Dags att kura lilla lillebror

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

okej, första natten är gjord men det känns inte alls bra! hans vakenpass va så långa å jag fick honom inte att somna om.. första ggn va han vaken 2 timmar, andra 1,5 ca och sista från en timme innan han skulle upp och vi fick ta upp när han va vaken.. han va aldrig lixom helt hysterisk, men kände att jag ändå borde jobba på med buffén denna natt.. såhär gick det (ni behöver inte läsa allt men ni fattar kontentan):

19.11 godnatt och börjar buffa. Han gymnastiserar och säger mm aa. Inte sur eller arg. Buffar 5 min tills han är tyst och avslappnad.

19.16 ramsar ut. Han ligger och pratar.

19.22 blir han helt tyst. Bekräftar. Hör att han ff är vaken på andningen i babyvakten.

19.26 börjar "mmma" lite grann. "Prat".

19.28 tyst. Bekräftar.

19.31 mmmar en gång


21.26 gnäller till (men de va bog i sömnen) går in å buffar å ut med ramsa och han gör inte ett ljud ifrån sig.

Ca 22.20 vaknar. Jag går in och buffar och eftersom den första buffen inte blev en sån lång så körde jag på här. Kollade ej klockan innan jag gick in men gissar att jag buffade ca 30 min.

22.54 slappnar av och är tyst. Går ut med ramsa. Gnäller.

22.56 tyst, bekräftar. Börjar gnälla/prata lite.

22.58 tyst. Bekräftar.

23.00 gnäller, skriker/frågar. Låter lite ledsen. Blir mer gnäll prat efter ett par minuter. Frågar men är hyfsat lugn. Jag avvaktar ett slag.

23.04 han verkar inte kunna bestämma sig om han ska somna eller fortsätta fråga. Tyst emellanåt. Gnäll emellanåt. Tycker inte han är tillräckligt upprörd för en påminnelse?

23.06 går igång mer. Sen tyst några sekunder. Går igång igen.

23.08 påminner. Han lyssnar lite i början, men får igång igen snabbt.

23.10 han är sååå trött men vågar inte sova. Skriker men tystnar korta stunder emellanåt.

23.11 påminner. Lyssnar liite i slutet men nu är han riktigt upprörd.

23.12 tystnar.. snuttar på något.

23.13 går igång igen.. snuttar.. går igång..

23.14 går in, han har vänt sig till rygg buffar i 13 minuter.

23.27 ut med ramsa. Gnäller lite

23.28 Pratar lite.

23.35 tyst. Bekräftar.

23.38 mmmar

23.42 börjar gnälla lite grann.. ska han aldrig somna om?!

23.46 smyger in, han är på rygg! Vänder och smyger ut som att jag aldrig var där.

23.48 trött gråt/gnäll/skrik

23.50 påminner utan större framgång.

23.55 han tystnar en kort stund. Han är såå trött!! Gnäller.. tystnar..

23.57 jag påminner och han skriker åt mig.. jobbar jag för lite?

23.58 in och buffar kort. Han blir tyst så fort jag tar i honom. Skriker åt ramsan påväg ut.

00.01 påminner utan större framgång.

00.02 tvärt tyst.

00.03 bekräftar. Tyst. Säg att han somnade nu då?!

00.07 går igång igen! Är detta "normalt"??

00.08 in och buffar lugn.

00.10 Ut med ramsa, tyst.

01.04 gnäller till. Avvaktar om det kommer en fråga?



03.09 vaknar. Buffar kort, mer som en markering eftersom han va tyst och fortsätter jag tror jag han hinner börja skrika och då får jag stå i en evighet. Ramsar ut. Han stökat runt. Vänder sig säkert till rygg....

03.13 han är vaken men inte missnöjd

03.15 smyger in å kollar läget, rygg! Vänder tillbaka och smyger ut. Han gnäller lite.

