Andra vändan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elson
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 19:50

Andra vändan

Inlägg av Elson »

Hej!

Jag vill börja med att tacka alla som stöttade oss i kurandet av vår äldsta dotter. Det förändrade våra liv! Idag älskar hon att sova! Jag är så otroligt glad att vi fortsatte trots skepticism från andra. Vårt barn är i särklass den säkraste sovaren vi känner till (förutom en kurad kamrat). Vi var lite oroliga för hur det skulle gå när vi tog bort spjälsängen då lillasyster ska ärva den men det har hittills funkat. Hon är inte uppe och går eller så och väntar i sängen tills vi kommer in på morgonen. Hoppas det håller i sig!

Nu är det dags för lillasyster! Hon sover riktigt dåligt på nätterna... Vi vet så klart att det är napp och ryggläge som förstör... Hon sover ok på dagarna men bara utomhus. Inomhus går typ inte. Nu ska det bli ändring på det! På fredag är det dags! Då är hon sex månader. Storasyster sover borta de två första nätterna så hon får sova ostört (och kanske inte bli rädd ifall det blir lite skrik). Hur har ni gjort med äldre syskon när de ska lägga sig samtidigt? Tror att det kan ta tid även för lillasyster att förstå galoppen och är rädd för att allt ramsande och gråt kommer att skrämma henne sedan när hon ska sova hemma igen...

Så här tänkte vi med schemat. (tiderna är svåra att ändra på då vi måste hämta och lämna på dagis)

7.30-19.30 natt
07:45-08.00 välling
9.45-10.00 puré/ersättning
10.00-10.45 Sova 45
11.30-12.00 lunch hämta Ella 12.30
13.00-14.30 Sova 1,5
14.45-15.15 gröt
16.45-17.30 Sova 45
17.30-18.00 middag
18.00-19.00 bad/bus
19.15 slurk
19.30 god natt

Vad tror ni?

Sedan har jag läst boken igen och har lite frågor trots att jag gått tillbaka och läst mina tidigare inlägg och svar. Minnet är kort : ) Går jag in och buffar direkt när barnet vaknar första dygnet, eller ska jag ge henne en chans att somna om själv eller bara ramsa? I boken står det att man ska vara där DIREKT och buffa innan barnet hinner jaga upp sig. Tror att hon kommer att vara superledsen... Inte buffa vid första tillrättaläggandet om hon inte är ledsen, bara ramsa ut?

Vi har försökt att lägga henne på mage men hon reser på hela överkroppen då (är jättestark). Ska vi hålla ned henne med solfjäder ett tag tills kroppen mjuknar eller låta henne vara efter tillrättaläggandet?

Sedan var det nattbajs. Lillasyster bajsar ofta på natten. Hur gör man vid en kur? Ibland kissar hon igenom blöjan också.

Är jättetacksam för svar. Börjar dra ihop sig liksom.

Kommer säkert poppa upp fler frågor innan fredag.

Hej svejs!
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"