sovande barn som väcks av syskon -hur göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Trocadero
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 jul 2010, 20:38

sovande barn som väcks av syskon -hur göra?

Inlägg av Trocadero »

Hej,

har nyligen kurat vår 10-månaders bebis, det gick toppen. Från att ha vaknat minst 1 ggn/timmen nattetid har hon sedan andra natten sovit 12 timmar non stop. Fantastiskt!

Vi vill nu att våra barn ska få sova ihop i barnrummet eftersom vi bor trångt, men vår son (3 år) vaknar oftast varje natt ( i a f 1 ggn) och då låter han så högt att han skulle väcka henne. Hur göra? Kanske kan han bli tryggare av att hon sover i samma rum, och därmed inte lika lätt vakna? Eller ska vi bara ta det lugnt och gå in och ramsa på natten och se tiden an? Det besvärliga med att ha henne i vårt sovrum är att vi måste smyga hela tiden, viska, aldrig kunna läsa eller för den delen ha ett samliv. Dessutom längtar vår son efter sällskap i rummet, väntar på att få dela det med henne.

Någon som har ett råd?

Tacksam!
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Tycker absolut att du skall flytta in lillasyster! Vad kan vara tryggare än att dela rum med ett älskat syskon :sleep: :heart:
Här ställer faktiskt våra egna vargar till det när vi målar upp problem som faktiskt inte finns (än i alla fall :wink: ). Och skulle dom uppstå så har vi ju alltid attityden av självklarhet att tillgå 8) Länkar till tråd från i höstas om syskon och attityd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
annawahlgren skrev:
Trebarn skrev: Jag har egentligen länge varit på väg att flytta in lillasyrran till de andra barnen. HON sover som en dröm... hörs inte av på hela natten. Hur reagerar hon på en massa spring fram och tillbaka på natten?
Det slipper hon ju nu, eller hur :wink: :lol: Tycker absolut du ska flytta in henne, och meddela det som något alldeles kolossalt trevligt för de andra två, och då kan man "vädja" (pakta) till de stooora barnens beskyddarinstinkt: "OM det skulle hända att lillasyster vaknar på natten och är orolig eller ledsen eller inte kan sova... Ja, ni vet, om hon är rädd eller så... Ropa på mig då, så tar jag hand om det, så att alla kan sova så gott :wink: :lol: "

Om du läser Internationella Sova hela natten så förstår du hur det här fungerar, och ATT det fungerar Cool Klart befriande =D>
Min erfarenhet är att det sovande barnet sover ännu bättre när syskonet/kamraten ramsas till svar på sina frågor! Det är inte minst Annas Gastsjön ett bevis på där 4 barn ramsades vid olika tidpunkter utan att väcka varandra trots att dom befann sig i i stort sätt samma rum
Så, reclaim the bedroom :!: 8) säger jag och låt barnen njuta den goda nattsömnen tillsammans!
Lycka till,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Ville bara kolla hur det gick för er :D ?
Hoppas att ni alla sover sött och njuter av tillvaron.
kram Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Trocadero
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 jul 2010, 20:38

Inlägg av Trocadero »

Hej!


Tack för dina svar och omtanken!

Efter lite strul med nattliga uppvaknanden för storebror (förmodligen för att jag börjat jobba igen efter föräldraledigheten) så har vi väntat med att låta lillasyster flytta in...men ikväll ligger nu båda i rummet för första gången. Håll tummarna! Jag rapporterar vidare!
Trocadero
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 jul 2010, 20:38

Inlägg av Trocadero »

Rapport....


det funkar toppenbra att ha barnen i samma rum...storebror myser och väcks inte av henne...fantastiskt. Men nu har lillasyster börjat vakna för tidigt....vi vet inte hur vi ska komma tillrätta med det :roll: så nu har jag startat en ny tråd för att försöka få lite tips och idéer....
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Angående er fråga om tidiga mornar - hur gammal är er tös nu? När började ni kura?

Skriv gärna detta i er signatur, underlättar också för oss att hjälpa er. :wink:

Hur mörkt har ni? Vad äter hon under dagtid?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Trocadero
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 jul 2010, 20:38

Inlägg av Trocadero »

Hej!

Hon kurades då hon var 9,5 månader och nu är hon 10,5 månader. Hon äter bra (riktig mat) dagtid och har bra mörkläggning i rummet....så jag undrar lite vad det kan bero på.. :roll:
Trocadero
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 jul 2010, 20:38

Inlägg av Trocadero »

Förresten, Anna: Var hittar jag den info du hänvisade till om tidiga morgnar?

Tack på förhand
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Kan det ha varit denna? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"