Jag VET att det här borde funka - vad gör jag fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Jag VET att det här borde funka - vad gör jag fel?

Inlägg av MarieH »

Hej!
Det här blev långt och förmodligen lite rörigt, jag har ingen större hjärnkapacitet för tillfället. Hoppas ni står ut ändå, och kan ge lite idéer.

Vi är nu inne på nionde dygnet där vi försöker övertyga lillgubben om att han kan sova sex timmar natt och att det är bra att ha rutiner - men han är himla svårövertalad... :shock:

Det blir bättre, det visar anteckningarna, men det går sakta och nu blir han ofta tvärförbannad omedelbart när han vaknar och vill ha mat. Första nätterna vagnade jag "ner" honom utan att han hann skrika upp sig, men nu går det från gny till gorm på tre-fyra sekunder när det är illa. Jag kan se att något vände på tredje dygnet, för trenden är sedan långsamt positiv – fram till idag. Tyvärr har jag inte fått sova så många timmar på de här dygnen, vilket inte gjorde så mycket så länge det blev bättre.

Igår trodde jag att han slutligen fattat galoppen, han åt bra och sov t.o.m. lite mer än han skulle vilket jag bjöd på eftersom han sovit för lite på senaste tiden. Men, idag har det varit riktigt risigt, och jag hoppas att någon kan pigga upp mig med att säga att det bara är en sista frågeomgång...

Just nu är jag både ledsen och väldigt trött. :cry: Jag vagnade stötvis från klockan tre till kvart i fem, då han givetvis somnade och fick väckas fem för matning. Sedan har han vaknat för precis ALLT idag, så jag har knappt hunnit med storasyster alls eftersom jag fått springa och vagna stup i ett. De två senaste sovpassen sov han sammanlagt max. 30 minuter av de två timmar som var tänkta. Och nu vaknade han av garageporten efter 45 minuter och får vagnas sådär var tredje minut.

Jag vagnar så lite jag kan – bara när han vaknar och frågar ordentligt, slutar så fort han blir tyst, och inte kan det vara särskilt bekvämt eftersom jag använder mig av den teknik AW rekommenderade till systern: hugger tag i vagnen som om den vore på väg att trilla utför ett stup. Trots det verkar det som om han gillar det för nu gastar han så fort jag släpper vagnen.

Men nu somnade han! Efter nästan en timmes frågande! Förstås, han ska ju upp och äta om en kvart... :roll:.

Systern kurade vi när hon var fem månader, när vi gjort en massa ändringar. Då hade vi redan fasta sovtider sedan tidigare, så det var verkligen "en bit av kaka" :wink:. Jag trodde det skulle gå lika lätt den här gången, och var inställd på max tre nätter med vagning :oops:.

Lillgubben är nu nästan sex veckor, och vi började med schema när han var drygt fyra veckor. Schemat baseras på standarmodellen, 16.5h sömn/dygn, hans beteende och familjens rutiner och ser ut så här:
07.30 - Uppstigning, äta, vaken 1.5h.
09.00 - Förmiddagslur, sova 2h.
11.00 - Äta, storskötning, vaken 2h.
13.00 - Middagslur, sova 2h.
15.00 - Äta, vaken 2h.
17.00 - Eftermiddagslur, sova 2h
19.00 - Äta, kvällsskötning, vaken 1.5h
20.30 - Kvällslur, sova 2.5h
23.00 - Kort nattmål, 15 min, sova natt 6h.
05.00 - Kort nattmål, 15 min, sova vidare natt 2.5h.

De två kvartarna som nattmatningen tar har kompenserats med en extra halvtimme vid kvällsluren, som är starten på nattsömnen (i mörkt och tyst rum, med normal aktivitet utanför). De övriga tre sovstunderna tas i övervåningen, mitt i den normala aktiviteten.

