Hjälp med schema till 6 veckors

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Natten till idag var hemsk, han fick mat 2:50 men då var det flera uppvak både innan och efter som tog tid. Det känns som varannan natt är ok och varannan natt får vi bakslag. Nu har det snart gått en vecka och jag tycker att han borde ha accepterat hur det ska vara men det känns som jag inte gör rätt eftersom vi får så många uppvak fortfarande. :(

Han gillar inte katrinplommon utan spottar ut det mesta men testade att ge päronpuré istället och det var lite bättre. Läste att det ska vara bra för magen också. Läste på en annan tråd här i forumet att de ska bajsa varje/varannan dag även fast man börjat med mat men vår lilleman bajsar ungefär var tredje dag. Är det ok eller ska jag göra något mer som att backa lite med maten, ge något annat för magens skull? Han verkar inte ha ont i magen men har väldigt mycket gaser och får ta i när han väl ska bajsa. :?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Natten var återigen hemsk med många och långa uppvak med mycket skrik och gråt. Nu orkar varken jag eller sambon många nätter till. Attityden börjar verkligen köras i botten med så dålig sömn. :( Vi har hållt oss till 1 nattmål men det är alldeles för många uppvak både före och efter målet. Skippade att ge gröt nu på morgonen utan ska ge det ikväll istället för ersättning och se om det blir någon skillnad.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Andas. Gå tillbaka i tråden och läs dina inlägg så ser du vilka framsteg ni har gjort. :) Ja, det blir bakslag lite då och då och oftast handlar det om att jag som förälder har strulat till det. :oops:

För oss funkade att ha barnet i en barnvagn på natten med mörkläggning och ev skynke över vid behov fram tills hon var 5-6 månader. Om barnet vaknade innan nattmålet (som var kl 3) så vagnade jag enligt konstens alla regler. VAknade hon säg mellan 2-3, då var jag framme snabbt som ögat och tog upp henne som att det var just då det var dags för nattmål. 8) Efter rapning var jag lugn med att hon skulle hålla sig mätt till god morgon och frukost. Vaknade hon efter nattmålet var det bara att vagna precis som innan. Rapen tog allt från några minuter till en evighet, men det var viktigt att få ut den för att hon skulle sova lugnt.

Vid 5-6 månader gick vi över till vanlig havregrynsgröt (mixade grynen innan kokning) med rapsolja och havremjölk till frukost och kvällsmål. Då var också nattmålet bortplockat. Det tog inte länge innan hon ratade bröstet och ersättningen och bara ville ha "riktig" mat. 8)

För oss var SHN räddningen när vi satt med en 5-månaders kille som inte sov vettigt. De efterföljande två har också antingen kurats eller SM:ats. :) För oss har det varit värt de knöliga första månaderna.
Du och din man måste fundera över hur ni vill ha det på lång sikt? Det här är ingen Quick fix, utan det kräver "arbete" i ett par, tre månader innan det sitter - hos dig och din man, och hos er son. Du vet bäst vad som gjorde att du valde den här metoden, du vet också bäst vad som krävs för att du och ni ska fixa det. Håller ni attityden och lugnet så kommer det att flyta på, inte i morgon men kanske efter någon eller några månader.

Hälsningar
Kristiina
PS: Vi ramsar fortfarande vår 9- och 11-åring. :lol:
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Jag vet att vi gjort framsteg men jag vill ha tillbaka den goda nattsömnen som han har haft sedan start. Han sov hela nätterna utan en massa uppvak med endast mat 1-2 gånger fram tills han blev 3 månader. Då började han med dessa förbaskade uppvak och jag misstänkte att det var för han var hungrig, han började äta sämre i samma veva. :( Nu äter han ganska bra igen på dagarna och han får lite puré och fruktmos vid 1 mål och gröt med fruktmos vid ett annat utöver amningen, visserligen är det inga stora portioner än men det som serveras går ner.

Tanken nu är att få bort uppvak alla uppvak före och efter nattmålet som serveras mellan 3-4. Han sover 12 h natt 19-07. När han är 4 månader och äter mer riktig mat är tanken att ta bort nattmålet helt. Jag är medveten om att vi måste låta det ta tid men jag tycker att något uppvak borde ha försvunnit nu när vi har kört konsekvent och buffat oss igenom alla uppvak där han inte ska ha mat men icke, han vaknar fortfarande minst 3 gånger/natt utöver nattmålet. :?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!

