Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänta??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

jag igen.. :oops: :lol:

vi har efter mkt räknande på klockan och hur vi ska ställa om E inför resan, bestämt oss för att inte göra det. det kommer krångla till det då vi i så fall måste väcka hnm "Mitt i natten" för hans del, och sen blir det lite si o så med schemat ändå..
så jag har nu tagit till mig av alla dina råd samt de andra som jag hittat på forumet och kör på som ingenting har hänt när vi flyger och försöker få in usa-tiderna på hnm snarast möjligt. jag tror det blir bäst faktiskt.

angående att barnen tar en sista "djupdykning" innan de kan ta rutinerna på riktigt som anna skriver om i shn, är det ngn speciell dag/natt som det brukar vara för de flesta, eller är det väldigt olika?
för E har nog aldrig varit så jobbig som att lägga idag på dagen innan, som idag.. det har varit mkt mera skrik och klagomål och det har tagit mkt längre tid för hnm att somna. kan det vara en djupdykning som är på G? och kommer den hålla i sig under natten tror ni?

än så länge har jag och pappan aldrig kunnat köra en ramsa som går över i bekräftelse på hnm. utan vi har fått ramsa flera gånger och sen vid varje "lugn" har vi kört bekräftelse, ända tills han har tystnat för gott.
är det också vanligt?

det här med vargtimmen har jag också läst på mkt mera om nu, för E vaknade så inatt och det tog 20 min innan han lugnade sig och somnade om. jag började med en pangramsa och väntade sen så länge jag bara kunde och ramsade sen igen.. behövdes ett par ggr till innan han somnade om.
gjorde jag rätt? eller ska jag bara köra en gång och sen ignorera hnm?
och visst behöver jag inte göra bekräftelse under vargtimmarna?

tack på förhand för svar :)
:lol:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

ska bara tillägga att vi är nu inne på dag 7 totalt (alltså 3:e dagen i uppföljningsveckan).

// lumima
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Djupdykningen du talar om kommer lite olika för alla barn, men uppföljningsveckan är till för att få rutinerna att sätta sig så det kan vara mycket frågor då överlag 8) Det är ju mycket som är nytt som man nog måste kolla om mamma /pappa verkligen vet vad dom sysslar med... 8-[ Nu vet ju att ni gör helt rätt så släpp alla orosvargar!
det här med vargtimmen har jag också läst på mkt mera om nu, för E vaknade så inatt och det tog 20 min innan han lugnade sig och somnade om. jag började med en pangramsa och väntade sen så länge jag bara kunde och ramsade sen igen.. behövdes ett par ggr till innan han somnade om.
gjorde jag rätt? eller ska jag bara köra en gång och sen ignorera hnm?
och visst behöver jag inte göra bekräftelse under vargtimmarna?

Du gjorde helt rätt :thumbsup: Jag är så "säker" på att min pangramsa skall mottagas utan knyst (yeah right...säger min dotter då :roll: ) att jag ofta somnar om direkt efter den. Vem har tid för bekräftelse :sleep: ?

Funderar på om ni skall släppa separat bekräftelse ändå? Nu vet lillen vad som gäller (egentligen) och många gånger kan det vara så att den stör i onödan när man kommit så här långt. Tystnar efter ramsan han och går igång igen när han får bekräftelsen? I så fall spolar ni den separata :!:

Stora kramar,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

Hej!
Djupdykningen du talar om kommer lite olika för alla barn, men uppföljningsveckan är till för att få rutinerna att sätta sig så det kan vara mycket frågor då överlag Det är ju mycket som är nytt som man nog måste kolla om mamma /pappa verkligen vet vad dom sysslar med... Nu vet ju att ni gör helt rätt så släpp alla orosvargar!
Ja, det gäller att vässa sig själv nog bara, känner att det hjälper faktiskt :)

Ska tillägga att natten gick SÅÅ bra!! :lol:
Elliott sov hela natten, vaknade inte en enda gång (som vi hörde iaf) så när vi väckte hnm i morse, var det en liten glad kille! Ganska underbart helt enkelt :P :lol:

Du gjorde helt rätt Jag är så "säker" på att min pangramsa skall mottagas utan knyst (yeah right...säger min dotter då ) att jag ofta somnar om direkt efter den. Vem har tid för bekräftelse ?

