Dags att kura lillebror Max

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
För snart tre år sedan kurade vi storasyster Ella med goda resultat och nu är det dags för lillebror Max! Men barnen är olika så nu har det dykt upp nya funderingar som jag inte hade med storasyster så jag hoppas att någon klok där ute kan hjälpa mig.

Max blir 4 månader den 15 januari.

Max helammas än så länge fast jag har precis börjat med smakportioner med gröt. Han har alltid varit en kräkbebis så vi har fått gå försiktigt fram då han verkar ha en känslig mage. Det positiva är dock att han verkar älska gröten så mkt att han bryter ihop när den är slut och han inte får mer.

Det som gör mig osäker inför kuren är att han intar nästan alla sina mål på natten! Han är väldigt lättdistraherad och har väldigt svårt att äta på dagarna. Jag hade hoppats kunna sluta med nattamningen om någon månad men jag vet inte hur jag ska bära mig åt! Han äter ca 8-10 ggr mellan kl 20-07, plus 2-3 blöjbyten så jag är ganska trött numera!

Förhoppningsvis vänjer sig magen vid gröten snart men jag vill inte sluta amma helt och jag oroar mig för att han ska rata bröstet om han får äta gröt eller mat under dagen.

Hur ska jag göra för att sluta med nattamningen? Ella slutade jag bara amma på natten helt tvärt men hon åt väldigt mkt på dagarna och snuttade mest på nätterna så jag var aldrig orolig över hennes matintag.

När är en bra tidpunkt i bebisens liv att påbörja kuren? Ska jag vänta tills hans mage klarar av 3 huvudmål (frukost, lunch middag) och mellanmål?

Jag har även funderat på ett schema som ska funka med storasysters tider, vilket är lite svårt... mottager gärna era tankar om det;
07.00 Morgon. Gröt + katrinplommonpuré
08.00 Amma
08.40 Åka till förskolan med storasyster (tis-tors, annars hemma)
09.00-09.45 Sova
10.00-11.00 Lek/träna ålning osv
11.00 Lunch varm mat + amma
11.45-13.45 sova ute i vagn (mamma promenerar)
14.00 Hämta Ella på förskolan
14.30 Mellanmål amma + banan
16.00-16.20 Sova
17.00 Middag varm mat + amma
18.00 Bada
18.15 gröt + fruktpuré + amma
18.45 (eller 19?) God natt

Detta schema är nästan helt taget från Ellas schema när hon var 6,5 månad. Jag vet inte om det kommer funka på Max som är yngre. Tipsa mig gärna så jag inte gör en tankevurpa.

Ha en bra dag så länge!

Mvh
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ibland ratar barnen bröstet när maten gör intåg, ibland inte :wink: . Man får helt enkelt se, inget som man själv kan bestämma 8) . När ska man kura? När det finns riktig mat med i bilden vid ca två måltider kan man väl säga. Ibland är det så att kräkningar blir mycket bättre med fast föda så var inte rädd för att öka på om han vill ha.

Vid 4 månader bör schemat ligga på ca 12-45-2-45. jag hade flyttat fram middagen en halvtimme och sen bara gett ersättning/välling/amning som kvällsslurk innan läggning. Det räcker med tre måltider + kvällsslurk.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Tack så mkt för svar!
Ja det där med att rata bröstet får väl bli som det blir. Max är i a f tokig i mat och nu börjar magen tåla det bra så han äter numera 1 burk grönsakspure till lunch och 1 portion gröt på kvällen. Jag ammar dock lika ofta på natten som innan han fick fast föda... Jag hoppas det ger sig när vi utökar mattillfällena.

Jag tror inte vi kommer kura på 1-2 månader till. Jag vill gärna hinna läsa på allt än en gång och det är halvt omöjligt att hinna läsa alls med en bebis och en treåring.

Jag ska klura lite på schemat.

Tack för hjälpen!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är ofta så att vid 3-4 månader börjar dåliga vanor befästa sig, såsom många nattmål och ändrar sig sällan av sig själv fast man ger mer mat. Bra idé att vänta och kura tills du känner dig riktigt påläst :thumbsup:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej igen,
Nu har jag stött på problem! Vi har matat på här hemma, provat gröt, grönsakspuré och fruktpuré varje dag, flera ggr per dag, i mer än två veckor men nu tar det stopp för lille Max. Han tokvägrar att äta allt utom bröstmjölk... Han gråter bara han får syn på skeden och äter inte vare sig innan eller efter bröstet eller vila eller ngt alls.
Först tänkte jag att det berodde på att han var mätt eftersom han åt så mkt på natten men nu har jag ställt klockan och dragit ner från 10-15 amningstillfällen på 12 timmar till enbart 3 men det hjälper inte ändå... Då äter han kl 18, 22, 02 och 04. Morgon kl 07. Försökte med gröt 07.15 men det gick inte. Försökte igen vid 8 men inte då heller. Tillslut fick han bröstet å det gick bra.

