Hjälp vid vargtimmen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bergmamman
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 09:17

Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av Bergmamman »

Min lilleman är 8 månader och vi har precis klarat av uppföljningsveckan efter att ha läst "sova hela natten" sisådär 3 gånger. :D Resultatet är otroligt såhär långt! Han sov tätt intill mig hela nätterna och ammade sisådär sex gånger per natt (jag var napp alltså). Spjälsängen var en gullig möbel som bara stod intill vår säng för att förhindra att han ramlade ur den :D Från första kurnatten har han legat i spjälsängen hela natten, med färre och färre uppvak och oftast somnar han om själv, trygg och nöjd. Ibland får jag smyga dit och ge en ramsa när han vaknar, men då somnar han om enkelt. Somnar på kvällen och i vagnen på dagen gör han fort och lätt på egen hand. Natten till i förrgår sov han 19-06 innan han vaknade glad och låg och pratade tills det var dags att kliva upp! :shock: MEN - allt är inte i hamn ännu... De senaste två nätterna har han vaknat vid sisådär 5.30-5.45 (jag vill ha morgon 6.30). Om han nu låg och sjöng och jollrade skulle det inte ha varit några problem, men han blir arg och hysterisk. Ramsan biter inte ett skvatt i det här läget - inte att ramsa och invänta att han lugnar ner sig heller, han jobbar upp sig till vrålförbannad och därefter ledsen på nolltid. Resten av natten lugnar han sig själv alltså, och han svarar jättefint på ramsa på kvällen och på dagtid när han ska sova. Jag tänker alltså att läget är "ingen rädder för vargen här" under natten då han inte alls behöver hjälp. Problemet är att vi nu har ledset uppvak vilket känns orättvist mot honom när han sovit så bra hela natten. Jag har testat att backa ett par steg och buffa honom när han blir så ledsen, men då vill han förstås aldrig att jag slutar, och "buffträsket" vill jag ju inte hamna i (men i morse var det till slut det eller att plocka upp honom). Solfjädern reagerar han inte alls bra på när han är så arg och ledsen. Egentligen tror jag att han helt enkelt känner sig färdig med sömnen och är hungrig, men jag tycker inte att han gör annat än äter på dagarna, så jag vet inte om jag kan få i honom mer mat... Kan det vara så enkelt att jag ska justera hans dagsömn så att han får mindre av de två mindre lurarna? När är det lägligt att ta bort eftermiddagsluren? Sovrummet är kolsvart hela natten, så det är inte ljuset som stör honom. Åttamånadersångest är något jag märker av på dagarna, då han gärna vill vara alldeles nära mig hela tiden, som en liten svans, så jag kan tänka mig att åldern inte gör vargtimmen lättare... Annars är det en jätteglad och harmonisk kille som ålar som en blixt och som är väldigt social. Vill alltså gärna ha lite input på hur jag ska förhålla mig till vargtimmen och till schemat!

Schemat nu:
06.30 morgon (vill jag alltså, i praktiken ledsen kille och en mamma som passar på när han är någorlunda lugn och tar upp honom 06.15). Amning då.
07.00 Frukost (rejäl portion gröt och lite smörgås som plockmat)
08.30-09.15 Sover 45 minuter i vagn utomhus.
Amning när han vaknar.
11.00 Lunch ("riktig" mat och frukt)
11.30-13.00 sover ute i vagn.
14.00 mellis (ibland gröt, ibland leverpastejmacka och yoghurt, ibland banan)
15.00-15.45 sover ute i vagnen.
Amning när han vaknar om han markerar att han verkligen vill (läs skriker tills jag drar fram bröstet). Försöker hoppa över denna amning.
17.00 middag ("riktig" mat och frukt)
18.30 gröt
19.00 godnatt!
Mistingen född juni-16, kurad februari - 17.