Funderar på om ni skall släppa separat bekräftelse ändå? Nu vet lillen vad som gäller (egentligen) och många gånger kan det vara så att den stör i onödan när man kommit så här långt. Tystnar efter ramsan han och går igång igen när han får bekräftelsen? I så fall spolar ni den separata
Ska följa dina råd om pangramsan nästa gång han vaknar efter 4, ska bli spännande att se reaktionen!
Och bra tips om bekräftelsen, än så länge har han aldrig tagit till sig av bara ramsan, utan skriker ändå jättearg, men den gången han lugnar sig direkt så ska vi hoppa bekräftelsen separat. Ibland går han igång av bekräftelsen, men det är inte så ofta än så länge..

Tina, ett stort tack för all din uppmuntran och hjälp! :D :lol:
Tänk så långt vi har kommit på bara en vecka, hade jag överhuvudtaget anat detta tidigare, så hade jag gjort kuren för länge sen! men det är aldrig för sent, tack o lov.
Jag kommer nog återkomma med lite frågor vartefter det dyker upp, men kommer försöka lugna mig nu, då jag (och mannen) känner att vi har ganska bra koll på läget- vilket känns skönt. Jag inväntar Barnaboken vilken dag som helst och då blir det till att läsa den.

Plus så återkommer jag med en liten rapport om hur det har gått med resan och tips/frågor kring det..

stor kram så länge! :lol: :heart:
// lumima
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Grattis till en underbar natt! Det har ni gjort bra :thumbsup:
Inga problem! Det är det vi är här för :D Det är så underbart att få se andra nå samma resultat som man själv fick hjälp att uppnå \:D/ Jag och sonen hade dessutom förmånen att få "specialbehandling" i Gastsjön. Och då hade vi torterat varandra i över 9 månader... Tack och lov för detta forum :thumbsup:
Njut av barnaboken när den kommer. Den kommer att ge er mycket hjälp/stöd/skratt under åren som kommer :D Jag har min på sängbordet :wink:

Trevlig resa, ser fram emot att få höra hur det går!
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

Grattis till en underbar natt! Det har ni gjort bra
Inga problem! Det är det vi är här för Det är så underbart att få se andra nå samma resultat som man själv fick hjälp att uppnå Jag och sonen hade dessutom förmånen att få "specialbehandling" i Gastsjön. Och då hade vi torterat varandra i över 9 månader... Tack och lov för detta forum
Njut av barnaboken när den kommer. Den kommer att ge er mycket hjälp/stöd/skratt under åren som kommer Jag har min på sängbordet

Trevlig resa, ser fram emot att få höra hur det går!
Kram, Tina
Tack Tina!! :lol:
Och verkligen det här forumet är helt underbart!
Har fått hem boken nu, så ikväll när vi har lagt honom så ska jag börja läsa..!

Har bara en fråga kring vårt schema.
som det ser ut nu så har vi:

19.30 - 7.30 natt (12h)
7.30 mat
9-9.45 sova (45min)
11 mat
12-14 sova (2h)
14.30 mat
16-16.20 sova (20min)
17.30 mat
18.30-19.30 bad, skoj, nattslurk.

Är det eg bättre om jag skulle korta ner det långa passet i mitten till 1,5h och öka på em passet till 45 min?
Det känns som att E är väldigt trött på eftermiddagarna och det är kanske för lite sovtid på så många timmar..
Vad tror du? För i så fall kunde vi kanske gjort om hans schema när vi har kommit till usa, då det ändå blir tidsförskjutningar.


Jag tänkte så här då:

19.30-7.30 sova (12h)
7.30 mat
9-9.45 sova (45min)
11 mat
12-13.30 sova (1,5h) (eller 12.30-14.00)??
14.30 mat
16-16.45 sova (45min)
17.30 mat
18.30 - 19.30 bad, skoj, nattslurk

Eller är det dumt att ändra på schemat? Om inte, är det för tidigt att ändra detta om 2 veckor?
Vad tror du?

tack på förhand :)
// kram lumima
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

jag igen.. :roll:

nu har vi gått in i natt 12 av kuren och så att säga "sista dygnet" innan E ska vara kurad.
Det är mkt som har gått framåt och det är så härligt att se!!