Ska jag backa med maten? Vänta en månad till och prova igen? Han är ju ändå bara 4 månader så han kanske inte är redo? Jag vågar inte bara sluta nattamma eftersom han inte äter ordentligt på dagen. Eller är det ingen fara?

Det är så synd för det började bra med maten. Han älskade gröten men nu vill han inte ha å spyr å klöker med halsen när jag försöker.

Hur skulle ni göra?
Med vänlig hälsning,
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Nu har det gått några dagar sen du skrev, hur ser det ut nu?

Det låter konstigt att han gick från att älska mat till att vägra. Vad hände där? Mår han bra i övrigt? Hård/lös i magen?

Det är lätt att skapa stress kring mat så gör ditt bästa för att gömma undan all eventuell oro inför varje måltid. Kanske tycker han inte om att bli matad (vid bröstet är det ju han som är aktiv) och skulle föredra att få kladda i sig maten själv från fingrarna? Så kanske du kan få fylla på lite i farten så att säga.

Berätta gärna mer hur matvägrandet kom in i bilden.

:heart:
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej,
Tack för svar.
Ja jag tycker också det är konstigt. Bajset är tjockare än när han bara får bröstmjölk men inte så att han är förstoppad, även om han bajsar mer sällan. Han bajsar kanske 5-6 ggr på enbart mjölk och 3 ggr på fastare föda.

Jag vet inte vad det beror på... Han är lite småförkyld, kanske han vill ha närheten från amningen? Eller som du säger, kanske han vill äta själv.
Jag provade vid mellanmålet att bara föra fram skeden så han fick böja sig framåt å sörpla i sig själv och det gick bättre, fast jag är osäker på om han fick i sig ngt alls hehe :wink:

Jag ska prova göra så igen vid middagen, får vi se om det går bättre. Annars kanske jag bör avvakta lite eller?

Mvh
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej igen,
Kunde inte testa vid middagen för han var supergnällig. Tog inte bröstet heller. En och en halv timme senare, vid läggning av storasyster ammade jag igen å sedan var han jätte glad :roll:

Jag gick då in och lade honom på mage i hans säng, buffade en stund och ramsade ut innan han somnade och han verkar sova nu (har inte hört ett ljud men vågar inte kolla haha). Ska försöka hålla på mattiderna på natten ett tag till och se om det går bättre när han är helt frisk.
Han är tydligen inne i ngt utvecklingssprång (enligt min app) som kanske påverkar? Eller är det tänder på g? Han dreglar kopiösa mängder och hans pappa fick tänder när han var tre månader... Äsch nu överanalyserar jag förmodligen, jag blev bara så besviken när han matvägrar eftersom jag gärna vill påbörja kuren men jag får nog ha lite mer tålamod.

Lustigt att alla säger att man är så mkt säkrare med andra barnet men jag tycker att mina barn är så olika varandra att jag känner mig som en nybörjare igen :oops:

Ha en go kväll!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Förresten, kan det vara så att morotspuré och puré med majs i kanske inte är så bra? Har för mig att dessa ämnen kan vara stoppande? Där jag bor finns dock bara puréer för 4- månaders bebisar med antingen morot eller majs... Kanske får göra egen.. Tips i så fall? Broccoli?
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Förresten, kan det vara så att morotspuré och puré med majs i kanske inte är så bra? Har för mig att dessa ämnen kan vara stoppande? Där jag bor finns dock bara puréer för 4- månaders bebisar med antingen morot eller majs... Kanske får göra egen.. Tips i så fall? Broccoli?
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja majs och morot är lite stoppande. Men bajsar han 1-3 ggr/dag på mat så är han absolut inte förstoppad eller trög i magen. Bröst mjölk är ju lätt laxerande, det skall de vara lite lösa av. Vill du göra egen är ju så klart broccoli, zucchini, aubergin, blomkål m.m. också bra. Gärna ekologiskt.
Visst kan det vara så att det är tänder, sjukdom m.m. amma på mata det som går. Ofta går frukt lite bättre än mat, min son levde på frukt 1 hel vecka när han fick tänder. :wink:

Dock tycker jag inte du skall "halvkura" honom med alla verktyg nu så du förbrukar dessa den dagen du faktiskt skall kura. Så var lite sparsam med verktygen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Tack för svar Tors mamma!

Jag börjar bli desperat nu. Det gick bra ett ta med att skära ner på nattamningen men nu är vi tillbaka på matning varje till varannan timme. Dessutom, pga att han äter så mkt så måste jag byta en kissblöja runt kl 01 för annars läcker det och om han bara ätt bröstmjölk under dagen så bajsar han dessutom 1-3 ggr mellan kl 03-07. Efter blöjbytena blir han pigg och vill vara vaken i minst en timme fast jag bytt blöjan i kolmörker.

