Dags att kura lillebror Max

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av TorsMamma »

Hej!

Hur gick natten? Har man en EXTREMT trött bebis kan man när som helst lägga hela 30 min tidigare inför natten, detta påverkar inte något om så bara positivt. Så det kan vara bra och ha i åtanke. Snart, snart, snart kommer han blomma ut! Glöm inte mata på ordentligt bara. :D

Lycka till inatt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Jo det har gått kanonbra!

Natt 3:
Vaknade 22.42. Arg. ramsade. Vaknade tre ggr till fram till 23.16. Somnade om varje gång på ramsan men pappan gick in för max lät frustrerad.

Då låg han uppknölad mot en vägg och kunde inte komma loss, på sidan typ.
La honom rätt, ramsade en gång. Somnade direkt.

Vaknade till 04.19 frågande. Fick en ramsa, somnade direkt.

Pappa väckte honom 07.

På dagen har han ätit bättre än föregående dagar men ändå inte jättemycket. Han vill helst ha bröstet så när det verkligen inte går i mer gröt eller pure så matar jag på så mkt det går med bröstmjölk.

1a dagvilan vaknade han efter 35 minuter men somnade inte om.
Lunchvilan sov han hela utan minsta knyst och samma med sena vilan.

Natt 4:
Ramsat två gånger.
23.50 en gång

05.19 massor.

Pappans rapport :wink:

Nu har jag precis lagt honom för första vilan och han var pigg när jag lade honom så han blev sur. Väntade länge innan jag ramsade men fick göra det två ggr. Sedan somnade han, ca 09.05.

Det har ju gått strålande! Vi var beredda på att frågorna skulle öka i takt med att han piggnar till så vi har tagit dem med ro o h han verkar nöja sig med våra svar!

Ni och Anna Wahlgren är helt enkelt magiska! Tusen tack för ALLT!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt att höra!! :D

Bra jobbat!!! =D> =D> =D>

Det är ju ni som gör det riktiga jobbet och precis som du säger så gäller det att vara beredd på frågorna i förväg med Attityden på topp så man inte överrumplas och börjar darra på svaret! (Talar av erfarenhet... ;))

Fortsätt så och låt budskapet sjunka in. Och var beredda!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Tittar in lite snabbt!

Ville bara säga att natt 5 gick fantastiskt bra! Han sov hela natten!

Daglurarna gick sämre men han har ätit som en häst idag!

Vi laddar för att fixa till dagarna så han sover lika gott då som på nätterna.

Nu är det dags för natt 6!

Tusen tack för all vägledning och pepp! Ni är grymma!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Tin »

Heja heja,
det ar underbart att lasa om er resa och hur fint ni jobbar tillsammans.

=D> =D> =D>

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Jag är så glad! Det går så himla bra!
Igår sov Max alla sina vilor utan minsta gnäll vid läggning och vaknade inte för tidigt en enda gång!
Å natten till idag sov han hela med ett kort uppvak vid 04 som jag inte ens hade märkt utan babymonitorn. Han somnade om själv utan gnäll! Han är så duktig!
Han har fått så rosig och frisk hy i ansiktet och har börjat babbla en massa! Det är helt underbart att se!
Och ett extra stort plus är att jag får egentid med våran stora tjej, något jag verkligen saknat! Nu kan vi dessutom hitta på saker utanför hemmet, bara hon och jag, som att gå på bio!
Ur djupet av mitt hjärta; TACK!!!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Ylvispylvis »

Hurra! Underbart att höra!! \:D/ :sleep: :thumbsup:

Tack! :mrgreen: Men det är DU som har gjort jobbet, så bra jobbat!! =D> =D> =D>

Fortsätt bara med Attityd och var beredd på eventuella bakslag så du hela tiden är steget före!

Skööönt att sova!! Njutningen är på väg! :D

Kram!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av TorsMamma »

Hurra!!!!! :mrgreen: Nu får du hänga kvar här och peppa flera som tack. :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Absolut TorsMamma, ska gladeligen peppa de jag kan!
Inatt åkte vi på vårt första "bakslag" eller vad man ska kalla det.
Max är väldigt nära att klara av att åla/krypa och detta gör att han tränar på detta på natten, som många av er säkert känner igen :wink:
Han kravlar sig upp mot något hörn på sängen och blir arg när det tar stopp och han inte kan ligga som han vill. Inatt fick jag gå in två gånger och lägga honom till rätta och innan dess låg han vaken i över en timme och tränade. Då tig inte ramsan men han var på gott humör så då lät jag honom vara. Men nu ska vi se till att han tränar sig trött på att åla/krypa på DAGEN. Hoppas han låter bli det på natten i fortsättningen.

