Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänta??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänta??

Inlägg av lumima »

hej,

jag har nu sträckläst shn-boken och vill verkligen sätta igång så snart som möjligt! Både vår lille 5-månaders kille och vi orkar inte hålla på så här längre, utan vill ha en bra sömn.

Men problemet är att jag tidigast kan sätta igång kuren 15 aug och sen ska vi resa till USA 30 aug. Först ska vi till östkusten med 6 h tidsskillnad för att sen 4 dagar senare åka till västkusten med ytterligare 3 h tidsskillnad på det. Vi ska vara borta i drygt 2 månader, så jag vill helst inte vänta med kuren tills vi kommer hem.
Men är det rimligt att vi ska kura honom på 4 dagar + en vecka och sen kunna ställa om honom på 3 dagar till usa-tider?? Plus samma sak sen när vi ska hem så klart..
Har ni något bra förslag?
Tackar på förhand!! ;)
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej & välkommen hit!
Självklart vill ni få ordning på sömnen i familjen :D

Det finns ingen annan som kan påbörja kuren lite tidigare? Pappa? Om inte så tycker jag att du skall köra som planerat. Kurens 4 nätter/dagar och uppföljningsveckan skall ju präglas av lugn och ro men sedan är det inga problem så länge ni håller era rutiner.
Att flyga till USA med en sådan liten är inga problem. Se bara till att ni bokar platserna längst fram vid väggen, då kan ni använda den smidiga bassinetten/sängen som finns på flyget. Nu antar jag att ni redan bokat biljetter annars tycker jag det är bra att boka flyg så att man inte behöver förändra alltför mycket i schemat 8) Vi har rest till USA med vår son och det har alltid gått jättebra.

När vi rest har faktiskt inte tidsomställningen varit så jobbig. Här, som annars i kuren, gäller ju attityden av självklarhet. Mat på regelbundna tiden och sömn med regelbundna intervall. Jag skulle inte alls bry mig om att ställa om tiderna innan resan utan ta det på plats.

Du har ett guldläge så ta vara på det. LÄS, LÄS, LÄS i SHN och se till att ALLA DINA frågor besvarats innan du börjar. Då kommer du kunna besvara din bebis med coollugn 8) Och träna ramsan! Glad, hurtig, bestämd, bekräftande. Låter kanske fånigt men det är superviktigt.

Lycka till,
skall bli spännande att följa er!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

Hej!
Tack för ditt svar!!
Tyvärr så åker vi iväg till släkt och vänner en vecka nu, så det känns inte som läge att sätta igång med ngt då, men jag har bestämt mig och jag SKA göra det nästa söndag! :)

Min man ska också nu läsa boken och sätta sig in i den och sen ska vi tillsammans öva och läsa på och öva återigen.

Vi har redan bokat flygen, men förhoppningsvis så är personalen förstående och ger oss lite extra svängrum om det finns plats för det.
Tack för tipset om att inte ändra om hans tider innan utan ta det på plats. Vi kommer nog själva också vara så mkt jetlaggade så det kanske inte är ngn idé som du säger.

Ja efter nattens händelser (2h skrik innan han somnade helt utmattad) och amma ett antal gånger under natten, så känner jag mig ännu mer motiverad att sätta igång!

Har du några fler tips på resan eller ngn annan som har så är det bara att slänga ut dem ;) tack på förhand!!

;)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

jag igen.. :)

tänkte jag skulle kolla några saker med er också,
vad tror ni om det här schemat för Elliott (när vi sätter igång är han drygt 5 1/2 mån).

19.30-7.30 sova
07.30 mat (amning + gröt)
10-10.45 sova - inne (45)
11.00 mat (smakportioner + amning)
12-14 sova -ute i vagn (2)
14.30 mat (amning + mellis)
16-16.30 sova -inne (30)
17.30 mat (gröt + amning)
18.30-19.30 bad, skoj o nattslurk
19.30 sova


sen undrar jag också om de första 4 dagarna i kuren, för (det är jag som ska sätta igång) ska jag ta både de första 2 nätterna och de första 2 dagarna och sen tar pappan de andra 2 dygnen, eller tar man bara 2 nätter var och sen hjälps åt med dagarna?

Är godnattramsan samma som bekräftelseramsan eller är det två olika?

och som jag förstod från boken (hoppas jag iaf) så ska man ha en annan ramsa på dagen när han ska sova, ngn som inte innehåller natt? Är det bättre att ha en som funkar både för natt o dag istället?

