Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänta??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:thumbsup: :thumbsup: =D>
Ni sköter er strålande!

Ang tidskillnaden så skulle jag inte oroa mig. Det kommer att bli lite si så där med schemat när ni reser. Plan som inte lyfter i tid (barnet måste vara vaket o sitta i mammas knä), babysäng på planet som inte är som hemma (ljust/luktar konstigt/trång), mellanlandningar, mycket intryck osv. Försök hålla något sånär regelbundna tider (låååång sömn/kortare sömn/kortare sömn åsså lååång igen så att säga 8) ) så kommer det att ge sig. När vi var i Tampa förra sommaren så vaknade hela familjen kanonpigga vid 04 lokal tid. Varpå vi gjorde morgon :roll: och utforskade omgivningarna och sedan gav sonen (och oss själva!) en extra lur innan vi vaknade vid något sånär vettig tid och körde på som vanligt. Det tog nästan ingen tid alls att ställa om klockan då :thumbsup:
Att ställa om innan däremot.... :-k Där kanske det finns nån annan expert med input?

Sov gott,
kram Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

Ang tidskillnaden så skulle jag inte oroa mig. Det kommer att bli lite si så där med schemat när ni reser. Plan som inte lyfter i tid (barnet måste vara vaket o sitta i mammas knä), babysäng på planet som inte är som hemma (ljust/luktar konstigt/trång), mellanlandningar, mycket intryck osv. Försök hålla något sånär regelbundna tider (låååång sömn/kortare sömn/kortare sömn åsså lååång igen så att säga ) så kommer det att ge sig. När vi var i Tampa förra sommaren så vaknade hela familjen kanonpigga vid 04 lokal tid. Varpå vi gjorde morgon och utforskade omgivningarna och sedan gav sonen (och oss själva!) en extra lur innan vi vaknade vid något sånär vettig tid och körde på som vanligt. Det tog nästan ingen tid alls att ställa om klockan då
Att ställa om innan däremot.... Där kanske det finns nån annan expert med input?

Sov gott,
kram Tina
tack för dina värmande ord! :)
ja, det kanske är lika bra att fixa det när vi väl är där.. det är svårt att veta exakt, men jag orkar ju inte heller köra så många timmar bakåt när vi fortfarande är hemma..
hmmm...
:shock:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

Ok, här kommer en uppdatering om natt 3!

Elliott somnade på 11 minuter som sagt, och min man tog natten..
Men det behövdes inte göras så mkt, för E sov 10 (!!) h på raken och vaknade 06.45 och skrek/gnällde..
helt otroligt att han sov så länge, jag är såå glad :D

sen gnällde/skrek/var tyst/ i ca 20 minuter och pappa ramsade ett par gånger och sen blev det till slut tyst och lugnt och han somnade om och vi väckte hnm enligt planen 07.30

frågan är bara när han vaknar 45 min innan han ska upp, är det rätt att ramsa och få honom att somna om? eller ska man rucka på schemat?

sen har vi haft väldigt svårt att få hnm att skratta och vara glad när han ska gå och lägga sig.. kan ju vara för att han har varit så sjukt trött och grinig, men det är inte kul se hnm halvt ledsen/halvt glad..
förhoppningsvis blir det bättre ikväll, men har ni annars några tips?
:lol:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

nu när vi snart har avverkat dygn 3 i kuren, så kommer några frågor som jag fortfarande inte har fått klarhet i.. jag har kollat runt på olika trådar, men det klickar liksom inte i huvvet.. :roll: :shock:

# marginalkvartar.
nu på eftermiddagen ska han sova mellan 16-16.20.
idag somnade han 16.21 och då blev jag osäker på hur jag skulle göra..
jag väckte honom 16.41, alltså fick han sova sina 20 minuter. skulle jag ha låtit hnm sova 15 till eller gjorde jag rätt?

# dagslurarna går riktigt bra, ca 10 minuter nu för hnm att somna vilket är skönt. dock så är det eftermiddagsluren som krånglar, han vill oftast inte somna på en bra stund allt mellan 15-20 minuter. ngt tips ang det?

# natten. när jag har läst (igen) shn-boken och på forumet så förstår jag att vi inte ska ramsa i onödan nu när vi går in i natt 4 utan låta hnm kunna somna om själv.. Men att det är endast mellan 04-06 som vi ska förekomma hnm om han vaknar då, och ramsa innan han hunnit låta/skrika. stämmer det?