Nu är snart mina krafter slut. Hur ska jag göra?

Jag MÅSTE ju sluta amma på natten men hur? Det har blivit en ond cirkel: om jag ammar på natten vill han inte äta på dagen men jag kan ju inte sluta amma på natten om han inte ätit på dagen, eller..?

Ska jag bara ta en jobbig natt där jag helt slutar och amma och sedan mata på nästa dag eller hur ska jag göra?

Kanske det är bättre att sluta nattamma i samband med kuren? Köra alla förändringar på en gång?

Om vi börjar kuren när han är 5 månader kan jag ha det schema jag tidigare nämnt eller ska jag ff flytta middagen till 17.30 och ge bröstet som nattslurk? Räcker det? Syrran åt nämligen middag och gröt som nattslurk....

Den enda rutin vi lyckats behålla pga oregelbundenheten med amningen är att natt ligger vid kl 18.30 och vi går upp kl 07. Max är dödstrött kl 18. PÅ dagarna har han ca 4 vilopass pga att jag aldrig lyckas få honom att sova mer än 45 minuter i stöten om vi inte är ute och går, men eftersom JAG är uppe hela nätterna måste jag vila varenda chans jag får på dagarna, annars dör jag!


Snälla hjälp, jag vet inte var jag ska börja! Jag vet att kuren kommer hjälpa men han måste ju vara mätt inför natten då.

Tusen tack!
mvh
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av TorsMamma »

Hej Gabriella, Mitt svar (till skillnad från en del andra, dock inte sanning för alla) är NEJ de måste inte äta på dagen och vara mätta för att kunna kura natten! En bebis kommer inte svälta ihjäl om de inte äter mängder på 2-3 dagar. Det är ungefär den tiden det tar för en barnamage att komma på "ojdå, jag måste äta på dagen för jag får inte mat på natten längre" :wink: När vi kurat bebisar i Gastsjön kommer många 4 mån som inte ätit på dagen innan och kuras och får mat samtidigt. Nästan alla klarar detta utan problem. Så ge mat på dagen och strukturera upp din tillvaro. En 5 mån brukar jag rekommendera att de har 12+45+1,5+45 schema. 4 lurar är för mycket för en 5 mån. De behöver dessutom mera sammanhängande sömn på dagen. Så ladda, läs, läs, läs, läs! så filar vi på en plan! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Åh tack för ditt svar, nu känns det lite bättre.

Idag har jag verkligen försökt strukturera dagen någorlunda i af.

Ammade kl 07.
Max sov 09.10-09.50
2-3 msk gröt + 1 tsk katrinplommonpuré + amning kl 10.40-11.00
Sov i vagn 11.50-13.30 med ca 20 minuters vakentid efter 45 minuter
Mellanmål kl 14.30 och då åt han faktiskt en halv burk fruktpuré med en tsk rapsolja i plus amning efteråt.

Tanken är att försöka få honom att somna kl 16 till 16.45 och sedan äta lite middag kl 17 i form av grönsakspuré. Får se om det går bättre idag.

Sedan tänkte vi prova på att hans pappa ger honom kvällsslurk i form av ersättning vid 18.15. Vi har aldrig givit honom varken flaska eller ersättning förut. Han gillar inte napp men jag hoppas att flaska ska gå bra.

Lite oro jag känner är att jag kanske går för fort fram. Efter lunchvilan kräktes han nämligen upp en del gröt, trots att det gått 3 timmar sedan han åt den. Kanske risgröt är bättre än havregröt? Hoppas hans mage tål ersättningen...

aja, tack för hjälpen i a f, jag lär återkomma med fler frågor! :oops: :wink:
mvh
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Tin »

Hej tänkte bara kila in en liten kommentar,
du behöver inte vara så orolig över om du går för fort fram.
Det är inte hela vägen om det kommer lite kräks, :). Så länge liten gapar, och njuter av maten, mata på bara.
Överskott kommer ut i nån ände. ;)

Jag skulle inte oroa mig så mycket över maten och istället fokusera på att skapa ett stabilt schema och hålla sig till det till punkt och pricka. Väck liten när sovtiden är slut, mata på rätt tider, lägg enligt schemat. Det är denna rutin som får ordning på sovandet och maten/magen. Def bara 3 lurar vid 5 månader, och 12 h natt.

Vad gäller ersättning, "prova inte" flaskan med utan ge den bara med attityd. Liten måste känna att det är en skälvklarhet. Men å andra sidan, man måste inte äta ersättning heller, min 2a åt aldrig flaskan och det gick ju bra det med. Banan, äggröra och avocado funkar det med.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"