Men, varje gång vi lägger hnm så skriker han/gnäller i allt mellan 5-20 min. Det krävs olika antal ramsor innan han lugnar sig och somnar.
Är detta vanligt att han trots att han kommit så långt in i kuren ändå skriker så mkt och länge eller ska vi göra ngt annorlunda?
Ngt förslag?
Tackar på förhand!

// lumima :D
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej,
ser att din förra fråga också var obesvarad :oops:

Hur låter han? Är det allmänt uff & stuff & stånk å stön? Lite måste man ju låta innan man kommer till ro 8) Är inte själv helt tyst när jag ligger & vrider ( vänder på mig för att hitta rätt ställning :D Behöver du öht ramsa?
Hur har ni det med husljuden? Lite musik, prat osv utanför? Det är ju inte alltid man behöver ramsa "personligen" så att säga. Hemma hos oss "sköter musiken" ofta det.
Sen kan jag ju tillägga att jag, i samband med D's kurande, länge kände mig stressad av "2 min läggningarna" som omtalas i SHN :roll: Det tog ett tag för oss att nå dit, D ifrågasatte min ledning läääänge. Först när jag verkligen släppte kontrollbehovet och verkligen hittade rätt attityd släppte det. Så ta det lugnt! Njut av den goda sömnen och era lugna kvällar så kommer lillen att göra sammaledes.

Hur känns det med schemat? Själv körde jag 2 st 45 min och en 1,5 h länge och bara kort 20 min på em ungefär 1 månad innan vi helt tog bart den nyligen. Nu sover hon 1,5-2 h beroende på hur trött hon är.

Lycka till,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

tack för ditt svar!! :D
Hur låter han? Är det allmänt uff & stuff & stånk å stön? Lite måste man ju låta innan man kommer till ro Är inte själv helt tyst när jag ligger & vrider ( vänder på mig för att hitta rätt ställning Behöver du öht ramsa?
Hur har ni det med husljuden? Lite musik, prat osv utanför? Det är ju inte alltid man behöver ramsa "personligen" så att säga. Hemma hos oss "sköter musiken" ofta det.
han låter väldigt arg för det mesta, sur och irriterad.. vi försöker ignorera hnm så mkt vi kan och ramsa så sällan, men det är ändå oftast 10-15 min.. på kvällarna (och dagarna) har vi oftast mkt ljud hemma, tv:n igång, diskar, plockar undan osv.. så det inte ska vara tyst medvetet.
han är aldrig hysterisk, utan sur & arg hela tiden och vill inte lugna sig o somna..
men det känns skönt att höra att det kan ta tid innan det lugnar sig även på kvällen.
ska lita på oss! :lol:

Hur känns det med schemat? Själv körde jag 2 st 45 min och en 1,5 h länge och bara kort 20 min på em ungefär 1 månad innan vi helt tog bart den nyligen. Nu sover hon 1,5-2 h beroende på hur trött hon är.
Det känns som han är för pigg vid sin lur på 20 min, kl 16. den tar alltid längst tid för hnm att somna till, idag hela 20 minuter.. kul :roll:
och sen är han mera grinig och trött på kvällen, vi har inte än så länge haft hnm glad en enda kväll när han ska sova, trots att vi kämpar på för fullt.
hur menar du med ditt schemaförslag? så som jag har skrivit eller ngn annan bättre variant?

19.30-7.30 sova (12h)
7.30 mat
9-9.45 sova (45min)
11 mat
12-13.30 sova (1,5h) (eller 12.30-14.00)??
14.30 mat
16-16.45 sova (45min)
17.30 mat
18.30 - 19.30 bad, skoj, nattslurk
för om jag ska ändra, så tror jag att vi gör det när vi är på västkusten, lika bra, för då märker han ändå inte av (I hope :roll: ) att vi har ändrat på ngt.. vad tror du?
tackar på förhand!!

// kram kram lumima :D
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag tycker du skall köra på den varianten med 1,5h sömn mellan 12-13.30 och sen en lur vid 16. Sedan kan du alltid ändra till 2 h sömn allteftersom sömnpassen faller bort :D

Ang arg grabb vid läggning så gäller det att svara honom när han gör en paus. Lite svordommar kan vi bjuda på :wink: och då är han inte särskilt mottaglig för ert ramsande. När han däremot inväntar ert svar, då kan ni ramsa taket av huset, glatt & bestämt!

