Orolig över för lite mat???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Hej!
Började kura vår snart 4 månaders pojke för 4 nätter sedan. Första natten var riktigt svår, andra bättre, tredje riktigt bra men nu den fjärde så skrek han två timmar innan han somnade. Samma rutiner alla kvällar före läggning + samma procedur vid läggningen. Fick gå in och lägga tillrätta samt ge solfjädern flera gånger på dessa timmar. Han var väldigt svår att trösta. :(
Det jag är rädd är att han ska vara hungrig och därför bli ledsen. Så här ser vårt schema ut.
8.00 Väckning :) samt ammar x2 inom en timmes tid. Morgonsysslor.
9.30-12.30 Sova ute
12.45-13.45 Ammar x 2 Mys stunder och lek emellan
13.45-14.30 Samvaro, ensamlek samt mys med mamma
14.30-15.30 Sova ute
15.45-16.45 Ammar x 2. Lek och samvaro
17.30-18.30 Sova ut
18.45-19.45 Ammar x 2. Lek och samvaro
20.30 Bad, pyjamas på. Lek- och sångstund. Samvaro
21.30 God Natt!
Känner naturligtvis att samma mängd mjölk inte finns på kvällarna som på morgonen. Liten tar inte flaskan så jag får inte i honom ersättning heller. Har börjat med smakisar men liten blir lätt sjuk i magen så vi tar det försiktigt. Hjälp!?
Sedan gråter han alltid då vi väcker honom, både på dagen och på morgonen. Känns ledsamt att han aldrig vaknar glad och utvilad. Efter en stund sedan man väckt honom är han dock glad igen.
Tacksam för hjälp!
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Vimsan74! :lol:

Din gosse klarar inte att sova 12 timmar sammanhängande utan mat. En regelrätt kur tycker jag att du avvaktar med tills ni har fått igång smakisarna. På den fjärde natten är det inte alls meningen att de små skall ligga och skrika i två timmar. Det är tyvärr oacceptabelt. Här skall inga barn skrika i 2 timmar- man får vidta de åtgärder som krävs.
  • Smakisar skall in på schemat fint och försiktigt- kolla av så att magen hänger med där. Amma såklart efter smakisarna. Rekommenderar också semper magdroppar.
  • En omgång (eller flera :wink: :lol: ) genomläsningar av boken.
  • Kolla igenom schemat- är en lite sen läggning i mitt tycke.
Här finns det att läsa kring införandet av smakisar.

Smakisar
Återkom vid ytterligare funderingar!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Hej igen!
Smakisar har vi börjat med, men i sakta mak. Har inte så bråttom eftersom liten haft problem med magen i början av livet. Och boken har jag läst, många gånger, från pärm till pärm. Så jag vet att barnet inte ska få gråta. Men i boken står också att man inte ska ta upp ett barn som gråter, hur gör jag då?? Början av kurandet gick bra, och igår kväll somnade han bra efter 10 min av gnäll men vaknade till efter en halv timme och gick inte att varken lägga till rätta eller ramsa lugn. Även dessa månader före har varit på samma sätt. Han har somnat men vaknar efter en halv timme och är då helt otröstlig. Trots att vi vandrat, vaggat och vyssjat i famnen i all oändlighet så har han gråtit och skrikigt. Därför tänkte jag att denna metod skulle fungera. Det som fungerat har varit att lägga honom till bröstet och där har jag suttit, timme in och timme ut. Natt efter natt. Har du några tips??
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Har ni kurat, vilken dag är ni på eller avvaktar ni?
Ser att ni fick rådet att avvakta och först införa mat, hur går det med detta? alltså har ni lyckats öka upp portionerna en aning?
Hur äter barnet i dagsläget, skriv gärna upp tider och vad han äter vid varje tillfälle.

För att kunna genomföra en lyckad kur är en mätt mage A och O :mrgreen:

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Hej Nat!
I natt blir det 6:e natten. Vi håller på med smakisar på lunchen kl. 12.30. Lite bättre gick det idag, men det kommer säkert att ta någon vecka innan vi kan börja införa ett nytt mål. Tror inte litens mage klarar av flera nya mål på en gång. Svårt att veta hur mycket liten äter/dag då jag ammar. Borde ha en våg och matväga i så fall. I alla fall så ammar jag honom x flera på kvällen och till sist vill han inte ta bröstet mera. Tolkar det som om han är mätt. Skulle han ta lite ersättning till ur flaska skulle det ju vara bra, men han vägrar totalt.
/Vimsan
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag vill också råda er till att avbryta kuren tills ni har fått in minst en måltid och 2 gröt/välling mål/dag.