Jag vet att han får i sig mat, han äter 750-850 ml/dygn (trugad och klar) plus vad han kan få ur bröstet. Han går upp fint i vikt och väger nu nästan 5.5 kg.

Matningarna kan också vara lite knepiga. Ibland (när han sovit som folk) så äter han lugnt och fint, och ibland korvar han omkring som om han hade myror i byxorna. Jag använder ömma järngreppet och då lugnar han ner sig hyfsat, och får i sig bra med mat. Det verkar som om han försöker suga på flaskan som han gör på bröstet, och därmed inte får i sig så mycket. Jag har använt både Dr Browns flaskor och vanliga Esska, och det gör ingen skillnad.

Han får i sig mycket luft och är svårrapad, det tar uppemot fem minuter innan all luft är ute. Om jag gör misstaget att tro att han är färdigrapad och lägger honom, så korvar han omkring tills han antingen rapar av sig själv eller jag tar upp honom – då kommer det en rap omgående (var tvungen att testa till slut, och då somnade han på studs direkt efter rapen).

Vad gäller mig själv så tror jag mig ha Attityden på plats, vargarna är för länge sedan skjutna och flådda, vagningstekniken OK och ingen överkoncentration – men något gör jag fel, för jag VET att det här ska funka! Jag har läst allt jag hittar i BB, på forumet, och speciellt tråden o Marie och lille Samuel, men hittar inget att ändra på (för trött antagligen...).

Så mina frågor:
:?: Kan någon ge förslag på vad jag kan göra annorlunda för att slutföra det här, och få sova några timmar i sträck?
:?: Kan det vara så att han behöver mer tid för att komma in i rutinerna? Trenden är ju positiv, men kan det ta så här lång tid?
:?: Hur mycket skall man lämna åt dem själva när de är så här små? Storasyster får för det mesta lösa sina livskriser själv, men det känns inte rätt med en 1 ½-månaders.

Hoppas ni kan hjälpa mig lösa det här!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, jag får lita till min intuition här, och den säger mig att du fått en liten gosse som - OM han hade skötts "fritt" dvs fått bröstet dygnet runt på s k förfrågan, sovit när han känt för det och tagits upp när han vaknat, hade varit en fem-kvart-i-timmen-bebis som förmodligen stämplats med både kolik och mjölkallergi för länge sedan och skrikit dig ur huset. Eller ur vettet.

Detta lät kanske raljant :oops: men var menat som en tröst, om än för ett tigerhjärta :cry: Det kunde alltså, och skulle säkerligen, varit oändligt mycket värre, om du inte haft en så fast hand som du har och en sådan orubblig övertygelse om att du KAN och SKA få ordning på unge herrn och hans envisa överlevnadsångest.

Ty denna låter sig inte alltid lindras med "bara" mat. För vissa små älsklingar kan själva sovandet te sig livshotande länge, länge. De "vet" att de är hjälplösa och sovandes är man om möjligt ännu mer hjälplös. Han vaknar till och tror (på karlars dramatiska vis, ursäkta :oops: :lol: ) att han 1. precis höll på att dö, för han sov visst, 2. precis ska till att svälta ihjäl, för han sov ju, 3. så när blev tagen av vargen, för han sov ju :shock: :!: Etc, etc. Han är förbannad och indignerad och det kan man vara, när man tycker resten av världen ska göra livet alltigenom behagligt, vilket tyvärr är en omöjlig uppgift för världen som bara kan göra så gott den kan; lite måste man anstränga sig själv :? :wink: Bättre det än att han bryter samman i tvättäkta förtvivlan :!:

Jag förstår att du inte är särskilt lycklig och helt slut som artist, men jag vill ändå uttrycka min stora beundran för ditt tålamod och din uthållighet, och du ska veta att belöningen kommer. Två veckor är visserligen en evighet, och han ska sova sina sex timmar innan dess, men vid tvåmånadersgränsen stabiliseras mycket - det är verkligen en gräns som du kommer att märka av. Har man envisats som du, ramlar alla möjliga polletter plötsligt ner från och med just då.