Nu har ytterligare en vecka gått, vi är inne på tredje veckan med 1 nattmål. Vi har hållt oss till 1 nattmål/natt som brukar serveras mellan 2:30-3:30 men vi har ca 5-6 uppvak varje natt fortfarande både före och efter nattmålet. Vi är rejält trötta nu och orkar inte mycket, vi tar aldrig upp utan använder olika verktyg beboende på hur mycket han skriker, gnäller han så kör vi lite husljud och är han hysterisk går vi in och buffar. Det är sällan han somnar om utan att vi ingriper. Vi får alltid tillrättalägga honom då han vänder sig till rygg hela tiden och det spelar ingen roll vad vi gör. Har lagt rullade handdukar och kuddar under madrassen så det bildas en gång där han ligger, har lagt kudde där han vänder sig, han vänder sig till och med i vagnen. Ingenting funkar och vi håller på att bli smått tokiga på detta för han vaknar då och blir ledsen! :(

Maten går det sådär med, han ratar och spottar ut allt han smakar. Detta har gjort att han inte får stora portioner utan det är fortfarande bara smakisar. Han vill inte amma speciellt mycket heller, tar bara ett bröst men när jag ska amma från det andra en stund senare släpper han hela tiden. Nu har vi haft det såhär med maten de senaste dagarna:
07:00 God morgon, frukost serveras vilket har varit amning. Det brukar ta ca 1 & 15 min med maten då jag får truga väldigt mycket med honom för att få honom att äta någorlunda bra.
08:45-09:30 sover
10:00-11:15 äter, får en smakportion av något och katrinplommon. Ammas sedan och tar alltid bröstet då men när jag ska amma igen 30 min senare ratar han det.
11:30-13:30 sover
14:00-15:00 ammas bara
15:30-16:15 sover
16:30 har han fått en smakportion gröt och päronpuré men inget är en hit enligt lilleman. Ammas från ett bröst en stund efter.
18:30 erbjuder jag andra bröstet som kvällsslurk men då brukar han inte vara speciellt intresserad, får truga väldigt länge med honom för att han ska äta lite. God natt kl 19.
Mellan 02:30 och 03:30 är det nattmål som är amning ca 20 min.

Det känns sådär just nu både med mat och sömn och attityden vacklar ordentligt :(
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Hur går det för er? Som jag läser din tråd tolkar jag det som att ni hamnat i en tråkig cirkel vad gäller mat och sömn. Han är för trött för att äta och för hungrig för att sova. Den trevligaste och lättaste vägen ut tror jag går via maten, skulle inte råda er att verktyga alltför friskt om det verkligen är hungern som spökar.

Har du läst tipstråden med barnrecept här på forumet? Kan också varmt rekommendera Andra mosboken av Johanna Westman, mycket gott där! Spetsa allt mos med lite extra (osaltat) smör eller olja.

Läs på i Barnaboken om hur man kan göra för att mata någon som inte är så van vid det hela (s 271).

:heart:
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej! :)

Nja det går sådär. Eftersom han verkade så hungrig på nätterna så är vi tillbaka på två nattmål som serveras runt 1 och 4. Vi har fortfarande 1 uppvak runt kl 23 och sedan ett par uppvak från 5 och framåt. :( Vi verktygar inte speciellt mycket längre utan går in, tillrättalägger honom och går sedan ut. Jag vet inte hur vi ska få bukt på vändningarna för han lyckas vända sig oavsett hur trångt han får det i sängen och det är när han vänt sig till rygg som han blir ledsen och det tar alltid ett tag innan han blir lugn efter att vi tillrättalagt honom. Han sover ganska bra på dagarna, har 1 uppvak efter 1 h på långa luren. Har ni några tips på hur vi ska lära honom att sova på sidan och rygg? och hur vi ska få bukt med denna cirkusvändning? Har läst tråden här på forumet och testat alla förslag där men han lyckas ändå vända sig. :?

Har läst tipstråden här på forumet, har läst det mesta här som går eftersom vi verkligen vill få det att funka. Maten går det lite bättre med, det verkar som han har börjat förstå hur han ska äta. Han äter ca 1 dl puré och gröt totalt under en dag, inte så mycket men han visar klart och tydligt när han inte vill äta mer. Har alltid i osaltat smör eller olja i maten. Han ammas 1 gång/bröst en stund efter maten, på kvällen försöker vi truga i honom ersättning innan amningen men det går trögt. Han tar sällan mer än 100 ml ersättning. Hur mycket mat behöver de äta på ett ungefär för att kunna stå sig hela natten?

