Lille Louie 6 månader får sin fina sömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Louies mamma
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 11:42

Lille Louie 6 månader får sin fina sömn

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Efter Annas önskemål lägger jag upp rapport efter vår första kurnatt :) Blev en hel del buff, mkt pga att vår lille kille är så otroligt tidig med att sitta upp själv samt dra sig upp till stående. Vi har inte sänkt sängen ännu eftersom jag då inte skulle klara av att buffa för ryggen. Stå upp skall han ju inte göra heller i ej sänkt säng. Som tur var hade vi införskaffat en mycket smidig kamera som ser i mörker. Detta kan jag varmt rekommendera! Inte så jättedyr, superliten och väldigt bra. Finns app till mobilen så man kan se live var som helst :)

19.35 Läggdags! Missade på 5 min eftersom Louie lägger världens spya kl 19.29! Stackarn! Blev lite för mkt hoppetihopp i pappas famn efter att ha klämt 2 dl välling för första gången... Så vi fick byta pyjamas. I alla fall, vi säger gonatt till lampan och jag lägger tillrätta och börjar buffa. Han "aahar" i takt med buffningen och stretar bara emot lite i början. Inget skrik eller gråt alls. Han tystnar snart och jag buffar några tag till och ramsar mig ut x 4 redan kl. 19.40! Louie är helt tyst och stilla. Han somnade direkt! Lite lätt chockad av att det gick på 5 min!

22.07 Gnäller lite och börjar rumstera om i sängen.Gör mig beredd och går in tyst. I samma ögonblick tystnar han och börjar andas tungt igen. Så jag smyger ut igen.

23.02 Gnäller lite högre och rör på sig en del så jag går snabbt in och lägger tillrätta, buffar (kanske ngr ggr för mkt) solfjädrar och ramsar mig ut x 4. Tyst och stilla 23.04. Kommer på bekräftelseramsan lite sent så den kommer 23.08 ;) Säger den mjukt och fint utanför dörren x 4.

02.39 Plötslig gråt med buller och bång. Snabbt in, lägga tillrätta/buffa,ramsa x 8. Ut 02.43.

02.45 Gnäller. Påminner x 4, tystnar först men fortsätter sen gnälla.

02.47 Tar ny fart, hetsar upp sig, går in igen. Buff till lugn och tyst, ramsa x 4. Ut 02.52. Tyst men vaken. 02.53 är det gnäll igen, bökar runt. Börjar tröttissnacka.

02.57 Påminner x 4. Tystnar först av ramsan. Sedan klagomål av och till.

03.02 Påminner x 4. Ställer sig upp, går därför in. Upptäcker att Louie har bajsat. Byter blöja så snabbt det går i sängen till gråt. Vänder sedan snabbt om bestämt, lägger tillrätta och buffar. Protester men lugnar sig så småningom. Ramsar x 4, ut 03.15. Tar ny fart omgående med gnäll som kommer och går.

03.19 Påminner x 6. Tyst först men gråter igen strax som stegras. Ställer sig åter igen upp, får gå in igen. Ramsa x 8, ut 03.25.

03.28 Ställer sig upp, gråter. In igen. Ramsa x 4. Ut 03.32. Tyst vid ramsa men gnäll/gråt så fort den är slut.

03.36 Påminner x 6. Tyst först men drar igång med gnäll/gråt om vartannat.

03.40 Ställer sig upp, in igen. Ramsa x 4. Ut 03.42. Ny fart vid ramsans slut.

03.43 Upp och stå igen! Buffar ngt länge men vill få honom ordentligt lugn. Ramsa x 4. Ledsen på 3e versen. Klagar, gråter, bökar. Ut 03.49.

03.53 Påminner x 6. Halvtyst men tar ny fart - klagolåten går upp och ner. Upp och stå igen... Suck! In igen, tar besked med bra respons i kroppen, gråter dock gärna vid själva tillrättaläggandet. Men lugnar sig så fort buffningen kommer igång. Ramsa x 10, ledsen direkt. Ut 04.00.

04.01 Arg, förbannad! Runt runt i sängen. Ibland tyst, sitter upp och drar i sina täcken.

04.03 Upp och stå! In igen, ramsa x 4, ut 04.10. Buffar här tills han nästan somnar, nu får det vara nog tänker jag. Ramsa x 4, ledsen direkt. Lugnar sakta ner men börjar igen, tyst, klaga, tyst, klaga osv.

04.14 Sitter upp igen. Klagar. Påminner x 8. Fortsätter klaga.

04.20 Drar i spjälorna, kikar ut, klagar, Påminner x 6. Tyst, fortsätter sitta, halvstå. Lägger sig ner, sätter sig upp. Hittar sin gosekanin, håller på med den en stund. Ner och upp osv. Ställer sig upp mot väggen och börjar dunka in huvudet flera ggr. Går in och avbryter detta destruktiva beteende. Tar ett tag men lugnar sig till slut. Ramsa x 6. Drar igång direkt. Ut
04.30. Klagomål!

04.33 Upp och stå, jag avvaktar lite. Påminner x 6 vid 04.36. Sur!

04.38 Skriker upp sig ordentligt!, går in. Ramsa x 6. Ut 04.42. Skriker direkt. Skitsur!

04.46 Påminner x 6. Ledsen!

04.48 Jätteledsen! står upp. In igen och buffar tills han i stort sett somnat. Ramsar x 4 och han går igång direkt. Avvaktar. Tyst någon minut, skall precis dra bekräftelse när han börjar igen. Ligger dock still denna gång.

04.59 Tyst. Drar bekräftelsen, ingen respons. Han hann nog somna, hoppsan. PUST!

05.24 Ny klagan och bök, in direkt. Lugn på stört, tar beskedet jättefint. Ramsa x 4, drar ihop med bekräftelse denna gång, ingen respons. Helt tyst.

