Hjälp snälla! Dags att kura tvillingar på snart 9 månader!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
waloo2a
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 16:57

Hjälp snälla! Dags att kura tvillingar på snart 9 månader!

Inlägg av waloo2a »

Hejsan allihopa!

Jag är mammatill tvillingar, en pojke och en flicka, som snart blir 9 månader.

Det har varit en berg och dalbana när det gäller deras sömn, då de förut brukade vakna väldigt ofta, och vid olika tider nästan varje natt. Då brukade de få en flaska ersättning sen somna om igen.
Skulle gissa på att de vaknade ca 2-3 gånger/natt.

Men den senaste veckan så har de sovit ganska bra, och jag har hittat en rutin som passar både mig och de.

Så här ser deras schema ut ungefär:
7.00 - 8.00 vaknar
9.00 - 10.00 frukost
11.00 - 11.30 flaska ersättning
11.30 - 12.30 sova
13.00 - 14.00 lunch
16.00 - 16.30 flaska ersättning
16.30 - 17.30 sova
17.30 - 18.30 middag
20.00 - 21.00 gröt
21.00 - 21.30 läggdags
sover fram till 6.00, dricker en flaska ersättning sen somnar om till ca 8.00.

Problemet är: min pojke somnar inte om direkt! När han vaknar vid 6 tiden och dricker sin flaska, så brukar han vara vaken i ca 30-60 min, sedan så somnar han om till ca 8.00 tiden.

Det jag vill ha hjälp med är hur jag ska få de att sova hela natten ut?
Jag vill inte att de ska vakna vid 6 på morgonen och dricka mjölk, utan sova helt till 8 på morgonen.

Nu känner jag verkligen att det är dags för de att sova hela natten, de är ju så pass stora nu.

Vad ska jag göra så att de inte vakna kl 6 på morgonen?
Och vad tycker ni om deras schema? ska jag ändra på något?
Jag skulle helst vilja att de sov från 20.00 - 8.00!
Det vore verkligen en dröm!

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!
Vill verkligen få de att sova hela natten nu, jag är så trött och har nästan inga krafter kvar.

Hjälp snälla!

MVH Nadia, tvillingmamman :)
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Hjälp snälla! Dags att kura tvillingar på snart 9 månade

Inlägg av Elle »

Hej Nadia!

Varmt välkommen till Forumet! Vad bra att ni beslutat att styra upp barnens dagar så de får sin välbehövliga sömn. Lite tankar om ditt schema i nuläget: barnen börjar bli stora och för att magen ska få vila och hungern ska hinna komma till nästa mål så bör all mat serveras inom 45 min, därefter inget förrän nästa mål som påbörjas 3-3,5 Tim efter senaste målet. Vad äter de förutom ersättning? Provat välling? hur ser dagarna ut med ex utevistelse? Här kommer ett förslag på schema som du kan ändra på så det passar er, huvudsaken är att de får 14 Tim sömn/dygn och 4 mål mat plus nattslurk, plus utevistelse, social delaktighet och mycket bus :D

8.00 Frukost ex välling och sedan en "andra frukost" tillsammans med familjen runt matbordet där man får ex gröt, smörgås etc.

9.30-10.15 Sova 45 min

11.30 Lunch mat med "tyngd i" plus plockmat som de kan äta själva. Toppa gärna med en flaska ersättning innan det är sovdags.

12.30-14.00 Lunchlur

14.30 Mellanmål

18.00 Middag

Bad och skoj!

19.30 Nattslurk ex välling, mosad banan, gröt

Skratt till godnatt :mrgreen:

20.00 Godnatt :sleep:

Men A och O är att schemat passar hela familjen, så fram med papper och penna och fundera! Kom ihåg att läs boken flera gånger, öva verktygen och räta ut alla frågetecken här på Forumet INNAN ni startar kuren.

Vi finns här, varmt välkommen igen!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
waloo2a
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 16:57

Re: Hjälp snälla! Dags att kura tvillingar på snart 9 månade

Inlägg av waloo2a »

Hejsan Elle!

Tack så jätte mycket snälla du för ditt svar!

Välling dricker de inte, de har testat men inte gillat de så det var ingen idé att fortsätta med det.

Men de dricker ersättning, Nan godnatt dricker de även på dagarna, ca 3-4 flaskor/dag.

Jag skulle gärna vilja ha fler förslag på scheman.

Tviingarna gillar att leka väligt mycket, så jag vill helst att de ska vara vakna i minst två timmar innan de sover igen.

