4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Zara1980 »

Hej!

Bebis född 19/4 2016.

Frisk, stark, äter som en häst och sover hela nätter. Så har det varit från det att hon blev 2,5 månader fram tills för ett par veckor sen.

Hon somnar mätt i egen säng kl 19:30 men vaknar någon gång mellan 01:30 och 04:30 strålande glad. Verkar pigg och pratar sitt bebisspråk högt ut i mörkret.
Jag försökte först ignorera, sedan vagna så att hon skulle somna om och nu ger jag en skvätt flaska. Oavsett metod är hon vaken minst en timme och på topp-humör.

Jag ammar inte utan ger ersättning på flaska. Hon äter gröt på morgon och kväll samt smakportioner av vår mat under dagen. De senaste dagarna har jag gett henne rätt stora portioner av tex kokt potatis och smör.

Mannen som jobbar sover nu i gästrummet. Sedan har vi en 4-åring som ska till förskolan. Hon sover 20-06:30 i eget rum och har typ alltid sovit hela nätter. Vaknat tidigt dock men aldrig på nätterna. De värsta nätterna nu somnar bebis om vid 05 och storasyster kommer in när hon vaknat vid 06:30. Mannen åker till jobbet då också. I bästa fall har jag fått sova en liten stund däremellan. Men detta känns inte hållbart. Jag är trött och sur och har kort stubin om dagarna. Njuter inte det minsta och tycker det är väldigt jobbigt.


Tips på hur jag kan få henne tillbaka att sova hela natten mottages varmt

Tack på förhand / Trött mamma Sara
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är hon sm-bebis? Har du börjat att införa ramsan? Hur ser schemat ut?

Vi behöver lite utförligare info för att kunna hjälpa till :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Zara1980 »

Hej

Nja, inte riktigt SM-barn. Hon var det när hon var pytte och ammades. Nu när hon flaskas kan jag inte hålla på att mata i 1,5h

Har inte brytt mig om ramsa eller annat, detta tillstånd är nytt.

Såhär ser det ut ca:

07:00 - vaknar
07:30 - äter gröt + flaska + socialt
09:15 - mellis
09:30 - 11:30 - sover
11:30 - 14:30 - lunch + socialt +mellis
14:30 - 16:00 - sover
16:00 - 18:00 - socialt - middag
18:00 - 18:30 - sover
18:30 - 19:30 - gröt, kvällsrutin, flaska
19:30 - somnar i egen säng

Tidigare sov hon alltså till runt 05:00. Jag lyfte över henne till mig, ammade lite så somnade vi om och sov till ca 07:00.

Nu vaknat hon en gång per natt och är vaken 1,30h. Verkar inte hungrig eller missnöjd, bara vaken.

Kanske bara ska ignorera? Vagna?

Tack!!
Sara
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Ett vanligt schema runt 4 månader är 12-45-2/1,5 -45, jag råder dig att ändra det till liknande. Sista luren bör ligga runt 16 inte 18.30 vilket kan förklara hennes nattliga uppvak. Jag hade fortsatt med vagning för att sätta nya schemat och fört in ramsan två verser när du lämnar rummet vid läggning. Vid 4 månader är det mat inom 1 timme ca men de äter ju absolut inte under hela den tiden.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Zara1980 »

Tack för svar!

Men förlåt, vad innebär siffrorna?

Vi har försökt hålla henne vaken från men då däckar hon väldigt tidigt. Runt 18-snåret. Är inte det lite väl tidigt för natten?

Men förklara gärna siffrorna du skrev så förstår jag bättre och hur jag ska ändra

Tack!!
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Tin »

Hej,

12-45-2/1,5 -45 = 12 timmars natt, 45 timmars morgonlur, 2 eller 1,5 timmars lunch lur och en 45 minutare pa em
En 4 manders ska ha 15,5 timmars somn och en 5-6 manders ska ha 15 timmars somn, sa borja att schema lagga en 2 timmars lunch lur for att sedan dra ner den till 1,5.

Sa vart rad ar att gora om ditt schema efter detta. Lagg inte sista luren senare an 16. Och gor natt 19, det kan kravas att liten underhalls den sista timmen for att hallas vaken, men det ar det vart om man sover natten lang.

Las pa om ramsan, och infor den, den ar guld vard.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Zara1980 »

Hej

Tack, ska prova sov-schemat.

Är det just den ordningen 45 min + 1,5h + 45 min som visat sig fungera? Upplever att min lilla vill sova längre efter frukost och kortare naps under dagen.

Min stora tjej fungerade så här fram tills hon var nästa 1 år: ju mer hon sov på dagen desto bättre sov hon på natten. Känslig för övertrötthet. Är fortfarande det.

Hursomhelst, rekommenderas det att jag väcker min lilla efter 45 min på morgonen och får toll en längre solsting vid lunch eller är det timantalet som är viktigt och inte sova efter 16?

Tack!

Sara
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man har kortare sov på fm för att inte störa lunchluren, innan man har 45 min fm-lur har man 1,5 timmes fm-lur( om man kör sm från början) och då märker man ofta att det börjar skarvas på lunchluren och då är det dags att dra ner på luren. Med tanke på att detta är ett schema för tre månader så borde det passa utmärkt med 12-45-2-45 för er. Det är inte alltid man kan köra det redan vid tre månader om man har en tröttis men vid 4 månader brukar funka annars.

