Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av katilonia »

Hej,

Nu är Ville 4 mån, och allt som skulle bli så rätt med barn nr 3 har blivit helt tokigt! Han började sin bana med att vakna två gånger per natt och äta, och i takt med att han vuxit så har det bara blivit fler gånger! Just nu vaknar han hela nätterna med 2-3 timmars mellanrum för att äta.

Sedan en tid tillbaka är han nämligen inte alls så intresserad av att äta på dagarna längre. Han tittar och pratar och rör sig och vill inte alls äta så bra som förr. Utom på natten då han ju i princip äter "i sömnen". Förmodligen är han sedan mätt när han vaknar och behöver inte så mycket mat på dagen - det är ju helt galet, han har liksom vänt på matdygnet!

Jag har börjat med smakportioner av gröt och banan sen några dagar tillbaka, men det kommer ju att ta sin runda tid innan det går ner några mängder som kan ge mättnad! Vill helst inte ge välling, även om det kanske hade löst lite problem (svårt att få tag på här, förutom en färdigvariant som jag inte gillar).

Vi hade tänkt kura honom till helgen, men efter lite läsning på forumet inser jag att det förmodligen är svårt om han (i princip) inte får någon mer mat än bröstmjölk. Stämmer det?

Dessutom verkar vi ha gjort ett annat stort misstag, vi har nämligen redan använt ramsan ganska mycket. Både på dagen och natten. På natten har vi omväxlande försökt buffa och ramsa om honom till sömns, omväxlande tagit upp honom och givit mat. Jag vet, det är ju helt vansinnigt, men eftersom jag är övertygad om att han är hungrig har jag inte haft hjärta att inte ge bröstet. Resultatet är att jag nu matar honom 4-5 gånger per natt!

Och jag som borde vara en erfaren mamma och göra allt rätt.... det blir bara helt fel. Men ganska glada är vi ändå, för Ville är en ljuvlig bebis och på något sätt tror vi att vi ska kunna lösa det hela ganska snart med rätt taktik.

Hur ska den taktiken se ut? Vänta med att kura tills det går ner mer mat? Ta bort ramsan helt tills vi kurar, eller har vi redan förstört rams-verktyget?

Ville har ingen napp, sover på mage, och har nästan ett schema på dagen (som vuxit fram ur honom själv)

7-9 Vaken (bara lite bröst)
9-10 sova
10-12 bröst, vaken
12-13.45 sova
13.45-16 bröst,vaken
16-17 sova
17-19 bröst, vaken
19 sova

Det sitter inte ännu exakt, han sover gärna längre på fm och lite kortare de två andra lurarna, men jag försöker hålla hårt på marginalkvartar och buffa om honom tills tiden verkligen är ute.

Kvällsslurk går INTE, då är han bara trött. Han äter alltså sista gången kl 17! Sen vaknar han ca 21 (förstås), 23.30, 01, 03 osv osv...

Nu behöver jag lite hjälp (igen!)!!
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Är väldigt ny här i forumet och med hela sova hela natten-tänket men tänkte ändå kommentera.

Har du skrivit fel eller äter killen bara 3 mål mat per dag plus ett litet på morgonen? Det måste vara på tok för lite.

Lite tips på hur du får i honom mer:
* Mata honom på ett mysigt ställe
* Ta bort alla distraktionsmoment vid matning (musik, ljud, ljus etc)
* Truga
* Kanske börja med lite annat än bara amning vid ett mål?!?

Hoppas du får bukt med problemet
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av katilonia »

Ja, det är sant - det blir ju inte mer. Jag inser ju nu när jag ser det skrivet hur lite det blir. Trodde att vi hade 4 mål per dag, men inte ens det får vi ihop nu längre. Och då blir natten som den just har varit:

Sova 19
Vaknar 21 - hungrig
Vaknar 24 - hungrig
Vaknar 2 - då försöker jag buffa honom till sömns utan mat, försöker i en timma tills jag ger upp kl 3 då han får bröstet igen...
Vaknar 4.30, här tror jag inte han är hungrig men jag ger honom bröstet en stund ändå och han somnar om. Tar upp honom i min säng, är bara för trött.
06.30 Vaknar, flyttar honom till sin säng, lyckas buffa om
07 Vaknar, och då gör jag morgon och ger honom bröstet som han inte vill ha annat än i snuttar...

