Orolig över för lite mat???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Nat »

Tre varningar och sedan bort från bröstet fungerade bra för oss :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Alltså hur menar du...? Att om han inte slutade bita efter tre varningar så blev han utan mjölken? Provade du igen efter en stund då eller hur gjorde du? :?:
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Nat »

Lillen började bita mig när han fick sin första tand när han var kanske 8 eller 9 månader. Jag tog bort honom från bröstet när han bet, tittade honom i ögonen och sa: "Nej, det gör ont på mamma". Väntade i några sekunder och sedan fick han äta vidare. Så gjorde jag tre gånger. Om han fortsatte bitas efter det tog jag helt resolut bort honom, stängde blusen och satte på en flaska välling istället. Han gjorde detta några få gånger innan han fattade budskapet. I och med att han älskade att amma så gjorde han det sen inte mer. :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Jo, det låter bra. Problemet är det att min lilla inte dricker ur mugg eller flaska. Så om jag tar bort bröstet så blir han utan dricka. :(
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Nat »

Jag tänker att med en attityd av självklarhet kan man få barnen att acceptera det mesta. Visar man sig det minsta lilla tveksam så fångar de DIREKT upp det. Slänger du eller pappan fram flaskan som om det vore det självklaraste i världen så kommer han efter några försök säkerligen att acceptera denne oxå. Finns alternativet tutte så kommer han kanske gå bersek. Det gäller här alltså att inte först ge bröst, sen flaska och sedan återgå till bröst om flaskan inte gillades av herr liten. Har man sagt till barnet att "Jag kan inte amma dig när du bits, då blir det välling istället". Ja då kan du inte ge bröstet efter att barnet sagt nej till flaskan. Du måste då vara konsekvent och inte ge någon mat alls vid just det målet. Alternativt fortsätta att erbjuda flaskan tills den mottas. Snabbt in med den i munnen, titta samtidigt på tv och fokusera på något annat. Säger barnet "nej" så säger du bara "jahopp ok trist men då blir det ingen mat".

Så tänker jag iallafall, andra kanske har andra synpunkter på just detta dilemma?!?!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

När och hur gör man då man ska ta bort den sista luren? Vet att frågan låter konstig, men jag vet inte hur vi ska göra. Lillen är nu 8,5 månader. Ibland sover han bara 5 min av den 20 min sista luren kl. 17-17.20. Problemet är det att det är meningen att han ska sova 1,5 h på e.m men det är ytterst sällan som han gör det. Idag vaknade han efter 40 min och jag har honom att ligga kvar men han somnar inte om. Och med bara 40 min lur så orkar han inte vara vaken till kl 20. Alltså måste han ha sista luren. men hur ska vi komma vidare? Vid vilken ålder måste den sista luren bort?
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av videunge »

Hej

Jo då många går över till två lurar där någonstans :wink: när man är ca 9 mån så ligger sömnbehovet på ca 14 h, så jag tänker att det kan vara så att liten försöker säga att det är mycket sömn på schemat. Är det så så tror jag också att sovet på långluren kommer att ge med sig på några dagar när det blir mindre sömn totalt. Sen får man så klart se till att det vlir lagom långt till långsovet så man hinner bli riktigt lagom trött och såklart mätt i magen. HUr ser erat schema ut nu?

Sen är ett bra tips när man skall göra schemaändringar att se till att hålla igång utomhus. LIten kan innan det nya sätter sig som Anna skriver, protestera och tycka att det var ju inte DÄR som JAG ville sova mindre... :roll: :lol: Så planera ett bra schema, satsa på två lurar och sen attityd av självklarhet, 3 dagar plus uppföljningsvecka så skall det sitta.

Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Vårt schema ser ut så här nu:

8.00 God Morgon + frukost (amning + gröt)
10-10.45 Sova
11.45 Lunch
13-14.30 Sova
15.30 Middag
17-17.20 Sova
19.00 Gröt + amning
20.00 God Natt

Vi har provat någon dag att ta bort den sista luren men liten är så förbi av trötthet innan klockan blir 20 att ögonen går i kors på honom. Och gnällig då också förstås. :roll: Har du några förslag på hur vi kunde ändra? Nu blir det sommarlov och hela familjen kommer att vara hemma så en förändring funkar säkert bra nu. Skulle behöva flytta middagen lite senare så liten kunde äta tillsammans med oss andra, men behöver då få in ett mellanmål efter långluren. Så du tror att han börjar sova längre på e.m. då det totala sömnkontot minskar? Tack för hjälpen!! :heart:
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Nat »

Inte prova fram och tillbaka utan analysera, besluta och köra! 8)

Det tar cirka 7 dygn innan ett nytt schema sätter sig och du kan innan dess inte analysera för att se om det nya schemat passar eller ej, det är helt enkelt för tidigt för att kunna utvärdera resultatet.