Nu ska vi resa bort ett par dagar nästa vecka och jag tänker att vi avvaktar med att styra upp nätterna tills efter det. Då är han 4 månader och vi har ytterligare 1 vecka på oss att traggla med maten. Jag tänker mig att vi får köra en minikur då med lilleman. :oops:
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag kände att jag stirrade mig blind på maten för att få hela nätter men det gick alldeles utmärkt att plocka bort nattmålen på 120 ml ersättning fyra gånger om dagen + lite puré ( inga mängder alls). Vi hade också två nattmål då han verkade hungrig men när jag väl bestämde mig för att plocka bort ett så var han ändå inte speciellt hungrig till frukost så jag plockade det sista också inom en vecka (och nappen). Det var tre jobbiga nätter men sen blev det bättre och bättre, det enda vi kämpade med ett tag var tidiga morgnar vill jag minnas.

Är han så duktig på att vända sig så får ni träna på DAGTID att vända sig tillbaka, det står i någon tråd vill jag minnas, så slipper han träna så mycket på natten :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Jag är rädd att jag också gör det för han verkar inte speciellt hungrig dagtid och sover ganska bra på dagarna. Jag försökte ta bort 1 nattmål så att han bara skulle få äta en gång under natten men efter 3 veckor med jobbiga nätter gav jag upp. :( Tänker att vi tragglar på med maten och tar nya tag när han blir 4 månader, då får båda nattmålen ryka samtidigt. Igår kväll åt han upp all gröt, päronpuré, 100 ml ersättning och lite amning och då blev natten som var något bättre. =D> De uppvak som var utöver nattmålen gick jag bara in och la honom tillrätta och så fick han somna om själv. Det tog ett tag varje gång men han var inte hysterisk och till slut somnade han om själv. :) När kan jag börja använda ramsan som verktyg vid uppvak? Jag har börjat smyga in den och sagt den 2 gånger varje gång jag lägger honom så att han ska vänja sig vid den men inte använt den vid uppvak.

Han kan vända sig från rygg till mage, han ligger aldrig still i sitt babygym utan rullar och rör sig mycket. Han är inte lika bra på att vända sig från rygg till mage som det omvända men jag vet att han kan men det är som att nattetid vägrar han göra det. :roll: Vi får jobba på det. :wink:
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vid fyra månader kan du använda ramsan som verktyg, då skulle jag kört alla nyheter på en gång och "minikurat" bort nattmålen samtidigt som ramsan fick ta över ordentligt. Har gjort så med mina för att få hela nätter, med första gick det lätt och med andra tog det superlång tid men båda sover fint idag iaf! :)

Kram

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

OK jag känner mig inte helt bekväm med ramsan än, har testat att använda den som verktyg vid skarvar på långa dagsluren men den sitter inte än. Övar ramsan i olika tonlägen och försöker verkligen få till den från magen om lilleman gråter för att överrösta men har inte lyckats. Ska fortsätta öva på den! Kan jag köra på buffning endast när jag upplever när det behövs och bara ramsa när jag går ut ur rummet? :?

Jag har läst massor med olika trådar här på forumet, både här på späda barn och på kur för 4-12 månaders och jag blir lite förvirrad. Ska jag köra en regelrätt sova-hela-natten kur eller ska jag köra en minikur som jag tänkt? Har också sett att ni gett tipsen om mera mat och mer fasta tider för att lösa uppvaken. Jag har haft sm med i bakhuvudet sedan start och när lilleman blev 2 månader har han haft fast schema, det jag inte har styrt så mycket har varit nätterna då han har haft en god nattsömn av sig själv där han sovit hela nätter med 1-2 nattmål fram tills 3 månaders ålder. Det är sedan dess han har haft så många uppvak, först trodde jag att det berodde på hunger men nu äter han mycket mer och jag försöker få ner både puré och gröt varje dag. Det går upp och ner, häromdagen åt han så mycket att han kaskadspydde på kvällen. Idag tex har han inte alls viljat äta så mycket plus att han är otroligt trög i magen, varje gång jag har försökt ge mat har han försökt bajsa utan framgång i flera minuter. Har matat på med katrinplommon och päronpuré idag, misstänker att det är den ökade matmängden som lett till detta. #-o

