Jag VET att det här borde funka - vad gör jag fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Hej!
Kanon!
Han sov ju faktiskt nästan 6 timmar i sträck och det är ju jätteskönt för er alla.
Kanske är det bra att fortsätta som ni gjorde i natt att inte väcka vid 23 eftersom han ändå sov över detta mål.
Lycka till!
Marie
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Jodå, det var det "testen" gick ut på - att se om vi skulle välja 01 eller 03, eftersom vi trots allt bestämde oss för att skippa 23-målet.

Vi har ändrat schemat utifrån detta och kör nu så här:
07.30 - Uppstigning, äta, vaken 1.5h.
09.00 - Förmiddagslur, sova 2h.
11.00 - Äta, storskötning, vaken 2h.
13.00 - Middagslur, sova 2h.
15.00 - Äta, vaken 2h.
17.00 - Eftermiddagslur, sova 2h
19.00 - Äta, kvällsskötning, vaken 1.5h
20.30 - Läggning för natten, sova 6.5h
03.00 - Kort nattmål, sova vidare natt 4h.

Nu har vi ett litet bakslag eftersom han vid 16 kräktes upp allt han ätit vid, och fick börja om igen. Så han har lite orolig mage och fick bara ner 120 ml - inte konstigt att han vaknade efter en halvtimme. Det tar vi inget extra för... han vagnas sparsamt och verkar lugna ner sig.

Tack för hjälpen!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

vad avis jag blir...

Inlägg av mrs tall »

Det är som att läsa om vår lilla kille! I synnerhet det där med att korva sig när han äter är tydligen ett välkänt fenomen!

Vår lilla kille är också 6 veckor, men det går inte riktigt lika bra ang sovandet för oss.. Han vaknar nog oftast någon ggn per dagssömn, och "kräver " att vagnas. Han somnar inte under vagningen, men likväl skriker han fram tills jag vagnar ett par ryck.. Sedan lugnar han sig och somnar.

Å andra sidan sov han 7 h inatt, men några små uppvakningar, som vi tog snabbt och enkelt hand om. (Samma problem där.. ). Väckte inte honom efter 6 h, utan låter honom förlänga natten om han vill. Snart är han ju 2 mån. och då skall han ju sova 8 h.

Så hur skall jag göra för att slippa vagningen helt och hållet och att killen skulle somna av sig själv? Om jag inte vagnar ett par tag, så skriker han tills han skriker sig fördärvad. I samma väva är han klarvaken och hela rutinen får tas från början. (Och jag får vagna i alla fall eftersom han blir hysterisk.)

Eller är det här något han löser "av sig själv" när han fattar vad det handlar om? Som sagt; han somnar inte under vagningen (varit noga med att sluta innan), men utan vagning lugnar han sig inte så att han kan somna om.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, han blir inte "hysterisk" - var god gödsla inte med det ordet. En hysterisk människa antingen kräks eller blir medvetslös eller båda delarna. Det är ett tillstånd ingen av oss klarar av särskilt bra och speciellt inte ett litet barn, som ska förskonas från att ens komma i nörheten av hysteri.

Jag tycker du ska glädjas åt att allt fungerar så underbart :!: Han är ju nöjd och glad :lol: Kostar det dig så mycket att vagna ett par tag för att ge besked om att det är dags att sova :?: Egentligen :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Nej, det gör det så klart inte. Men eftersom tanken är att han skall somna om själv, utan vår inblandning, så tänkte jag bara om det är något han lär sig med tiden, eller om det är något jag kan göra för att underlätta det för honom? Att vagna (eller buffa på natten) två, tre ggr. är definitivt inget som vi klagar över, i synnerhet eftersom allt annat fungerar bra, men det var bara insomnandet jag undrade över... :) .
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Milde herre, han är bara sex veckor :roll: :shock: :!: Hur ska han kunna veta :?: :!:

Hjälp honom lite och förstå att han är frenetiskt inbegripen i att försöka lära sig hur det går till här i världen. Han har ingen aning :cry: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Fast han är en riktig höjdare på att försöka förstå :D Blir varje gång lika förvånad när han fattar vad jag menar. Som sagt han är bara 6 veckor och ändå så himla duktig :P Man kan bara inte fatta hur en liten kan lära sig så mycket på sex veckor!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

:D Läs gärna om beduinlägret i Barnboken (2004; "Det psykiska välbefinnandet") så får du bekräftat vad du egentligen redan vet :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej!
måste bara få fråga er med så små barn hur lång tid det tar för era älsklingar att somna inför varje sovpass :?: :?:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Lotta!

Min minste somnar oftast inom fem minuter på dagen. Framåt kvällen börjar det dock ta längre och längre tid. Och omsomningarna nattetid har varit ganska omständliga även om det börjar ge sig nu.

Vilken bra tråd att hämta tankar ur!
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Hej!
Han somnar inom fem minuter vanligtvis, max två vagningar. Senaste läggningarna har han faktiskt somnat ovagnad! :D

I början av schemainförandet kunde det ta upp till 30 minuter innan han somnade vid kvällsläggningen, men då var han mest förbaskad... :roll:.