Nästan alla barn är enormt trötta den första tiden när man minskar ner på sömn eller tar bort en hel lur. Det betyder inte att det är fel, utan helt enkelt att kroppen kräver en period innan den ställer in sig på det nya. Detta gäller för både barn och vuxna!

Behåll schemat du har förutom att den tredje dagsluren kan och bör plockas bort!

Ersätt den tredje dagsluren med en lugn prommis i sittläge, avsluta promenaden om barnet håller på att nicka till, alternativt ta upp och inspektera tillsammans ett löv, en katt eller något annat som ni går förbi :D

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Inne på 6:e dagen efter att vi plockat bort eftermiddagsluren och han sover sämre än någonsin på e.m. Endast en eftermiddag har han sovit ordentligt men resten har han sovit mellan 40-45 min. Alltså vaknar han ca 13.45 och ska sen vara vaken till kl 20. Vi har just nu helt otroligt gnälliga kvällar då inget är bra och inget tycker han är roligt. Sedan vaknar han oftast kl 06 och är vaken nästan hela tiden fram till God Morgon. Hoppas verkligen att detta ger med sig för våra kvällar är inte roliga just nu. Han är med i det vi gör men oftast vill han inget göra men ej heller titta på. Trött och slut...
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Kan ju tillägga att liten igår fick på en antibiotikakur för lunginflammation så det spelar säkert också in. :( Hoppas detta ger med sig fort. Vi har varit sjuka sedan påsk, i tur och ordning.
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Vimsan74 skrev:Kan ju tillägga att liten igår fick på en antibiotikakur för lunginflammation så det spelar säkert också in. Hoppas detta ger med sig fort. Vi har varit sjuka sedan påsk, i tur och ordning.
Ja, sjukdomar kan verkligen ställa till det. Det enda man kan göra är att försöka hålla allt så vanligt som möjligt. I alla fall när det kommer till attityden. Man måste ju t.ex ofta gå in på nätterna och ge vatten eller febernedsättande. Men så länge man gör det med en attityd som säger att allt är som vanligt så tror lilleman det också. När världen svajar för den lille och sjukdomen gör att allt bara känns konstigt i kroppen så är det en trygghet att veta att världen runt omkring faktiskt är som vanligt.

Man får liksom se sjukdomsperioden som en liten parentes i tillvaron. När alla blivit friska igen så kan man styra upp det hela och återgå till det normala.

Hoppas att han kryar på sig snart :heart:
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Vimsan74 »

Nu måste jag bara få skriva lite: Lite roligt! Nu mår lilla N bra efter sin långdragna och envisa virusinfektion och kan äta och sova ordentligt igen. Efter uppföljningsveckan efter att vi tog bort sista dagsluren så blev allt bra med hans sovande igen. Nu för tiden gruffar han bara ca 5 minuter innan han somnar. Idag protesterade han bara då jag lade honom, men inget mer. Vår lilla kära gullunge!

Efter en helt obeskrivligt kämpig höst och början av det nya året då lilla N aldrig var riktigt nöjd. Oändliga timmar av vankande i huset med en liten skrikande bebis i famnen. Nu har vi en så otroligt härlig kille, som är nöjd och glad mest hela tiden. Han är en klimp full med kärlek och han delar gärna med sig av den kärleken.

Ikväll var vi på dotterns konsert efter en musikkurs denna vecka. Lilla N tyckte det var lite för högt ljud med musiken och applåderna och grät i början, men bara jag stod med honom i famnen längst bak i salen var han nöjd. Hade någon frågat mig i vintras hade jag aldrig trott att jag någonsin skulle kunna ta med honom någonstans. Jag älskar denna lilla människan så mycket och är så glad att vi hittade Annas Sova hela natten och orkat hjälpa N till att bli den härliga bebis han är/var. Tack även till alla underbara mammor som hjälper till och svarar på mina tröga frågor i detta forum. Ni är guld värda! Jag återkommer i fall någon ny varg dyker upp utanför vårt hus! :)
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Norahsmamma »

Men du...vilken underbar läsning!! :D :D =D> =D>
Dela gärna med dig i Livet efter kuren.
Jag återkommer i fall någon ny varg dyker upp utanför vårt hus
Vi finns kvar här :D .

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Manfred10 »

Vilken härlig midsommarläsning! :D

ha det gott och skriv gärna i livet efter kuren som sagt! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"