Ok, ska nu verkligen studera igenom boken under den här veckan som kommer, för nästa söndag SMÄLLER det!! Då ska vi äntligen få bukt på Elliott och hans sömn :):)

Tack på förhand för era svar!
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej igen,
Är godnattramsan samma som bekräftelseramsan eller är det två olika?
Samma ramsa. Bekräftelsen är en mjukare variant av godnattramsan som gör just det, bekräftar för barnet att den gör helt rätt i att somna lugnt och stilla, när barnet tystnat.
och som jag förstod från boken (hoppas jag iaf) så ska man ha en annan ramsa på dagen när han ska sova, ngn som inte innehåller natt? Är det bättre att ha en som funkar både för natt o dag istället?
Ramsan man använder på dagen skall inte innehålla ordet "natt" eller "godnatt". Vår lyder
"sov så gott vi ses om en stund"
sen undrar jag också om de första 4 dagarna i kuren, för (det är jag som ska sätta igång) ska jag ta både de första 2 nätterna och de första 2 dagarna och sen tar pappan de andra 2 dygnen, eller tar man bara 2 nätter var och sen hjälps åt med dagarna?
Här rekomenderar jag att pappa tar de första två dagarna om du tar nätterna och sedan du de sista 2 dagarna om han tar nätterna. Då orkar man mer 8) Men annars kan ni hjälpas åt dagtid. Så länge båda är pålästa och känner sig lugna och säkra :D

Schemat ser överlag bra ut men jag tror att ni behöver tidigarelägga första luren. Mina små har aldrig orkat vara vakna längre än till 09/09.30 på morgonen. Hur pigg är Elliot på morgonkvisten? Sedan är det vanligare med sovintervall på 20 min, 45 min, 1,5h eller 2h em luren skulle jag ändra till antingen 20 min eller 45 min.

19.30-7.30 sova
07.30 mat (amning + gröt)
09.00-09.45 sova - inne (45)
11.00 mat (smakportioner + amning)
12-14 sova -ute i vagn (2)
14.30 mat (amning + mellis)
16-16.45 sova -inne (45)
17.30 mat (gröt + amning)
18.30-19.30 bad, skoj o nattslurk
19.30 sova

Se bara till att ni verkligen ligger på flygbolagen ang sittplatserna, dom kan vara lite griniga med att hjälpa till via telefon men ge er inte
:!: :D
Stora kramar!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

hej igen,

tack för ditt snabba svar!

"Samma ramsa. Bekräftelsen är en mjukare variant av godnattramsan som gör just det, bekräftar för barnet att den gör helt rätt i att somna lugnt och stilla, när barnet tystnat. "

vad bra! Tänkte nästan att det var så, men fick inte riktigt till det från min första läsning av boken. :)

Bra tips med ramsan!!


"19.30-7.30 sova
07.30 mat (amning + gröt)
09.00-09.45 sova - inne (45)
11.00 mat (smakportioner + amning)
12-14 sova -ute i vagn (2)
14.30 mat (amning + mellis)
16-16.45 sova -inne (45)
17.30 mat (gröt + amning)
18.30-19.30 bad, skoj o nattslurk
19.30 sova "

Bra förslag, du har rätt i att det nog är smart att lägga honom tidigare på morgonen. jag ser att jag har satt totalt 15,15 h på honom så det bästa är väl att korta ner eftermiddagen till 30 min istället så blir det 15 som han ska ha.

Ska ligga på om planet!! :)
Håller nu på och läser boken för andra gången innan mannen ska läsa den, vill verkligen förstå allt helt hundra om buffning, vagning och ramsa osv..
Elliott sover alltid på rygg, hatar att ligga på mage så det blir lite krångligare med buffning då, men enligt boken så ska det gå bra ändå. men det vore skönt att få det mera detaljerat förklarat, exakt hur jag ska göra det på rygg..?

Är det smart att köra alla dagslurarna i vagnen under 4 dagr+ uppföljningsveckan eller spelar det ingen roll?

tack för dina uppmuntrande ord, de värmer!! :):)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej!
Elliott sover alltid på rygg, hatar att ligga på mage så det blir lite krångligare med buffning då, men enligt boken så ska det gå bra ändå. men det vore skönt att få det mera detaljerat förklarat, exakt hur jag ska göra det på rygg..?
Om man vill ha lägga på mage så vänjer sig barnet på en natt. Men om man vill ha på rygg så går det att kura så också. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av det. Så jag hoppas att någon annan kan svara dig på det.
Är det smart att köra alla dagslurarna i vagnen under 4 dagr+ uppföljningsveckan eller spelar det ingen roll?
Om du vill ha alla lurar i vagnen så skulle jag göra så. Men om du vill att tex. långluren ska vara i sängen så kan du göra så redan från början. Det som är viktigt är att luren alltid sker på samma plats i början. Så om morgonluren ska vara i vagn är den alltid där och om långluren ska vara i sängen så är den alltid där. Lite rörigt skrivet kanske men jag hoppas du förstår.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ser att du redan fått svar 8)
jag ser att jag har satt totalt 15,15 h på honom så det bästa är väl att korta ner eftermiddagen till 30 min istället så blir det 15 som han ska ha.
Personligen skulle jag i så fall köra 20 min eftersom de flesta sover ytligare just vid 20 alt 45 och är lättare att väcka då.
Fortsätt på samma spår så sover ni snart gott :sleep: :sleep: :sleep: :thumbsup:
Tina [/quote]
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

