Dags att kura lilla lillebror

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Vändningarna på natten har börjat avta! Han har väl lessnat efter allt övande dagtid nu ;)

Han har nu sovit 2 "hela" nätter i rad. Dvs somnat på kvällen, haft ett par uppvak som han fixat helt själv och sen vaknade han vid 06 igår (morgon 7.15) då va han vaken, jollrade och efter en ramsa en halvtimme senare somnade han om.
I morse vaknade han 5.30 och somnade inte om innan morgon. Han va nöjd en lång tid men ledsnade väl tillslut och blev grinig. Fick 2 ramsor men somnade inte om. Morgonen gick ändå hyfsat bra och jag la honom en marhinalkvart tidigare.

Hur tänka vid dessa tidiga uppvak? Så lite trafik och ramsande som möjligt? Eller ska jag mer fokusera på att han faktiskt ska somna om.
Tex om han hamnat på rygg så kan det ju hjälpa att jag går in och vänder, att han somnar om då. Samtidigt vet jag ju att trafik=underhållning.

Så ska jag bara backa och hoppas att han snart börjar sova längre? Eller vad tycker ni?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ja, det är viktigt att få till omsovet med så lite aktivitet så möjligt :wink: . Jag hade inte gått in och vänt på på morgonen, det kan lätt tolkas som att det är morgon när du kommer in och du får ännu mer jobb med en fly förbannad bebis. Däremot hade jag i början lagt lite krut på ramsdiskussionen för att han ska somna om, om han är arg, men som du själv säger så får man ju sen vara försiktig med för mycket underhållning på morgonen. Minns själv de där tidiga morgonuppvaken med vår lillebror, sm-barn men just morgonen höll i någon månad :?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

känns svårt att diskutera bara med en bebis som inte visar missnöje.. ;) samtidigt bör jag kanske ha lite is i magen, då detta bara hänt två nätter ännu, om en vecka kanske problemet lösts sig av sig själv... (om jag har tur) :mrgreen:

men tack för tips! ska inte springa in då iallafall.. =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Har du hört talas om pangramsa och upplysningsramsa? Låter som en ide här! Sen inget! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Hej!
vil bara rapportera här, att det går sakta men säkert framåt. Han har sovit några hela nätter i rad, men sen i veckan kom en förkylning så då har vi haft lite uppvak igen.. Eftersom lillebror är en riktig kräkis, måste man ofta springa in både en och två gånger vid läggningar för att byta lakan.. men detta görs med en strålande attityd ;)
Lillebror har blivit supertrygg i sin säng och insomningar och eventuella uppvak är sällan frågor om trygghet utan oftast finns det en anledning till uppvaket (tex om man råkat somna i kräk kan man vakna och säga till i 45-skarven...)

Han har blivit en så himla trygg och härlig liten person nu och allt blir bara roligare och roligare. Jag märker att han är lik storebrorsan, han har blivit rätt pigg och jag tror inte em-luren kommer hänga kvar jättelänge. redan nu känns han typ aldrig trött, och insomningarna på em-luren och vid kvällsläggningen kan ta ett tag (inte missnöjd men de kan komma kräk som stör eller så håller han på med andra grejer lixom.. :P).

Natt är 19.15-07.15, som vi gör nu lägger vi ca 19.10 och han somnar oftast runt 19.30. Ska vi bara fortsätta så eller kan vi lägga typ 19 för att försöka matcha att han ska somna 19.15? ska man lixom ta hänsyn till att hans insoming tar en liten stund eller är det hans ensak..?

Sen har jag läst lite här på forum att det kan rekommenderas att ta en promenad i vagn på em-luren när den börjar bli allt för stökig. Detta gjorde vi med syrran, men hon va ju sm-barn. brorsan slutade sova på em när han var 6,5 månad, eftersom han helt enkelt inte somnade alls när vi la honom längre då. dock tror jag han hade behövt sova på em ett tag till. Därför tänker jag, om/när denna lur börjar stöka för mycket (insomning tar för lång tid), att jag ska låta honom vila/sova på promenad om jag fortfarande tycker att han faktiskt behöver det. det borde då vara helt ok? =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det man kan göra är att minska ner på långluren till 1,5 timme, det har jag gjort med båda mina killar, och sen också vid behov korta ner sista luren till 20 min.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Sommar och sol och schematankar!

Ganska länge har jag känt att vi står och stampar mellan 3 och 2 sovstunder på dagen då lilleman inte är tillräckligt trött när det är sovtid. Vi har just nu schemat 12-45-1,5-20, men i praktiken blir det mer kanske 11 på natten för att det tar ca en halvtimme att somna samt att han ofta vaknar för tidigt,därtill gärna ett uppvak vid 05.30 där han oftast somnar om igen. Sovstunden på fm sover han oftast klockrent och man får nästan alltid väcka. Mitt på dagen krånglar det oftast med ett uppvak eller om man har tur sover han mellan 75-90 min så det är inom kvarten. Sista är på promenad i vagn och brukar bli mellan 20-35 min.
Pojken verkar gilla att sova på fm, där han kan va trött ibland iom tidigt uppvak men resten av dagen fixar han galant även om det strulat till max.

Jag har tänkt ändra till 12-2-45 eller 12-1,5-45 (får se hur mkt han behöver) när det väl är dags, och det är just här jag nu står och stampar.

Iom att vi har struliga sovstunder, tidiga uppvak, ibland uppvak på natten och lång insomningstid tycker jag allt indikerar på att vi behöver strukturera om, eller va tycker ni?
Just nu är vi dock på semester och sover alla 5 i samma rum samt att det sover en liten knatte med sina föräldrar i rummet bredvid, vilket gör att han kanske vaknar och störs lite mer under natten (tänker jag). Vi ska vara här i 10 dagar till ca och hade tänkt vänta med ändringen tills efter vi kommit hem iallafall men nu sitter jag och funderar på om man ska våga testa att ändra här, trots alla (mina möjligtvis påhittade) hinder. Känns drygt att ha ett schema man inte känner fungerar men vill samtidigt inte behöva känna att han blir trött och grinig när vi e här. Ska man våga prova? Har annars funderat på att ha 1,5-45-20 istället, inte optimalt kanske men då blir det ju mindre strul gissar jag..

Hur skulle ni ha tänkt?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Han är nu alltså 7 mån och 5 dagar idag :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tja, precis som vissa byter till två lurar lite senare behöver andra göra det lite tidigare. Har man svårt att somna på sista luren är ju det en indikation. Sen påverkar det ju säkert som ni sover nu på natten men då får ramsan jobba. 12-45-2 tycker jag låter jättebra, det blir ju inte mindre sömntimmar men mycket längre vakentid inför natten vilket ger snabbare insomning och förhoppningsvis inte så tidiga morgnar. Om du ska ändra nu eller inte vet bara du, det är attityden som avgör, har du den trots ni är iväg med andra runt omkring så kör, känner du däremot tveksamhet inför andra så vänta.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Hej!

Vill bara rapportera att vi byte till 2 sov för ca 4 dagar sen och det har gått jättebra!
Det är ff struligt ibland med skarvar kring 30-40 min men även fast lurarna blivit lite sisådär så har lilleman fixat de långa vakenperioderna galant (lite gnälligt på morgonen pga tidiga morgnar dock) och de är mu allt mellan 2,5-4 timmar. Läggningarna har oxå kortats ner från typ 30 min gnäll till 5-10 och nu idag på fm var det inget alls :) så det känns jättebra nu at tagit steget till 2 lurar, tack mamaA för pepp och stöd!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Tin »

=D> =D> =D>

hejja hejja hejja

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av mamaA »

:heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"