SM med Lillebror från start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack TorsMamma! Ska omedelbart dra ner luren till 1,5. Och så ska jag läsa om förtrots..,har redan tänkt det utifrån trådläsande, men åkte på semester utan BB...orutinerat va?! :)

En fråga till bara; säg att Liten vaknar kl 6 och gråter. Han brukar dra igång rejält. Då gäller husljud för hela slanten men inte ta upp förens marginalkvarten?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av mamaA »

Hej!

Japp, möjligtvis en pangramsa kan man bjuda på först men sen är det husljud som gäller. Man kan ju också ta en rejäl ramsdiskussion, det brukar funka med mina killar. De somnade inte om den morgonen men efter 1-3 gånger hade de fattat galoppen och somnade om.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej igen!

Den senaste dagarna har varit lite upp och ner; vi drog ner på lunchluren till 1,5 och trodde nästan allt skulle lösa sig av sig självt, för Jacob började sova till drygt 06,30, några gånger nästan fram till 7. Men icke, de senaste morgnarna har han vaknat prick 6,10, så även idag. Idag är första morgonen hemma igen, så dags att ta tag i detta. (Dock går läggningarna mycket bättre, både lunch och kväll).

Jag har bara en fundering gällande bajset. Han bajsar så gott som alltid en gång och dagen och då på morgonen när han ligger i spjälsängen. Det blir ju en hel del då.. Känns bara väldigt illa att låta honom ligga i det. I morse gick jag in och bytte snabbt (fast jag fick tipset att inte göra det..), och sen har han haft en skrikkamp där jag ramsat en gång och sen gick in och la ner lugn och la tillbaka filtar och allt han slängt ut...han är tyst nu, iaf tillfälligt :) Men tillbaka till hans bajseri...tänker att vi borde försöka oss på att styra om det så att han bajsar innan han går och lägger sig alt på morgonen efter vällingen. Vi har inte alls pottränat honom, tyvärr. Hur har ni andra gjort för att få ordning på det?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Angående bajset så har jag tänkt såhär:
Man kan inte styra allt hos ett barn, att få dem att bajsa en viss tid har inte varit min melodi. Inte heller har jag pottränat (kanske finns det andra med bättre erfarenheter som kan guida dig här!). Det har hänt att mina barn har vaknat tidigare på morgonen, i perioder. Har de varit nöjda och glada har jag inte gjort så stor sak av det. De har fått ligga kvar och babbla. De har till och med fått vara lite missnöjda med livet, men absolut inte ledsna. Hur låter han?

Han kommer ju inte bajsa 06.10 hela livet :lol: :lol: :wink: fundera inte så mycket på hit eller dit tänker jag. Går man in vid den tiden på morgonen kan jag säga att det är rätt omöjligt för honom att somna om igen. då hade jag hellre valt att ha morgon då, fram tills att problemet med bajset har löst sig så att säga 8) :lol:

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Ett litet tips ang. bajs som brukar funka. Ge typ äpple och blåbär på em och kväll (det är stoppande) och ge rejält med katrinplommon och kiwi till frukost så brukar magen ändra sig en aning. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Tack Anna för dina tankar om att gilla läget. Jag förstår precis vad du menar, men jag tänker att det kanske inte alls är en fas och jag vill inte befästa de här rutinerna utan vill verkligen att morgon ska vara kl 7. Det hade varit en sak om han låg vaken och snackade men han är väldigt "onöjd".

Tyvärr går det inte alls bra. Han fortsätter vakna 6,15, igår redan 6. Han står då och skriker i sängen och har slängt ut filt och kudde. Jag går in och lägger tillrätta, han tystnar rätt snabbt, går ut med ramsa. Inom kort drar han igång igen och han är så arg. Jag har så svårt att inte gå in och lägga tillrätta igen; idag lät jag det gå 15 min, som kändes som en evighet med detta vrålskrik, men sen gick jag in och la tillrätta igen. Då var han helt genomsvett och randig av tårar (tror att det är frustrerade tårar och inte ledsna tårar dock). Har svårt att tro att han hade lagt sig ner själv utan hjälp...tänker att han då står där och skriker till ha stupar. För honom själv innebär det här jättetrötta och gnälliga fm; redan vid 8,30 är han helt slut. Vi har ju dragit ner på lunchsömnen, så han behöver verkligen 12 timmar natt.

