SM med Lillebror från start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Åh pust vilken rörig vecka, men nu börjar det lugna sig en smula (nåja, om man bortser från en lättare hjärnskakning för lilleman idag då).

Efter 4 dagar kände jag att nä, det nya schemat bara går inte. Två långa vakenpass under dagen med supertrött bebis som inte ens orkar äta ordentligt. Så nu har vi löst storasysters hämtning med att busschauffören följer över vägen och då öppnar sig helt andra möjligheter med schemat. Så nu är vi inne på tredje dagen med 12-fm 20-lunch 1,5. Känns otroligt mycket bättre. Än så länge fm-lur rullandes i vagn för att undvika panikskrik i sängen. So far, so god. Lite tidiga morgnar har detblivit men annars bra.

Tack för pepp Ylva!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Ylvispylvis »

Men halleluja vad underbart löst! =D>

Heja smarta mamma!! :idea:

Jag tror stenhårt på ert nya schema, det är mycket bättre enligt mig. Jobba bara på nu med konsekventa besked och låt det sätta sig. Inga fler ändringar nu på minst en (eller tre) vecka!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

Jacob närmar sig året; i slutet på nästa vecka blir han 11 månader. Och jag läser i BB att 11-månadersbsrnet är oerhört trevliga. Håll i er nu: min 11-månaders är inte så värst trevlig. Han är gnällig, klängig, missnöjd och gråter mest hela tiden (känns det som). Han känns som ett krisande litet barn som kryper efter och hulkar så fort man går. Han accepterar bara mig och pappa. Och han bits emellanåt. Jag och Jacobs pappa vet inte riktigt hur vi ska göra för att få en lite mer harmonskt barn. Är det 8-månångesten som fortfarande håller i och som är så påtaglig tror ni? Vad hade ni gjort för att hjälpa honom i hans depp?

Sömnen, halleluja, funkar fint.
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Härligt att sömnen funkar, bra jobbat :thumbsup:

Det låter lite sent för åttamånadersångesten, men barn är ju individer så vem vet. Oavsett orsak, så kan det vara värt att fundera på följande:

:arrow: Får han vara med ordentligt?
Alltså vara med som i social delaktighet. Känna att han bidrar, att ni gör saker TILLSAMMANS. Tacksamma saker att göra tillsammans är t.ex. att sortera tvätt, gnugga bort fläckor på golvet, diska, dammsuga o.s.v., o.s.v. Tiden man tappar vinner man i uteblivet gnäll :wink:

:arrow: Är ni tillgängliga?
Mina barn har varit som gnälligast när jag haft fokus på annat och velat bli kvar med mitt innan jag lyssnar ordentligt på dem. Det tog ett tag att inse att det faktiskt var effektivare att förbli tillgänglig för dem tills de hittar något annat innan jag börjar med mitt. Tips, lägg dig på golvet (med en tidning om du har svårt att göra ingenting), och se vad som händer. Lägger en liten slant på att du blir överklättrad och kramad på och att han sen leker med något annat i din närhet i lugn och ro. Tänk också över om du kan förlägga dina grejer till golvet, då är ni TILLSAMMANS fast du gör det du måste (eller vill, eller båda :P ).

:arrow: Är schemat uppdaterat efter hans verkliga behov?
Gnäll kan också vara en indikator på att schemat haltar. Tanken är ju att det ska motsvara hans behov, alltså att maten serveras när han är hungrig och att luren infaller när han blir trött. Äter han ordentligt?

:heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

Nu var det ett par månader sen jag var här. Lilleman har passerat ett, så det är dags att flytta tråden. Fixar ni det, tack! :)

I stort går det bra med Jacob. Han utvecklas och lär sig hela tiden. I dagarna har han tagit sina första steg. Han är hemma med pappa på heltid nu. Det som intr går bra är nätterna. De har blivit mer instabila med uppvak oftare. På kvällarna går vi inte alls och lägger oss med den sköna känslan att nu ör det dags att sova, utan mer "vad händer denna natt". Han vaknar ofta på natten och skriker och jag känner inte att vi har en gemensam strategi för hur vi ska göra, utan det blir lite från gång till annan. Det känns inte alls bra. Vi behöver verkligen ta tag i det innan det spårar ur, kanske är det dags för en minikur, men jag behöver en rejäl portion pepp först. Av fem nätter sover han just nu 3 hela natten, 2 krånglar med skrik och uppvak. Tidiga uppvak i vargtimman är inte problemet, utan att han vaknar mitt i natten, ofta ngn gång mellan 01 och 03. Hur ska vi tänka tycker ni? :oops: #-o

Han sover ffa 12-20 (som ofta blir 30)-2. Han är en tröttis, men kanske ändå dags att justera ner sömnen? Vi testade 12-2 tidigare, men han behöver verkligen en sovstund på fm, redan vi 9.15. Så kanske 12-20-1,5 är läge nu vid 13 mån.

Nu ska han åka iväg med pappa och syskonen några dagar till mormor ochmorfar, men nästa vecka är jag redo för en rejäl insats. Måste som sagt bara boosta lite självförtroende och få lite pepp först. Tack på förhand!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

...tilläggas bör kanske att uppvaken på natten oftast innebär att han är vaken ca en timma. Ibland kanske han somnar om men vaknar inom kort igen. Så det är inte bara skrik i sömnen.
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag tror också att det är dags att ändra till en långlur. Det är klart att han blir trött om han är vaken en timme på natten men det kommer nog ordna till sig efter någon vecka med nytt schema. Jag känner alltför väl igen de där nattliga skriken och så länge det inte är sjukdom eller så, har det blivit ljusår bättre med justering av dagsschemat. Min son gillar dock fortfarande att lägga sig en stund på fm och mysa i sängen, antingen ihop eller som ensamlek, men så länge han inte somnar är det ju inga problem. Snarare supermysigt!!

Sedan social delaktighet i mängd och förstås utevistelse och mys, lek och skrattet till godnattet förgyller sömnen som ni redan vet.

Jättebra jobbat och skoj att ha fått följa er detta år! Tänk vad fort tiden går!!

Tråden flyttas nog inte men om du behöver mer hjälp framöver så är det bara att starta en tråd inne på "Säkra sovare med fnurra på sömntråden". Hänvisa till den här tråden som bakgrundsinfo bara.


Stor kram till dig och Jacob!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack Ylva för snabbt svar!

Hmmm...du tänker en dagslur redan nu alltså. Vi gjorde ett försök till det i augusti, men förmiddagarna blev ett helsike så vi ändrade tillbaka snabbt. Är din /er erfarenhet att det funkar bäst eller skulle ett alt vara att ha kvar 20 min på fm men dra ner från 2 till 1,5 vid lunch?

Den här natten slog nog rekord i rörighet. Jacob var vaken ca 1-3.15. I ren desperation sa min man vid halvtrehugget; "men vad ska vi göööööra? Sätta på Babblarna och ge välling?" Haha, kan inte låta bli att skratta åt det nu, men det var sannerligen inte roligt mitt i natten. Visserligen hade vi försökt med allt möjligt och gett tusen olika förvirrade budskap, men att ta upp och sätta på Babblarna kändes ändå inte aktuellt.

Jag känner mig helt inställd på att göra en minikur, eller iaf ta krafttag några nätter för jag känner att det går åt helt fel håll och det går snabbt. Men tror du att man ska göra det i steg 2 och börja med att ändra schemat och se vad det leder till? Jag ställer massa detaljfrågor nu, men känner mig liksom inte kapabel att fatta de här besluten själv :?