# som i morses när han vaknade 06.45 och somnade 07.05, gjorde vi rätt som väckte hnm 07.30 eller skulle vi ha lagt till en kvart? eller skulle vi ha väckt hnm 07.50 och då skulle han fått sova 45 min istället?

känner mig lite rådvill angående dessa saker..
ngn som har bra förslag?
tackar på förhand!! :D
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

uppdatering om natt 4...

till natt 4 så tog det 20 minuter för E att somna.
han var jättearg & sur och skrek mkt, så krävde några ramsor, men sen slocknade han.
under natten så vaknade upp vid 01.30 och skrek men fick en ramsa och sen en bekräftelse så efter 7 min sov han igen!!
sen vaknade han inte alls under natten, utan vi väckte hnm 07.30 som vanligt.

måste säga att E var mkt lättare att väcka i morse än de tidigare dagarna, han var lite sömndrucken men glad! :D innan när vi har väckt hnm så har han varit sur och arg och börjat skrika upp sig.. så det märks att han har fått sova mkt mera!! såååå skönt :lol:

ang. resan så hittade jag en jättebra förklaring i forumet, lägger in länken om det är ngn annan som är intresserad:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=mrstall

men mina frågor har jag fortf inte riktigt koll på, speciellt med marginalkvartarna, så om ngn orkar ge sig på dem, så tackar jag för det. :lol:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej lumina!
Förlåt min frånvaro...vi renoverar här hemma och jag blir lätt lite manisk och glömmer tid och rum när jag står med penseln i handen :roll: Sorry!

Jag är jätteimpad av er attityd och av ert arbete :!: :thumbsup: Ni sköter det strålande. Ang läggning natt 4 så är det ofta så att barnen när polätten väl trillat ned och dom fattar att dom fixar det själva ändå måste ifrågasätta om mamma och pappa verkligen har koll på läget 8) Och sen bli lite förbannad när dom inser att mamma/pappa har det...

Angående marginalkvarten så väcker dom som planerat på morgonen om inte insomningen sker efter planerad väckningstid. Alltså:
Om lillen vaknar 07.10 och skall upp 07.30 men inte lugnar ned sig/tar ramsan/verktygen innan 07.30 då kan du lägga på 15 min och väcka sen. MEN om lillen vaknar vid 07 men lugnar ned sig innan 07.15 så kan du "väcka" en kvart tidigare., vid 07.15 för att plocka upp en glad krabat. Det är ju synd om han lugnar sig och sen kommer igång igen när det ändå nästan är morgon. Det viktiga är att ni signalerar att det är NI som har koll, han behöver inte ha det8) Det hela är inte så krångligt, Man använder helt enkelt marginalkvarten +/- den schemalagda tiden så att livet löper smidigare. Fattar du :?:

Ang em luren så är det många kurbarn som tror sig vara utsövda efter skön nattsömn och bråkar lite extra vid insomning av en/flera dagslurar eftersom dom ju redan sovit så mycket :roll: enligt dom i alla fall! Det ger sig, bara fortsätt som ni gör!

Vid uppvaken i vargtimmen så kan man ge barnet en pangramsa som påminnelse innan dom kommer igång.

Keep up the good work! Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

hej tinasDag, :)

tack för ditt svar & ingen fara.. det är så när man fixar o donar mkt hemma.. tiden flyger hehe :lol:

tack för dina värmande ord, de hjälper mkt!! :D
nu börjar det faktiskt kännas lite bättre och bättre för varje läggning/nattning, så det är skönt.

nattningen igår inför natt 5, gick snabbare, tog bara 13 minuter och sen sov lillen! :) och då hade vi våra bästa vänner över och ät kräftor och hade en ganska hög volym i v-rummet, men han stördes inte utan sov som en liten prins. vaknade en gång strax efter 6, men jag körde en pangramsa på en gång, gick på toa och sen när jag kom tillbaka så sov han :D

är det så att han sover mkt djupare/tyngre nu när han somnar in själv, eller är det bara jag som känner att det är så och att han inte väcks av minsta ljud som innan?


känns underbart att väcka hnm på morgonarna nu, han är glad och känns mkt mer utvilad.

vissa av lurarna är lite krångligare som sagt, men det verkar bara vara att kämpa på med dem.. så kommer de också att sätta sig.

det som ännu inte helt känns som att det riktigt har klickat är ramsan som ska gå över i bekräftelse på en gång.. oftast så får jag ramsa kanske 1-2 ggr och sen ger jag bekräftelse också 1-2 gånger, för att han protesterar efter den första gången.

har även läst en del om Barnaboken på forumet, är det samma innehåll som Internationella SHN-boken (som jag har och använder mig av) eller är det viktigt att ha barnaboken också? ngn som har input?

