SM med Lillebror från start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack Tin! Schemat ser jättebra ut. Blir ju svårt att få till en fm-lur när han ska sova lunch tidigt. Känns dock helt galet nu att han ska vara vaken till 11.15 men det var ju målet som sagt. Kanske kan lägga in en 5-minuters vid kl 9, tror ni det gör mkt för orken?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Tin »

Hej igen,
ja de dagar som liten totalt packar ihop kan ju en 5 minutare vara raddningen, men verkligen bara 5 minuter.
Jag tycker daremot det brukar vara svart att vacka liten om man bjussar pa en morgon 5 minutare.
Satsa pa varldens roligaste mornar som forsta alternativ. Kraver lite av mamma. ;)

Sen har du ju marginal kvartar att ta till pa langluren om det blir svart till en borjan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack Tin. Ska ta supersats och börja nästa vecka. Förmiddagarna blir nog en utmaning till att börja med (och min ljuuuuvliga morgonkoppkaffestund med tidning ryker...stackars morsan.. :oops: )

Nu lite överrumplad av liten som vaknar och gallskriker på natten. Försöker hålla huvudet kallt..han är ju 8,5 månad = ångest gissar jag. Har letat runt lite efter trådar om oroliga 8-månbebisar, men hittar ingen (haft en länk i en annan tråd till mitt första barn som också krisande vid 8,5 mån, men länken funkar inte tyvärr)...något tips på tråd?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du kan prova använda sökfunktionen (funkar bäst med dator) och söka på ditt eget namn. Sen har du ju favoriter både på kurforum och speciellt på "späda och små" favorit trådar. Där är massa tips på 8-mån ångest. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

Här har lurarna börjat krångla mer. Det är lite varannan dag som Jacob vaknar tidigare på lunhlur och även på morgonen. Vi kortade ner lunhluren för ca en månad sen. Schemat är:

7 god morgon
7.30 välling, sen sitta med vid frukost och äta macka
8.45-9.30 sova
11 lunch
12-13.30 sova
14.30 gröt
16-16.20 sova
18 middag
18.45 välling
19 sova

- Vi har i överkant mkt sömn på schemat, han är 9,5 mån, men jag vet bara inte hur vi ska få till det för kl 13.40 behöver vi ge oss iväg för att hämta lillasyster. Annars hade ju en senare lunchsovning varit naturligt och slopa em-sov. Och på fm är han sååå trött, svårt att inte låta honom sova tidigt. Pust, ngn input?

- när han vaknar tidigare ställer han sig upp och vrålar i sängen. Jag har varit principfast med marginalkvart men det är jobbigt. Åh, vad han skriker och det är ett hjärtskärande skrik tycker jag. Går man in och lägger ner eskalerar skriker ännu mer sen. Han skriker i detta nu och jag har varit inne två ggr och lagt ner men det är lönlöst. Husljudar nu istället. Han är mitt i 8-månaderskrisen kan tilläggas. Vad säger ni, borde jag testa något annat när han vaknar tidigt?

Mvh frida
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Ylvispylvis »

Alltså, sorry om jag "förstör" planerna men jag skulle absolut inte behålla tre lurar och korta lunchluren utan mycket hellre, som du också säger och vet, skippa em-sovet och fixa det på det sättet. Jag tror faktiskt att det skulle hjälpa er att skippa en lur och då em. Alternativt korta till 5 min i en övergångsfas. Finns det absolut inget sätt att åka med honom sovandes? Är det bilresa som gäller eller?

Utöver detta så ser det ju ut att gå strålande för er!! Heja!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack, men det känns som att det gör allt annat än strålande. Faktum är att det aldrig varit såhär rörigt. De senaste dagarna har alla lurar utom lunchluren varit totalt kaos (fast även där har han vaknat tidigare, men åtminstone somnat). I säng ställer han sig upp direkt och skriker helt hysteriskt så han är genomsvettig och skakar och tårarna bara rinner ner. Lur i vagn är också katastrof. Fy, jag känner mig såååå stressad, vad är det som händer.

Jag skulle kunna ändra schemat så att han sover först kl 11 och då närmare 2 timmar, sen 20 min på eftermiddagen. Fick det schemaförslaget tidigare, men då kändes det alldeles omöjligt att hålla honom vaken till 11. Men om han ändå vrålar sig igenom hela fm-luren kvittar dejting. Vad tror ni om det upplägget?