Ja, tiden går så snabbt. Att ha en spädis känns avslägset redan. Jag är ingen bebismamma alls om jag ska vara ärlig, så jag är glad att jag klarat av första året någorlunda med förståndet i behåll. =D> Det är så mycket roligare när det blir lite större tycker jag, redan nu känns det roligare (förutom sömnsvackor då..).
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

...och tack, nu glömde jag att starta tråden i rätt forum, men då vet jag hur jag ska göra.
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Ylvispylvis »

Jag tänker absolut EN lur på 2 h och inget annat. Det är väldigt stor skillnad på att sova två gånger och att bara sova en gång, men ordentligt. Det kommer göra susen så börja med det! Sedan om han har blivit alldeles förvirrad av era nattliga sejourer så kan du minikura men ge ändringen två veckor först!

Augusti var länge sen, han är stor nu!! ;)

Kram och lycka till!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Supertack, då börjar vi där!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

Då var jag här igen och nu har det verkligen krånglat till sig. Efter förra inlägget har vi haft ett otroligt stabilt halvår. Jag kan med lätthet räkna på en hand de läggningar och nätter som har krånglat. Jacob ska sova 19-7. Lunch 2 timmar. När fm varit väldigt trött får han sova 20 min och då kortar vi ner lunch till 1,5, men det blir allt ovanligare. Äter bra, med och grejar, allmänt nöjd och tillfreds.

Men på bara några dagar har det blivit heltok; Jacob ställer sig direkt upp och skriker vid lunchlur och när han ska sova på kvällen. Det brukar ändå gå att få honom att somna relativt snabbt, men efter att man varit inne och lagt tillrätta, aldrig bara med ramsa.

Ännu värre är att han börjar vakna tidigare och tidigare på morgonen och totalt vrålskrika. Idag vaknade han halv sex! Gick snabbt in och bytte blöja, för han brukar ha bajsat. Det hade han inte idag så snabbt ut igen med ramsa och sen husljuda. Men han skriker konstant väldigt intensivt och det finns ingen lucka för att verktyga. Har varit inne och lagt tillrätta snabbt två gånger och då har han kastat ut kudde och snuttefilt, står upp och skriker och är helt genomsvettig.

Just nu är vi i en stuga men det var inte där det började krångla, utan hemma. Han sover nu i resesäng i eget kolmörkt rum.

Nästa vecka är vi tillbaka igen på hemmaplan och jag tänker gå all in för att få ordning på detta. Behöver bara väldigt mycket mer självförtroende och taktik. Kan ni snälla he mig ngn input. Nu hör jag förresten att han drar igång och vrålar igen, han var tyst i 10 min, men är igång igen. Pust vad det känns jobbigt.

Mvh Frida
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av mamaA »

Hej!

Enkelt uttryckt - ut ur rummet, du ska INTE gå in vare sig kväll eller morgon [-X .

Ju mer du ställer upp på hans tillrättaläggande etc ju mer får du springa in vid andra tillfällen också som t.ex på morgonen för nu har han vant sig vid att kunna skrika in er. Ramsa och rejäla husljud är medicinen, inget annat.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack för svar! Jag är helt med på det, har fastnat i att gå in och ut. Men när han vrålskriker vid läggning eller tidig morgon; behöver jag inte bryta trenden först på något sätt? Möjligt att han lugnar ner sig efter ett bra tag, men inte alldeles lätt när han vrålskriker och kastar ut filtarna från spjälisen. Är det isf minikur som är grejen?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Herren är ju nu 1,5 om jag läser rätt? Stavas "förtrots". Läs om detta i BB i första hand!

Sen skulle jag om jag var du dra ner så du har 12 tim natt och 1 lur på 1,5 tim. Däremellan behöver han "JOBBA" rejält med jobb. Nu är han förmodligen stor nog att gå m.m. då kan man hjälpa tömma diskmaskin, tvättmaskin, dammsuga, skura m.m.

Att han slänger ut sakerna, jag har i början lagt dem tillbaka 1 gång och även lugnat och gått ut. Sen är det så att ligger sakerna på golvet då tar man inte upp dem förrän han somnat och lägger i när han väl sover. Då får man somna utan.

Att gå i på morgonen och byta blöja så sent som 06 är att be om trubbel, så där måste du hålla dig ute, precis så som MammaA säger. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"