inomhus. På så vis kan du vagna och allt det där utan att grannar bryr sig. Tanken är ju att han även där ska somna själv, inte promeneras till sömns :)
3. Vår minsta 3 mån är oxå en kräkbebis. Kräks massor :lol: Jag bäddar med en bit fleece vid huvudet, vilket in känns blött när han kräkts. Under fleecen har jag en bit frotté som suger upp kräket. Som du skriver så ska du ju inte gå in och störa, liksom. Men eftersom din lilla äter mat (vår får bara mjölk ännu) så kan det ju bli lite kletigt :roll: Känns det då bättre att flytta ner som ni gör nu, så smit in tyst, flytta ner som om ingenting har hänt och smit ut igen. Tyst som en mus :wink:
4. Ge han så mycket han får ner :) Gröt, frukt, mjölk. Du kan välja om du vill ge en portion gröt först och mjölk till han storknar efter det, eller mjölk först och gröt så mycket han vill efter det.
5. Han ska vara lugn nät du slutar buffa. Tar det 1 min så är det toppen, ingen ide att stå där och buffa i 45 min bara för att :lol:
6. Schemat :thumbsup:

Du kan det här! Kör hårt! =D>

Kram
:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Nu har jag funderat lite och vi kör så att barnen får va hemma från dagis första veckan. Första em-luren kör jag ute i vagn, och de andra två inne. Det är så livat här i området att jag kommer stå som en hök över vagnen om han ska sova där under dagen.. men under första luren så har de trötta grannarna inte hunnit ut än så då tänkte jag att jag har han i vagnen då för att han fortfarande ska känna igen den och känna sig trygg att sova där. Så när allt väl satt sig kan man ju variera lite och ha han i vagnen även under de andra lurarna när man är på bortaplan tex.

Men då undrar jag, för att friska upp minnet lite ;)
Allra första gången man buffar får det ju ta den tid det tar. Men sen under uppvak på natten och vid läggning under dagslurar de första dygnet så ska man typ markeringsbuffa lite va? innan man ramsar ut? Så vid läggning i vagnen den första dagen i kuren så vagnar jag lite grann innan jag ramsar ut? Hur mycket ska man buffa/vagna? Tills man uppnår någon slags tystnad/avslappning eller bara som markering?

PS. Har läst boken en gång men ska läsa en gång till så ursäktar mig om jag totalt missat detta :lol:

Och sen efter uppfölningsveckan, när vi återigen lämnar på dagis, och vi inte hinner hem till första luren. Ska jag låta honom ta den nånstans helt stillastående och gå hem när luren är slut eller tycker ni det är ok att han tar den på promenad på vägen hem? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :D

Läs boken inte en eller två gånger utan 5-6 ggr. Samt läs säkerhet och trygghet varje dag under kuren de första 2 veckorna!

Det där med "markerings buff" har jag aldrig läst i boken eller ens fått lära mig, utan känns som en grej som fått lite "eget liv" här på forum....

Man lägger tillrätta och GÅR UT med ramsan. Är de extremt upprörda så buffar man dem lugna. PUNKT.

Ang. lur, så tycker jag att om du har luren så direkt i anslutning till dagis, så lägg där på dagis låt honom somna stillastående, sova 10 min och gå sen hem under luren. Väl hemma vänta till luren är slut, väck stillastående.
Så när man lägger i vagn är det stillastående man somnar och sover EXAKT 10 min INNAN man går. :D SKriker han och du inte vill "vagna" eller ramsa, kan man gå några steg tills tyst (inte söva nu) stanna och vänta på att han skall somna, gå när han sovit 10 min.

Så läs, läs, läs, läs nu. Pepping pepping pepping.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Så buffning ska egentligen bara användas vid den absolut första läggningen och sedan endast vid kris?

Ja, boken ska tragglas, de e ju hela två veckor kvar så jag hinner nog några varv
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Acnaib »

Sigyn skrev:Så buffning ska egentligen bara användas vid den absolut första läggningen och sedan endast vid kris?

Precis! :)
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Den skall användas första natten och max EN markering eller krisbuff andra natten. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Så, nu har jag läst boken igen och gjort lite anteckningar till mig själv. Första natten står det ju att man ska in direkt och buffa kort/tills barnet är tyst och sedan ut med ramsa vid alla uppvak. Andra natten börjar man med att ramsa först. =)

