nu går det åt skogen!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Natten gick bättre, fast vi gick också och lade oss först kl 10.30. Sedan vände han och vred på sig till 11. Somnade och vaknade vid 2.30, vi vagnade 4 ggr fram till 3, sedan sov han (med nappen dock...) fram till 4 när han fick mat. Är det en dålig ide att ge nappen åt honom?

Vaknade dock kl 7 i morse igen, och jag fick påminna om att dagen börjar en timme senare...

Får se hur nästa natt går....
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter bra!

:idea: Nappen är en dålig idé för att han vänjer sig vid att vakna och "behöva" den för att somna om. Du kan säkert räkna ut vad det innebär... :wink:

:D Låter jätterbra annars :thumbsup: !
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Blääh!

Inlägg av mrs tall »

Blääh! Ett riktigt ordentligt bakslag! Han vaknade 1.30 (?) (lade sig kl 10.00, men somnade vid 10.30) och var helt omöjlig fram till 3 då vi gav honom mat (orkade inte en timme till.) Han somnade om efteråt vid halv fyra, vaknade igen vid 7 (var kommer det ifrån?), gnällde och gnydde fram till halv nio när vi väckte honom. Det första han gjorde var att spy upp en massa (och bajsa), så hungrig kan han inte ha varit i natt.... Och nappen hjälpte INTE.....

Killen klockar tydligen in 3 och en halv timme, och då vaknar han och skall ha mat, dag som natt.... Vet inte vad jag skall ta mej till just nu! Jag trodde helt fullt och fast på att det skulle lyckas med 6 h natt, men har börjat tvivla... Nåja, vi får ta en natt till och så får vi se. Sedan har vi vagnat och vakat i en vecka, (tom. lillkillen börjar visa tecken på att han börjar vara trött. Han lär ju inte sova så speciellt bra heller under nattimmarna) och sedan får vi hitta på något nytt. Meningen var ju att vi alla skulle få sova bättre, men nu sover vi inget alls i stället! Suck!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Raka tips kommer är!

:arrow: Bort med nappen - den är en av bovarna i dramat. Han vaknar och vill ha den för att somna om (så som han lärt sig att det "ska" vara) och iom det det blir han störd. Nappen till trots. Det är därför "den inte fungerar". Han beöver ingen napp - han beöver sova. Och det kan ni hjälpa honom med genom att hjälpa honom att somna om utan yttre attribut. Han ska somna om gott med hjälp av sin egen förmåga och tro på att "på natten händer ingenting" och att han har ömma föräldrar som håller vakten. Han får på det viset sova ifred.

:idea: Att han kräks innebär inte att han är mätt. Det innebär att han kräks. Och då får man fylla på! Efter en stund då magen lugnat sig. En kvart eller så. Att kräkas är inget kvitto på mättnad om du frågar mig.

:idea: Se denna länk för mer input! http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4455
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

nya orosmåln..

Inlägg av mrs tall »

Nu har vi då fått ett nytt problem att bita i. Killen vägrar somna på kvällarna! Innan vi började med projekt "sova sex timmar" somnade han så sött i sin egen säng när vi lade honom, utan några större krumbukter. Nu drar han ut på insomnandet längre och längre... Inatt illvrålade han i 1,5 h före han efter att jag tappat humöret somnade vid 12! Vagnade ibland, lade tillrätta, solfjädrade, gjorde alla knep och konster som jag kan men inget hjälpte. (Eller jo, han lugnade sig för stunden, men skrek upp sig direkt när jag gick) Till slut valde jag en lugn stund, flyttade över honom till hans säng och buffade tills han somnade. (3 min högst. Slutar alltid buffa precis innan han somnar) Sedan sov han till 1.30, buffades lätt till sömns igen, och vaknade följande ggn kl 3.30 då jag matade honom. Vakande igen vid 7 (jävla kl 7!), buffade i några omgångar och han sov vidare till 8.30. Känns som om vi är fast i alla möjliga träsk för tillfället! Han var faktiskt urförbannad när han skulle sova! Han har aldrig i sitt korta liv skrikit som då! (bör tilläggas att killen inte skriker mycket. Är han missnöjd så knorrar han).