from dagen när vi åker till usa, så kommer ju Elliott att få sova i samma rum som oss.. jag har inhandlat svart lakan, tvättlina och klädnypor. Är det ngt mera att tänka på, eller är det bara att "låtsas" att hans hörna som vi gör åt hnm i hotellet, är hans rum och att vi inte är inne i det när vi är på "vår sida" så att säga?

nu äntligen så tror jag att marginalkvartarna har satt sig i mitt huvud, :? jag använde mig av en sån i morses.. han skulle sova 9-9.45, men somnade först 9.30. då lät jag hnm sova i 20 min istället och väckte hnm 9.50, alltså inom en kvart från det att han eg skulle ha vaknat. rätt tänkt?

ok, nu laddar vi för natt 6 (natt 2 i uppföljningsveckan) ikväll..
tack för alla goda råd & kom gärna med fler om det känns så :):)
KRAM
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

just det ja.. en sak som jag tänkt fråga men glömt bort.

när elliott har somnat på sina dagslurar så ska jag ju väcka hnm efter antingen 20, 45, 1,5 , 2 el 3 h = de naturliga sovpassen, eller hur!?

men räknar jag tiden från sista bekräftelsen och sen framåt (alltså när det blir tyst i rummet) eller ska jag räkna tiden från när jag hör att han somnar?

nu gör jag som alternativ ett, alltså räknar tiden från det blir tyst i rummet, men känner mig osäker på om det är rätt?

vad säger ni?
tackar på förhand!! :lol:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej igen,
ang bekräftelsen så är det ju "den som skall ha sista ordet" men när man känner att ramsan sitter och den tar som den skall kan man slopa att bekräfta separat. Lite knorr i allmänhet efter gör ju inget, det är när det blir en ordentlig protest till svar som man kan slänga på en separat bekräftelse. Jag gör det av och till ibland även med I som ju nu är 1 år om hon surar till nån gång, bara för att poängtera 8)
men räknar jag tiden från sista bekräftelsen och sen framåt (alltså när det blir tyst i rummet) eller ska jag räkna tiden från när jag hör att han somnar?

nu gör jag som alternativ ett, alltså räknar tiden från det blir tyst i rummet, men känner mig osäker på om det är rätt?
Det är svårt att veta när dom somnar även om man är inne i rummet (och DET är vi ju gubevars inte!) så kör på när det blir tyst. Det är ju också så att vi inte kan sova åt våra små, bara ge dom förutsättningen. Ibland väljer dom kanske att bara ligga och snacka hela 20 min luren igenom (senare även hela middagsluren...) men det är ju deras val :roll:

Sov gott!
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

Hej igen,
ang bekräftelsen så är det ju "den som skall ha sista ordet" men när man känner att ramsan sitter och den tar som den skall kan man slopa att bekräfta separat. Lite knorr i allmänhet efter gör ju inget, det är när det blir en ordentlig protest till svar som man kan slänga på en separat bekräftelse. Jag gör det av och till ibland även med I som ju nu är 1 år om hon surar till nån gång, bara för att poängtera
Ok, vad bra då är det ungefär som jag misstänkte :)

Men jag måste bara kolla av en sak angående kvälls-nattningen..
Som tex nu ikväll, pappa la hnm för att sova.
först o främst så har vi sjukt svårt att få hnm glad och skratta när han ska sova, för han är så trött så han blir lätt grinig. men vi anstränger oss allt vi kan.
pappa la hnm tillrätta, solfjädrade snabbt som markering och ramsade sig sen ut ur rummet. E är då jättearg och sur och skriker surt & argt. Pappa ramsar en gång men ingen effekt, skriken fortsätter. Då väntar han tills det blir lugnt och kör bekräftelse men skriken sätter igång igen. detta upprepas ett par gånger till, tills han ger upp o somnar.

gör vi rätt då? för visst, när han skriker pga att han är sur & arg, så ska vi ignorera hnm (endast om han är ledsen gå in, vilket inte händer längre), och först när han är tyst bekräfta..
eller?

jag lägger hnm nästan likadant, förutom att jag inte solfjädrar utan lägger ner (tillrätta) och ramsar mig sen ut på en gång..

tips?
Det är svårt att veta när dom somnar även om man är inne i rummet (och DET är vi ju gubevars inte!) så kör på när det blir tyst. Det är ju också så att vi inte kan sova åt våra små, bara ge dom förutsättningen. Ibland väljer dom kanske att bara ligga och snacka hela 20 min luren igenom (senare även hela middagsluren...) men det är ju deras val

Sov gott!
Kram, Tina
jättebra, tack :) då fortsätter jag så..