03.20 gnäller. Smyger in å kollar läge=mage. Bra. Smyger ut och påminner. Gör varken av eller till. Fortsätter gnällskrika. Hoppas inte denna omgång ska ta två timmar!!

03.26 påminner. Skiter väl han i.

03.29. Buffar kort tills han blir tyst och stilla. Ut med ramsa. Han går igång direkt när jag slutar buffa. Känns inte som att nåt går hem!
Gnäller/skriker med några tysta små pauser.

03.36 kollar läget i smyg först=rygg. påminner. Jag har ingen lust att han ska vara vaken 2 timmar denna gång! Han är inte hysterisk. Men inte glad heller.

03.41 buffar lugn och tyst. Han är tyst under ramsan ut. Börjar gnälla/prata lite. Mkt lugnare än innan.

03.49 har vart hyfsat tyst en stund men nu börjar han gnälla igen. Svårt att veta hur man ska jobba när han inte är hysterisk, men ändå inte ger sig..

03.51 nu blev det tyst igen...

03.53 bekräftar. Tystnad. Tänker han sova nu tro?

03.59 börjar låta igen.. lite gnäll, tyst emellanåt. Suckar. Bökar.

04.03 börjar gnälla/stånka. Han e lite sur..

04.06 påminner. Han går igång ännu mer.

04.08 går in. Ryggläge! Vänder och buffar lugn 2 minuter. Börjar gnälla under ramsan ut.

04.15 påminner. Inget han tar till sig.

04.20 tyst. Bekräftar. Tystnad...

04.32 bekräftar igen. Tystnad

04.41 gnäller till lite

05.29 gnäller till




06.18 vaknar, nöjd. (Pratar). Buffar kort och går ut med ramsa. Han pratar.

06.24 det blir mer och mer gnäll/skrik

06.32 påminner. Ger inga resultat.

06.34 går in, vänder till mage, buffar 3 minuter. Han är inte hysterisk men känns inte som att han svarar på buffen och jag blir rädd att bli stående för länge. Slutar i en tyst paus.

06.37 ut med ramsa. Han gnäller men är inte hysterisk. Stånkar och stönar. Vill så gärna få honom att somna om innan kvart över men de känns inte som att det kommer hända.

06.41 tyst. Gnäll. Tyst. Gnäll. Prat. Tyst. Prat.

06.43 gnäller. Nyser. Gnäller. Tyst. Gnäller.

06.46 påminner. Han hulkar till under ramsan. Sen fortsätter gnälla som innan.

06.50 in, vänder till mage, buffar kort, ut med ramsa. Ingen effekt. Han kör på som innan.

06.55 påminner x6. Han tystnar på sista men går igång direkt igen.

06.58 in, vänder till mage, buffar kort. Han går igång på ramsan ut.

06.59 kort tystnad. Gnäller. Tyst. Gråter. Tyst. Gnäll. Skrik.

07.04 in och vänder till mage. Går ut och påminner x8. Han tystnar på slutet men går igång direkt efter.

07.08 in, vänder till mage, buffar tyst. Han är tyst under första delen av ramsan ut sen går han igång.

07.11 skriker. Ramsar x6. Han tystnar lite på slutet men går igång innan den är slut. Inte hysterisk men förvirrad.

07.15 ramsar x6, han tystnar på slutet men går igång igen när den är slut.

07.19 tar upp i en tyst paus



Känns inte som att jag alls fick kontakt eller att buffen hade den effekt man vill ha.
Vad tycker ni?

Sen har jag en fråga! Han vänder sig till rygg heeeela tiden, hur ska jag tackla detta?? Natten som förflöt fick jag ju ändå gå in men den som följer sk jag ju hålla mig utanför.. :(
Storebrors natt va mycket bättre än såhär, men man kanske inte ska jämföra.. känner mig lite uppgiven nu bara...
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

jo och första riktiga uppvaket bluffade jag länge, för att han inte blev lugn förrän då och jag tänkte att han inte hade fått den där långa buffén vid läggningen så han kanske behövde den.. tänkte jag rätt?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag anar en viss frustration och önskan "kan han inte bara somna nu" och känner verkligen igen mig från lillebrors kurning. Snabbt svar är att det ju är Attityden som gör hela skillnaden, detta är ett nytt barn med sina frågor så håll dig lugn och besvara hans frågor med Ramsan! Attityden måste vara ditt främsta verktyg, samt glöm inte att avvakta och ge honom chansen att somna själv.