Sen enl. boken då så har man 11-11,5-12 timmars natt. Ni har 10,5 det är för lite. Men jag förstår den korta natten med tanke på att han inte är mätt nog för att stå sig.

Så avbryt, ge mera mat/gröt och återkom när ni vet att han är mätt och kan sova MINST 11 tim natt.

Det finns barn som faktiskt sover 12 tim natt vid 4 mån, men de är så få. Så för att ni inte skall stå där och lugna en skrikande bebis som är hungrig så tycker jag ni ser till att skjuta den vargen först.

Välkomna tillbaka! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Hej igen!
Maten gick att införa lätt, nyfiken en på mat vi har. Han äter nu lunch (puré), frukt på em samt gröt till natten. Alla mål ammar jag också. Morgonmålet är BM.
Liten har blivit en glad och nöjd kille på dagarna, inget gnäll förutom då han blir trött strax före det är dags för vila. Vårt schema ser nu ut så här:

8.00 God Morgon (BM x2 under en timme) morgonsysslor, ensamlek
9.30-12.30 Sova ute
12.45 Lunch (grönsakspuré) + BM, samvaro, lek
14.45-15.30 Sova ute
15.45 Frukt + BM, samvaro, myser och sjunger, social samvaro
17.30-18.15 Sova ute
18.30 BM
19.30 Gröt + BM
20.30 God Natt

Vårt stora problem är fortfarande uppvaknandet efter att liten sovit en halv timme. (gäller bara till natten). Liten somnar med lite gnöl efter 5-7 min, men vaknar prick en halv timme efteråt och är helt otröstlig. Inget ramsande i världen får honom lugn. Jag är in och buffar honom lugn, men genast jag ramsar ut blir han hysterisk. Ramsan biter inte på honom alls, (senare under natten, oftast under vargtimmen, så funkar ramsan bra). Efter detta uppvaknande är han igång 1-1,5 h. Ibland gnöl, ibland hysterisk, ibland jätteledsen. Så domnar han bort någon minut och så sätter han igång igen. Har prövat att vara in och mata honom, men det var inte problemet. Tog några mattag men var mest glad över att få snutta på bröstet. Så hungrig var han inte. Hur ska jag komma tillrätta med detta??? I hela sitt 4-månader liv har han gjort så här, vaknat efter en halvtimme, helt otröstlig. Vi har förut tagit upp och vaggat och burit + ammat men inte heller det hjälpte. Är det någon som har någon ide´ över vad detta kan vara och hur vi ska komma tillrätta med det?? Tacksam gör hjälp!
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Nat »

Hej du,
Maten gick att införa lätt, nyfiken en på mat vi har. Han äter nu lunch (puré), frukt på em samt gröt till natten. Alla mål ammar jag också. Morgonmålet är BM.
Men så underbart, en mätt mage sover man bra på!!
Vårt stora problem är fortfarande uppvaknandet efter att liten sovit en halv timme. (gäller bara till natten). Liten somnar med lite gnöl efter 5-7 min, men vaknar prick en halv timme efteråt och är helt otröstlig. Inget ramsande i världen får honom lugn. Jag är in och buffar honom lugn, men genast jag ramsar ut blir han hysterisk. Ramsan biter inte på honom alls, (senare under natten, oftast under vargtimmen, så funkar ramsan bra). Efter detta uppvaknande är han igång 1-1,5 h. Ibland gnöl, ibland hysterisk, ibland jätteledsen. Så domnar han bort någon minut och så sätter han igång igen. Har prövat att vara in och mata honom, men det var inte problemet. Tog några mattag men var mest glad över att få snutta på bröstet. Så hungrig var han inte. Hur ska jag komma tillrätta med detta???
Liten vet inte vad som gäller, det är mitt snabba och ganska enkla svar! Men så lätt är det.
Han ställer frågor och får olika svar, han ställer nya frågor och får ytterligare nya svar. Liten blir väldigt osäker och känner att mamma kanske inte riktigt har koll ändå, kan mamma hålla vargarna borta? liten vet inte... hence osäkerhet och rädsla.

Vilken kurnatt är du på?

Först och främst INGET mer erbjudande av bröstet någon annan gång än vid mattillfällena som redan är inplanerade i schemat. Det är lite A och O i kuren.

Som nummer två tänker jag mig att när han vaknar där 1 timme efter insomnandet ska ni vara i full givakt. Ni står nästan redo utanför dörren innan han börjar gasta. När han så vaknar ger ni honom en pangramsa (hög och tydlig DIREKT när han vaknar). Direkt efter ramsan sätter ni igång med husljud (dammsugare och lite radio kanske?). Ni avvaktar och väntar på sonens reaktion. Kanske somnar han om eller så ställer han nya frågor och då svarar ni med en ramsa. På detta sätt håller ni på TILLS han blir lugn. Sluta inte innan. När han så lugnar ner sig ger du en bekräftelseramsa.