:!: Tyvärr dags att inskränka vagnandet. Gossen har tagit den till sig som skön och trevlig underhållning. Inte meningen. Meningen var att den skulle lugna.

Vagna alltså kanske bara två enda "stötar" som markering, sedan du lagt tillrätta. Lägg sedan solfjädern över honom. Ha inte för snälla händer här utan ge ett rejält och statiskt tryck som verkligen inte rör sig ett dugg. Tryck till och skaka handtaget ett par gånger. Gå. Gör detta vid läggning. Ska han påminnas/omsomnas gör du samma sak men 1. kortare, 2. betydligt mer sällan. Det blir protester - kan tyvärr inte hjälpas. Men en ilsken unge är det ingen mening med att härja med ändå. Vänta tills han verkligen ber om hjälp, om han nu lånar sig till det... :shock: :lol:

:!: Ja, tydligen behöver han mer tid. VAd du behöver är sömn. Finns en öm fader som noga noga, enligt insruktionera ovan och ljudlöst, kan ta några sextimmarspass så du hinner hämta andan och får vila åtminstone, med öronproppar och helst tre källarplan ner i huset :?:

:!: Se ovan. Vad du kan och bör sätta in nu är musik. Lilla älsklingen vaknar för minsta lilla, och det ska han inte göra. Han ska ljudtränas. Välj musik utan sång och se till att den är hög nog att tränga igenom alla idéer han möjligen får att försöka skrika sig till underhållning som han inte behöver eller ska ha, när han ska sova. Du hittar snart vad han gillar. Det är oslagbart också för att man själv faktiskt inte hör vartenda knyst och kan låta barnet vara i fred - efter besked och möjligen påminnelse men inte mer :idea:

Misströsta inte, du är fantastisk och han kan skatta sig lycklig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Tack Anna!
Nej, det är inte raljant, det var så exakt på pricken hur han gjorde innan vi drog igång schemat att jag faktiskt skrattade mitt i eländet :lol:. Fast han hade nog sju kvartar per timme... och skulle ha mat vid fyra av dem... :roll:

Med dottern räckte det med att se till att hon fick i sig tillräckligt med mat så skötte sig allt annat av sig självt, men karlar är visst annorlunda, ja... :wink:. Och det är tack vare att allt funkar så kanon med rutiner för henne som jag orkar och vill fortsätta. Äkta BB-barn som hon är kokade hon faktiskt kaffe till mig i förrgår morse när jag var illa trött. Behövdes bara hjälp med att hälla vatten i kannan och öppna filtret, resten fixade hon själv 8) - så TACK Anna, för att du delar med dig av verktyg och erfarenheter!

Jag ska dra ner på vagnandet, han får väl bli lite förbannad (för det är inte många sekunder han varit ledsen under den här perioden, det hände däremot innan vi tog befälet, när flaskan inte kom fram fort nog - men i den mån det skreks alls var det under tio minuter per dygn, antar att det är tack vare standardmodellstänket). Och musik för natten får det bli. Vi körde klassiskt till stumpan, men numera är det radion som står på, så det stör förmodligen.

Annars är han rätt bra ljudtränad, han står antingen i köket på dagslurarna, eller i ett rum där vi har ett piano. Och på båda ställena har han en syster som skrattar och pratar oavbrutet, och dessutom gärna spelar en trudelutt på pianot som sovmusik för lillebror :lol:.

Tack igen, det känns SÅ mycket bättre nu! :heart: Två veckor till kan jag klara, till och med med marginal, när jag vet att det kan dra ut till dess.

Och nu går jag och lägger mig, barnens far har tagit över en stund
/Marie
Senast redigerad av MarieH den lör 10 dec 2005, 12:20, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Hej!
Nu är jag uppe igen, och sonen behagade vakna och gnöla strax innan de andra skulle åka - och pappa hade inte fattat att det var OK att ligga och vara förbannad ett tag... Vivaldi spelades mjukt i bakgrunden, pappa vagnade och sonen tjafsade så fort vagnen stannade. Underhållning på hög nivå :lol:.