sov gott själv!
kram
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

Hej igen,
ang bekräftelsen så är det ju "den som skall ha sista ordet" men när man känner att ramsan sitter och den tar som den skall kan man slopa att bekräfta separat. Lite knorr i allmänhet efter gör ju inget, det är när det blir en ordentlig protest till svar som man kan slänga på en separat bekräftelse. Jag gör det av och till ibland även med I som ju nu är 1 år om hon surar till nån gång, bara för att poängtera
Ok, vad bra då är det ungefär som jag misstänkte :)

Men jag måste bara kolla av en sak angående kvälls-nattningen..
Som tex nu ikväll, pappa la hnm för att sova.
först o främst så har vi sjukt svårt att få hnm glad och skratta när han ska sova, för han är så trött så han blir lätt grinig. men vi anstränger oss allt vi kan.
pappa la hnm tillrätta, solfjädrade snabbt som markering och ramsade sig sen ut ur rummet. E är då jättearg och sur och skriker surt & argt. Pappa ramsar en gång men ingen effekt, skriken fortsätter. Då väntar han tills det blir lugnt och kör bekräftelse men skriken sätter igång igen. detta upprepas ett par gånger till, tills han ger upp o somnar.

gör vi rätt då? för visst, när han skriker pga att han är sur & arg, så ska vi ignorera hnm (endast om han är ledsen gå in, vilket inte händer längre), och först när han är tyst bekräfta..
eller?

jag lägger hnm nästan likadant, förutom att jag inte solfjädrar utan lägger ner (tillrätta) och ramsar mig sen ut på en gång..

tips?
Det är svårt att veta när dom somnar även om man är inne i rummet (och DET är vi ju gubevars inte!) så kör på när det blir tyst. Det är ju också så att vi inte kan sova åt våra små, bara ge dom förutsättningen. Ibland väljer dom kanske att bara ligga och snacka hela 20 min luren igenom (senare även hela middagsluren...) men det är ju deras val

Sov gott!
Kram, Tina
jättebra, tack :) då fortsätter jag så..

sov gott själv!
kram
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

Hej igen,
ang bekräftelsen så är det ju "den som skall ha sista ordet" men när man känner att ramsan sitter och den tar som den skall kan man slopa att bekräfta separat. Lite knorr i allmänhet efter gör ju inget, det är när det blir en ordentlig protest till svar som man kan slänga på en separat bekräftelse. Jag gör det av och till ibland även med I som ju nu är 1 år om hon surar till nån gång, bara för att poängtera
Ok, vad bra då är det ungefär som jag misstänkte :)

Men jag måste bara kolla av en sak angående kvälls-nattningen..
Som tex nu ikväll, pappa la hnm för att sova.
först o främst så har vi sjukt svårt att få hnm glad och skratta när han ska sova, för han är så trött så han blir lätt grinig. men vi anstränger oss allt vi kan.
pappa la hnm tillrätta, solfjädrade snabbt som markering och ramsade sig sen ut ur rummet. E är då jättearg och sur och skriker surt & argt. Pappa ramsar en gång men ingen effekt, skriken fortsätter. Då väntar han tills det blir lugnt och kör bekräftelse men skriken sätter igång igen. detta upprepas ett par gånger till, tills han ger upp o somnar.

gör vi rätt då? för visst, när han skriker pga att han är sur & arg, så ska vi ignorera hnm (endast om han är ledsen gå in, vilket inte händer längre), och först när han är tyst bekräfta..
eller?

jag lägger hnm nästan likadant, förutom att jag inte solfjädrar utan lägger ner (tillrätta) och ramsar mig sen ut på en gång..

tips?
Det är svårt att veta när dom somnar även om man är inne i rummet (och DET är vi ju gubevars inte!) så kör på när det blir tyst. Det är ju också så att vi inte kan sova åt våra små, bara ge dom förutsättningen. Ibland väljer dom kanske att bara ligga och snacka hela 20 min luren igenom (senare även hela middagsluren...) men det är ju deras val

Sov gott!
Kram, Tina
jättebra, tack :) då fortsätter jag så..

sov gott själv!
kram
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »

sorry, råkade bli ngt fel igår när jag skrev mitt inlägg så det blev 3st istället för ett inlägg, och jag kan inte ta bort de 2 överflödiga.. så om ngn kan det, eller så får ni stå ut med det :shock: :lol:

Inatt (natt 6 totalt) så sov E i princip hela natten!! han vaknade 07.15, varav min man sprang upp o gav hnm en pang-ramsa som däremot inte funkade. då bestämde vi oss att väcka hnm vid en paus, och gjorde så också :)

känns sååå skönt att det börjar sätta sig nu och bli bättre för varje dag.