Hej,


Om man vill ha lägga på mage så vänjer sig barnet på en natt. Men om man vill ha på rygg så går det att kura så också. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av det. Så jag hoppas att någon annan kan svara dig på det.
ok, kanske lika bra att köra på magen, blir lättare att buffa o köra solfjärdern. Tror du verkligen att han vänjer sig vid det på en gång?
Om du vill ha alla lurar i vagnen så skulle jag göra så. Men om du vill att tex. långluren ska vara i sängen så kan du göra så redan från början. Det som är viktigt är att luren alltid sker på samma plats i början. Så om morgonluren ska vara i vagn är den alltid där och om långluren ska vara i sängen så är den alltid där. Lite rörigt skrivet kanske men jag hoppas du förstår.
nej, då jag förstår :)
tyvärr så håller våra grannar på och totalrenoverar sitt badrum just nu (såklart) så det dånar ngt sjukt i lägenheten, så jag funderar på om vi ändå ska köra alla dagslurarna i vagnen, för då kan man gå iväg med honom om det dånar så mkt att han vaknar..

;)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

hej igen,
Personligen skulle jag i så fall köra 20 min eftersom de flesta sover ytligare just vid 20 alt 45 och är lättare att väcka då. .
bra tänkt! ska tänka igenom schemat ordentligt en gång till, så det blir så ultimat som det bara kan bli.
Fortsätt på samma spår så sover ni snart gott :sleep: :sleep: :sleep: :thumbsup: .
tack för de värmande orden!!
:)

Nu är jag inne på min andra omgång i boken och min man har börjat läsa.. så vi börjar ladda inför söndagens start! ska bli otroligt (!!!!) skönt att få styr på sömnen och inte bli väckt varannan timme hela natten och att han inte sover längre än 30-45 min i stöten på dagarna. om vi har tur så blir det 3 sådana stunder, men det är det inte alltid. stackars lillen, konstant trött är han.. :(

Om det är ngn som har mera erfarenhet om att kura bebis som sover på rygg, snälla skriv hur ni har gjort och ge tips!
tackar ;)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

lumima skrev:


Om man vill ha lägga på mage så vänjer sig barnet på en natt. Men om man vill ha på rygg så går det att kura så också. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av det. Så jag hoppas att någon annan kan svara dig på det.
ok, kanske lika bra att köra på magen, blir lättare att buffa o köra solfjärdern. Tror du verkligen att han vänjer sig vid det på en gång?
Ja alla barn som jag kurat har redan under första natten börjat tycka det är skönt att sova på mage. Solfjädern kan du inte använda när han ligger på rygg men buffa går bra. Du vinklar upp hans ben 90 grader så att du kommer åt att buffa honom.

Lycka till på söndag.
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

tack för ditt svar,

Ja alla barn som jag kurat har redan under första natten börjat tycka det är skönt att sova på mage. Solfjädern kan du inte använda när han ligger på rygg men buffa går bra. Du vinklar upp hans ben 90 grader så att du kommer åt att buffa honom.

Lycka till på söndag.
Ida
ok, ska testa att göra det på magen, men dagslurarna blir nog på ryggen ändå, för han får inte plats i vagnen på magen..
ja, är sjukt laddad inför söndagen, ska se till så att det här funkar!!

kommer nog återkomma med frågor ju mer jag läser boken igen..

;)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

ikväll smäller det..!

Inlägg av lumima »

ok, ikväll kommer vi äntligen att starta kuren på elliott!!
jag är sjukt laddad & nervös, men har bestämt mig för att det SKA gå bra!

men då jag inte har fått tag på, eller hunnit köpa ett andningslarm, så blir det att kura honom på ryggen, plus att han älskar att ligga på rygg..

blir till att läsa några stycken till ur boken innan vi kör igång..

några sista ord som tips på vägen?

;)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det kommer att gå strålande! :D

Vad har han för sömnmönster som det är idag (appropå rygg/mage)?
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

TorpSara skrev:Det kommer att gå strålande! :D

Vad har han för sömnmönster som det är idag (appropå rygg/mage)?
Tack!!
Han sover alltid på rygg, och gillar inte alls att ligga på mage, knappt ens på dagen.. så nu kör vi på rygg och hoppas att det ska gå bra.
han är supertrött nu, och tycker inte alls att det är kul att vi håller honom uppe en halvtimme till.. :) sötisen :)

ok, uppföljning kommer imorgon..
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"