Jag är nu rejält taggad på att fortsätta så när jag tog över fick han gorma lite (och det var inga vackra saker han hade att säga :oops:), sedan vagnade jag två-tre tag, solfjädrade och gick. Ilsken son. Mamma väntar, och efter ett tag till upprepade jag. Detta gjordes ett par gånger, och jag hade höjt volymen rätt rejält, vilket uppenbart hjälpte.

Men Vivaldis mesande började gå mig på nerverna, så jag plockade fram "Ein Strauss-fest". Första stycket "Explosions Polka" inleds med en rejäl smäll (vilket jag hade glömt - höll på att hoppa ur skinnet), och det GILLADE grabben! Tvärtyst i vagnen :!: :shock: Han sov som en gris genom de övriga högljudda styckena (som "Champangen Polka"), men vaknade till vid "An der Schönen Blauen Donau" - för mesigt. 8) Raskt vidare till nästa stycke: "Radetzky March" och han somnade igen. Unge herrn vill tydligen ha lite dunder och krutrök till sömnen :lol:.

Så nu sitter mamma glatt vid tangentbordet och visslar ikapp med familjen Strauss, och grabben sover - HURRA! Så åter igen: Tack Anna!.
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Sådärja, ett klagofritt sovpass till. Men nu är han så trött efter gårdagens rabalder att han inte går att hålla vaken... :roll:.

Jag tänkte inte rapportera efter varenda sovpass, jag lovar :lol:. Men nu närmar sig natten, och jag insåg att jag inte kan köra Strauss på hög volym hela natten - då är det nog resten av familjen som inte kommer att ha några vackra saker att säga mig :shock:. Så:

:?: Hur gör jag över natten? Han kommer garanterat att vakna till i närheten av tre, det har han gjort varje natt (fast något senare och kortare för varje natt utom igår).

:?: Hur får jag i honom tillräckligt vid 23-matningen? Då är han så trött att det bara går i 50-75 ml.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Hej!

Är det så att han vaknar själv vid 23 matningen, eller väcks han?
I början för att vi skulle få sova så mkt som möjligt hade vi också natt samtidigt som bebisen vid 22. Därefter vaknade han ca. 1.30 och 4 sedan sov han över 1.30 målet. Kanske skulle det vara lättare att skjuta lite på sista målet och ha 6-timmars passet som det första sovpasset då mättnaden är som störst efter allt ätande under dagen. Vad vet jag? Vi hade så lyxigt att han sov över av sig själv vid 1 månad men då var det just det första målet som han sov över. Dela på natten kan vara bra. Ta ett mål var.
Man kan göra på lite olika sätt nu har ju ni också en stor att ta hänsyn till.
Vi hade natt 22 och morgon någon gång vid 8-8,30 i början och då började det med ett stort mål direkt 8-8.30 därefter hade vi 3 stora mål till varav det sista slutade kl. 22 och sedan 1 nattmål vid 4. Ni får ju egentligen 2 nattmål.
Marie
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, marie-d :D Verkligen något att fundera på :D

KANON, vad glad jag blir :!: Nu talar vi Attityd här :lol: Och unge monsieur är ingen mesputte, den saken är klar. Du fick mig att gapskratta. Vet nog hur den där smällen låter...! Kan väcka en död... Men han somnar, nöjt. Rätt så :lol:

Beträffande dina frågor lutar jag nog åt marie-d:s råd - ge honom att äta kl 3 och strunta i 23-målet. Skulle tro att det blir lindrigast. Särskilt som han ändå äter så pass uselt kl 23. Och vid den tidpunkten kanske det inte skadar med lite rejäla toner... :?: Beror på grannarna, förstås, men bättre än kl 3 i alla fall :lol:

Annars är det ju den störteffektiva, kort-korta vagningen som gäller och då med allt längre avvaktande mellan varven. Roligt blir det säkert inte oavbrutet :cry: men nu går han dock från klarhet till klarhet och det kommer snart att märkas även på nätterna.