Nu i morses så somnade han på hela 3 (!!) minuter på sin fm-lur! gaalet :)

ps. TinasDag, jag hittade er länk från när ni var i gastsjön i somras, vad underbart det lät som ni hade och vilket gäng :) måste säga att det känns skönt att ha så duktiga och intresserade tjejer/kvinnor som supportar en, när man håller på med sitt livs-projekt!! stort tack till dig & er andra samt självklart till Anna!!!! :lol:

fortsättning följer...
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

För vissa är skrattet till gonattet lite marigt... Vår Dag vägrade helt enkelt att dra på smilbanden när det var dags för sänggående under en väldigt lång tid :evil: Så vi struntade faktiskt i det ett tag och satsade på mängder av skratt under dagen. Det är så lätt att det går troll i det där när man blir överkoncentrerad 8) Och det i sin tur kan drabba attityden... Lägg en en attityd av självklarhet, busa med honom hela vägen in i sängen utan att förvänta er skratt tillbaka :!:
"HA! vad detta är kul :D och vilket TUR du har som skall få somna så gott redan nu!!" åsså plask i säng med skönt tillrättaläggande och go & glad ramsa ut. Sluta invänta hans reaktion och godkännande och kör på så skall ni se att lilleman snart hakar på. "Jaha?! Mamma & pappa verkar anse att detta är toppen så då kanske jag också tycker det..."
pappa la hnm tillrätta, solfjädrade snabbt som markering och ramsade sig sen ut ur rummet. E är då jättearg och sur och skriker surt & argt. Pappa ramsar en gång men ingen effekt, skriken fortsätter. Då väntar han tills det blir lugnt och kör bekräftelse men skriken sätter igång igen. detta upprepas ett par gånger till, tills han ger upp o somnar.

gör vi rätt då? för visst, när han skriker pga att han är sur & arg, så ska vi ignorera hnm (endast om han är ledsen gå in, vilket inte händer längre), och först när han är tyst bekräfta..
eller?
Se till att skapa en dialog. Höjer lillen volymen så gör ni det med. Ramsan skall nå in och överrösta. Sänker sen lillen volymen kan ni göra sammaledes. Ramsa gärna x6 x8 x12 osv tills ni märker att det tar. Sen kan han svara medan ni lyssnar och ser hur/när ni skall svara. Hurtig? Glad? Bestämd? eller bekräftande? Det sistnämnda på nedåtgående ramsa följt av tystnad.

Kram!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Inlägg av lumima »


För vissa är skrattet till gonattet lite marigt... Vår Dag vägrade helt enkelt att dra på smilbanden när det var dags för sänggående under en väldigt lång tid Så vi struntade faktiskt i det ett tag och satsade på mängder av skratt under dagen. Det är så lätt att det går troll i det där när man blir överkoncentrerad Och det i sin tur kan drabba attityden... Lägg en en attityd av självklarhet, busa med honom hela vägen in i sängen utan att förvänta er skratt tillbaka
"HA! vad detta är kul och vilket TUR du har som skall få somna så gott redan nu!!" åsså plask i säng med skönt tillrättaläggande och go & glad ramsa ut. Sluta invänta hans reaktion och godkännande och kör på så skall ni se att lilleman snart hakar på. "Jaha?! Mamma & pappa verkar anse att detta är toppen så då kanske jag också tycker det..."
vad skönt att höra att det inte bara är vår lille gosse då :shock: :lol:
vi försöker ha kul med hnm under dagen och han skrattar mkt då, men det är just när han ska lägga sig som orken tryter.
men ok, vi fortsätter med våra skratt och så får han haka på när han bestämmer sig för det.. :wink: :roll: :wink:
Se till att skapa en dialog. Höjer lillen volymen så gör ni det med. Ramsan skall nå in och överrösta. Sänker sen lillen volymen kan ni göra sammaledes. Ramsa gärna x6 x8 x12 osv tills ni märker att det tar. Sen kan han svara medan ni lyssnar och ser hur/när ni skall svara. Hurtig? Glad? Bestämd? eller bekräftande? Det sistnämnda på nedåtgående ramsa följt av tystnad.
tack, då fortsätter vi så och lyssnar av så mkt vi kan! :)

jag har funderat en del kring vårt schema om det är helt perfekt, (känns som att jag kunde lagt till en extra längre sovstund istället för de sista 20 min), men jag kommer låta det vara så nu under hela vår resa och sen när vi kommer hem så är E nästan 8 mån, så då är det väl ändå dags att revidera det lite..



jag har beställt barnaboken nu också, har läst en del om den och det verkar som att den är ett bra komplement till det mesta kring barn..
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"