Ang nappen brukar jag ta bort den innan han somnar enl. instruktionerna i BB. (Förutom den där ena ggn då...) Den används också väldigt sparsamt och bara när det (enligt mej) är ytterst nödvändigt. Under dagssömnerna får han den t.ex. aldrig, men dagssömnerna fungerar också närmast problemfritt. Han somnar bara jag visar honom sovkläderna! Om han frågar vagnas han lätt till sömns igen på dagen. (Nattsömnen var också närmsat problemfri innan vi började med projektet.. Förutom dom där några nätterna när han vaknade stup i kvarten) Han får den t.ex. i bilen om han skriker när jag kör. (Lagarna här i USA förbjuder att man har ungarna på framsätet, vilket är helt åt skogen enligt mej, så jag har få alternativ att ta till när det krisar i bilen.)

Det är som om han börjat assosiera nattsömnen i vagnen till något obehagligt! Nu när han fick sova i sin säng i natt så lugnade han sig genast.. Å andra sidan måste han ha varit helt slutkörd! Kan han ha blivit störd av allt vagnande och "härjande" på natten?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du beöver lyfta blicken lite granna. Inte se varje liten ny grej som ett problem. För det är det inte. Det är Livet med en bebis och då ska man tänka verktyg + hantering. Då inser man sin egen förmåga att hjälpa sin bebis och att se det som hanterbart.

:idea: Coola ner lite och läs igenom din tråd, de trådar jag tipsat om och såklart Barnaboken också! Ge dig tid att reflektera över det hela och hitta ditt egna förhållningssätt grundat på det du läser. Då blir det rätt!
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Sant det du säger... Märker bl.a. att jag har varit helt för snabb med att vagna, och nu har lillknodden "vant" sig med det. Kort och gott skall det vara i fortsättningen (även om det blir buffningar i stället...) Och skriker han, så får han väl skrika då (märker att jag inte heller är speciellt bra på att tyda hans skrik..). Nu skall jag bara ta det lugnt ett par dygn, köra på som vi gjorde förut och se om inte gossen (och mamma) kommer in i gängorna igen. Har väl varit lite bortskämd med att allting gått som på räls hittills...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så klokt tänkt! Bra!

:idea: Reflektion och "helikoptersyn" ger det förållningssätt som ger resultat - attityd av självklarhet. Man måste våga känna efter och se till det som är bra och göra det bättre. Det som kan bli bättre jobbar man på med ett mål i sikte. Det är en process där människor är inbandade och då måste där finnas tilltro inblandat. Tilltro till situationen och var och ens egen person. Annars riskerar man att leta fel med tanken att man gör fel och att det motparten gör "mindre bra" är ett kvitto på det... Då blir man ju tokigt till sist :wink: ! Så höj blicken, reflektera och sätt ett litet leende på läppen! Njut av ditt barn och din förmåga. Du har den och vips en dag så kommer du att få kvitto på DET :D !
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Nu behöver jag hjälp! Vi har i två veckors tid nu försökt få in 6 h natt, men det vill sig inte. Först försökte vi förlänga natten till kl 4 (resultat: han vaknade varje natt kl 2 och ville ha mat). Försökte sedan på mammut marias sätt att ge mat vid 2 för att sedan förlänga fram till morgonen. Det går inte heller! Han vaknar (förvisso även kl halv sex, men det går att vagna bort..) kl 7 och sedan skriker han fram till 8. Och han är fortfarande vrålhungrig! Hur skall jag göra? Han får all den mat han kan ta emot under matningarna, men det är som om han inte KAN gå 6 h utan att bli hungrig. Skall jag börja blanda vällig och erättning för att han skall hållas mätt? För han är mätt när han lägger sig, men inte 5-6 h senare. Så här kan vi inte ha det!!!! Ingen har sovit i det här huset på 2 veckor och nu börjar vi få nog!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du måste bestämma dig helt enkelt. Det kan och ska ingen mer än du göra. Så bestäm dig för 6 timmar natt om det är vad du känner skulle fungera och tuta på det. Du får styr på "hungern" när nätterna satt sig. Spika tider och schema och dröm inte om att utvärdera resultatet förrän efter en vecka! Man kan inte försöka hitan och ditan och utvärdera efter ett par nätter. Ge det hela den chans det rimligen måste ha! Ingenting fungerar förrrän man själv har sett till att det fungerar.
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Vi har i 1,5 vecka satsat på 5h sömn, och det har fortfarande inte fastnat... Efter förra korrespondensen slog vi fast kl 3 på natten, och vi har varit super konsekventa med både nattiden och morgontiden (kl 8). Lik förbannat vaknade han var eviga natt vid 3,5 h sömn (dvs. halv två) och sedan vid halv sju-sju. (dvs 3,5 h från avslutat nattmål).