07.00 Väcker en mkt trött kille med glada tillrop! Ler först, bryter sen ihop lite men lugnar sig fort.


Nu vakar jag för andra natten, rapport hur den gick kommer ;)
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag lägger in fortsättningen på den rafflande historien av i dag :wink: :lol:

Louies mamma rapporterar och frågar lite, och jag svarar enligt nedan.

:arrow: *Nu till andra natten:

19.30 Stretar emot en hel del vid tillrättaläggandet, vill inte lägga upp armarna. Kräver ett par försök. Buffar men inte så länge, ramsar ut. Stora protester. Avvaktar först men jag bestämmer för att buffa igen. Kände att jag inte förmedlade säkerheten på första försöket, så jag lägger mig an den och kör igen. Stretar emot igen, får anpassa intensitet i buff till protesterna. Till slut tyst och lugn. Ramsar ut 19.43. Bekräftar 1 min senare. Helt lugn och tyst. Tror jag buffade lite för länge och bekräftade lite för sent....

20.15 Vaknar, sätter sig upp och gråter. Påminner x 6. Tystnar efter ramsa. Lägger sig ner. Somnar om 20.17. Wow!

01.03 Pangvaknar med gråt. Påminner x 6, lyssnar först men fortsätter klaga. Avvaktar lite, ramsar igen. Gråter. Ramsar. Är skitsur. Sitter upp.

01.11 Ställer sig, går in, lägger tillrätta, inte glad. Ramsar ut x 4. 01.15 står upp igen, lägger tillrätta, denna gång lugnar han sig av tillrättaläggandet men går igång så fort jag går ut med ramsa. Samma sak
01.17.

01.20 Påminner x 6, lite mer arg och bestämd i tonen denna gång. Massa klagomål.

01.24 Hetsar upp sig mer, buffar mkt kort. Ramsa x 4. Jättearg, verkar få en livskris. Ny ramsa 01.28. Skitförbannad.

01.31 Ser i kameran att ena benet är helt insnurrat inne i pyjamasen. Går in och fixar snabbt, kort buff som han gillar. Ramsar x 6, skitsur. Tycker väldigt synd om sig själv nu. Tystnar, fortsätter osv. Ligger dock still nu. Gråt övergår till gnöl.

01.37 Tyst, lugn och stilla. Väntar 30 sek, ger sedan bekräftelsen. Tyst först sedan lite gnöl. Tyst igen. Bekräftar igen. Tyst. Sover. Stolt!!!

01.46 Ny gråt. Påminner x 4. Fortsätter klaga till och från. Tyst och stilla 01.48. Bekräftar x 4. Lite klagan, tystnar, klagar, tystnar. Tyst 01.50. Bekräftar, ingen reaktion.

01.55 Kort gråt i sömnen, tystnar med en gång. Här låter jag honom vara.

05.34 Lite gnäll och tröttis snack, ramsa x 4. Tyst och lugn. Bekräftar x 4.

06.27 Vaknar. Helt lugn, pratar med sig själv. Påminner x 4. Pratar på. Ställer sig. Går in, här gör jag en blunder, tror han har bajsat och byter blöja, dock falskt alarm. Lägger tillrätt, Louie tyst och så snäll.

06.40 Står upp, lägger tillrätta. Tyst och snäll, pratar lite. Gör morgon lite i förtid i dag.*

:arrow: Frågor:

*Hur snabbt skall bekräftelsen egentligen komma?

Om han vaknar tidigt imorgon också och är helt lugn och bara pratar med sig själv. Skall man påminna eller låter man honom vara?

Andra tips inför natt tre? Ok att man sover lite denna natten utanför hans rum? Har ju babymonitor också.

Hur lång tid bör det gå mellan påminnelserna? Flera minuter? Förstår att det beror på hur han frågor men tycker det är lite svårt att veta hur länge man låter honom hållas.

Nu på tredje natten ska jag låta honom vara lite längre efter att ha fått sin första påminnelse?*

:arrow: Svar från Anna:

*Ja, man låter aningens längre tid gå mellan ramsorna och passar sig för att så att säga göra jobbet åt barnet. Ingripandena ska också som princip vara kortare nu. Och bekräftelse inte längre ges separat utan dras ihop med ramsan, vid tystnad. Reagerar han sedan efteråt får han göra det.*

*Inte för att de små barnen bär sig åt likadant alla gånger men Louies andranatt (liksom den första) var rätt klassisk med detta långa strul kring ett och framåt men med snygg kväll och mycket bättre vargtimme, eller ingen alls. Det borde bli kortare strul i natt, inga timmar vaken längre.

I natt ska ramsan ta över helt, tillrättaläggande enbart vid läggning och akut om han stått så länge att han ber om hjälp (se Frågor och svar i boken). Då ska han ha sovit först för att få ett tillrättaläggande igen och snabbt, mer som en hastig markering än ett besked, följt av resolut solfjäderstryck som "parkering" och så ut som ett rött streck med ramsan.

Två tumregler: avvakta mera och se om han faktiskt inte tystnar själv! När man tycker att man borde gå in och buffa honom lugn - det är då man ska ramsa. Odla ramsan i alla möjliga tonfall efter hans humör - han sätt att fråga respektive reagera - och stampa takten! HÖG ska den vara för att nå fram.

Två: man ramsar INTE igen förrän minst dubbel så lång tid har gått som man ramsade sist.

Bekräftelsen kan slopas nu helt, dras ihop med påmiinnelsen då han tystnat under den. Han måste inte vara helt knäpptyst efteråt, nu längre, han kan ta hand om lite gnöl själv nu när han börjar veta vad som gäller och sömnen tar över mer och mer.

Känn och tänk hela tiden att ni överlämnar honom åt sömnen, inte kallar på honom eller själva, Gud förbjude, söker HANS bekräftelse! Inga "frågor" från er alltså utan övertygande försäkringar om att ni håller vargen stången på lååångt avstånd från honom, så han är 100 procent SÄKER till liv och lem.