Vad tror ni; finns det ngt mer vi kan göra här eller annorlunda? Detta har hållit på större delen av semestern nu och är så frustrerande; trött liten, trötta syskon som blir väckta tidigt och trött och anspänd mamma dessutom :oops:
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du är själv inne på vad problemet är, du KAN inte gå in om du vill att han ska somna om, att gå in på morgonen är verkligen att be om trubbel. Jag tror att lösningen är att du måste hitta din attityd, först då kan du lösa det här. Det funkar ju inte att gå in eller hur :wink: ? Med rätt attityd är jag ganska säker på att du kan vända det här på tre dygn så att han lägger sig och somnar om. Attityden är ALLT :!:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

En liten statusuppdatering hur det går med tidiga morgnarna:

jag hittade inte attityden och orkade inte ta sats för det under semestern, så jag bestämde mig för att sluta stressa upp mig och ta tag j det efter semestern istället. Nätterna landade på 11,5 snarare än 12. Nu börjar rutinerna komma tillbaka och J har sovit 19-7 Tre nätter i rad. Hoppas det håller i sig ett tag till nästa dip :)

På återseende!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Tin »

Hej,
vad fint med en uppdatering, det vill vi alla hora.
Kor pa bara, tidiga mornar kan vara valdans envisa men det gar definitivt. Konsekvent ar tricket.

kram Tin:heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hallå där!

Oj, det var ett tag sen jag var här. Status med Jacob, som närmar sig 2,5 är jättebra. Jag börjar dock märka att det är lite mer svajigt med sömnen, framförallt när han lägger sig på kvällen och det vill jag gärna ha era tankar om;

Jacob har natt 19-7 och sover lunch 1 timma. Vi har nyligen dragit ner från 1,5 lunchsömn faktiskt, lite sent inser jag men det har gått bra. På sistone har han ibland haft svårt att somna på kvällen. Några gånger, senast igår, ligger han och snackar länge och väl och sen, efter typ en timma, ropar han och skriker. Igår gick jag in, för att kolla så han inte tappat filten utanför spjälorna, och då har han rivit ut täcke, kudde, madrass, rubbet och slängt över spjälsängen på golvet. Det har också hänt några gånger tidigare.

Det var så länge sen jag behövt använda verktygen så jag känner mig helt ringrostig. Hur hade ni gjort:
1. när han ropar på kvällen? Använt ramsan bara?
2. När han river ur hela sängen. Måste ju liksom bädda om för att han ska sova, men å andra sidan vill jag helst inte gå in.

Tack för er hjälp!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Kul och höra från dig igen! :D

Jag skulle nog rekommendera dig att skapa en tråd på "säkra sover med fnurra" om jag var du. För det är han ju egentligen. :wink:

Så 2,5 år brukar vi nog säga 45 min sömn på ca.

Ang. kvällarna är det ju så pass ljust nu att varva ner och bli sömnig kan vara svårt. Jag brukar rekommendera att man antingen försöker dra för lite gardiner och persienner hemma någon timma innan läggning så ljuset blir mindre, i vissa fall lägga ÄN tidigare så de hinner varva ner i sitt kolsvarta sovrum, man kan också varva ner lite där inne och läsa en stund, sen ut och köra skratt till gonatt och lägga. Men detta med sömnen är ju lite svårare när det är så dagsljus ute! :lol:

Ang. slänga sängkläderna, där har man bara 2 val anser jag.

1. våga vänta ut tills han själv tröttnar och BER om madrassen tillbaka. eller...
2. helt enkelt låta honom somna direkt på den hårda botten och gå in efter 10 min och försiktigt lägga tillbaka det viktigaste. Borde inte ta mer än 1-2 nätter så han fattar.

Att kasta ut sina saker och sen gorma är ju liksom en grej nu. Så samma sak gäller här som när de kastar ut snutte och gosedjur. Vi lägger inte tillbaka dem helt enkelt förrän 1 eller 2. Kan låta tufft, men kasta ut saker är liksom också frågor precis som när de var bebisar och skrek. Se dem som just det!

Ja, det är ramsan som gäller!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"