Usch vad hemskt. Är just nu ensam med tre barn som är hemma och det bara går ju inte med såna här nätter. Fattar inte riktigt vad som har hänt. I natt tog jag i alla fall bort allt ramsande så jag hoppas att det ska få ny kraft tills vi gör kuren till helgen.

Måste jag börja ge honom ersättning på flaska? Hade tänkt undvika det också, jag vill så gärna helamma och ge mat istället, men det kommer att ta veckor innan han får i sig några mängder gröt eller puréer...

Känns verkligen helt hopplöst.
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
jonna_t
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 07 feb 2011, 09:26

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av jonna_t »

Hej!

Jag är också en rookie i detta forum :D men kanske ändå kan komma med lite tips och råd... Det känns ju som om du, liksom jag gjorde innan jag kurade, behöver komma lite på banan innan kurstart för att få kuren att gå så smärtfritt som möjligt.

Jag körde närmare 3 veckor av små-åtgärder för att ställa inför kuren. Min tjej, som då var 4,5 månad, ammades också MÅNGA gånger på natten. Vi började kuren 25/2 och hon sover nu 18.30 - 6.30, dock med uppvak i vargtimmen mer som regel än undantag, det får vi nog jobba med ett tag men vi har uppnått en helt makalös förbättring!

Din bebis verkar ju, precis som Nat skriver och du själv också här ovan, tillgodose en stor del av sitt matbehov genom att äta på natten. Jag tror det är en stor fördel inför kuren att redan innan ha ställt om så mycket som möjligt av matandet till dagtid. En mätt bebis är liksom en förutsättning för att man ska kunna förvänta sig att lyckas med kuren. Du kanske får börja med att utöka antalet tillfällen på dagen, 3 + en liten matning känns som sagt väldigt lite. Matningsscheman finns det nog andra som är fenomenala att bolla med här inne, men jag lägger in mitt nuvarande schema längst ner. Det har vi kört på några veckor nu och Hanna är mätt och belåten.

Det finns råd att läsa om att ta bort nattmål i Barnaboken, har du den?

Jag tror inte du behöver börja ge ersättning om du inte vill. Jag blandade bröstmjölk i gröten från början och det gick ner en del då. Du kan också ge gröt istället för välling på kvällen, toppa av med amning så tillför du vätska också + att Ville blir mätt och fullproppad inför natten. Tänk också på att lägga in lite fruktpuréer (aprikos, katrinplommon, päron...) så att man håller magen igång. Hanna blev lite hård i magen till en början och det var bra att ha stökat undan även detta bekymmer innan kurstart. Man vill ju inte ha en liten med ont i magen på natten...

Ett råd ang smakisar, om man vill få dem lite mer mätta, är att börja med gröten och avsluta med att amma.

Så här äter och sover Hanna som nu är 5,5 månad:

6.30 God morgon, ammas från ett bröst
7.30 Ammas från andra bröstet
8.15 Sover 45 min
10.00 Andrafrukost - gröt på 0,5 dl vatten, lite fruktpuré + ammas
11.00 Sover 1,5 timme
12.45 Lunch - puré (potatis, morot med olja/smör) + ammas
14.30 Sover 1,5 timme (här håller vi på och skruvar nu efter avslutad kur)
16.15 Middag - gröt, frukt, ammas
18.00 Kvällsmat - välling (här kan man ta lite gröt igen) + ammas som godnattslurk

Detta klarar hon sig alldeles utmärkt på. Jag blandar sällan mer gröt än på 0,5 dl vatten, använder Sempers milda havregröt och Hipps risgröt.

Då vi förberedde oss för kuren så tog jag fortfarande upp Hanna på natten då hon vaknade, men jag ammade inte varje gång. Några nätter vagnade jag henne över uppvaken. Det blev glesare och glesare mellan amningarna och till slut hade vi 1-max 2 nattamningar kvar då vi startade. Läs gärna i vår tråd om du vill! Hanna 4,5 månad och hennes kommande kur heter den.