Men vad gör jag när han är såhär hysterisk?? Just nu ligger han och vrålar (eller förmodligen står), har varit inne och lagt till två gånger vilket bara gör det ännu värre. Ramsan biter inte alls.Så jag gör just inget annat än att titta på tv utanför och låta.

Hjääääälp!!!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

From idag har vi ändrat schemat
7 morgon
11 lunch
11.15-12.45 sova
14.30 gröt
15.45-16.30 sova
18 middag
18.45 nattsärken
19 gröt

Det var en utmaning att hålla honom vaken på fm, men det gick med en 5-minutare. Han var sen helt slut och sov hela lunchpasset utan krångel.

Nu dags för em-pass och läget är som vanligt. Han kryper direkt till hörnet på sängen, ställer sig upp, skriker HYSTERISKT. Jag tar tiden nu och efter 4min hysteriskr skrik gick jag in och la tillrätta. Han blir lugn i en mikrosekund men direkt när jag släpper och går ut börjar han om. Nu har det gått 11 min. Han skriker utan uppehåll. Har ramsat en gång vilket gjorde att han skrek ännu mer. Jag förstår att det nu handlar om attityd, men jag vet bara inte vad jag ska ha för taktik. Svårt med attityd när man ibte vet vad man ska göra. Jag kan inte tolka hans skrik alls, ör han arg, rädd, ledsen...ingen aning. Han är ju bara helt galet upprörd.

Fy, detta är så hemskt! Nu har han skrikit helt galet i 14min. Jag får väl ta till marginalkvartarna och kommer då ta upp en rödgråten, genomsvettig liten kille. Hur ska jag sen lösa resten av dagen...han kommer ju vara helt slut, erbjuda en 5-minuters men inte mer gissar jag.

Input snälla!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

...så, efter 30 min tog jag upp honom. Jag försökte vara glad i hågen. Han var genomsvett och helt blöt i ansiktet av all gråt. Han visade inte minsta antydan någon gång på att lugna ner sig. Arg kan man ju vara, och protestera får man göra, men att han är såhär förtvivlad känns verkligen inte bra.
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Sarisparis »

Hej Frida,

Nej, det här låter ju inte roligt, för någon av er. Det känns inte okej heller att det enda svar han får på sina reaktioner är husljud. Jag uppfattar er situation som att du tappat förtroende för kuren (ramsan tar inte) och att han i sin tur tappat förtroende för dig (du ger inte svar på hans reaktioner). Det är lätt att hamna i en ond cirkel och åttamånadersångesten på det kan göra det extra svårt eftersom han behöver än stadigare svar.

Så, what to do? Om du känner att du bottnar i kuren och verkligen tagit till dig budskapet om att det är din roll att förmedla trygghet (hans jobb är att ställa frågor tills han fått de svar han behöver) så skulle jag råda dig att ge kuren en nystart. Läs boken igen, särskilt Safarin och Säkerheten och Epilog från Gastsjön och låt hela alltihopa sjunka in i dig så att du kan förmedla den absoluta trygghet som krävs för din son.
Känns det oöverstigligt (och det är inget misslyckande) så ta ett steg tillbaka. Försök hålla schemat utifrån mattiderna, lägg fokus på vakentiden och släpp stressen för sömntimmarna.

Om du använder kurverktygen utan att lyckas lugna honom med dem så tappar de sin kraft och gör det svårare att ta nya tag.

En annan tanke, är det verkligen helt nödvändigt att ni åker hemifrån 13.40? Det känns som en klassisk mitt i eftermiddagsluren-tid. En viktig del av kuren är just schemat och känner du att det inte är gjort utifrån hans behov så tappar du en del av ditt förtroende där också. Ser du hur jag menar?

Fundera på hur du känner och skriv tillbaka så bollar vi vidare.

:heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej och tack för svar!