Min yngste hade också vändningscirkusen precis i kuren men jag råder dig att inte springa in om det inte är total hysteri, det är fullt möjligt att somna på rygg, sedan när han sovit i 10 min smyger du in och vänder om du känner att du måste. Det finns tips på hur man kan bulla upp filtar under madrassens sidor så det blir svårare att vända sig men det funkade halvbra för mig.

Läs läs läs Safarin och ha samma attityd som om du skulle kura ett riktigt "svårt fall" så ska du se att det går fint!! Attitydmössan på, fullt med käk på dagen och träna på att vända sig tillbaka på dagtid!

Kram och ha en härlig natt!! Känslan när barnet svarar på ramsan efter en "diskussion" är underbar!! :)

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Tack det hjärtligaste Ylvispylvis!!
Attityden är lite bättre efter dagen och kvällsläggning som förlutit helt perfekt! inget gnäll vid någon läggning, inga uppvak. han väcktes vid första luren och vaknade typ 1 minut innan väckning på de andra två. så jag hoppas verkligen att vi kan göra fina framsteg inatt med! även fast jag både kurat och samt förut så är detta helt nytt för mig, då båda de andra sovit över sina nattmål av sig själva. Storebror började sova hel natt typ 1-2 veckor innan kuren och syrran väntade jag ut iom att inget annat problem fanns.. men denna lilla man är verkligen av en egen sort :wink:
men det ska väl gå att få ordning på honom med.. men ja, natten som var va inge kul hur mycket attityd man än har. men ska klä på mig lite extra attityd nu inför natten :lol:
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Tin »

Hej,
tankte flika in att den forsta natten ar alltid "rorigast". Och inte undra pa det, "Vad haller mamma pa med, undrar liten." "Bast jag staller manga och langa fragor". Er forsta natt sag ut undgefar som min storas forsta natt, min tvaa var helt annorlunda. Olika barn, olika kurer, mamma kor samma anda. :) Sen ar det ju inte kul att vara uppe hela natten, men det ar ju dealen under kuren. Natt 1 och 2 ar uppesittar kvallar.

I ovrigt kan jag bara bekraftelseramsa foregande talare. Attityden pa topp, ova pa vandningar dagtid, at massor, ror pa er massor dagtid.

Ser fram emot rapport fran natt 2, nar ramsan tar over. Det har gar stralande.

Hejja hejja, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

God morgon!
Denna natt har varit mycket bättre! han har inte alls varit så upprörd och han har lyssnat till ramsan =) attityden har återfunnit sig och jag ser ljuset i tunneln ;)

här är nattens rapport:
Jag kanske gick in lite för många gånger, men det var ändå något jag kände va behövligt och de känns inte som att det sabbade något =)

Natt 2
19.14 läggning. Buffar kort sen ut med ramsa. Han pratar och stånkar.
19.21 bekräftar. Han va aldrig missnöjd men bekräftar ändå för att jobba in ramsan.
19.24 mmmar lite