Så - nu har jag skrivit lite om hur vi gjort. Du kommer säkert få massa bra hjälp från kurexperterna också. :D

Jo, en sak till... vi skippade också de flesta verktygen som hör till kuren veckorna innan, så som buff och ramsa. Man vill ju inte förbruka dem i förtid! Buffningen började jag dock introducera igen då det närmade sig, vi hade kommit så långt med att hon skulle somna i sin egen säng då att jag tyckte det var läge att köra lite buff. Hon svarade väldigt bra på det och det blev naturligt att korta detta steg och börja ramsa sen när vi startade.

/jonna
Hanna, född 25 sept -10, kurad feb-11
Elias, född 30 mars - 09
jonna_t
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 07 feb 2011, 09:26

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av jonna_t »

PS: jag tror också att du hellre ska köra på att vagna honom över uppvaken på natten då han vanligtvis får äta, om du hittills försökt buffa utan resultat. Det är lite lättare att behålla attityden med vagn, man finns där men lite på distans. Lättare att hålla känslorna i styr. Och så spar du på buff-verktyget dessutom.

Men mera mat på dagen är ju en förutsättning förstås! :)
Hanna, född 25 sept -10, kurad feb-11
Elias, född 30 mars - 09
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av Nat »

Håller med Jonna, börja att få ordning på maten så kan du kura sen, låter hur bra osm helst. Toppen att du redan nu har koll på hur ofta han äter, då har du ju ett utgångsläge lixom :D

Gör ett önskvärt schema som du tycker verkar bra utifrån rekommendationer från barnaboken, BVC och här på forumet. När du sedan har detta matschema så är det "bara" att satsa tokhårt på att få i lillen mat. Efter en vecka eller två så kan du säkert sätta igång med kuren.

Köp hem många grötsorter, det finns en som smakar mums tycker både min son och jag (gjord på ris), du kan blanda in smaksiga grejer i den som gör den ändå godare. Typ banan, päron, persika, kanel, vanilj etc etc. Du kan även smälta i en liten klick smör för extra smak och mättnad.

När du fått kilen att äta stordelen av sina mål på dagen så kommer det att vara sååå mycket enklare att dra ner på nattmålen.

Jag har en kille som åt dygnet runt, mycket både dag och natt. Trodde aldrig att jag skulle klara av kuren, var helt säker på att han aldrig skulle gå med på att sluta med nattmålen. REdan första natten lyckades vi utan alltför mycket skrik att buffa bort maten :D Jag är helt överlycklig. Funkar det för min son funkar det för din med, det är jag säker på. Men som sagt, börja att kolla upp maten så du har lite alternativ som han gillar.

Självklart ska du amma när du vill det, men lite komplement skadar ju inte vid vissa mål. Jag vill oxå amma och gör det fortfarande. Planerar att amma morgon och kväll ett bra tag til loch min son är nästan 6 månader.

Varmt lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av Luvisen »

Hej katilonia och välkommen in här! :D :heart:

Ledsen att du fått vänta på svar även om du redan fått fina svar redan. :P :thumbsup:

Ja, ibland vill det sig inte. Det är bara att lämna bakom och tänka frammåt! :P

Välling kan ju mäta och går fort att få i sig och det gör ju otåliga små nöjda. Om du trots allt kan tänka dig att ge det så finns det ju recept på nyttiga varianter man kan sno ihop själv. Vad tror du om det? ( vi kan ge recept) Eller tappa bröstmjölken på flaska? EN STOR flaska då. Och med större hål än vad man brukar ha för den åldern så det går fort och enkelt. :mrgreen:
Vi hade tänkt kura honom till helgen, men efter lite läsning på forumet inser jag att det förmodligen är svårt om han (i princip) inte får någon mer mat än bröstmjölk. Stämmer det?
Stämmer bra. Du resonerar så fint. :heart: Mer mat! :mrgreen:
Ta bort ramsan helt tills vi kurar, eller har vi redan förstört rams-verktyget?
Inget är förstört. Ta bort ramsandet och alla verktyg. Amma du tills han kan få i sig mer MAT. Börja i den änden. Mer MAT. Mer stabbig mat och så kan saker och ting ändras. :idea:

Se till att framförallt ge maten på fasta tider. Så att magen kommer i bra rytm. Sedan kon ni kura. :wink:

Styrkekramar och extra värme! :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av katilonia »

Hej snälla mammor som svarat och givit så goda råd! Jonna, din tråd om lilla Hanna läste jag med stor behållning redan för ett tag sedan, det är inspirerande och hoppfull läsning!