Nä, jag tycker inte jag tappat förtroendet för kuren, jag är snarare helt överrumplad av hur snabbt allt tog en helt annan riktning och jag känner mig helt maktlös. På bara några dagar blev det kaos, han har ju varit så harmoniskt innan, Problemet är att jag verkligen inte vet HUR jag ska göra. Jag kan nog ansamla lugn och attityd om jag bara vet hur jag ska göra när han är sådär hysterisk. Om jag har en strategi för det kommer det bli enklare att köra på den. Men nu vet jag verkligen inte; gå in och lägga ner med jämna mellanrum/använda sig av ramsan osv. Jag läser runt i olika trådar men blir liksom ibte klokare, Steg är att ju att lugna men jag lyckas inte alls med. Hur ska jag tänka?! Jag vet attdet handlar om attityd, attityd, men jag måste ha en strategi först för att fixa attityden tror jag.

Natten gick bra. Han vaknade strax efter halv sju och börjar ju då gråta med en gång. Det brukar han inte göra. Jag var beredd utanför och gav en pangramsa och lät lite. Han grät vidare, men inte hysteriskt. I ett lugnt ögonblick gick jag in och gjorde morgon och då blev han glad och sken upp (men blöt om kinderna var han av tårar..). Hela fm har han varit vaken och det har varit fullt ös. Han somnade strax efter 11 i sin säng utan knorr.

Kan en tanke vara att han sover 12-2 och sen vid behov en 5-minuters på em? Jag förstår att det inte är ett vanligt schema för en 10-månaders men är det ett alternativ? Ja, vi måste tyvärr iväg 13.40. Storasyster kommer hem med bussen från förskoleklass och vi behöver hämta henne där till fots för hon ska korsa en 70-väg.

Mitt största problem nu är att jag inte vet hur jag ska använda verktygen för att lugna, varken om han vaknar för tidigt eller om han inre somnar. Vad gör man med en så förtvivlad bebis som står upp och skriker.

Jag ska absolut läsa på i SHN, men jag vill gärna resonera vidare parallellt så jag hittar en strategi.

Tack för att ni finns!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Sarisparis »

Du känns väldigt lugn och säker på både dig själv och kurfilosofin :thumbsup:

Då gäller det ju att verkligen sätta ramsan. Läs Lathunden igen och peppa upp attityden. Läs igen om ramsan i verktygslådan och glöm inte att halva jobbet är att lyssna så att du, med din röst, kan svara. Det gäller att få till en dialog och att du får sista ordet.

Hur har du det med mörkläggningen på dagarna? Inte becksvart, men ordentligt mörkt ska det vara.

Och glöm inte att också lägga krut på dagarna. Frisk luft, fysik aktivitet och mycket mat så att man kan - och behöver - sova gott. Och skrattet till go'nattet :!:

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Ok så här tänker jag. Visst kan du rent teoretiskt ha schema 12+5+2+5 men det för mig är liksom bara att ta en alvedon mot huvudvärk och inte behandla VARFÖR man har huvudvärk om du är med? Men ibland har liksom nöden ingen lag. :wink:

Du behöver verkligen läsa på och läsa om i Barnaboken om 8-mån ångest, detta är nog det i ett nötskal!

Så i min värld, FÖRST se till 8-mån ångesten (även om han är nästan 10 mån) SEN se över attityden runt just 8-mån ångest.

Här är några av mina frågor ang. skrik.
Lugnar sig skriket eller slutar han skrika samma stund du kommer in i sovrummet? Om han gör det, gå inte fram och lägg ner, det är ju detta han nu SKRIKER till sig. Utan då kan du vända och gå ut med den i särklass HÖGSTA, HURTIGASTE, TAKTFASTASTE OCH GLADASTE ramsa möjlig. :lol:
Om han då när du ramsar skriker ÄN MERA, ja då var han ju liksom (ursäkta mig) inte hysterisk till att börja med. :roll:
Han har privileget att faktiskt reagera på DIN ramsa, och då är det sen ditt svar att svara igen efter en stund, gärna i en kort andhämtning eller en aning lugnare mitt i skriket. DEN skall vara så HURTIG att man skrattar själv. (vilket är MYCKET svårt när man mera är frusterad, uppgiven och frågar mer frågor själv, än man besvarar)

Sen, är han i sanning RIKTIGT ledsen, förtvivlad, ja då skall han ha lite lugn.
Om du ändå känner att du skall in och verktyga. Då gör man det svåraste, man lägger ner och håller en solfjäder och den kan du få hålla hela luren första dagen och även andra dagen om du har otur. Sen går man ut med den absolut hurtigste, lugnaste mest smekande bekräftelse ramsa.