Jag tror att han dessutom fick i sig för lite kvällsmat igår. Han brukar äta en hel portion gröt och en hel banan plus bröstmjölk bara 45 minuter efter middagen men han är svårmatad och måste vara sysselsatt med något i händerna annars öppnar han inte munnen. Det brukar vara jag som ger kvällsmaten men igår matade hans pappa och han fick knappt i honom något alls så jag tror att det var en bidragande orsak till att han låg vaken.
När kan man börja ge ätbara saker till en bebis som de själva kan hålla i handen medan de äter? Max har ju inga tänder men jag har för mig att han syster åt små mackor och majskrokar och kex innan hon hade tänder. Jag har glömt hur det var!

Ha en bra dag allihopa!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Absolut TorsMamma, ska gladeligen peppa de jag kan!
Inatt åkte vi på vårt första "bakslag" eller vad man ska kalla det.
Max är väldigt nära att klara av att åla/krypa och detta gör att han tränar på detta på natten, som många av er säkert känner igen :wink:
Han kravlar sig upp mot något hörn på sängen och blir arg när det tar stopp och han inte kan ligga som han vill. Inatt fick jag gå in två gånger och lägga honom till rätta och innan dess låg han vaken i över en timme och tränade. Då tig inte ramsan men han var på gott humör så då lät jag honom vara. Men nu ska vi se till att han tränar sig trött på att åla/krypa på DAGEN. Hoppas han låter bli det på natten i fortsättningen.

Jag tror att han dessutom fick i sig för lite kvällsmat igår. Han brukar äta en hel portion gröt och en hel banan plus bröstmjölk bara 45 minuter efter middagen men han är svårmatad och måste vara sysselsatt med något i händerna annars öppnar han inte munnen. Det brukar vara jag som ger kvällsmaten men igår matade hans pappa och han fick knappt i honom något alls så jag tror att det var en bidragande orsak till att han låg vaken.
När kan man börja ge ätbara saker till en bebis som de själva kan hålla i handen medan de äter? Max har ju inga tänder men jag har för mig att han syster åt små mackor och majskrokar och kex innan hon hade tänder. Jag har glömt hur det var!

Ha en bra dag allihopa!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Förlåt för dubbelpost!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av mamaA »

Hej!

Majskrokar kan du absolut ge(även om det inte är så nyttigt), de smälter i munnen. Jag gav morötter att tugga på ,de är så pass hårda att det inte kom för stora bitar. Vissa bebisar klarar plockmat bra, andra inte. Man kan ju börja med att halvmosa banan t.ex och se hur det tas emot, alla gillar dock inte klumpar i maten :wink: . Melon som är mjuk och mogen i pyttebitar, mjuka ärtor….du får helt enkelt prova dig fram.

Min tvåa var också svårmatad som liten och jag fann att se någon sång på youtube var väldigt effektivt(Teddybjörnen Fredriksson fattade han tycke för :lol: ). Inget man vill göra varje gång men ibland när det är extra krångligt är det bra att ha lite knep att ta till. Något att hålla i handen, en sked eller majskrok brukar också underlätta.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Tack för svar! Ska prova med morot. Är lite nojig att han ska sätta i halsen bara.

Vi har fått lite problem på nätterna nu. Max bajsar ALLTID och vill ha ny blöja för att kunna somna om. Detta trots att han ändå bajsat 4-5 ggr på dagen! Han är inte lös i magen men han äter ju väldigt mkt och bajsar ju därför mkt oxå.
Det stör ju att byta blöja på natten varje natt men han kan självklart inte ligga i det tills det blir morgon.
Hur ska vi göra här? Sluta med katrinplommonpure? Ge äppelmos?
Annars går det bra! Jag är som en zombi emellanåt men det känns så skönt att få sova för trots blöjbyten på natten sover jag bättre än jag gjort sedan i juni.

Kram!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av mamaA »

Hej!

Lösande frukter endast på förmiddagen, typ katrinplommon, kiwi och päron. På eftermiddag och kväll mer stoppande( eller neutrala) frukter som mango och äpple.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Dags att kura lillebror Max

Inlägg av annawahlgren »

TACK för ditt tack för kuren, och PRIS och BERÖM för underbart vackert arbete av er båda - ja. er alla tre =D>

Jag ville du skulle veta att jag följt lille Max på hans resa och njutit av rapporterna. Magnifik läsning!

Och TACK ni alla kära, kära hjälpande händer på vägen. I love you :heart: O:) O:) O:) O:) O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"