Mr Rs tidiga morgnar och vändningscirkus

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Mr Rs tidiga morgnar och vändningscirkus

Inlägg av strömming »

Mr R var i början av juni uppe i Gastsjön och som litet skräp kurades han till att sova så gott så gott av ett helt gäng entusiastiska kurare. Det har gått lite fram och tillbaka som man kan läsa om i kackelforumets uppföljningstråd men för det mesta har det gått bra med både nattsömna, daglurar och läggningar. Nu är det sommar och semester och vi har knappt varit hemma på tre veckor men vi följer tider och rutiner. Dock har MrR börjat strula vid läggningar, igår tog em-luren 30 minuter att somna och då fick han till slut buffas lugn.

Nätterna går oftast bra till 4-5, vilket har varit ungefär likadant sedan kuren. I stort sett blir jag väckt exakt 05.18 varenda morgon och då har han ofta svårt att somna om. Inatt var det redan vid 02-någonting som det drog igång. Hna vänder sig till rygg på 3 sekunder och sedan blir han missnöjd och arg. Jag går in, vänder, trycker till för att markera, går ut, jag hör en duns och så börjar han om. Jag känner att det blir för mycket trafik för att vända och inatt ignorerade jag att han förmodligen vänt sig igen när jag redan vänt honom 2 gånger, vid kl 2 och vid kl 4. Han somnade om efter ett tag. Han vänder sig så fort han blir lagd och kan inte komma tillbaka till mage. Jag brukar smyga in och vända honom i sömnen på kvällen när han somnat så att han sover på mage då.

Jag har läst tråden om vändningscirkus men det känns som om vi fastnat nu. Han borde snart kunna vända sig till mage själv, han kommer nästan runt men verkar inte rikigt våga hela vägen. Jag har försökt palla upp runt honom i sängen men hur smalt det än blir så kommer han runt till rygg. Så det känns nästan som om det är bättre att ta bort det ja lagt runt så att han får möjlighet att vända tillbaka enklare.

Igår morse hörde jag storasyster ramsa honom vid kl 6! "junne, nat å sov gott" All denna vakentid på natten (ibland upp emot en timme i taget) gör att hans soliga humör på dagen numer inte är lika soligt längre.

Att vi är borta och delar hus med andra gör ju att man själv inte heller riktigt vill att han ska hålla på som han gör, man känner sig ifrågasatt. Vilket såklart, jag vet, påverkar attityden av självklarhet. Jag känner att det är svårt att ramsa självsäkert i ett rum med 7 småkusiner, några fastrar, farmor och farbröder som tittar och undrar om man är galen. (litet hus, mycket folk)

Storasyster som även hon är kurad sover allt som oftast som en prinsessa. Vi vet att det går att komma ut på andra sidan men vi vet inte rikigt hur. Storasyster hade aldrig några tidiga morgnar och vände sig inte själv förrän hon var 9 månader så vi slapp hela denna cirkus som vi nu har.

TIPS någon? Hur minskar jag trafiken? (ramsa istället och strunta i att han vänt sig, men när det tar över en timme kl 4 på morgonen....)
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej Strömming!

Först vill jag säga Vackert jobbat i Gastsjön och fortsättningsvis! :lol:

Nu till dina "problem":

:?: Hur är det med mörkläggningen?

:?: Tränar ni vändningar på dagen? Att ligga naken på plastad frotte med en massa spännande saker runt sig nu på sommaren är super! Vår lilla lärde sig MASSOR av fysiska konster förra sommaren på det viset. Locka och hjälp som "osynlig hjälp" så att han fattar själva galoppen om du är med.

:!: Du gjorde helt rätt som gick in den gången då han sov och vände rätt, så skall du göra för att undvika att fastna. :thumbsup:

:shock: Härligt att höra storasyster ramsa... :lol:

Det är viktigt att hålla tider och andra rutiner även då man är borta i möjligaste mån. Vi är nu också borta i tre veckor, lillan sover i beckmörk klädkammare, väckarklockan ringer vanlig tid och vi skrattar till gonatt osv.

Jobba på med det fina!

Att extra frågor kommer (du skriver att han börjat "strula") kan bero på ändrade villkor under semestern, att mammas attityd kanske sviktar lite med frågor från omgivningen... ignorera frågorna från omgivningen - NI vet vad som är bäst för er. Låt attityden fullkomligt STRÅLA om dig, övertyga en HEL ENSAMBEL om att detta är HÄRLIGT!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

TACK FÖR SNABBT SVAR!

Mörkläggningen är OK. fönstren är tejpade med plastsäckar och sedan svarta rullgardiner. Men det finns ingen dörr utan bara ett draperi och där kan det smyga sig in ljus hur man än försöker få det tätt. Har satt upp en filt runt spjälsängen så att ljuset ändå inte ska falla in i sängen. Det är inte så mörkt som hemma men helt väldigt mörkt ändå. Hos mormor och morfar sover de i bastun/duschen, där är becksvart!

Vi tränar vändningar men kanske inte så mycket som vi borde. :oops: Bättring där, tack för det!