Och än viktigare nu tycker jag är att du faktiskt också är den som väcker, så han inser att du har kontrollen nu. :heart:

Sist men ack så viktigt. Skrattet till gonattet, ALLTID, helst 20 min innan VARJE lur och natt. Ju ledsammare läggningar desto mera skratt till gonatt. Och den känslan ni känner tillsammans när ni skrattar ihop, som han har när han skrattar så där härligt så det kluckar, DEN känslan skall du ha i dina ramsor! INGA tvivel skall finnas.

Sen (jag skrev detta om min egen son en gång mitt i hans 8-mån ångest) har man kört med SM och dessa barn inte är särskilt "öververktygade" så kan man faktiskt gå in, sätta sig på golvet brevid sängen, sträcka in sina armar och krama dem genom spjälorna en stund tills du känner att han lugnat sig och sätter sig i sängen själv. Klappa på huvudet. Gå ut med den i särklass mest smekande ramsan rätt ner i sängen attityden. (OBS! detta var något jag gjorde 1 gång, och sen inte mera, efter det backade jag rejält, inte skapa en ny vana, bara bryta en dålig) Man tar inte UPP barn som fått skrika sig igenom en lur och liksom "lär" sig att de kan skrika tills de tas upp. Utan då kan det vara värt att faktiskt gå in och göra den längsta solfjädern så han somnar. VÄCK efter 5 min så han inte lär sig att man kan skrika sig genom en lur. :wink:

Sen skulle ju vår herre behöva lära sig att ha lite ensamlek i sängen så sängen är rolig för lite andra roligheter och att man kan ligga och jollra lite för sig själv. Läs gärna om ensamleken i Barnaboken igen, inför den med fördel på förmiddagen!

Så, fram med en ny plan, peppa upp dig själv, du klarar detta! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack för svar från er båda!

Gårdagen gick bättre och då kände jag att jag hade en plan: han sov 2 h på lunchen och sen väckte jag. På em fick han 5 min i vagn och på kvällen somnade han bums vid 19 och väcktes i morse 6.50. Tänkte då att jag kör såhär ett tag tills jag har fått lite självförtroende och ork.

Men, som TorsMamma sa så löser ju inte det problemet bakom huvudvärken; idag la jag honom vid 11 drygt. Han var galet trött och jag hade svårt att få i honom lunch innan. Han somnade direkt. Efter 1.20 vaknar han bums och börjar skrika när min man skrattar till aningen högt utanför (men av flygövningen som pågår just nu över vårt hus bekommer honom inte..). Så då var vi tillbaka på samma läge när han ställer sig upp och vrålar. Jag gav en ramsa och avvktade. Gick in efter ett tag och försökte få honom att sätta sig ner själv,. Gick sådär, men lite lugnare. Ut med ramsa, illtjut igen. Ramsa efter ett tag. Hjälpte inte, Sen in igen efter ytterligare några minuter och hjälpte ned och han la sig så och var lugn. Sen ut igen. Grät upp sig igen, sen gick min man in och hjälpte honom att lägga sig och var där inne ngn min, och så lugnade han sig och somnade om! Kära diplomerade kurare, kan ni dra ngn slutsats av detta? Gråten var inte fullt lika hysterisk dag, ibland lugnade den ner sig lite. Men han satte sig inte ner själv. Skillnaden idag var också att vi lyckades lugna honom i sängen,
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Frida!

Vad du kämpar! Bra att ni lyckades lugna honom i sängen!

Hur går det nu? Har ni kommit in i det nya schemat? Det kan ju ta ett tag innan det sätter sig. Jag tycker att det är klokt att lägga mer sömn tidigt för säga vad man vill, sena sov efter kl 14 har i princip alltid "förstört" för oss iaf. Vi har däremot kunnat ge 20 min på förmiddagen ganska länge utan att det stört långluren. När de är så stora som din så klarar de flesta en lång em bara de får sova gott på dagen. Lägg tidigare på kvällen hellre, tycker jag. Nu saboterar jag kanske allt igen...Förlåt!

Jag hade det också segt med min tvåa men ge inte upp, det blir bättre!

Kram!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"