Han envisas fortfarande med att vakna till före 07.30 (oftast 07.10-07.20) på morgonen, och efter 45 minuter på första morgonluren. Men, han ska snart ha lite mer vakentid och då kommer han att få stiga upp 07.00 och vara uppe två timmar istället. Det lär lösa det problemet, tror vi.

Kan varmt rekommendera "Mammut-matning" 8) (se Mammuts inlägg ovan) på natten om ni kör flaska - han äter lugnt och fint och somnar om på studs.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

Inlägg av Lotta Sthlm »

oj, inom fem minuter - vilket lyx :wink:
nu är vi ju bara inne på fjärde dagen då vi lägger henne i vaket tillstånd men det tar ungefär 30 minuter att få henne att somna - VARJE gång.... proppmätt vet jag att hon är och trött efter social delaktighet med resten av familjen borde hon också vara :D hon blir lugn direkt av några drag med vagnen så otrygg borde hon ju inte heller vara? det tar väl helt enkelt ett tag för henne att förstå vad som händer och att det faktiskt är dags för att sova lite :D antar att det ger med sej efter några dagar...
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Jodå, en riktig lyxbebis :lol: Lade honom just för morgonluren, och han verkar ha somnat ovagnad igen, så vi är jätteglada.

Det verkar som om de behöver rätt mycket tid på sig (förstås). Vi drog igång schemat 1/12, så det är sjuttonde dygnet nu. (Sjunde efter schemaomläggning.) Och det blev små, små framsteg i början, med ett större framsteg när vi slutade envisas med att mata honom 23, då han var mätt och trött... :oops: :roll:

Jag kollade anteckningarna från ungefär den tiden ni är inne på, och det var ett evigt vagnande. Är hon verkligen ledsen, eller är hon bara arg/frågande? När vi backade på vagnandet, så började allt räta upp sig ganska snabbt.

Fast jag får hålla mig i örat för att inte vagna i onödan :oops:. Han gnölar i sömnen emellanåt, och då väcker jag honom om jag vagnar. Och är han arg, så kan jag vagna bäst jag vill - så fort jag släpper handtaget skäller han på mig igen. Det är bara att vänta tills han är på väg att skrika upp sig eller bli ledsen, men då biter vagnandet direkt. I början krävdes det flera vagningsomgångar innan han ansåg sig ha fått frågan tillräckligt besvarad, men nu kan det räcka med en eller två gånger och det går kanske tio minuter emellan. Inte alltid dock, han är fortfarande rätt frågvis på morgonluren som sagt.

Anteckningarna är jättebra att ha, speciellt när det känns som att "det här blir ju inte bättre" - för då kan man titta och upptäcka att det faktiskt blivit mycket bättre :D.

Det är inte nödvändigtvis sovandet som hela tiden blir bättre, för oss var det mycket växelverkan mellan bättre ätande och bättre sovande. Någon dag ökade han matintaget, men sov lite sämre och sedan när han vant sig vid den större matmängden så sov han bättre igen.

Vi märkte också en stor skillnad i hur vaken och aktiv han var allteftersom, och även det slog på ätande/sovande. Om han varit väldigt aktiv kunde han bli övertrött och då hade han svårare att somna och/eller vaknade ofta under luren. (Skriver i dåtid, men det gäller även nu, om än inte så markant.)

De sista dagarna har han fått upp matnivåerna och även äthastigheten. Han äter c:a 200 ml (utom på natten), och vi avslutar målet inom en timme, eller max en timme och en kvart. Han äter alltså över 900 ml per dygn :!: :shock: Men nu sover han som en liten gris från 20.30 till 03.00, och somnar som sagt ovagnad ofta.

Så; ja, det löser sig - ha tålamod :D. Och stå ut när bakslagen kommer, det kan vara tre steg fram och ett tillbaka emellanåt - men totalt sett går det framåt :!: Då får man springa hit och få stöd! :D :heart:
/Marie
(Långt inlägg som vanligt... :roll:)
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Suger åt mig tips om både matning och vagning :D Jag har nog gnölvagnat mer än vad som fungerat, istället för att vänta på skrik eller småsorg. Det känns så svårt att läsa av på rätt sätt när de är såhär pyttiga.

Vi följer standardmodellen utan exakta tider- flyter väl fortfarande med ganska mycket. Hur tidigt har ni andra börjat med schema och jobba på sex timmars natt? Och har ni anpassat det till det äldre syskonets tider eller bara försökt följa barnets rytm? Lillfis är fem veckor idag och jag sitter och filar lite på ett schema.
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

Inlägg av Lotta Sthlm »

håller med Siri - tycker att det är svårt att läsa av dom när de är så här små vilket säkert innebär att vi vagnar henne ibland trots att hon "bara" är arg... får helt enkelt försöka bli bättre på att läsa av henne :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"