Följer dramat med spänning och tack för dina varma ord :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Hej!
Såg att jag fått fler svar under tiden jag skrev, så jag fyller på. (Och bara som parentes så sover lillgrisen nu glatt till Mozart. Han fick läggas en halvtimme tidigare, eftersom han sov trots att vi t.o.m. stod ute på balkongen i kylan en stund för att övertala honom att vara vaken :roll:. Han behövde inte vagnas alls det här passet, och nu skall jag gå och väcka honom strax :P.)

Marie-d:
Han vaknar inte, mer än vad som behövs för att äta, det är ett litet mål som vi genomför utan att tända eller byta på honom. Dock borde han vara hungrig, eftersom det ligger fyra timmar efter senaste matning och han äter som en häst vid övriga mål.

Vi har funderat på det du beskriver, och att t.o.m. låta honom sova 20.30 - 01.00, mata och fortsätta sova 01.30 - 07.30. D.v.s. att flytta både 23- och 05-målet till 01.30 och ha två längre sovpass. Men det känns inte hållbart ännu, och så är jag lite enveten (kan inte förstå vem sonen brås på... ) och vill gärna ge schemat en rimlig chans innan jag gör om det.

Anna:
Om vi bara matar vid tre, så blir det åtta timmar mellan målen, går det? Fast det blir iofs 6.5 timme sömn, eftersom 19-målet är ett fullstort mål. Och han äter och väger som en två-månaders, så det kanske inte är ett problem? Och vad gör jag med 05-målet? Skrotar det och går direkt på 07.30? Nu blev jag lite fundersam... :D.

Jag ser följande möjligheter, och lutar åt alternativ tre:
1) Köra på med det nuvarande schemat (och vagna sig förbi 3-målet på sikt - mamma kommer att somna stående... :sleep:)
2) Mata vid 03, men inte 23 och 05. (Åtta resp. 4.5 timme mellan målen)
3) Mata vid 01, men inte 23 och 05. (Sex timmar mellan båda målen).

:?: Vad tror ni?
Gissningsvis räcker det med att spela för honom till dess att vi lägger oss, eftersom han ändå varit svårväckt vid 23. Kan tillägga att jag försov mig en natt, var för trött för att höra min diskreta väckarklocka. Jag vaknade vid 00, och då sov han fortfarande...

Den här pojken skulle dessutom kunna användas som skolexempel på sambandet mellan hur mycket ett barn sovit och hur mycket det orkar äta... Nördig tekniker som jag är har jag loggat alla mat- och sovpass i Excel för att kolla hur trenden ser ut. Jag kan säga att sambandet mellan mat och sömn är fullständigt entydigt :D.

Tack för svar!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ett tips om du väljer att ha kvar 23-målet!

:idea: Mata honom i sängen där han ligger. Vänd över till sidan (väck inte) och mata på. Killa honom lite i mungipan om han slöar till :wink:. Låt honom greppa din tumme och så masserar du hans lilla hand under tiden du matar. Vänd sedan till mage igen och invänta rapen. är kan du lite snabbt byta blöja inför natten om det brukar behövas. I sängen med ledljus :wink: . Vänd därefter till sidan igen och mata i en skvätt till. Därefter på mage igen för att rapa och sova. Här brukar rapen utebli av någon konstig anledning!

:D Så har jag gjort med de mina och de har ätit bäst då jag inte lyft upp dem eller väckt dem. De har ätit lugnare om sömnen har varit ostörd. Så kanske funkar det för dig också! :D
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Bra, det kör vi på inatt - tack :!: Skulle det inte funka får vi överväga att ändra schemat lite, så jag lyssnar gärna på synpunkter på de ovanstående alternativen.