Vad tycker ni om detta schema då? Kommentera gärna!

8.00 vakna + frukost, sedan mycket lek.
10.30-11.30 Sova
12.00 Lunch, sedan mycket lek
14.00-15.00 Sova
15.30 Middag, sedan mycket lek
17.30 Mellanmål
19.30 Gröt
20.00 Sova hela natten lång

Våra dagar består av mycket lek, och ibland går vi ut på promenad eller går och handlar, men vi går inte ut varje dag och det beror helt enkelt på att jag är så trött och lat att jag inte orkar.

En till sak är att tvillingarna sover i deras gungor under dagen. De gungas alltså till sömns på dagen.

Det viktigaste för mig just nu, är att jag vill att de ska sova hela natten lång. Jag vill må bättre och bli starkare och piggare för deras skull.

Jag gick och hämtade boken från bibblan idag och har satt igång med läsningen lite.

Men är det någon som skulle vilja sammanfatta för mig vad SHN metoden går ut på? bara lite kort så att man får en bild.

Mina tvillingar sover ju fram till 6 på morgonen, sedan vaknar de och tar en flaska, om jag har tur så somnar de om, men oftast så gör de inte det.
Jag vill att de ska sova helt till kl 8, alltså från kl 20 på kvällen till kl 8 på morgonen.
Så vad ska jag göra för att de inte ska vakna 6 på morgonen?

Boken ska jag fortsätta läsa, ska läsa den om och om igen tills jag känner mig säker på vad det är jag ska göra, men det känns skönt ifall någon av er bara kan ge tips på vad jag ska göra vid kl 6 på morgonen då de vaknar?

Jag har en svart rullgardin i deras sovrum, de sover i eget rum.
Men vid ca 6 på morgonen då de vaknar så är det ljust i rummet, inte jätte ljust men inte kolsvart heller.
Ska det vara kolsvart så att man nästan inte ser nåt eller är det okej att det är lite ljust i rummet?

Vad ska jag göra ifall de sover mer än 1 timme under dagen? ifall de sover 1.5 + 1.5, då är det ju 3 timmars sömn på dagen, vad ska man göra då? väcka de efter en timme eller?
är det okej att väcka de och störa deras sömn?

Allt ni har att skriva uppskattas verkligen! så snälla skriv på :)

Man har tusen frågor i huvudet, men just nu är detta allt jag kommer på.

Tack för välkomnandet snälla Elle! :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hjälp snälla! Dags att kura tvillingar på snart 9 månade

Inlägg av Nat »

hejsan och varmt välkommen hit!
Välling dricker de inte, de har testat men inte gillat de så det var ingen idé att fortsätta med det.
Det finns flera olika sorter och du kan även testa att göra egen. Hur många gånger testade du? det kan ta upp till 15 försök med varje ny produkt innan barn accepterar den.. Välling är smidigt så jag skulle nog ge det några försök innan jag uteslöt det.
8.00 vakna + frukost, sedan mycket lek.
10.30-11.30 Sova
12.00 Lunch, sedan mycket lek
14.00-15.00 Sova
15.30 Middag, sedan mycket lek
17.30 Mellanmål
19.30 Gröt
20.00 Sova hela natten lång
Middagen ligger väl tidigt. En till två timmar innan sovdags tycker jag är fint. Sen tycer jag att lunchluren är för kort.

