Natten krånglar fortfarande

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hectorsmamma
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 23 nov 2010, 12:24
Ort: Göteborg

Natten krånglar fortfarande

Inlägg av Hectorsmamma »

Hej! Jag är ny på forumet men har i en dryg vecka försökt att kura min fem månaders bebis här hemma. Första två nätterna sov vi ingenting jag och lillen. Bara buffade och ramsade hela natten lång. Han var van att amma 3-7 ggr per natt och var jätte-ilsken. Jag tog till en början helt bort nattmålet men har nu återinfört en amning vid 3-4 då jag ammar honom i sömnen. Anledningen till att jag gick tillbaka till att amma en gång/natt var för att övergången blev så skarp tyckte jag.. Han hade knappt börjat med smakisar när jag började och slukade plötsligt hela burkar på dagen. Han vaknar fortfarande i ca tre omgångar på natten och är ledsen, ca 23-24, ca 03 och från ca 05 gråter han stötvis fram till att det är morgon. Jag ramsar oftast på natten men går in och ger påminnelse med lite buff och solfjäder om han låter ledsen. Här är mitt schema:

06.30: morgon. Amning.
08.00: sova 45 min
08.45-10.00: Amning + morgongröt
10.30: sova 1,5 tim
12.00-13.00 Amning + lunch
13.30: sova 1,5 tim
15.00-16.00: Amning + puréer
16.45: sova 45 min
18.00-19.00: middag
19.15 gonattslurk och skratt

Anledningen till schemat på fm är för att jag lämnar storebror på dagis 08.45-09.15.
Hectorsmamma
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit! :heart:

Ibland kan det vara förvirraned för små älsklingar att veta vad som komma skall om mamma eller pappa ändrar på banan. Det tar minst en vecka för ett schema att sätta sig och precis i början av kuren kan det ta upp till en månad (och ibland mer) innan allt fungerar felfritt.
jag tror att du ska bestämma hur ni vill ha nätterna och allra bäst vore ju om älsklingen fick 12 timmars sammanhängande sömn. Han behöver det och han kommer att klara nätterna utan amning. Om du ändå väldigt gärna vill ha kvar amninen så tycker jag att du ska lägga den tidigare på natten. 04-06 är vargtimmen och då ska ju helst inte trafikeras alls och om älsklingen då får mat kan det hnda att han tror att dagen börjar.

Du har rätt tätt mellan första måltiden och andra, bara 2h 15min. tror du att det går att justera så det är 3-4 timmar mellan målen. Älsklingen får större aptit då, kan äta mer och sover sedan bättre.

Sömntimmar har ni inplanerat 11h15min, 45min, 1,5h, 1,5h och 45min vilket blir 15h45min. En 5 månaders älskling ska ha ca 15h sömn, så ni ligger i överkant där. Går det justera schemat så att han får lite mindre sömn dagtid, kanske dra ner till 3 lurar? :-k

Sen tror jag att du ska försöka odla en hel del massa attityd! :D Massor! Första kurnatten buffar man, men redan andra natten ska man backa med buffandet och låta ramsan ta över, och tredje natten är det läge att börja backa lite med ramsan. Så odla attityd till max och sen kör du igång igen med nya friska tag. Du ska se att vi fixar det här! Vi finns här och stöttar och ger råd när du behöver! Snart kommer ni få sova, jag lovar! :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej gänget :D
Hoppas att ni har det bra och att sömnen funkar fint även på annan ort! Såg att Bianca (Acnib) hade gett dig MASSOR med bra råd, se över schemat lite och dra ned på den sammanlagda sömnen. Jag vet att schemat är struligt just runt dagislämningar/hämtningar men ett tips är att kasta ut en fråga här på forumet om just detta och se om nån som kurar har barn i lillemans ålder och också har dagistider att passa!
ATTITYDEN, den vet jag att du har, dra fram den ur rockärmen bara :wink: You are a super mom and you can do this!
Mycket pepp och omtanke:heart: :sleep: ,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"