En enda glad saklig upplysningsramsa x 4-6 på morgonkulan men ingen trafik. Musik - utan sång - vid "behov", om han nu verkligen är klarvaken lite för tidigt!*


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Louies mamma
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 11:42

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av Louies mamma »

Tack Anna för ditt fina svar! Kan meddela att läggningen gick finfint idag! Det liknar magi! :D :lol: :heart: :sleep:

Rapport från natt 3 kommer!

Kram
Anna
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av annawahlgren »

:D Och här kom den, mammas rapport från natt 3:

:arrow: *Ja du, vad säger man?! Magi!!?? Louie har sovit hela natten. Visserligen inte alla 11,5 tim men vi närmar oss!

Så här var natten...

19.25 Lägger en dödstrött och glad unge. Kort buff som markering och ut med ramsa. Gnöll och gnäll först men det avtar fort. Ligger tyst och bökar runt. Ger bekräftelse 19.33. Han sover inte men är helt tyst och lugn. Då vi har kamera vet vi att han somnar först 19.48. Fram tills dess bökar han runt i sängen, tydligen svårt att hitta en skön sovställning :wink: Han är helt tyst och lugn hela tiden.

06.25 Louie vaknar. Glad, leker och pratar med sig själv. Jag avvaktar lite och ger en glad kort upplysningsramsa. Ingen direkt reaktion.

06.36 Blir lite ledsen men inte så farligt, snart lugn igen. Sen trasslar han in både ben och arm i pyjamasen, typiskt. Får hitta en bättre pyjamas :wink: Så gör morgon 06.45 innan han börjar bryta ihop vilket började närma sig. Glad unge!

Får frukost kl 7, borde ju vara hungrig men är ganska svårmatad. Vi får i honom i stort allt dock till slut. Nu blir det en lång morgon för honom. Jag gjorde en ändring i schemat nämligen (mot bättre vetande :wink: ) och la första luren efter 2 tim istället för 1,5 som vi pratade om. Det kändes som att 1,5 timma var så väldigt tätt inpå... Nåja, nu är ju gjort gjort så att säga och vi följer schemat. Så får vi utvärdera sedan.


Också några frågor :wink:

:arrow: Louie blir ju 7 månader den 1 februari. Behöver han mindre sömn då eller kan vi fortsätta på schemat ett tag till?

:arrow: Ang marginalkvarten - hur mkt skall man nyttja den. Om han tex somnar 12.15-12.20 vid middagsluren, skall vi använda kvarten då eller ändå väcka vid 14?

:arrow: Jag hoppas att han snart sover lite längre på morgonen, dvs till sju som är tanken. Blir lite stressad märker jag när han vaknar så tidigt och rädd att han skall bryta ihop. Vill ju vänta så länge som möjligt innan vi tar upp honom.*

O:) :heart: :sleep:

Anna:

:arrow: *Strålande! Lilla älsklingen. Nu är han verkligen fint på väg mot sin ljuvliga, sammanhängande, trygga sömn!

Och fantastiskt fint jobbat av dig och er, tack för rapport!

Morgnarna kommer. Hav tålamod. Total mörkläggning fixat?

Inte kludda i schemat, nej! Återgå till förstalur 1,5 tim efter morgonen!
Och pussa på honom väldigt ordentligt från mig!

Han får bättre morgonaptit under uppföljningsveckan sedan. Man kunde tro små kurbarn skulle vara på svältgränsen efter att ha varit utan mat i 12 tim och kasta sig över flaskan, men det gör de inte. De är för trötta. Också paradoxalt, kan man tycka.

Stora Tröttheten kommer att hänga i ett tag. Inte minst för er ömma föräldrar, när det verkligen går upp för er att ni får sova på nätterna...

Frågorna:

:arrow: Fortsätt på schemat minst uppföljningsveckan ut.

:arrow: Marginalkvarten endast vid kris. Viktigast nu är att han lär sig klockan om man säger. Läggs han fint (strax före) tolv, ska han upp prick kl två. Skillnad med kortlurarna där han måste få ihop åtminstone 20 min om han inte får in sina 45 min inom marginalkvarten.

:arrow: Morgonen - som sagt, tålamod! Han har ju redan tagit sig förbi vargtimmen (4-6) vilket är rejält tidigt, den kan annars småstrula i flera veckor! Lille Louie ska ha medalj :lol: *

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av annawahlgren »

:D Igår efter e m-luren kom följande nödrop, som Louies mamma rubricerade BAKSLAG?

:arrow: *Hade just en väldigt jobbig sista lur - Insomnadet var väl ok, tog ca en kvart efter lite gnäll och gnöl. Bara tillrättalagd, ingen buff. Han vaknar 5 min innan väckning och tokgråter. Avvaktar men det fortsätter, får en påminnelse. Den tar inte, han blir bara mer ledsen. Avvaktar och går till slut in och lägger tillrätta. Ramsar ut, blir dunderledsen. Väntar igen ett par minuter, påminner igen. Han blir bara mer och mer ledsen, påminnelsen drar igång honom mer. Låter förtvivlad, känner att jag måste buffa. Går in och gör en lite längre buff, han lugnar ner sig och slutar gråta, jag slutar innan han är helt tyst. Han går igång på ramsan igen. Ramsar ytterligare 2 ggr inom de kommande 10 min. Mer och mer förtvivlad. Till slut går jag in och buffar igen, tills han är helt tyst och lugn denna gång. Det kändes som kris. Han går igång på ramsan igen. Till slut efter ett par minuter lugnar han sig och börjar tystna. Tar honom när han vart tyst i alla fall 20 sek. Han är inte så glad men får honom snart glad med lite bus.