Två damer födda 2009 & 2011 blev visst säkra sovare ändå till slut, utan SHN :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag slår ett slag för 12 timmars natt och 2 lurar alltså 12-45 - 1,5/2. Jag tror att han behöver längre vakentid inför natten för att sova längre på morgonen och man brukar plocka bort lur 3 vid 8-9 månader. Sista vakenpasset blir nu 4-5 timmar och det kan ge lite gnäll i början men det brukar ge sig på en månad. Sen är det ändå så att tidiga morgnar kan sitta i LÄÄÄNGE men då får man ge pangramsa och sen hade jag nog förlitat mig på Mozart på rejäl volym. Jag håller med om att på natten händer ingenting med vid kris är Mozart bra. Det gäller att få till omsomning EN morgon sen brukar det gå framåt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bergmamman
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 09:17

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av Bergmamman »

Tack för kloka tankar! Jag har skjutit på hans långa sömn idag med en halvtimme, och ska nu försöka hålla honom vaken ända till kvällen utan eftermiddagsluren. Krisar det får han väl sova 15 minuter, tänker jag! :D Sen får vi väl se om det har någon effekt på morgonen!
Mistingen född juni-16, kurad februari - 17.

Två damer födda 2009 & 2011 blev visst säkra sovare ändå till slut, utan SHN :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tänk på att lägga honom 18.30 så han inte blir övertrött, krisar det så är det ju 5 eller 20 min som är lämpliga sömnintervall(+insomning) men det är svårt att lära sig ett nytt schema om man göra olika från dag till dag, bestäm dig för vad som gäller och agera bara vid verklig kris.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bergmamman
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 09:17

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av Bergmamman »

Tack igen! Jag tänkte 5 minuter men skrev 15, såg jag när jag läste ditt svar :D Hittills går det fint och vi siktar på tidigare läggning, som du föreslår! Bara en timme dit så det fixar han nog!
Mistingen född juni-16, kurad februari - 17.

Två damer födda 2009 & 2011 blev visst säkra sovare ändå till slut, utan SHN :D
Bergmamman
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 09:17

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av Bergmamman »

Hej igen! Vargtimmen krånglar fortfarande när lillgrabben blivit 9 månader, men på lite annat vis... De senaste veckorna har lilleman bajsat vid 5 på morgonen, VARJE morgon... Plötsligt blir det där med att inte följa barnet utan själv leda vägen desto svårare. Att byta på ett barn i sängen (som nämns i boken) kanske funkar med en 3-månaders som helammar, men nu är det ju inte aktuellt då blöjbytena nu är rätt kladdiga historier som varken går särskilt snabbt eller kladdfritt... Och efter bytet är han förstås jättepigg och glad och inte ett dugg sugen på att sova. Jag har försökt att låta honom ligga och prata så länge han är nöjd innan jag byter blöjan (och siktar på att plocka upp honom vid 6) men ibland är det hopplöst. I natt vaknade han redan vid 4.30 (jag smög dit och körde ramsa, det blev tyst fem minuter, sedan hörde jag hur han låg och tog i där inne, så då var det dags...) Han lät dock nöjd så jag lät honom ligga en stund, men vid 5.30 hade han fått nog och var jätteledsen. Att inte byta på honom känns förstås inte aktuellt, så det får bli tidiga morgnar. Frågan är egentligen mest om jag ska justera övriga schemat något och kanske återinföra en snabbsömn på eftermiddagen så länge han vaknar tidigt? Jag har inga drömmar om att själv få sova länge på morgonen, men till 6 hade varit himla skönt att få till på sikt... Jag sover i och för sig mer sammanhängande nu, men frågan är om jag inte fick flera timmar när han sov hos mig i sängen och somnade om efter amning... Nu är det ju hans sömn som är det viktiga, och jag ser att han mår gott av att sova tryggt i egen säng hela natten, men också att han är rätt trött när det närmar sig kväll (vilket troligen skulle gå bättre om han sov en timme till på morgonen). Att påverka lilla magen är förstås svårt, men jag vill ge honom så bra förutsättningar i övrigt för att få den sömn han behöver

