Fråga om dagslurarna och marginalkvarten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Sparven
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 aug 2011, 17:04

Fråga om dagslurarna och marginalkvarten

Inlägg av Sparven »

Nu kan det mycket väl hända att detta har förklarats flera gånger om i andra trådar, men jag hittade inte svaren jag sökte - hoppas någon har tid att svara trots det!

Vi är inne på fjärde dygnet med kurandet av vår pojke på 9 månader. Nätterna har gått riktigt bra hittills, trots en hel del bök under morgonnatten. Men, min fråga gäller alltså dagslurarna - exempel:

Idag la jag honom 9:30, med tanken att han skall sova 1,5h till kl 11. Det tog honom 15 minuter att somna - ska man då ge honom marginalkvarten i slutet av luren, eller bara väcka honom enligt schemat kl 11? Tycker det känns svårt att väcka honom då, eftersom han inte ännu sovit 1,5h och därmed sover djupt just då. Och vad om det skulle ta honom säg 20 eller 30 minuter att somna, hur gör man då?

En annan fråga om dagslurarna (jag vet att jag läst svaret på den här frågan här någonstans, men hittade inte det nu) - om han vaknar före utsatt tid (igår sov han t.ex. bara 50 minuter istället för 1,5h) - ska man låta honom vara då, eller ge en ramsa, eller ta upp? Han var glad och nöjd när han vaknade.

Tusen tack för hjälpen!!
Sparven, mamma till lilla S - född Maj 2013, kur startad 8.11.13
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"