Utvärdering - alltså, det här gjorde jag nog inte så snyggt känner jag. Vet ju att buffa skall vi sluta med nu men sånt här skrik hörde jag knappt första natten. Borde vi solfjädrat honom lugn istället? Behöver få en lite tillrättavisning tror jag :wink: *

Anna:

:arrow: *Men snälla nån - om han somnade så fint och vaknade fem min innan väckning, vadan all denna uppståndelse?! Varför inte bara hojta in som om han vore jätteglad och ta upp honom? Har du för dig att han absolut måste väckas?! Lugn nu! Marginalkvarten kan vara 5 min eller 10 min eller vad du vill, måste inte vara 15 min. Här var han ju nästan helt enligt klockan?! Bakslag hos lilla mamma, skulle jag säga!
Cool down som det heter. Säkerheten var det som skulle tryggas!*

Louies mamma:

:arrow: *Ok, eftersom han vaknade och grät, dvs började med det i sömnen såg det ut som, så trodde vi att han måste vara helt lugn och tyst innan vi kunde plocka upp, dvs aldrig plocka upp ett gråtande barn?

Då vet vi hur vi agerar nästa gång :wink: Vi kyler ner oss :wink:*

Anna:

:arrow: *Visst, men här jobbar man snabbt, när det är så nära inpå vakendags! Man ger en glad, småhurtig betryggande upplysningsramsa som barnet HÖR och lyssnar till - och så poff! Rusar man in och jublar och tar upp, Heeej! Och går på nästa programpunkt, gladeligen (som om han vore skitglad. Det blir han snart, tro mig!).

Oron och osäkerheten som smög sig in måste motas bort. Pang, genast och framgent!*

Louies mamma:

:arrow: *Toppen Anna, tack för förtydligande!! Har läst både Lugnet och Säkerheten igen plus massa annat. Boken är som klistrad i handen :D Odlat ny säkerhet! Man lär sig av sina misstag :D

Ps. Pappa fick lägga idag, tyst och fin Louie som somnade på 10 min... Sover än.*

Anna:

*Bra bra, åter på banan!!

Inte så jäkla lätt, när man är så trött som du. Men du fixar det! Ljuset hägrar i tunneln, och tunneln är trots allt inte särskilt lång. Du ska få se :wink: :lol: *

* * * * *

Och nu, måndag morgon, kom följande rapport från Louies mamma:

:arrow: *Så kommer fjärde nattens rapport! Den får godkänt tycker jag! :D

19.25 Lägger trött kille med endast tillrättaläggning med kort solfjäder. Ramsa x 4 som pappa drar ihop fint med bekräftelse. Pyttegnäll men annars lugn. Bökar runt. En gång sätter han sig upp och drar på lite mer på gnället. Vi har is i magen. Tystnar fort, lägger sig ner och somnar 19.35. 10 minuter!

02.47 Vaknar och gråter. Avvaktar lite, han lugnar ej ner sig så levererar en glad saklig påminnelse x 4. Han lyssnar men fortsätter. Han ställer sig upp och står mkt länge, ca 5 min. Försöker ta sig över - envisa unge :wink: Tyst ett tag men börjar klaga igen. Får ramsa x4 ihop med bekräftelse vid 02.54. Jag hör att han lyssnar men fortsätter ändå klaga. Till slut druttar han bakåt och grinar lite men samlar sig snart. Ligger och tittar i mörkret och övar "fisken" (öppna och stänga munnen) :wink: Jollrar lite, bökar lite. Hittar sin tumme. Somnar om 03.06. Jag avvaktar för att lägga på filt men han bökar runt länge i sängen i sömnen.

03.22 Sätter sig upp och gnuggar ögonen. Lägger sig ner och sover igen.

04.37 Vaknar och gråter, lite starkare gråt än första uppvaket. Avvaktar ngt, ger sen en påminnelse x 4. Lyssnar men fortsätter grina lite till, det stegras och mattas av. Somnar igen 04.41.

05.31 Vaknar till och gråter. Somnar om inom 15 sekunder.

06.45 Har ställt min klocka på kvart i sju. Louie bökar runt i sängen redan, lugn. Lite feg här kanske. Jag väntar till 06.50, sedan gör jag morgon. Glad unge med världens bajsblöja som present till mamma :lol: *

Och Louies mamma kommenterar:

:arrow: *Tänk, nu har vi redan gjort de första 4 nätterna. En häftig resa måste jag säga. Och fort gick det.

Känner att vi är på god väg och att göra SHN var det bästa beslut vi tagit.
Känns väldigt skönt att ha tagit kontrollen.

Och när man är mitt uppe i det, speciellt 2 första nätterna som är "värst" så blev i alla fall jag så fokuserad att det inte ens var särskilt jobbigt. Satt med boken i handen som stöd och antecknade vart efter. Tiden gick fort.

Dagslurarna sitter ju inte ännu men det tar väl ett tag så klart. Jag tycker han är så duktig ändå :D

Nu går vi in i uppföljningsveckan :wink: Vi håller på schemat, har en händelselös vecka framför oss med lugn och ro.*

Anna:

:arrow: *Strålande!!! Han fixade alltså sitt stående själv, redan?! Jag är imponerad!! Ni gick inte in en enda gång - pris och beröm för fötroendet ni visade honom att han både kunde och ville - själv. Fantastiskt vackert jobbat :!:

En fin natt, fin morgon också; älsklingen Louie är verkligen på g.

Nu under uppföljningsveckan kommer han att börja sova hel natt, och fortsätta med det (med något enstaka bakslag) för livet. Vilken gåva ni ger honom =D>

Fortsätt anteckna under veckan och avge rapport när ni känner för det - jag följer er på forumet!*

Louies mamma:

:arrow: *Tack! Försöker verkligen minimera aktiviteten därinne så långt det går, han kan ju själv, jag vet det.