Nu har vi faktiskt kommit en bit på väg. Jag testade babygröt och banan men utan framgång. Ville är inte intresserad ännu. Då bestämde jag mig för att istället under några veckor framöver, innan vi tar fram gröten på nytt, ge lite extra ersättning på kvällen för att möjliggöra kuren.

Sagt och gjort. Inget ramsande under en vecka, och så en "testnatt" där jag slopade matning mellan 01 och 7, och han överlevde ju :wink: Vi (pappa) har nu just genomfört kurnatt nr 2, stenhårt enligt boken. Första natten var det många, många uppvak och buffningar. I natt blev det ramsning istället, uppvaken var färre, men vid två tillfällen (första uppvaket kl 03 och vargtimman) fick han i alla fall buffas.

Jag har också valt att ge honom ett mål, som vi nu avser behålla ett tag och som alltså blir del av schemat, ca kl 22. Då tar jag upp och matar honom "i sömnen". Det gör att jag kan känna mig helt lugn för resten av natten att han faktiskt ska klara sig fram till 7. Vet att detta inte är helt som man ska, men jag tror det kommer att fungera för oss. Målet är alltså ostörd sömn k 19-7, men med påfyllning kl 22. Och nu äter han ju dagtid med en HELT annan aptit!

Dagsschemat är också stenhårt, men möjligen har jag märkt att han är trött 15-30 min före utsatt tid. Hans sovtider är egentligen 1-2-1 vilket är 30 min för mycket, ändå verkar det verkligen behövas. Jag försöker hålla 45-2-45 istället. Hittills har jag ursäktat mig med marginalkvartarna... [-X

Dagsschema alltså:

7-9 Mat och vaken
9-10 Sova
10-12 Mat och vaken
12-14 Sova
14-16 Mat och vaken
16.-17 Sova
17-19 Mat och vaken
19 Extra kvällslurk på flaska
19. 15 Natt
22 Påfyllning i sömnen
22-07 Natt

Verkar det vettigt? Han är än så länge trött på dagarna, lite tröttare än förut kanske, men det kanske beror på att det fortfarande är många uppvak och frågor. Dagsschemat är ju inte nytt utan har vuxit fram ur SM och det har vi hållit i några månader redan, men nu verkar det liksom stabilisera sig rejält.

Hoppas nu på en lyckad kurnatt nr 3!

Tack för alla råd och uppmuntran. Tas tacksamt emot!
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av ilindstrom »

Jag arycker allt ser bra ut och det låter som om du har rätt inställning. Det kommer gå bra.

Schemat ser bra ut, fast en timme är ju inget naturligt sömnpass. Kan vara jobbigt att väckas i djupsömn. Jag skulle nog hålla mig till 45 minuter.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av katilonia »

Hej igen,

Nu har vi genomfört kuren med Ville och haft några veckor på oss att utvärdera . Kurandet gick fint, han började snabbt ta åt sig ramsan. En bit in i uppföljningsveckan sov han faktiskt några hela nätter, men sen började han vakna till igen. Först bara i vargtimman någon gång, men sen igen vid två tillfällen per natt. Han somnar dock väldigt snabbt med ramsan, och någon större katastrof är det ju inte - men det var ju ljuvligt att sova ett par hela ostörda nätter!!

Nu har jag dock ändå några frågor angående hans schema som ser ut ungefär såhär (ungefär, för det funkar inte riktigt):

Villes schema

7 Vakna, mat från 2B
9-10 Sova
11 Mat från 2B + smakportion gröt
12-14 Sova
14 Mat från 2B
16-17 Sova
17 Mat från 2B
19 120 ml välling
19.15 Natt
ca 22 Påfyllning från 2B, i sömnen.