Och han verkar börja ställa in sig, han vaknade av sig själv till 19-målet! Nu äter han lugnt och fint. :D :D (Enhändigt skrivande går det med...)

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Du tänker så bra här själv, så; skriv och berätta sedan :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Go'morron, go'morron!
Jaha, nu blev det lite långt igen, men det är bara glada strofer idag :D.

Igår hade vi lite äventyr; den sista läggningen såg ut att bli den enklaste under dagen. Han åt 210 ml, och var genomtrött vid 20.20, så vi tänkte bjuda på de sista tio minuterna och lade honom. På med musiken och knäpptyst från vagnen :D. Men så stoppade jag in huvudet för att ändra volymen och precis då så kräks han... :roll: Har väl hänt fem gånger sedan han föddes. Jaja, upp med barnet, in och byta - och han är klarvaken! Förstås!

Vi lade honom i alla fall, det var dags enligt schemat, och gick ut. Sedan stod vi utanför och avvaktade för att se om han slutade vara förbaskad, eller ifall han skulle bli ledsen. Vi fick gå in fem-sex gånger under den följande halvtimmen, sedan sov han för natten.

Det blev en salig blandning av alternativen som vi faktiskt körde inatt :roll:: vi ställde in 23-målet och avvaktade för att se om han sov förbi 01, med tanken att i så fall mata i vagnen 03. Han sov obrutet fram till 02.10, då vagnade jag två gånger och sedan tre gånger vid 02.40. Här pratar vi om vagning så snart det stod klart att han var på väg att vakna till, inte när han varit förbannad och blivit ledsen.

Mammut: din matningsvariant funkade kanon, förutom att han inte rapade. Han tankade i sig 150 :!: ml på en gång! Det har han bara gjort en gång tidigare på något av nattmålen. Någon påfyllning var han inte intresserad av, trots trugande... Borde jag ta upp honom för rapning :?: Han låg och korvade en del efteråt, men somnade ändå.

Han sov sedan till 05.10, då storasyster för ovanlighetens skull hade en mardröm och hade vaknat och skrikit. Pappa gjorde en strålande insats; lugnande stumpan i sängen, lade till rätta och ramsade ut. En fråga från henne, som besvarades med en glad ramsa och sedan sov hon vidare till uppstigning. Lillebror vagnades en omgång och sov sedan igen. Sedan hade vi två halvuppvakningar till: 06.20 och 07.20 (hungrig antar jag, han låg och smaskade i sömnen :lol:). Båda gångerna gick det lätt att övertyga honom om att fortsätta sova. :thumbsup:.

Nu är vi inne på dagens första sovpass och det går galant hitintills (han skall upp om en kvart) och på första matningen åt han 205 ml - nytt rekord!

Ja, som ni förstår så är det idel glada miner här hemma - TACK för att ni finns som bollplank! :heart: :heart:

Måste bara tillägga att när vi stod där utanför rummet, så slog det oss att man glömmer väldigt fort - när vi kurade gumman så stod vi på samma sätt första nätterna och försökte avgöra om hon var på väg att skrika upp sig eller lugna ner sig. Och vi hade båda på något sätt glömt att det är OK att vara förbannad, och stod och underhållningsvagnade vid minsta pip istället :oops: :roll:.

Glada kramar till er alla från
Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D Nu blir jag riktigt stolt över dig :lol: Och pappa :lol: Och barnen, bägge två :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Tack! :heart: Vi kör på, så blir det nog ordning på unge herrn också vad det lider... :lol:.

Tack för hjälpen!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen! Bra tänkt och gjort :thumbsup: !

:idea: Rapen brukar "utebli" - de rapar säkert tids nog själva. Jag har inte tagit upp för att rapa. Magläge brukar fungera för rapning av egen maskin :D .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"