Eftersom han ändå var rätt lugn i natt och tyst långa stunder så lät jag honom vara och det funkade.*

Och nu hinner vi med att redogöra för första dagsluren också, i dag - ett litet drama i sig, men jämför Attityden hos lille Louies mamma, i hanterandet av den, med gårdagens s k bakslag vid e m-luren (hos samma mamma :mrgreen: ) och se den enorma skillnaden :wink: :lol:

Pris och beröm, Louies mamma =D>

:arrow: *Första dagsluren i dag blev liten pärs men bra till slut. Tog 45 min innan han somnade. La honom 08.40 (flyttade första luren till 08.45) Sammanfattningsvis så var det lite gnäll och tystnad ömsom, mkt upp och stå, för det mesta i tystnad. Så låter honom vara fram till 08.59 då jag ger påminnelse. Kl 09.08 står han och är riktigt ledsen, går in för tillrättaläggande. Känner på lukten i rummet lång väg att han bajsat. Byter snabbt i mörker i sängen under tystnad. Att somna med stor kletig bajsblöja är nog inte så lätt, det hade inte jag heller tyckt. :wink: Lägger tillrätta, ramsar snabbt ut. Inte poppis.

Vid 09.23 står han igen och ber om hjälp, det hör jag. In, snabb tillrättaläggande, ut. Bökar runt men ligger kvar och tröttissnackar. Somnar 09.25. Utnyttjar därför marginalkvarten så sötnosen i alla fall får 20 min. 5 min känns lite snålt.

Mkt trött kille som mamma väcker... blundar länge :wink: *


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av annawahlgren »

:D Mailväxling för två dagar sedan:

Louies mamma:

:arrow: *Först och främst tycker jag att vi hela tiden gör framsteg, jättekul! Läggningen sista 2 kvällarna har gått som en dröm, han är helt lugn och somnar inom 5-10 min. Härligt! I natt vaknade han första gången 03.57, jag levererar en påminnelse inkl bekräftelse innan han hinner skrika upp sig, han nöjer sig med det. Lite grinig vid nåt tillfälle, annars lugn. Somnar om igen strax innan halv fem.

Han vaknar sedan ca 06.08 och snackar. Här låter jag honom vara då han bara ligger och pratar.*

Anna:

:!: *Ge en glad upplysningsramsa DIREKT du hör honom. Det är bara på morgonen man gör så. För att i all enkelhet tala om att dagen inte börjat än. Fundera på musik att fortsätta med.*

Mamma:

:arrow: *Vid 06.23 får han en påminnelse då det blir lite mer gnälligt. Strax innan halv sju hojtar jag in glatt eftersom han börjar ledsna. Som jag misstänkte hade han en rejäl bajsblöja.*

Anna:

:!: *Tulla inte på marginalkvarten, då vaknar han bara tidigare och tidigare!*

Mamma:

:arrow: *Dagslurarna går också bättre och bättre, speciellt läggningarna. Flera ggr somnar han inom 5-10 min, det hände en gång idag att han skrek upp sig så mkt (ståendes) att jag gick och la tillrätta snabbt, därefter somnade han, så totalt 20 min innan han somnade.*

Anna:

:!: *Bra, kom ihåg - lyssna till dig själv, men håll dig inom ramarna - det är klockan som både ska vara din bästa vän och lille Louies hjälpreda.*

Mamma:

:arrow: *Ok, så till mina funderingar:

När det gäller morgonen - hanterar jag det rätt tycker du? Han vaknar ju än så länge för tidigt och idag redan 06.08. Självklart låter jag honom vara så länge han är glad och nöjd. Men när klockan närmar sig halv sju och han börjar bli ledsen, är det rätt tycker du att göra storstilad glad morgon då? Visst, tanken är ju att han skall sova till sju men vi är ju tidigt i kuren ännu. Vill dock inte förstöra ngt så att säga genom att alltid plocka honom i förtid. Han har alltid haft vanan att lägga av rediga bajsblöjor tidigt på morgonkvisten så det kan ju vara det som väcker honom. Eller skall jag köra påminnelse vid halv sju då och kämpa på till sju?*

Anna:

:!: *Se ovan, marginalkvart men inte mer. Husljud, musik... och becksvart mörkläggning! Och tålamod, ja!*

Mamma:

:arrow: *Ang dagslurarna - han vaknar gärna för tidigt och är det inom kvarten så är det ju ingen fara på taket - frågan är dock - skall man alltid köra en hurtig ramsa innan man rusar in i storstilad entre eller är det ok att låtsas som det regnar och bara hojta in glad som en mört så fort han vaknar och gnäller/gråter? När jag gjorde blundern häromdagen så gick han ju bara igång på ramsan men som sagt, det kanske inte gör så mkt? För det är också ett sätt att lyssna? Att han lyssnar måste inte innebära att han blir tyst menar jag?*

Anna:

:!: *Nej, det finns inget "alltid" här. SHN-kuren är en process. Du måste lyssna, både till barnet och dig själv, och - övergripande - till klockan. Ett tu tre trillar nästa pollett ner! *

* * * * *

Och igår morse kom så följande rapport från Louies mamma:

:arrow: *En liten snabb rapport från natt 6 :D

Somnar på 8 min, helt lugn.

Vaknar kl. 06.00, snackar lite. Får en hurtig ramsa x 4.

Ligger kvar till 06.18, börjar gnälla och gråta. Får en bestämd ramsa x 4, sen drar jag på Mozart på hyfsad volym. 06.29 somnar han om.

Vi väcker glad kille kl 7. :D (med en go bajsblöja så klart :wink: )*

Anna:

:!: *Strålande! That's my boy! Helt underbart =D>

Och nu fortsätter det så fint - så länge inte ni ömma ifrågasätter hans sköna nätter, gör inte han det heller :P *


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av annawahlgren »

:D 24 januari, för två dagar sedan, kom så detta från Louies mamma:

:arrow: *En snabb liten fundering kring det här med ramsan - att han lyssnar, innebär det alltid att han skall tystna direkt? Han kan ibland dra på ännu mer med gråt/gnäll när jag ramsar. Han kanske tystnar lite på första versen men drar sen igång på andra eller tredje.