Är du med hur jag tänker?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Hej,
och tack för svaret. :) Jag är absolut med i dina tankebanor. I natt blir natt blir vår 13:e natt. Natt 2 var den enda kvällen som han sov om den "magiska" halvtimmen. Har kontrollerat vad vi gjorde den dagen/kvällen samt svaren vi gav åt honom, men jag kan omöjligt hitta något annorlunda. Trots att där säkert finns något...

Kan tänka mig att jag/vi är osäkra i våra svar till honom. Detta är vår lilla "sladd" efter att förlorat ett barn 2008 som dog i min mage. Vi har två stora barn från förr, och denna liten är så efterlängtad. Efter en jobbig graviditet blev glädjen så stor då han blev född. Krångel med sömnen hade han från dag 1 då han var vaken hela natten på BB och grät. Min mjölk hade inte runnit till ordentligt efter akut snitt och troligen fick han för lite ersättning också...

Nåja, ikväll ställer jag mig i givakt vid dörren beredd då han frågar. Och jag ska ge en pangramsa till svar, sedan blir det husljud. :) En fråga dock, så här långt in i kuren, ska jag ännu buffa om han blir helt ifrån sig? Har gjort det ett par ggr under denna tiden, efter att han sovit sin halvtimme...
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Nat »

hejsan,
Kan tänka mig att jag/vi är osäkra i våra svar till honom. Detta är vår lilla "sladd" efter att förlorat ett barn 2008 som dog i min mage. Vi har två stora barn från förr, och denna liten är så efterlängtad. Efter en jobbig graviditet blev glädjen så stor då han blev född. Krångel med sömnen hade han från dag 1 då han var vaken hela natten på BB och grät. Min mjölk hade inte runnit till ordentligt efter akut snitt och troligen fick han för lite ersättning också...
Jag beklagar sorgen :cry:
Förstår att det gör det extra svårt..
Nåja, ikväll ställer jag mig i givakt vid dörren beredd då han frågar. Och jag ska ge en pangramsa till svar, sedan blir det husljud. :) En fråga dock, så här långt in i kuren, ska jag ännu buffa om han blir helt ifrån sig? Har gjort det ett par ggr under denna tiden, efter att han sovit sin halvtimme...
Låter bra det!
Buffa och vagna gör man man under dygn 1 och efter det endast vid verklig panik när barnet blir hysteriskt.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

God morgon!
Lite bättre kanske det gick igår kväll. :) Serverade en pangramsa genast han pep till då halva timmen gått. Sedan ramsade jag mig igenom en timme av gnöl och stök, men jag tycker ändå att han inte blev lika upp i varv senaste kväll som här tidigare. Och det är ju positivt. Ska försöka detta nu några kvällar och se hur det utvecklar sig. Dock blev ju nog kl över 23 innan han somnade ordentligt men sov då tills Glada Morgonen kl. 8. :D
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av LilloppansMamma »

Härlig läsning! :lol:

Inte dåligt att sova genom vargtimmar och annat elände :wink: Jobba på fint och försiktigt så kommer detta att gå fint fint!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

En undran... Då liten går ut för första vilan så går det så bra, inget protesterande alls. Andra dagsvilan blir det lite protester och när sista vilan ska till så tar liten till stora ord och är svårt att få att somna. Vad kan detta bero på?
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Du, lägg gärna in åldern på liten samt kurstartsdatum i din signatur- så går det fort och lätt för oss att se den infon. :wink: ( kontrollpanel- profil- signatur)

Sedan vill jag vet hur liten äter, lägg in schemat igen med sov och mattider, och vad liten äter. Det kan bero på flera saker att den där trista trenden satt sig. Övertrött och för lite mat kan vara stora bovar här, misstänker jag. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Okej, så här ser schemat ut:

8.00 God morgon (ammar båda brösten, ensamlek, morgonsysslor)
9.30-12.30 Sova ute
12.45- Grönsaks/rotfruktspuré + BMx2 (lek och samvaro)
14.45-15.30 Sova ute
15.30 Fruktpuré + BMx2 (social samvaro med hela familjen, lek)
17.30-18.15 Sova ute
18.30 BM x2 (lek och samvaro, kvällssysslor)
19.30 Gröt + BM (BM ca kl. 20)
20.30 God Natt

Sedan måste jag ta upp en sak jag oroar mig för. Liten har valt favoritsida att lägga huvudet på och under hela långa natten ligger han med huvudet till samma sida. På morgonen är han alldeles svullen kring det ögat och jag är rädd att skallen ska bli plattare på den sidan. Kan någon stilla min oro??
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"