Långluren vill man ha mitt på dagen för att grundlägga den goda vanan eftersom det är den lur som kommer att finnas kvar länge.

Sista luren bör ligga runt 16.00, du får se hur du får ihop schemat men 2,5-3 timmars vakentid på kvällen brukar man ha innan läggdags.

Det är inte bara timantalet som är det viktiga utan även fördelningen på lurarna som vi rekommenderar, visst kan man hitta andra lösningar ibland men detta är beprövat :wink: . Min äldste var också en riktigt tröttis och sov 18 timmar om dygnet tills han var 6 månader så ibland får man skynda långsammare framåt med att korta ner lurarna men likväl följa schemat.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Trevligare med en glad vaken bebis än en ledsen liten bebis, men lika lite sovit blir det ju i båda fallen. Men det låter som att ni har en bra plan!

Hur har ni det med mörkläggningen? De flesta vaknar någon gång under natten men somnar om så fort att inget hinner märkas. Är det riktigt mörkt (becksvart!) är det lättare att bara konstatera att det fortfarande är natt. Finns det minsta lilla ljuskälla så går hjärnan gärna igång och är man en bebis kan det kännas som att det är läge för en liten sångstund. Slår ett slag för ett extra lager mörkläggningsgardiner 8)

Ser nu att mamaA precis svarat. Tänkte precis lägga till detta om det praktiska med en kortare förmiddagslur och en rejälare middagslur. Men nu behöver jag ju inte det. Tack mamaA :heart:

Lycka till nu, mata på allt du kan!

:heart:
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Zara1980 »

Tack förvara svar och råd :-)

Såhär blev det idag efter en något bättre natt än vanligt:

Vaknade 07:00
Sov 09:30-12:00 (hade inte hjärta att väcka och trodde faktiskt inte att hon skulle sova då långe. Det är ovanligt)
Sov 14:30-15:30 (blev väckt av storasyster)
Somnade för natten 18:40 (jättejätte-trött)

Matar på så mycket det går med flaska, gröt, smakisar och fruktmos.

Vi har dubbla mörkläggningsgardiner så det är helt svart :-)

Får se nu hur natten blir, återkommer om det.

Men imrg ska jag alltså väcka henne efter 45 min på förmiddagen..?

Tack!!
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Sarisparis »

Ja, det kan kännas dumt att väcka den bebis som sover :lol:

Jag har tyckt att det varit värt det besväret eftersom det gjort att jag fått till ett schema jag kunnat "lita på". Schemat är ju byggt efter bebisens behov och just det som mamaA förklarade om fördelningen av sömntimmar över dygnet tycker jag var jätteviktigt när det begav sig hos oss. Sover bebisen för länge på förmiddagen blir det oftast en kortare lur på eftermiddagen och sen en ganska lång och gnällig eftermiddag/kväll. En kortare fm-lur ger den sömn som behövs för att bebisen ska orka fram till långluren. Efter den är bebisen i form för att orka fram till kvällen. I den bästa av världar :D

:heart:
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Zara1980 »

Okej.

Hur lång tid brukar det ta för bebis att fatta galoppen? Nya tidsschemat alltså och sova på nätterna?

Inatt var hon vaken 01:20-03:30. Kl 03 gav jag upp och gav henne flaska. Hon var jättehungrig eftersom att hon däckade igår innan kvällsmat.

Jag har således sovit 4h inatt och ska nu fixa frukost och lämna storasyster på förskola. Sen ska vi sova, bebis och jag men alltså då bara i 45 min..

Ska lägga extra fokus på mat idag också och göda upp henne ordentligt.

Men hur lång tid kan det ta tror ni?
Börjar bli desperat..

/Sara
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Sarisparis »

En förändring tar sällan mindre än tre dagar att få till, men räkna med en vecka! Ha schemat i bakhuvudet hela tiden, fokus på mat och trevlig vakentid (läs på om social delaktighet!) och frisk luft.

Kan du göra resten av vardagen lite enklare den här veckan?

:heart:
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av Zara1980 »

Hej

Okej, då kör jag på nu.

Jag har redan ställt in alla måsten denna vecka. Nu är det fokus på detta (och stora tjejen) som gäller endast.

Har precis väckt bebis nu efter fm-vila. Ink väckning blev det 60 min.

När hon vaknar på natten, vad föreslås det att man gör då? Ignorerar?

Har inte kört nån ramsa eftersom det inte har behövts tidigare. Hon somnar så bra själv.

TAck så långt.

/Sara ☀️
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 4,5-månaders vaknar på natten. Glad!!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Egentligen är ju budskapet att på natten händer ingenting så man försöker ju att inte verktyga så länge bebis är nöjd MEN det har du ju gjort så en liten upplysning kan vara på sin plats OM hon är van vid verktygen. Jag vill minnas att ramsan INTE är etablerad? Då kan den inte användas som verktyg i så fall på natten. Är hon van vid något verktyg? Vid vagning kan det ju funka med ett skak i handtaget men vid buffning blir det lite knepigare, visst kan man markeringsbuffa men det känns fel.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"