Jag försöker att inte ramsa för mkt. Vi kan ta kvällens nattning som ex: Han var väldigt trött. Lugn vid själva nerläggandet men drar igång vid markeringssolfjäder och ramsa. Var väldigt mkt gråt och gnäll och bökande.

Han började gråta ordentligt efter ca 5-6 min och får då en saklig och bestämd påminnelse. Han drar på ännu mer då MEN efter någon minut eller så börjar han lugna ner sig, och sedan tog det kanske 3 min så somnade han. Kanske helt i sin ordning?*

Anna:

:arrow: *Jadå, helt i sin ordning! Man får bara se till att ramsan får sista ordet. (Vilket inte betyder att han inte får grumsa lite efteråt om så skulle vara.)

Det gäller att lyssna och se hans diverse läten som frågor respektive reaktioner, inte tröstkrävande olycklighet... Han kan vara så trött att han blir både ledsen och förb-d för att han inte genast somnar, och så där skönt som sist... :sleep:

Du lyssnar så bra och överarbetar inte, tänk: Mer förtroende för lilla barnet :!: Louie behöver lite tid på sig och än är ju inte uppföljningsveckan slut.

Det är just en uppföljningsvecka. Det går lite upp och ner men ändå framåt i stor stil, och han sover ju, och du med, hoppas jag :wink: :lol:

Du kommer själv att bli en tämligen missnöjd (?) zombie i ett par veckor när du äntligen börjar våga räkna med att du får sova hela nätterna! Du ska få se... :shock:


:lol:

* * * * *

PS Jag ber kära admin :heart: separera själva "kurberättelsen" om lille Louie, sex månader, med en egen rubrik, så att fler kan se och läsa, inspireras och lära av hans och de ömma föräldrarnas vackra arbete mot den ljuva heeeela nattsömnen :thumbsup:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av annawahlgren »

:D Och nu är uppföljningsveckan genomförd :wink: :lol:

Lille Louies mamma berättar:

:arrow: *På det stora hela har det ju blivit en stor förändring för oss och vi är väldigt glada för det. Vi har en hel del jobb kvar men har ändå kommit en bra bit på vägen tycker jag.*

Anna:

:!: *Det vill jag lova! Fantastiskt bra jobbat. Börjar du tro att du ska få sova på nätterna än?*

:arrow: *Nattningarna går överlag bra och det varierar hur lång tid det tar innan han somnar. Ibland går det på 10 min, ibland tar det 25. Och ibland är han bara helt lugn tills han somnar och ibland är det mkt gnäll och gråt innan han kommer till ro och vi får både ramsa och ibland lägga tillrätta. Han gillar ju att stå och har nu även kommit på att man kan gå runt i sängen om man håller i sig :wink: *

Anna:

:!: *Gå runt i sängen får man göra - det hör till privatlivet! Det är en konst också att lära sig låta små barn vara i fred. Ingrip ALDRIG om han inte uttalat ber om hjälp, och då har det verkligen hänt något. Du HÖR det numera!

:!: Gör tillrättaläggandet tydligare, mer distinkt, låt det ta några sekunder mer. Här får inte finnas någon otålighet eller brådska, utan tillrättaläggandet ska kännas betryggande välkänt och "rätt" för honom, inte som en fråga eller en hastig pliktskyldighet från er sida. Därmed inte sagt att det ska ta evigheter, men en halv minut för det hela (armarna upp, benen ut, huvudet åt sidan bort, "mot sömnen") skulle ni kunna kosta på er. Sedan en ramsa på väg ut och utanför och bort (hög och glad) och ingen mer trafik!! MÖJLIGEN, vid absolut behov, kan han få en lugn och enkel påminnelseramsa om insomnandet drar alldeles kolossalt ut på tiden. Men det ska vara undantaget, inte regeln. Här får inte byggas upp något nytt mönster av diverse åtgärder och ingripanden som återkommer regelmässigt - då lär han sig DET och ligger och väntar på det och ni sitter snart alla fast i en allt märkligare och krångligare nattningsritual. Nu efter uppföljningsveckan ska han fortsätta själv, om man säger. Han ska hitta sina egna sköna turer kring insomnandet. Ni måste göra era "baksteg" FÖRST, för att han ska kunna göra sina framsteg. Ni måste helt enkelt backa, om han ska kunna fortsätta framåt :idea:

Trafiken upphör alltså och man avpersonifierar läggningen totalt, när man en gång tillrättalagt, ramsat och gått och dragit till dörren. Då är det allmänna husljud därutanför som gäller.*

Lille Louies mamma:

:arrow: *Nätterna i sig är bra, han kan gråta och sätta sig upp i sömnen ibland men det tar han hand om själv, han somnar om inom max 1 min. Dock vaknar han ännu okristligt tidigt :wink: Många gånger är det ganska prick klockan 6, ibland ännu tidigare. Han får alltid en ramsa så fort jag hör honom. Vaknar han runt 5 snåret så brukar han ju somna om till slut, vaknar han runt 6 så händer det att han är vaken tills jag tar upp honom. Jag tar inte upp före 06.45. Brukar sätta på lite klassisk musik så att han hör den. Oftast är han lugn och fin på morgonen, men visst, somnar han inte om och har varit vaken länge så börjar han ju tröttna efter en halvtimma.*

Anna:

:!: *Tidiga morgnar kan sitta i länge men går förbi. Se också nedan - dags att minska den sammanlagda sömntiden lite!