Nu skriver jag iväg lite men tillbaka till nattsömnen. Nu tror jag inte att det är hunger som ligger bakom det utan det är denna vändningscirkus som stör det hela. Märker även dagtid att han blir otroligt frusterard när kroppen inte gör som han vill. Lilleman är väldigt aktiv och tidig med det motoriska, han vänder sig åt alla håll och kanter och försöker åla/ställa sig i krypposition för fullt och när det inte går som han vill skriker han rakt ut i frustration. Jag tror att det händer så mycket i hans lilla kropp som ställer till nattsömnen. Han vänder sig till rygg i sömnen, vaknar och blir ledsen över att han inte tar sig tillbaka direkt. Vi har kört på att gå in och vända tillbaka tyst och sedan gå ut. Är han tyst gör vi inget mer, gråter han har vi gjort husljud och om han skriker buffat. Nu ska vi åka bort på måndag men när vi kommit hem vill jag verkligen ta tag i sömnen för ingen av oss här hemma mår speciellt bra av att inte få sova ordentligt. :( Har hoppats på att det skulle vända och bli bra igen av sig självt men det verkar inte så utan han behöver hjälp på traven att sova bra igen. Måste samla på mig attityden först innan jag tar tag i det för nu finns den inte. :oops:
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Förlåt för sent svar! Men här kommer några tips för hela nätter (så småningom):

1. LÄS LÄS LÄS Sova hela natten och särskilt kapitlet om Safarin. Tills du känner att attityden är SOLKLAR. DÅ kan du använda ramsan på rätt sätt, det är Attityden som gör om den funkar eller inte.

2. Mata på! Katrinplommon är super mot hård mage (om du inte råkar ha färska?), effektivast är att själv blötlägga några på kvällen så vattnet precis täcker dem och sedan mixar du ihop det på morgonen och ger ngn matsked eller två. För mycket kan tyvärr ge magknip. Sedan ska du ha fett i maten och även börja med grönsaksmos med smör och mer "riktig mat", tycker jag. Ägg är superbra om han tål. Gröt är ju bara mjöl och vatten eg. och nu börjar ju lilleman bli ganska stor, väl? :wink:

3. När jag har minikurat mina barn (har behövts på båda trots SM från början eftersom jag inte orkat ta tag i nätterna ordentligt i tid) så har jag "tänkt" som en riktig KUR, för att få rätt inställning. Enda skillnaden har varit att jag tillåtit mig att sova (väldigt nära dörren) när liten sovit och inte hållit mig vaken som man ska om man kurar helt enligt regelboken. Plus att schemat dagtid redan suttit, såklart, vilket är en fördel. MEN har vaknat vid minsta pip så det har eg. inte påverkat kuren speciellt mycket tror jag. Med första barnet tog det tre nätter att få perfekta 12 h nätter och med andra vet jag inte huur länge vi höll på...han körde också vändningscirkus deluxe mm mm men jag tror faktiskt också att jag genom att tro att det skulle gå lika lätt som med första kanske inte hade tillräckligt med attityd ändå, trots allt. Så LÄS LÄS LÄS och bestäm dig när du väl kör. Då SKA ramsan ta över HELT från typ natt 2 eller 3 (eller 1) beroende på hur bra bebisen sover innan. Och sedan gäller det att inte falla tillbaka vid bakslag utan köra med ramsan i vått och torrt! :D

Lycka till!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Det är lugnt, vet att nu skriver på er fritid så förstår om det tar lite lände tid ibland.

Just nu är jag så trött att det är svårt att få till attityden. :( Min sambo skulle ta en natt för att jag skulle få sova vilket jag gjorde men lilleman vägrade ta flaskan från min sambo så då gick hela natten utan mat. Visserligen med många uppvak, efter kl 4 var det var 20:e minut men jag tyckte ändå inte att han verkade speciellt hungrig på morgonen. Så vet nu att han klarar sig utan mat. Min tanke var att jag skulle ha tagit tag i nätterna denna vecka men vi åker bort igen nästa vecka och är det någon idé att köra en minikur innan? Rutinerna kommer att ruckas lite med flygtider och så kommer han få sova i sin vagn på natten vilket han inte brukar göra. Är det bättre att vänta tills efter resan och köra en liten kur när vi kommit hem istället?

Till ett mål får han grönsaksmos med smör och fruktpuré efter. Till kvällsmålet får han 2/3 dl gröt med smör och blåbär och så fruktpuré efter. Han äter gröt bäst och där äter han upp allt men det är svårare med grönsakerna. Testar olika och med kryddning men har inte hittat någon favorit ännu. Sedan är det 2 mål som han bara ammas eller får ersättning. Försöker alltid få i honom ersättning också på kvällen men hur mycket han tar är olika beroende på humör. :oops:
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :-D

Härligt med mat! Kanske hinner det bli ännu mer innan kuren?! Och skönt att veta att han trots allt överlevde utan mat en natt. Bra för attityden! :thumbsup:

Jag misstänker att din attityd kommer att vara bättre efter resan än nu innan (typ: hjälp nu måste det bara funka för vi ska ju åka och ojojoj om det inte funkar och neeej nu kommer resan förstöra allt jobb jag gjort) så jag skulle råda dig att köra kur när ni kommit hem igen. Då är han dessutom mycket väl mogen att sluta äta på natten, och om man inte ska äta så är det ju ingen vits att vakna heller, eller hur?! :wink:

Kanske ta med SHN som reselektyr så ni har attityden på topp lagom tills ni kommer hem! \:D/

Sedan är vi alla olika, men det är mitt tips iaf.