Kram, tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

åter igen, ett stort tack Tina för ditt kloka svar!! :lol:
Jag tycker du skall köra på den varianten med 1,5h sömn mellan 12-13.30 och sen en lur vid 16. Sedan kan du alltid ändra till 2 h sömn allteftersom sömnpassen faller bort
då gör jag det, jag ändrar schemat nästa vecka och hoppas på att det kommer ge resultat!
Ang arg grabb vid läggning så gäller det att svara honom när han gör en paus. Lite svordommar kan vi bjuda på och då är han inte särskilt mottaglig för ert ramsande. När han däremot inväntar ert svar, då kan ni ramsa taket av huset, glatt & bestämt!
ska testa det!!! :lol:

nä, nu är det packning för fulla muggar och snart bär det av!!
tack för alla råd & bra svar, så hörs vi!!
kram kram lumima :P :D
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

halloj i sverige :D

nu är vi på västkusten och har varit iväg i nästan en vecka..
det har inte gått så bra tyvärr..
först så var flyget som vi skulle åka med ganska försenat, och när vi till slut fick komma på så var det ngt fel och så fick vi vända tillbaka. så den dagen var helt pajjad.. Elliott kunde inte sova och bara skrek och var helt otröstlig. det var svårt då vi inte fick behålla vagnen utan gå och bära på hnm i 7 h..
dagen efter så kom vi äntligen iväg och det var ganska jobbigt det med. ramsorna funkade inte, utan han somnade till slut i min famn när jag hade gungat hnm till söms.
sen dess så har nätterna varit jobbiga, pga tidsskillnaden. han väcker sig själv o oss vid 3, 4 och 5, och sen ger han sig inte...
vi gör tidig morgon och väcker hnm glatt :? vid 5 och sen får han sova igen en timme senare..

på dagarna så är också rytmen rubbad och han vägrar sova sin långa lur mitt på dagen, utan det blir bara 45 min.
vi har hunnit med ännu ett flyg, ännu en jobbig dag samt ytterligare tidsskillnad.

så nu hoppas jag verkligen att vi lyckas få hnm att vända tillbaka till sin rytm och sova som han ska, då både vi och han behöver få vår sömn.

några tips & råd vad vi ska göra när vi har lyckats pajja rutinerna med flygningen? tackar :)
// lumima
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej,

när kommer ni till Sverige igen? Har inte läst hela tråden, antar att ni är på semester?

Hade tänkt föreslå en omkurning då ni kommer hem. Ändå försöka komma tillbka till era gamla tider så gott ni kan tills dess.

Förstå honom och hans frågor eftersom tillvaron ändrats ganska drastiskt. Attityden är ALLT. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

hej anna,

stämmer bra, vi är på semester nu.. vi kommer hem om ca 1,5 månader så jag vill gärna få till hans "strul" så snart som möjligt så vi får en trevlig vistelse hela familjen..

tror också som du säger att en omkurning när vi kommer hem behövs, men vissa saker funkar nu och andra mindre bra.
E vaknar varje natt nu från 3-framåt.. det funkar hyfsat när vi kör en pangramsa varje gång han vaknar och då somnar han (oftast) om.
På dagarna så går lurarna bättre nu, men det är den sista på dagen som strular järnet hela tiden.. suck.

jag tror att grejen är att vi tycker det är lite "pinsamt" om han skriker när han ska sova och vi är ute på stan, men jag vet att det bara är vi som förstör det hela för hnm.

vi får väl helt enkelt bara kämpa på och försöka få in rutinerna igen och sen när vi kommer hem köra en omkurning (får läsa på sen mera om det)..

tack för de uppmuntrande orden!! :D
// lumima
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
SigridE
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 23:32

Inlägg av SigridE »

Här kommer en amatör som bara har erfarenhet från mina egna barn, men jag har ändå en fundering :)

När min äldre son varit kurad i ca 3 veckor (han kurades vid 5.5 månad) så skrev jag en tråd härom att hans sista daglur nästan alltid krånglade, han antingen skrek eller var glad men vaken hela luren. Jag fick tipset om att byta till två lurar istället för tre, och på en dag så slutade allt dagstrul! Visst hade vi lite krångel runt 8-månadersångesten men annars inte.

Han kanske helt enkelt är en piggelin och inte får vara vaken tillräckligt länge mellan lurarna, då funkar nog 2 lurar bättre :)
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"