23.30 gnäller, får en ramsa. Tyst, börjar sedan gnälla.
23.36 Skriker/klagar men inte hysteriskt. Frågande.
23.38 påminner en snäll ramsa. Tystnar direkt när jag börjar. Går igång igen när jag slutar. Mer ett klagande skrikprat.
23.42 han blir varken mer eller mindre. Fortsätter samma klagande visa.
23.44 han har gått igång lite mer nu. Får en påminnelse x6. Han tystnar och pratar med mig och så jag svarar tillbaka med 2 extra ramsor.
23.46 tystnar en stund men går igång igen, lite argare nu. Sur. vill så gärna kolla hur han ligger men avvaktar till riktig kris..
23.49 nu är han riktigt arg på mig.
23.52 påminner. Han tystnar under tredje. På slutet av fjärde kommer ett AAAAAH! Typ “lägg av mamma!”
23.54 tystnar en liten stund. Men går igång igen.
23.56 skriker, tystnar, skriker, tystnar… man skulle haft en kamera där inne, det enda jag tänker på är om han är på mage eller rygg.
23.57 tyst….. Pratar lite…. Gnäller lite… tyst…
23.59 skriker igen… tyst emellanåt.
00.02 gnällpratar…
00.08 han går successivt upp i ton. påminner x6.
00.14 smyger in och kollar läget=rygg. Vänder och går ut med ramsa. Detta är den enda chansen han får, vänder han sig igen får han somna på rygg. Lite gnöl följer men mestadels tyst..suckar som av lättnad.. Tyst.. pratar..
00.17 bekräftar. Hör nån liten stånk.
00.20 ligger och snackar lite.
00.22 börja gnälla igen.. Han e väl för lustig..
00.29 påminner. Kan man inte kalla det kris när man har vart vaken en timme??
00.32 går in, vänder till mage, solfjädrar kort och ut med ramsa. Är helt övertygad att han efter förra gången jag vänt, gick igång igen när han hamnade på rygg. Varför vänder han sig när han inte vill vara på rygg??
00.38 Nu är jag faktiskt lite less. Han har fått många chanser att somna. Jag kan inte sova åt honom…. Ska vi hålla på i två timmar inatt med??
00.44 ramsar argt. Nu får det fan va nog, sov!
00.54 nu e jag less! Han skriker ju bara för att han är på rygg! Men sluta vänd dig då för fan! Går in och vänder, lägger tillrätta, buffar avslappnad och går ut med ramsa. Nu ligger han och pratar.. Tills han vänder sig då går han väl igång igen…
00.56 tyst.
00.57 bekräftar. Tänker han somna nu???

04.04 gnäller, får en ramsa. Jollrar först, börjar sen gnälla. Somnar om?! Får ingen bekräftelse för mamma råkade somna…

05.29 gnäller till, får en ramsa. Tyst, sen lite gnäll. Blandas med prat.
05.39 pratar och gnäller om vartannat, ibland tyst. Gissar att det är ett ryggläge som spökar här, men låter han vara en stund. Blir lite missnöjd.. Men är fortfarande relativt lugn. Mer som att han ropar.
05.49 går inte och vänder till mage, ramsar ut. (man ska inte gå in, men som de sägs, det är attityden som är det viktigaste. Och jag tror han ropar om att bli vänd, för han slutar ju gnälla så fort han hamnar på mage)
05.50 pratar lite. (va smart nu och vänd dig inte till rygg!)
05.56 får en bekräftelse. Gnäller till lite.. Tyst en stund. Gnäller igen..går igång lite grann.
06.05 får en snäll påminnelse (och han är tyst i varje vers men gnäller emellan dem) för att det börjar bli lite tradigt tycker jag. Fortsätter gnälla efterråt. Han är inte speciellt upprörd. Men troligtvis irriterad över det troliga ryggläget…
06.17 in och vänder till mage, ut med ramsa. Vill så gärna väcka honom denna morgon! Han pratar lite.. 06.25 pratar fortfarande men tyst emellanåt.
06.26 gnäller till, blir lite ledsen. Prat, tyst, gnäll, prat, gnäll..
06.37 in och vänder, ut med ramsa. Fan han måste ju somna om innan väckning! Han kommer ju aldrig orka vara vaken 4 h som det blir till innan nästa sovstund annars!!
06.40 tyst. Hoppas det förblir så… ger ingen bekräftelse här för han va inte missnöjd och vill så gärna att han somnar så vill inte riskera nåt..
07.25 väcker! Gav tio minuter extra för att han skulle väckas i en naturlig skarv.
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

