Mamma som kurar behöver själv bli kurad - lite hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Mamma som kurar behöver själv bli kurad - lite hjälp!

Inlägg av Johansen »

Hej allra bästa!

Jag är inne på kur nr 2 för min 8-månaders då den första inte bet som den skulle. Jag var orolig + överkoncentrerad och detta kände givetvis sonen av...Kur 2 genomförs i detta nu (natt 6) men ändå lurar trassliga småvargar under våra sängar.

Jag tar frågorna direkt:

- När man misslyckats med lugnet och ändå har kommit en bra bit på väg, hur kan man reparera det? Omstart nr 3? Kan ju inte hålla på att starta om i all evighet... Mitt buffande och solfjädrande tog aldrig riktigt, men ändå svarar han på ramsan ok. Läggningarna tar mellan 15-30 minuter. Oftast det senare. På nätterna vaknar han till några gånger (allt mellan kl 2 och 7.30) men då tar ramsan ok, förutom halvtimman innan God Morgon. Ibland dröjer det 30 min med lite småfrågor och jag avvaktar in i det längsta med ramsandet. Dock tror jag att jag väntar för länge (går det?) innan jag verktygar. Har verkligen tagit fasta på det med att inte fastna med verktygen. Svårt det där...Har också svårt att veta om sonen är ledsen på riktigt de gånger han frågar högt, eller mest arg.

- Schemat har varit en hård nöt att knäcka. Har ändrat en gång efter kur 1, inför omkurningen. Nu får jag veta att det kan vara vits att ändra igen... vad tror ni? Vi har tänkt mycket kring vår vardag så att det ska kännas rätt för alla. Därav två längre vilor ist för tre. Den andra sover han dock aldrig fullt ut. Vaknar efter 45 min och är riktigt ledsen då han vaknar! Vila 1 är problemfri - morgontrött! Första schemat rymde även en 20-minutare, som tog slut innan den ens börjat, marginalkvartar till trots. Hur kan jag ändra till det bästa om så är fallet? Och är det ok att göra schemaändring igen? Ser idag ut såhär:

8.00 God Morgon!
8.30 Välling (efter byte till dagkläder + mys)
9.30-11.30 Vila (2 h då han alltid pysslar bort en halvtimma i sängen innan han somnar. Som gardering. Han får alltså 1,5h vila där och är ju vaken resten)
11.30 Gröt + frukt
14.30 Lunch
15.00-17.00 Vila (samma taktik som vila 1, blir totalt ca 1,5h)
17.00 Middag
19-20 Bad, välling, bus & skratt
20.00 God natt!

- Kan man kura framgångsrikt när man lider av depression (en långvarig post partum jag nu får hjälp med)? Ska jag vänta tills jag börjar må bättre? I nuläget låtsas jag mig till säkerhet. Sonen är överlag harmonisk, äter bra och kryper, står, snackar och grejar mycket! Sonen har tidigare burits i sele (!) i tid och otid och alltid för att nå sin sömn, det pallar vi inte längre och slutade inför kur 1. Tänk om vi haft Annas bästa böcker redan på BB...

Tappar lätt kraft och deppar över bakslag, just nu...

En kram till er som vill hjälpa!
Johansen
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"