Problemet här är bara att han nästan aldrig håller ut fram till sovtiden på dagen. Han är trött redan 30 min innan. När sommartiden kom kunde vi snabbt ställa om eftersom han ändå är så trött långt innan, men nu har han redan anpassat sig och är igen trött 30 min före utsatt tid :oops: . Jag är rädd att han ska sova för mycket på dagarna (på bekostnad av nätterna) och vet inte riktigt hur jag ska lösa det här. Kan någon ge tips på schemajustering, kanske också så att sovpassen bättre följer naturliga sovtider (45 min räcker knappast!).

Jag tänker också att nätterna nog borde ordna till sig när han blir mättare. Hoppas att han om ett par veckor ska kunna byta ut kvällsvällingen mot en god portion havregrynsgröt då vid 18-tiden.

Jättetacksam för tips angående schemat för min lille tröttis :D

Småtrött Katilonia
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av Luvisen »

Ska lille Ville verkligen fortf ha nattamål? Jag tror det stör kuren. Även om det är i "sömnen" han äter.

Sedan måste man på alla sätt och vis ha den lilla människan vaken tills de är dags för luren infaller annars sätter det sig inte. Tiderna alltså.

En del barn har ett större sömnbehov men det diffar inte på mer än en halvtimme. Du kanske kan utöka till 1,5 tim på fm. Då får du skjuta fram 2 tim luren en halvtimme eller så.

Kör inte med 1 timmes lurar, då är han jämt i otakt.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av katilonia »

Hej Luvisen,

Ok, ska försöka justera för att undvika 1-timmarspassen. Men han vaknar ju av sig själv ofta efter just en timma, är det bara för att jag har vant honom vid det i så fall :roll: ? Vad gäller nattmålet så kan jag bara inte tro att han står sig från 7 till 7 på bröstmjölken 4 mål + den lilla vällingen kl 19 (ersättning som jag blandar med rispulver). Jag försöker och försöker med gröt, men intresset är verkligen svalt :oops: ! När han vaknar (ofta vid 4) ligger han ju och suger på händerna för det vildaste... men han somnar ju om ganska lätt.

Borde schemat alltså vara såhär någonting:

6.30 vakna + mat
8.30-10.00 sova
12.00-14.00 sova 2
16.15-17.00 sova 45
19.00 sova

Då får jag 15 min för mycket sovtid på dagen, men annars får jag inte riktigt till det. Vill gärna att natten ska vara 6.30-19.

Kan det fungera bättre tro?
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av Sarisparis »

Hej katilonia :D

Hoppar in lite snabbt utan att ha läst hela trâden, men jag tror att lille Ville är Hungrig! Mer Riktig mat, inte bara gröt. Mos i alla former med extra smör eller olja =P~ , och inte bara kvällstid. Det totala matintaget dagtid har stor inverkan pâ nattsömnen. Barn som ammats är vana vid sött, sâ banan, sötpotatismos, majs, päron osv brukar vara uppskattat.
Visst har du Barnaboken? Läs pâ s 271 om introduktion av fast föda om det inte redan är gjort. Mânga gillar Johanna Westmans mosböcker, har inte haft äran att kika i dem själv, men de ska finnas pâ bibliotek sâ det kanske kan ge lite inspiration.

:heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu har vi rört till det för Ville 4 mån...

Inlägg av Luvisen »

Hellre för mkt sömn än för lite, tänker jag.

Schemat ser riktigt lyxigt ut. :heart: Men du kan ju skjuta lite på långluren, så här.

6.30 vakna + mat
8.30-10.00 sova
12.30-14.30 sova 2
16.15-17.00 sova 45
19.00 sova
Vad gäller nattmålet så kan jag bara inte tro att han står sig från 7 till 7 på bröstmjölken 4 mål + den lilla vällingen kl 19 (ersättning som jag blandar med rispulver). Jag försöker och försöker med gröt, men intresset är verkligen svalt
Well, för en del barn tror jag att man får börja i änden att ge sömn så de har kraft att äta. Men det är min åsikt. Min lille hade inget intresse för mat när han var i samma ålder och med vad jag vet nu hade jag försökt ge honom sömnen först. Han orkade verkligen inte mkt förstod jag långt senare.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"