Imorgon gör vi en nattresa hem igen och då kan vi föra på för fullt igen. Jag vet ju att vi gör rätt och hos mormor och morfar går det bättre för där känner jag mig säkrare men här är det svårare. Odla lite svärmorsattityd är svårt, det kommer så många frågor om ALLT vi gör som inte någon annan av deras barn/ barnbarn gjort (och de har heller inte sovit..) och det blir jobbigt att svara på alla frågor och kommentarer. Attityd!

Nu på morgonen var jag ensam när MrR skulle sova och han blev skitarg trots att han garvade hela vägen ner i sängen. Men då började jag nynna och prata utanför rummet så att det inte skulle vara helt tyst och då somnade han på några minuter.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och du... minns att det är övergående. :D Jag solfjädrade till sömns ett par gånger.

/Sara- nyss ur dito vändningscirkus.
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

tack! jag vet, det går över :P men jag vill ju att det ska gå över så fort som möjligt, för allas vår skull :oops:
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
SigridE
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 23:32

Inlägg av SigridE »

Jag måste bara säga - guud så gullig Iris är som ramsar lillebror :D Hon har fattat grejen, haha
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

Ja visst är det härligt att hon ramsar lillebror :)

Natten till idag var inte rolig, körde hem från småland och det var en resa som MrR inte uppskattade. Han sov bara korta stunder och skrek större delen av resan. Somnade han till vaknade han i nästa skump i vägen. :( stackarn var helt slutkörd när vi kom fram. Sedan fick han en flaska ersättning vid 1 på natten och han somnade direkt och fick lite sovmorgon till 7.30. Han har feber idag 39.6 på em, vilket nog var anledning till den o-roliga resan igår.
Dagen är inga problem, men han är ju sjuk så han vill ju vila. Har marginalkvartat idag och han sover så gott. Lite ramsa på långluren som han köpte direkt. Känner mig myket tryggare i ramsan hemma och det märker ju jag att han märker!

Somnade till kvällsslurken, eller slumrade iallfall och fick i sig hela flaskan. Fick en tidig kväll men var orolig ett tag och efter 15 minuter gick jag in, la tillrätta, gav buffx4 för att markera och ramsade ut. Han tystnade snabbt och efter 10 minuter när syrran skulle läggas sussade han så gott.

Skönt att vara hemma igen, nu kör vi för fullt igen.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hur går det för er? Är MrR piggare nu?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

Efter tre dagar hemma så funkar det mycket bättre, både läggningar, daglurar och morgnar. :) Just nu är han lite sur över att det var läggdags men det ger sig nog strax.

De senaste 2 nätterna har jag inte gjort någonting innan klockan ringde kl 7 :) Jag har sovit som en stock i min egen säng så om något hänt har han klarat det själv för han ar varit go och glad kl 7 när vi väckt. Han var nog redan vaken att döma av garvet på ansiktet men inte har jag hört honom. Så det går helt klart åt rätt håll. Han ligger på rygg när jag kommer in på morgonen men om han inte klagar så struntar jag i att ta reda på hur han ligger.

Frisk är han också igen. Hade feber i ca 2 dygn men nu är han pigg igen.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

I natt behövde jag ramsa en gång runt 6.30! Han ville inte ge sig, låg och snackade och blev sedan arg. Då gick maken upp och gick på toa, spolningen tystade honom och när klockan ringde kl 7 så sov han!

Vid varje lur idag har han varit vaken när vi gått in men han har legat och lekt med sin snutte och bara garvat! Är en riktig solstråle och en huligan. Han tar allt han får tag i och snabbt går det! Allt ska undersökas noga!

6 månader blir han idag! Stora killen!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Härligt att höra! Grattis Rune :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

JA han måste också gilla vår säkra hemmaattityd för han sover som en gris och vaknar han nu på morgonen är han inte arg eller ledsen utan ligger och snackar. Så nu får vi alla sova!!:heart: tänk, vi är ute på andra änden! 8) :lol:
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

Morgnarna funkar bra nu! Han vaknar nog men är glad och nöjd och då får det vara så. Jag sover. R är go och glad på dagarna.

Nu strular istället läggningarna, vid alla lurar. Det är lättare när båda lägger sig samtidigt. Han blir superarg och vrålar. Inte ledsen utan ARG. Det går över ganska fort, han somnar på 10 minuter. Det är som om han inte alls vill sova nu när han har kommit på att man kan ta sig runt och upptäcka saker... jaja. Vi fortsätter. På förmoddagen sover han sin lur igenom och även vid lunchen. På em kan det bli lite kort men då har vi låtit det vara och han får komma upp.

NU kan jag äntligen slappna av och sova på nätterna och nu känner jag att jag börjar bli utvilad igen!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ville bara skicka en kram för att du är så bra :thumbsup: och en puss till lille R :heart: som är så söt!
Strömming skrev:Nu strular istället läggningarna, vid alla lurar. Det är lättare när båda lägger sig samtidigt. Han blir superarg och vrålar. Inte ledsen utan ARG. Det går över ganska fort, han somnar på 10 minuter.
:arrow: Glöm inte skrattet, hela vägen ned i sängen :mrgreen:
Arg får man ju vara förstås, men det är ju roligare att vara glad :wink:
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"