en fråga förresten. man ska ju jobba med bekräftelsen och det är ju något jag själv tycker är viktigt. men lillebror är lixom hittills aldrig upprörd vid läggning utan ligger å snackar lite. ska/behöver jag bekräfta honom när han är tyst? känns både onödigt men samtidigt bra att jobba in ramsan.. va tycker ni?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Du jobbar på bra =D> :D
Som du själv skriver så var du kanske in lite väl många gånger. Se upp för att hamna i ett vändningsträsk....men det ä du säkert medveten om själv också :wink: 8) .

Angående bekräftelseramsan så delar jag din uppfattning om att den är viktig för att jobba in ramsan. Men är han inte upprörd vid läggning och du tycker att det känns som att det stör mer än hjälper så kan du säkert skippa den. Däremot ar den ju väldigt viktig som en fin och bekräftande avslutning på en ramsdiskussion, där tror jag att den gör mer nytta.

Fortsätt jobba på såhär fint inatt också :D Heja heja! =D>

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Ang. vändning. Det är så här, att när små lär sig "nya färdigheter" så övas dessa, mer eller mindre medvetet. Många som lär sig sitta, sätter sig upp i sömnen mest hela tiden. Samma gäller vändning m.m.
Det enda som egentligen funkar är att man är så pass rejält fysiskt utmattad och övat vändning att man inte "behöver" öva dessa på sovtiden. Så är man så trött att kroppen inte orkar. :wink:

Ang. bekr. ramsa. Jag är av uppfattningen att den bör övas mer än man tror. Om man är av uppfattningen att den inte "behövs så mycket" så brukar detta vara indikationen på att den behövs ÄN mera, just för att man inte hinner få in den tillräckligt. Så, ja, bekräftelsen är ju i min värld inte en bekräftelse på att man är tyst eller glad, utan på att man är på väg att somna och är lugn och får med den IN I SÖMNEN. Det är detta som är "betingningen" så därför anser jag att man faktiskt jobbar extra med just den, men är så pass mjuk och fin att den SKALL med in.

Sist, lägg rullad stor handduk under madrassen runt kanterna så blir det inte så vändningsvänligt. Så pepping pepping, jobba jobba. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Hej och tack!

problemet med kuren är ju att han får sova så pass mycket att han aldrig hinner bli sådär utmattad :lol: :lol: :lol:
skämt åsido, jag förstår vad du menar. jag har rullat två korvar under madrassen men det hjälper föga.
Dock hjälpte lillebror mig nyss att skjuta min vändningssvarg. Vi va nämligen ute på tomten och satte upp studsmattan och lillebror låg i babygymmet bredvid. Så struttar syrran förbi så säger nåt i stil med "sover du lillebror?" å vi trodde hon skojade men när vi tittar dit ser vi att han somnat, PÅ RYGG! Så tji fick jag att min unge inte "kan" somna på rygg.. :wink: 8) han fick sova fem minuter eftersom det är tillåtet, men de va typ stört omöjligt att väcka honom så han sov säkert tio innan jag fick liv i honom..
Detta resulterar nu i att han inte alls tycker han ska somna på sin långa lur. Plus att jag bestämt mig för att backa så han ligger nu oxå på rygg.. :mrgreen:
Vi får se hur det blir, jag kanske går in och vänder honom om ett tag om han inte somnar, men inatt tänker jag ta tjuren vid hornen och inte vända honom!