En grej som jag funderar lite över och tänkte fråga er vad ni tycker är angående mattiderna. Som det ser ut nu så försöker jag följa schemat och det går bra med dagslurarna (fast jag vagnar vid varje lur då..). På natten vaknar han ju dock 2-3 gånger och då får han mat. Detta antar jag gör att han inte är så hungrig på morgonen så han äter inte så mkt då. Vilket i sin tur leder till att när han vaknar efter första luren kl 10 och ska äta kl 10.30 så kan han inte vänta för han är superhungrig. Då har jag nu gjort så att han får ersättning kl 10 och sedan gröt kl 11 (eftersom han ska kunna sova bra den långa luren). När vi börjar kura kommer han ju inte äta på natten, så detta problem kan ju lösa sig av sig själv. Men om det inte gör det är det ju lite trist att låta han skrika i en halvtimme, och tiderna får ju inte ruckas.
Så jag funderar på om jag antingen ska ge en andra frukost (och i sånt fall vad?), eller fortsätta göra så som jag gör nu med 2 lunchmål? Eller skita i ett extramål och hoppas på det bästa?
Har ni några tips?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är främst sovtiderna vi inte ruckar på. Mattiderna kan du ha lite öppet, så klart han inte skall gå hungrig, men ge det en liten tid så du kan se. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Vi har fått skjuta fram starten en vecka pga att liten blev sjuk och vi fick sova över en natt på sjukhuset.. så jag kände att vi vill komma på rätt spår igen och att han ska hinna bli frisk.
Förhoppningsvis är han helt bra tills på fredag.
Jag nojjar dock lite över maten, eftersom liten bör börjat få mat för att kunna sova hela nätter. Till skillnad från våra andra barn så äter han rätt mycket på natten, därav undrar man om han "verkligen kommer klara hel natt".. Om jag får i honom en hel portion gröt (havregryn, smör, banan) samt någon/några lite mindre smakportioner per dag, räcker det? utöver detta äter han alltså ersättning. Jag tycker väl att det borde räcka (och vi kommer ju införa mer successivt), men vill ändå kolla vad ni tycker =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är den totala mängden mat över ett dygn som spelar roll. Vet du hur många barn jag har kurat som ätit och snuttat hela nätterna och nästan inget dagtid? :wink: :P

Så om man inte äter på natten måste man ju börja äta på dagen, visst? Hungern brukar komma runt dag 2-3 in på kuren.

Tor satte ju 12 tim natt på bara kvällsgröt, så tuta och kör bara. Nojja inte.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Lillkillen är verkligen inte som sina syskon :lol:
syskonen va båda sånna att de gärna fick gå 4 timmar mellan målen, annars va dom inte så hungriga.. syrran hade inte så mkt aptit dagtid förrän hon slutade äta på natten.. denna lilla kille äter tre fulla flaskor på natten (sammanlagt 450 ml typ), och äter ändå som en häst på dagen. efter tre timmar e man skithungrig och kan inte äta puré för man e så hungrig, så då får man puré efter flaskan och då kan man ändå klämma en halv burk med en massa smör.. haha! Han är ändå inte så stor lixom, så undrar vart allt tar vägen..

Men nu till mina frågor, här räknar man nätter och nu är det ju dags imorgon! Ska bli såå skönt att slippa göra iordning flaskor, även om jag inte kommer sova bra på ett tag ändå kanske..
- ibland om nätterna så gnäller han till ett gnäll och sen inget mer. Ibland kommer ett gnäll sen går det tio sekunder och sen gnäller han mer=han har vaknat. Under första och andra natten, ska jag störta in på det här första gnället, som skulle kunna vara ett "gnäll i sömnen" eller ska jag avvakta tio sekunder och se om det kommer mer gnäll och störta in då?
- ibland i vargtimmen kan han ligga och prata, om han vaknar upp, jag går in och buffar, ramsar ut och han sedan ligger och pratar, ska jag låta honom vara då (under de två första nätterna alltså) eller ska jag ändå påminna honom att sova? Samma sak om det bara är lite gnälligt, ska man ändå påminna för att arbeta in ramsan?

För information inför fler frågor är nu schemat såhär:

19.15-07.15 Natt
07.15 Frukost, flaska ersättning
08.15 andra frukost, en mosad banan
9.15-10 Sova
11.00 Lunch, pure och ersättning (men detta funkar inte riktigt ännu, oftast flaska först vid 10.30 och puré vid 11.30)
12.15-14.15 Sova
14.15 Äta, ersättning och ny smakis (testar smaklökarna)
16.15-17 Sova
17.15 Äta, gröt
18.15 Bada
18.45 Flaska ersättning
19-19.15 Skratt och godnatt

Jag klarar detta vaa?? Börjar bli så nervös! :o :lol:
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

inte störta in andra natten såklart, men störta att ramsa... ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo jag tycker faktiskt du skall GÅ in första natten när du märker han är vaken. Buffa om än bara som markering och avslappnad gå ut med ramsan. Så som boken säger. Tumma inte på saker och ting. Skriv ut lathunden och sätt på dörren så hinner du läsa den INNAN du störtar något alls... :lol: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"