Nu har vi ändrat det till kl 2 (fick bannor av Anna W för att han borde sova sina 6h minst), med exakt samma resultat. Läggs kl 10, vaknar halv två, vagnade och han somnade om efter en kvart. Mat kl 2, och nästa uppvak blev då kl halv sex. (som en klocka!) Vagnade en ggn och han somnade genast om, men vaknade kl 7 och var urförbannad i 45 min då han somnade om. Väckte honom sedan kl kvart över 8 (med en marginalkvart).

Jag vet helt enkelt inte längre hur jag skall göra! Man skulle ju tycka att det skulle synnas liiiiiiite förbättring under 1,5 vecka, men icke! Kl 7 uppvaket som tydligen är konsekvent oavsett när han äter förbryllar mej också... Kan det vara så att han behöver mindre sömn/dygn? Nu blir det 16 h, men det kanske skulle räcka med 15 h? :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nej - inte ens en liiiiiiiten skillnad :wink: :lol: blir det så länge du tror att han är hungrig (som du skrev i en annan tråd) och om du byter taktik med mindre än en veckas mellanrum. Man måste förstå att det kan ta en vecka eller så att vända skutan. Man måste verkligen övertyga! Om inte barnet - så sig själv :wink: .

:idea: Bestäm dig nu och på med attityden av självklarhet och se det som att börja om från noll. Nya friska tag med än mer lärdomar i bagaget - då kan det inte gå tokigt :wink: !

:idea: Du kan göra morgon vid 07 (brukar vara en poppis tid och att sova till 08 brukar vara överkurs!) och samtidigt se till att du får in den timman under övriga dagen.
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Ja att ge upp finns inte i min värld, det tog honom ett tag att fatta dagssömnen (den fungerar suveränt!!!! Han har inte sagt ett PIP på två hela dagar och då ser jag att han är vaken ibland), så det är väl bara att ge nattsömnen ännu mer tid.

Då blir nattmatningen kl 1, ifall morgonen börjar kl 7. Då blir det att ge honom en halv timme extra på middagssömnen (då han är som tröttast) och en kvart under de övriga sömnerna. Så vi får ändra i paletten än en ggn. Du får ursäkta mej men jag är sååååå peppad, och blir därför så frustrerad när det inte syns något resultat hur vi än jobbar. Nu får jag mina föräldrar hit till jul också, så det lär bli ännu roligare med en mamma som kraxar råd...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Spika det och kör på nu! Det här fixar du galant! Försök att inte bli så frustrerad utan var envetet tålmodig med en gnutta jäklaranamma :wink: .

:idea: Tänk inte så mycket utan tuta på så som du bestämt. Utvärdera INGET förrän om en vecka. Ägna det inte en tanke - basta :twisted: :lol: !

8) Eller tänk som jag gjorde med min 8 veckors (vaknade typ varje halvtimma på natten) som klarade 8 timmar natt på de magiska 4 nätterna. Jag tänkte "må det bära eller brista - skit samma - jag stämmer den där Anna Wahlgren om han tar skada!" 8) :oops: :lol: Jag la alltså rent psykologiskt över ansvaret på AW och såg mig själv som ett mekaniskt verktyg. Det funkade! :lol: Som sagt (ungefär 234567 gånger) - det handlar om attityd och psykologi än om annat :P !

:D Kom igen nu och lycka till! Ta reda vad du tror på och kör på det!
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Tack! Nu skall här sovas och sovas så det understa ruttnar! Och jag lovar mej själv en hel natt på hotell när det äntligen är fixat och klart och någon annan kan ta över för en natt. :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"