Andra tips på aktiviteter att lägga in i schemat:
* två utestunder
* ensamlek i spjälsängen på morgonen kanske vore nåt, när du har två barn är det säkert extra skönt att börja dagen lite lugnt 8)
* social delaktighet/arbete (läs på i barnaboken vad social delaktighet innebär)
En till sak är att tvillingarna sover i deras gungor under dagen. De gungas alltså till sömns på dagen.
Så pass stora barn behöver utrymme när de sover. Helst spjälsäng men möjligtvis en rymlig vagn. Jag antar att gungan dessutom inte är platt och hård? barns ryggar mår inte bra av att ligga för länge i babysitter och gungor eller barnstol.
Men är det någon som skulle vilja sammanfatta för mig vad SHN metoden går ut på? bara lite kort så att man får en bild.
Få barn att bli trygga i sin egen säng med sitt egna sällskap för att på så sätt minska ner antalet uppvak per sovtillfälle. Inom SHN strävar man efter att barnen själva skall kunna hantera ett uppvak. Sist men inte minst så strävar man efter att få utsövda, nöjda och glada barn som orkar nå sin fulla potential.
Mina tvillingar sover ju fram till 6 på morgonen, sedan vaknar de och tar en flaska, om jag har tur så somnar de om, men oftast så gör de inte det.
Jag vill att de ska sova helt till kl 8, alltså från kl 20 på kvällen till kl 8 på morgonen.
Så vad ska jag göra för att de inte ska vakna 6 på morgonen?
Vaknar de för tidigt så använder du de verktyg som finns inom SHN. Läs på kapitlet Vertygslådan
Jag har en svart rullgardin i deras sovrum, de sover i eget rum.
Men vid ca 6 på morgonen då de vaknar så är det ljust i rummet, inte jätte ljust men inte kolsvart heller.
Ska det vara kolsvart så att man nästan inte ser nåt eller är det okej att det är lite ljust i rummet?
Riktigt mörkt, relativt tyst och svalt! exakt samma kriterier de flesta vuxna har för att sova gott en hel natt (även om en hel natt för en vuxen kvinna inte direkt är 12 timmar :shock: 8) )
Vad ska jag göra ifall de sover mer än 1 timme under dagen? ifall de sover 1.5 + 1.5, då är det ju 3 timmars sömn på dagen, vad ska man göra då? väcka de efter en timme eller?
är det okej att väcka de och störa deras sömn?
Låt oss säga att du bestämt att dina twins skall sova kl 12:00 till 14:00 varje dag. Ja då väcker du dom prick kl 14:00 oavsett situation :D På så sätt lär dig sig schemat och de lär sig att mamma vaktar och ser till att rutinerna sköts.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
waloo2a
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 16:57

Re: Hjälp snälla! Dags att kura tvillingar på snart 9 månade

Inlägg av waloo2a »

Tack så mycket för att ni spenderar ett par minuter av er tid till att skriva till mig här, det uppskattas verkligen!

Är välling så viktigt? måste de dricka välling? är det avgörande för deras sömn?
Jag ska börja ta tag i vällingen igen, för den gav jag upp för länge sen, men ska definitivt se till att börja och se ifall de dricker upp den.

8.00 vakna + frukost, sedan mycket lek.
10.30-11.30 Sova
12.00 Lunch, sedan mycket lek
14.00-15.00 Sova
15.30 Middag, sedan mycket lek
17.30 Mellanmål
19.30 Gröt
20.00 Sova hela natten lång

Middagen ligger väl tidigt. En till två timmar innan sovdags tycker jag är fint. Sen tycer jag att lunchluren är för kort.
Tycker du att jag ska ändra så att middagen istället är kl 17.30, och mellanmålet är kl 15.30?

Hur lång ska lunchluren vara då tycker du?
2 timmar av 14 timmar, har jag fördelat på dagen till två sovlurer, på 1 timme var.

Andra tips på aktiviteter att lägga in i schemat:
* två utestunder
* ensamlek i spjälsängen på morgonen kanske vore nåt, när du har två barn är det säkert extra skönt att börja dagen lite lugnt 8)
* social delaktighet/arbete (läs på i barnaboken vad social delaktighet innebär)
Jag ska definitivt läsa om social delaktighet/arbete, men är det jätte viktigt med två utestunder? Ibland hinner jag inte, och min trötthet tillåter mig inte heller.
Så hur viktigt är det egentligen det här med att gå ut?

Så pass stora barn behöver utrymme när de sover. Helst spjälsäng men möjligtvis en rymlig vagn. Jag antar att gungan dessutom inte är platt och hård? barns ryggar mår inte bra av att ligga för länge i babysitter och gungor eller barnstol.
Så hur ska jag nu göra för att få de att sova i sin spjälsäng?
ska jag köra samma metod som man ska köra till natten eller?
mina barn har nästan aldrig somnat själva, så hur ska jag egentligen göra för att de ska sova ensamma i sin spjälsäng unde dagen? och ska det vara mörkt då också som till natten eller?


Jag måste också tillägga att tvillingarna somnar ensamma till natten. När det är läggdags så lägger jag de i deras sängar, de protesterar en stund, det kan ibland ta upp till en halv timme innan de somnar.
De ställer sig upp, sätter sig, leker runt, gråter ibland.
Men till slut så somnar de utan att jag gör något, jag rättar såklart på de genom att lägga ned de på kudden och lägga täcket på, och ta ned de ifall de sätter sig upp, inget mer än så, till slut somnar de.