Kram och ha en skön resa! :-D

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej igen!

Efter två veckor borta är vi tillbaka, resorna är avklarade och vi är slutkörda av sömnbrist. :( Gjorde som du sa Ylva och väntade med kur och hade med SHN på resan och läste, längtade tills vi skulle komma hem och kunna börja. Vi har tyvärr tappat lite av de fina rutinerna som vi hade och det har varit svårt med daglurarna med mycket skarvande och tidiga uppvak så vill verkligen få tillbaka fasta tider och sova hela nätterna. Vi kom hem i måndags och satte igång igår. Målet är att ta bort nattmålen, få in 12 h natt och fasta tider igen. Om det är en riktig kur eller en minikur som vi gör vet jag inte riktigt men jag kör som det står i SHN. :? Första natten gick helt ok får jag lov att säga, hade nog förväntat mig att det skulle vara värre då han har en jäkla vändningscirkus för sig på nätterna. La honom för natten kl 19 med att lägga honom tillrätta, kort solfjäder som markering och sedan ramsa ut. Eftersom han var lugn buffade jag inte som man ska göra vid en kur, det är inte läggningarna som är vårt problem utan han små gnydde ytterst lite och det vart tyst inom 2 min. Ska jag buffa även fast han är lugn när jag lägger honom?

Kort uppvak vid 20:41 där jag la honom tillrätta, kort solfjäder och sedan ramsa ut. Han var lugn så inget buff.
Uppvak 23:59 där jag fick gå in ett par gånger för att lägga tillrätta (han lägger sig gärna på rygg på tvären av sängen), buffa/solfjädra och sedan ramsa flera gånger. Gav bekräftelse 00:15 och sedan gick jag in 00:25 och drog honom tillrätta och la över täcket ordentligt. Då han gillar att bli buffade och blir tyst så fort jag gör det men börjar skrika när jag slutar försöker jag undvika det med risk att hämna i buffningsträsk. När han var riktigt arg gjorde jag solfjädern och fick hålla den 7 min, då vart han riktigt förbannad. Tror att jag släppte den lite för tidigt då Anna skrivit i SHN att man hellre ska hålla för länge än för kort men jag släppte när han slappnade av och var tyst innan jag ramsade ut.
Uppvak 03:37 och här blev det en del trafik och ramsande. Går in i köket och antecknar hela tiden emellanåt för att inte fastna utanför. 04:13 var det små gnäll så då satte jag på Mozart i 10 min. Gav bekräftelse 04:19 och 04:27 gick jag in och la täcket på.
Uppvak igen 05:38 och här börjar det svåra med vargtimmen. Det var inte så mycket skrik men mycket bök, små gnäll och vändningar. Satte på tv och gjorde lite husljud. Fick gå in och lägga honom tillrätta flera gånger med korta buffningar. Det var tyst 06:45 och vid 7 gick vi in och gjorde glatt god morgon.
Överlag en ok första natt då jag trodde det skulle vara mycket, mycket mer arga skrik och hysteri. :)

Nu har jag tänkt att vårt schema ser ut såhär, eftersom vi redan börjat kan jag inte ändra nu men ni får gärna komma med synpunkter på det ändå:
07:00 god morgon!
07:15-08:15 amning/ersättning
08:45-09:30 sova 45 min
10:00 grönsakspuré med fruktpuré som efterrätt. Äter ca 1/2 burk grönsakspuré och lite fruktpuré
10:50 amning/ersättning.
11:30-13:30 sova 2 h
14:00 mellanmål i form av banan/avokado/smoothie. Får så mycket som han vill ha.
14:50 amning/ersättning
15:30-16:15 sova 45 min
16:45 gröt, därefter bad, bus, pyjamas på och mys. Äter 1 portion gröt med blåbärspuré, stor favorit i matväg. :D
18:30 ersättning och sedan skratt
19:00 god natt!

Nu kör vi på hårt och är konsekventa. Vi vill sova här hemma!
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"