BTW, han satte personligt sömnrekord inatt, sov 8 timmar i sträck innan han vaknade, så vi hade bara ett uppvak inatt, och sen vaknade han en kvart innan vi skulle göra morgon 8)
Tänk att detta funkar på denna unge oxå ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av blivandemamma »

:D där föll det på plats! Ett tyiskt aha-moment! Hoppas att det gör dig mer övertygad om att han KAN somna om själv! Fördelen är ju, att förstår han ramsan BEHÖVER man ju faktiskt inte kolla efter vilket håll han ligger på... just sayin.... ;)

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

En fråga nu när dygn 4 snart är till ända och uppföljningsveckan tar vid. I boken står att i natt 3 och 4 ska man avvakta ett litet slag innan man sätter in ramsa vid uppvak, men inte för länge. Hur gör man i uppföljningsveckan? ska man vara hyfsat snabb fortfarande på att ramsa när han vaknar på natten eller ska man bara sätta in en när det verkligen behövs? eller "trappa ner" successivt. Natten som var nu kantades av rätt många uppvak men dom var inte lika långa som de tidigare nätterna iallafall, så vi gör ju framsteg. men jag gissar att det kommer ta ett tag innan han slutar vakna på natten.. :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Jag säger som alltid, varje fråga skall ha ett svar! är det ingen fråga behövs ju inget svar. Eller hur? :wink: :D :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Nu är det helg igen och efter denna natt har jag (återigen) bestämt mig för att backa. Jag har varit in en del och vänt honom, och varför jag fortsatt är för att vissa gånger har vi hållt på en timme att försöka få honom att somna om på rygg, sen när jag gett upp och vänt honom har han somnat på 2 minuter. men andra gånger när man tänker att " det funkar att vända honom" så har det inte alls funkat. Problemet är att mamman här är ypperligt trött om nätterna och tar han dom 3 barn hela dagarna, så när han väl fått somna om på rygg har jag somnat på stört och inte vänt honom efter tio minuter, vilket resulterat i att han vaknat upp inom en timme igen, han gillar inte ryggläget.

Så nu är pappan hemma i två dagar och kan stötta upp en trött mamma. Jag kommer nu använda mig av ramsan tills han somnar om och vänta tio minuter och sedan gå in och vända honom till mage. och jag hoppas att två nätter av detta ska göra att uppvaken kanske blir lite färre/kortare framöver..

Men en fråga då, om liten ligger och jollrar och/eller gnäller, lixom inte riktigt ber om hjälp, i typ en halvtimme (eller mer) ska jag ingripa bara för att påminna om att han inte ska hålla på att vara vaken utan sova, eller ska jag inte göra någonting (hur frustrerande det än är med en jollrande/gnällande unge på natten...)?

Vi har som det ser ut nu fortfarande långa uppvak, inatt tex 2 uppvak om en timme styck (med en timmes sömn på rygg däremellan) där liten i perioder så bara ligger och smågnäller.. och ibland är tyst emellanåt och man tänker att "jaa, nu somnar han!" men så går han igång efter någon minut igen.. bättre än en hysterisk unge måhända, men ändå liiiite frustrerande just nattetid.

Annars fungerar det mesta bra, vid läggningarna somnar han oftast inom 5-10 minuter och vaknar han av sig själv på dagen är det inom marginalkvarten (utom en gång på långa luren), så där kan jag inte klaga. Det är uppvaken på nätterna som vi ännu inte lyckats så bra med känner jag.. :roll:
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lilla lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, eftersom ni nu HAR vändningar så ta bort alla mjuka kanter som skall hålla honom på plats, se till att det är så mycket platt utrymme som möjligt så han faktiskt KAN rulla runt rejält nu!

Som jag sen sa, öva öva öva öva. Man övar vändningar MINST 5min/10ggr/dag! På samma sätt som ni nu lockar honom att lära sig vända sig, gör man sen på natten, man går alltså inte in och "vänder" dem, utan ser till att de löser det bäst själva, antingen i början med att ta deras hand lite så de drar runt sig själva.

Han måste också vara tillräckligt fysisk trött på vändningar att detta inte är aktuellt att göra på natten.
Är han vaken och mest gnäller och gnölar kan man få en "Jag har fått nog!" ramsa. :hink:

Sätt PUNKT för alla dessa dumheter nu. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"