Nu är själva kuren genomförd och det har du - ni - gjort med briljans, men man får räkna med en månad inalles innan barnet fullt ut har hittat sin väg till den goda sömnen och pålitligen håller sig hemma och glad där, om du förstår. Nu jobbar han vidare själv (se ovan) mot ett mål som hägrar men som han ännu inte riktigt nått (och som han förstås inte riktigt känner till än). Och det jobbet kan ni inte göra åt honom - och ska inte försöka :shock: Som sagt, mer förtroende för lilla barnet!

:!: Verktygen ska alltså tillbaks ner i verktygslådan nu och bara användas vid absolut KRIS i fortsättningen. Bokhyllan lossnar från väggen och måste säkras fast NU, så den inte ramlar ner på lilla barnet... Då är det kris :mrgreen:

Så upplysningsramsan ska inte ges "alltid" längre, eller alls. När du känner att både du/ni och lille Louie själv är trötta på att höra gnäll och gnöl, sätt då på glad och trevlig musik - här rekommenderar jag verkligen Strauss! Wienermusik som man knappt kan sitta still när man hör! Men små barn kan somna om :lol:

:!: Och så mörkläggning, förstås. Kom ihåg: man ska inte kunna se handen framför sig i rummet. När barnet sovit i tio minuter - inte tjugo - (eller, för all del, innan man själv går och lägger sig och barnet sover djupt) kan man titta till, med svagt ledljus utifrån, och lägga på filt, ja, t o m lyfta barnet rätt om det skulle behövas, utan att lilla älsklingen märker det. (Då smiter man givetvis ut lika tyst.)*

Louies mamma:

:arrow: *Dagslurarna kämpar vi en del med. Vi skall ha väldigt tur om han somnar på 10 min men i regel tar det runt 20 min, ibland mer. Oftast mer gnäll här också med undantag för middagsluren idag som tog 20 min men han var i alla fall lugn. I lördags tog det 45 min (alltså hela luren) innan han somnade och det var mkt gnäll och gråt då. Dock hör det till undantagen som tur är. Själva middagsluren sover han nästan aldrig mer än 1,5 tim, det kanske räcker för honom. När han vaknar från dagslurarna (för han brukar hinna vakna innan det är dags att plocka upp även om jag såklart får väcka honom ibland) så är han oftast ledsen, dvs han vaknar och gråter. Så där har han alltid hållt på, pratade med en kompis vars barn också ofta gjorde så just på dan. Vaknar han inom marginalkvarten så brukar jag bara vara snabb och storma in på strålande glatt humör och plocka honom innan han skriker upp sig.*

Anna:

:!: *Låter som om du sköter det utmärkt bra, även om det förstås inte är roligt när vissa somliga har en annan sorts koll på klockan än du, om man säger :roll: Ihållande strul (=minst en vecka) tyder emellertid på att schemat borde justeras, vilket man kan göra just efter uppföljningsveckan (inte förr). Lille Louie närmar sig sju månader, då 14,5 tim sömn/dygn är lagom. Jag föreslår att du genast stryker ner em-luren till 20 min från 45. Middagsluren på 2 tim gör er båda gott så den tycker jag du ska behålla. Att han krånglar där nu är inte för att han "alltid" gjort så eller att kompisars barn gjort så utan för att han har lite för mycket sovtid på schemat. Man krånglar helst på "fel" lur :P Ge er tre dagar att införa den nya ordningen och utvärdera efter en vecka, inte förr. Då kan du se om du kanske rentav ska kapa den andra 45-minutersluren också till 20, men tre dagslurar behöver han länge än.*

Louies mamma:

:arrow: *Jag tänker att Rom byggdes ju inte på en dag :wink: *

Anna:

:arrow: *Där tänker du alldeles rätt! Men se så ståtligt det blev, så alldeles odödligt - Rom, den eviga staden :wink: :lol:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Behöver jag kura min 4 månaders?

Inlägg av Tutan »

Hej Louies mamma!
Eftersom jag var med i början av tråden vill jag bara säga att jag tycker det är underbart att läsa att det gått så bra för er! =D> :D =D>

Din och Annas kommunikation är ju så full av goda råd att jag bara måste läsa den när jag får tid, även om jag inte ska kura, bara som en härlig repetition om vägen till den goda sömnen.

Bra jobbat och varmt lycka till i fortsättningen! :thumbsup:

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Louies mamma
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 11:42

Re: Lille Louie 6 månader får sin fina sömn

Inlägg av Louies mamma »

Tack Tutan för dina fina ord! :D :heart:

Nu är vi lite mer än 2 veckor in i kuren och förändringen och förvandlingen är fantastisk. Både jag och Louies pappa känner att vi fått livet åter :D . Både sömnen och tid för varandra. Jag som älskar att läsa har äntligen kunnat börja med det igen. Känns fantastiskt!

Även om framstegen är fantastiska så har vi såklart en del jobb kvar:

Nätterna funkar väldigt bra. Han vaknar gärna för tidigt ännu och det varierar hur så att säga. I går tex vaknade han redan 05.50 och somnade inte om. Han var dock lugn och lekte med sig själv fram till jag plockade upp. Många gånger vaknar han till runt sex tiden men somnar också ofta om, det gjorde han idag tex. Om han vaknar för tidigt och är gnällig så går jag upp och sätter på klassisk musik. Det brukar funka bra :D
Han "vaknar" till ibland under natten och gråter, han kan tom sätta sig upp men jag tror han gör detta i sömnen. Han somnar ofta om inom en minut.