Låt oss säga att du bestämt att dina twins skall sova kl 12:00 till 14:00 varje dag. Ja då väcker du dom prick kl 14:00 oavsett situation :D På så sätt lär dig sig schemat och de lär sig att mamma vaktar och ser till att rutinerna sköts.
så det är alltså okej att väcka barnen under deras sömn? om de blir griniga och så då? står det i boken hur man ska väcka barnen?


Jag kommer att sätta igång med kurandet nästa vecka, eftersom att min man nu ska jobba natt och jag kommer inte klara av detta ensam.
Vi har bestämt att jag sköter nätterna, och att han tar över på dagen.
Så nästa vecka gäller det.

Tack ännu en gång till er alla!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hjälp snälla! Dags att kura tvillingar på snart 9 månade

Inlägg av Nat »

Go kväll!
Är välling så viktigt? måste de dricka välling? är det avgörande för deras sömn?
Jag ska börja ta tag i vällingen igen, för den gav jag upp för länge sen, men ska definitivt se till att börja och se ifall de dricker upp den.
Missförstå mig rätt :shock: Välling är inte alls avgörande för att ett barn skall sova hela natten. Aboslut inte! däremot krävs det både vätska och något mättande som dagens sista slurk och definitivt som dagens första mål, framförallt då barnen sovit 12 timmar utan mat :shock: Om dessa mål består av en rejäl tallrik gröt, turkisk yogurt, smoothie eller välling är helt upp till föräldrarna. Mitt råd med välling var enbart för att underlätta ditt liv som trött tvillingmamma 8) Om man ställer välling mot ersättning så mättar välling mycket bättre. Jämför man välling mot en portion havregrynsgröt med en klick smör på och lite mjölk så är det same same. Skillnanden är att två flaskor välling tillreder du på under minuten och dricks upp med minsta möjliga söl. Ni kan dricka vällingen tillsammans alla tre i soffan eller sängen och mysa istället för att behöva gå upp och sen tvätta och städa. Det var alltså av dessa anledningen jag rekommenderade dig att prova välling igen :D
Tycker du att jag ska ändra så att middagen istället är kl 17.30, och mellanmålet är kl 15.30?
Låter finfint!
Hur lång ska lunchluren vara då tycker du?
2 timmar av 14 timmar, har jag fördelat på dagen till två sovlurer, på 1 timme var.
Dagslur 1 skulle kunna vara 20 minuter och dagslur 2 skulle med fördel kunna vara 1 timme och 30 minuter. På så sätt har du naturliga sömnpass vilket ökar sannolikheten att barnen sover gott genom båda lurarna.
Summa: 12 timmar natt och 1 timme och 50 minuter dag. Tillsammans 13 timmar och 50 minuter. Det blir nog fint för er tror jag!
men är det jätte viktigt med två utestunder? Ibland hinner jag inte, och min trötthet tillåter mig inte heller.
Så hur viktigt är det egentligen det här med att gå ut?
Frisk luft ger trötta barn (och vuxna). Solljus hjälper kroppen att reglera sömnhormonet melatonin vilket gör att barnen somnar bättre på kvällen och är piggare på dagen. Kanske hela familjen blir piggare av att vara ute mer? orkar du inte så kan du ju alltid ta tag i det lite senare.
Så hur ska jag nu göra för att få de att sova i sin spjälsäng?
ska jag köra samma metod som man ska köra till natten eller?
mina barn har nästan aldrig somnat själva, så hur ska jag egentligen göra för att de ska sova ensamma i sin spjälsäng unde dagen? och ska det vara mörkt då också som till natten eller?
Samma verktyg dag som natt. Se till att det är mörkt i rummet även på dagen. En svart rullgardin plus ett extra svart lakan (finns att köpa billigt tyg på vanlig sybutik).
så det är alltså okej att väcka barnen under deras sömn? om de blir griniga och så då? står det i boken hur man ska väcka barnen?
Det är inte ok, det är ett måste 8) Barnen kan inte själva reglera detta och de kan inte klockan. Du och pappan måste själva styra över schemat tills det har satt sig ordentligt i barnen kroppar och de själva kan följa det. De första veckorna rekommenderar jag definitivt att ni ställer larm för alla väckningar.
Jag kommer att sätta igång med kurandet nästa vecka, eftersom att min man nu ska jobba natt och jag kommer inte klara av detta ensam.
Vi har bestämt att jag sköter nätterna, och att han tar över på dagen.
Så nästa vecka gäller det.
Härligt, då har du en fin plan tycker jag!

Läs på nedanstående kapitel i SHN:
* Verktygslådan
* Lugnet

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"