Schemat nu:
06.00 morgon (i den bästa av världar, oftast får jag ta upp honom en kvart innan eller så och vaken är han från 5 som senast). Amning då.
07.00 Frukost (rejäl portion gröt och lite smörgås som plockmat)
08.30-08.50 Sover 20 minuter i vagn utomhus.
Amning när han vaknar.
11.00 Lunch ("riktig" mat och frukt)
12-14 sover ute i vagn.
14.00 mellis (ibland gröt, ibland leverpastejmacka och yoghurt, ibland banan)
16.45 middag ("riktig" mat och frukt)
18.10 gröt
18.45 godnatt!
Mistingen född juni-16, kurad februari - 17.

Två damer födda 2009 & 2011 blev visst säkra sovare ändå till slut, utan SHN :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej två lurar ska det vara men ni har för lite sömn på schemat, vanligtvis har man 12-45-2 så har ni kortare natt och bara 20 min på fm måste ju det också läggas på och det är ju lite problematiskt om man bara har två lurar. Lägga för natten tidigare kanske?
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ang. bajs på morgonen.

Mitt tips är att ni ser till att han faktiskt bajsar på dagen ordentligt så han inte har möjlighet att bajsa på morgonkvisten. Ger du 2-3 kiwi till frukosten och lite äpple/blåbär från middag och kväll så brukar de snart börja bajsa på dagen så de kan sova om natten.

jag håller också med mammaA, att skall ni ha morgon 06 är det natt 18.

Ps. jodå, många av oss har faktiskt bytt blöjor i mörker även på stora barn, eller i ett fåtal fall, smörjt rejält med Inotyol salva innan så klarar de 1-2 tim utan ny blöja en superkort tid. Anna säger de vaknar inte för att de bajsat, de bajsar för att de vaknat. Så därför är just sömnen i vargtimmen extra viktigt. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bergmamman
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 09:17

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av Bergmamman »

Tack för era svar! Anledningen till att vi kör bara 20 minuter sömn på förmiddagen är att han krånglade med den långa sömnen när han fick sova 45 minuter, så då kapade vi förmiddagsluren. Överlag är han en jättenöjd och glad kille som är pigg och nöjd, men vi skulle ju gärna vilja ha 12 timmar sömn (och lyckades få till det ett tag innan han började vakna så himla tidigt). Det slog mig idag att det kanske snart löser sig av sig själv - om ett par veckor blir det ju sommartid och då är ju klockan åtminstone 6 när han vaknar, kanske 6.30... Då borde vi kunna få till 18.30-06.30 utan större problem. Ska försöka "uppmuntra" honom att bajsa (mer, han gör det förra gånger) på dagen! Tack för tipsen om hur jag ska kunna få till det!
Mistingen född juni-16, kurad februari - 17.

Två damer födda 2009 & 2011 blev visst säkra sovare ändå till slut, utan SHN :D
Bergmamman
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 09:17

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av Bergmamman »

P.S. Sjukt imponerad av er som lyckats byta på "stora" barn i sängen, jag tycker att det är hopplöst även på skötbordet nu när han är såpass stor och stark och aktiv :D
Mistingen född juni-16, kurad februari - 17.

Två damer födda 2009 & 2011 blev visst säkra sovare ändå till slut, utan SHN :D
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Hjälp vid vargtimmen...

Inlägg av Acnaib »

Härligt! =D>

Det där med att byta blöja på äldre barn, oavserr säng eller skötbord. Det har oxå med den där attityden att göra, du vet :wink: "Nu ligger du still, NU ska vi byta blöja!" Punkt! :lol: Går man in i blöjbytet med "förväntan" om att det ska ålas och krånglas - då gör det det.
Våra flickor har alltid legat så stilla så! Men äldsta pojken nu... vilken lite mask han kan vara, OM han tilläts. Men icke. "NU ligger vi still". 8)

Kram
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"