I början av förra veckan kom dock det inte helt oväntade bakslaget. Då vaknade Louie kl 1 på natten och skrek i 30 min. Det var en gråt som jag inte hört så ofta och den påverkade mig mkt. Aldrig har det varit så frestande att rusa in och plocka upp och trösta. Men det gjorde jag inte. Istället ramsade jag och en gång gick jag in och la tillrätta och bjöd på lite buff för att bryta gråtkavalkaden. Efter det lugnade han sakta ner sig och somnade till slut om. Även dan efter fick jag kämpa på en av dagslurarna, den långa middagsluren på 2 tim. Då vaknade han efter ca 30 min och skrek på samma sätt som natten innan. Den här gången höll jag mig från att gå in och löste situatione endast genom ramsa. Den sista fick jag ta i ordentligt på för att den skulle nå fram. Katterna sprang till och med och gömde sig :lol: Men den tog. Han övergick till att låta arg istället och lugnade till slut ner sig. 45 min tog det hela.

Dagslurarna i övrigt kan gå lite upp och ner så dem jobbar vi på med. Alla tre lurarna kan också strula så det är inte bara en som gör det. Men vi kämpar på! :) Igår tog det tex 45 min innan han somnade på den långa luren men då var han mer förbannad och arg. Pappa var ensam hemma och efter en ramsa (som borde ha kommit lite tidigare så här vid närmare eftertanke) som tog så somnade han till slut om.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag är så glad att vi gjorde detta. Det har förändrat vår vardag. Och nu har jag så svårt att se hur vi annars skulle ha gjort. På BVC tyckte de att jag skulle sitta bredvid sängen hela kvällen till han slutade skrika. Vem orkar det?

Hälsningar från Louies mamma
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lille Louie 6 månader får sin fina sömn

Inlägg av TorsMamma »

Strålande fint jobbat!! =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louies mamma
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 11:42

Re: Lille Louie 6 månader får sin fina sömn

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Nu har det gått lite över en månad sedan vi började med kuren och livet har verkligen förändrats! Härligt!

Vi har dock en liten fnurra på tråden och tar tacksamt emot kloka råd.

Det är den långa middagsluren på 2 tim som aldrig riktigt funkat och det blir bara värre och värre. De andra två lurarna och nätterna funkar fint.

Han vaknar tidigare och tidigare för varje gång på just den luren. Han började med att sova ca 1,5 tim, sen blev det 1 tim, sen 40 min och idag sov han i 8 min. Igår vaknade han efter 40 min och grät i 50 min innan han somnade om.

Hur jag agerar beror på hur han frågar. Jag försöker att ingripa så lite som möjligt och avvaktar när jag vill ramsa, ramsar när jag vill gå in osv. Titt som tätt blir han genuint ledsen och olycklig och då har jag defintivt ramsat och vid något enstaka tillfälle gått in. Men jag låter honom vara så långt det bara går.

Vi stoppar i honom så mycket mat det bara går (han äter 4 ordentliga mål om dan + stor flaska välling till natten) och försöker leva upp till skrattet så gott det går. Han är svår att få att skratta men vi gör så gott vi bara kan. Han känns ofta väldigt pigg innan läggdags för den långa luren.

Min fundering är om jag skall ändra om i lurarna så att han sover 20 min på morgonen, 2 tim på dan och 45 min på eftermiddagen istället. Då borde han vara mör och trött för ett ordentligt sovpass tänker jag. Men jag kanske tänker helt fel?Han har alltid gärna sovit längre pass sen eftermiddag och vaken mkt på dan. Nu har det ändå gått en månad tänker jag och just den här luren strular bara mer och mer. Så något tror jag faktiskt behöver förändras.

Så här ser schemat ut idag (tar bara med sovtider)

07.00 Vaknar
08.30-09.15 Sova 45 min
12.00-14.00 Sova 2 tim
16.20-16.40 Sova 20 min
19.30 Godnatt

Schemat skulle kunna se ut så här istället:

07.00 Vaknar
08.30-08.50 Sova 20 min
11.30-13.30 Sova 2 tim
15.45-16.30 Sova 45 min

(Nu somnade han om igen efter 45 min gråt. Han fick en hög och hurtig ramsa efter ca 30 min. Vaknade igen efter 10 min, somnar om igen)

Är det någon som egen erfarenhet av något liknande? Hur löste ni det? Andra tips och råd?

Tack för er tid!
Kramar från Louies mamma
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Lille Louie 6 månader får sin fina sömn

Inlägg av annawahlgren »

:D Lille Louie :heart: Klart att även solen har sina fläckar :wink: :lol:

Jag tycker absolut det nya schemat är värt ett seriöst försök (och då menar jag att en vecka minst ska gå, innan du utvärderar).

Dra dig inte för att mörklägga även under långluren på dagen. Det kan hjälpa. Han verkar förvirrad - är det natt eller dag, när man ska sova så länge :?: Mörkläggning kan avisera kort natt, hmhm :mrgreen:

Kanske skulle du också fundera på 1,5 tim middagssömn i stället för 2 (med vederbörlig justering av kortlur i så fall). Och göra det "enkelt" för dig (honom) med en långpromenad ute, om han sover bättre så, under denna lilla "minikur för middagslur" - sådana djur är inte helt ovanliga :P

Jag är så glad att livet blivit om möjligt ännu bättre än någonsin =D> :lol:

Puss på Louie O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Louies mamma
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 11:42

Re: Lille Louie 6 månader får sin fina sömn

Inlägg av Louies mamma »

Stort tack för svar Anna! :D

Jag har inte ändrat ännu utan avvaktat denna vecka hur långa luren funkar. Det fortsätter att gå upp och ner men längre än 1,20-1,30 sover han inte. Ja, kanske man skall ändra till 1,5 tim faktiskt och i så fall ha två 45 min lurar förmidd och eftermidd istället. Jag funderar lite till så ändrar jag när jag bestämt mig.

Hade gärna haft honom sovande i vagnen så länge men hans rekord är 40 min i sträck och det har nog bara hänt 1-2 ggr på snart 8 mån. :lol: Så det blir någon av de kortare lurarna i vagnen istället för oss. Jätteskönt att komma ut en stund i varje fall på dan för oss båda.

Återkommer med rapport!
Kram, Anna
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"