Sätter sig upp och gråter ledset...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Botteloo
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 22:15

Sätter sig upp och gråter ledset...

Inlägg av Botteloo »

Hej!!

Behöver lite råd och dåd ang vår kille som bara sätter sig upp när vi ska lägga honom.

Han kurades vid 6 mån och vi är mycket nöjda med resultatet. Det har gått lite upp och ner med hans sovningar men han är ju ett barn och inte en robot...tur det :)

Nu har han som sagt börjat att sätta sig upp när han ska sova för natten. Jag har läst lite trådar om barn som ställt sig upp men tycker inte att tipsen riktigt passar för oss. De barnen verkar "inte veta" hur man lägger sig igen. Leo kan sätta sig, ställa sig, krypa mm.... det han inte kan är att vända sig från rygg till mage...

Så här går det till en kväll...(har pågått ca 1v...)

19.30 skrattas till sängs och läggs ner med besked. Så fort han närmar sig madrassen så börjar han gråta men jag tar mig därifrån med ramsan. Innan jag hunnit ramsa klart så har han satt sig upp...(jag hör det eftersom han inte längra gnäller ner i madrassen...) Jag har låtit honom hållas en stund men efter ca 5 min sprängs mitt hjärt då han låter så ledsen. Så jag går in och börjar om för att 5 min senare gå in och börja om... Denna cirkus kan upprepas ca 5-6 ggr innan han somnar av utmattning.

Jag läste i någon tråd att man skulle jobba med att bara ramsa och att barnet lägger sig när det blir tillräckligt trött...men det känns inte riktigt rätt med tanke på att han låter så ledsen.

Skulle hemskt gärna vilja få bukt med detta.

Snälla snälla hjälp!!

Kram Hannah
:heart: Lilleman 080814, kurad vid 6 mån.
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Hej där!

Så här hade jag gjort: Gått tillbaka lite i kurandet och gett Solfjäder tills det att barnet känts sömntungt, ramsat mig ut igen.. Men det är vad jag hade gjort! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Botteloo
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 22:15

Inlägg av Botteloo »

Tack för svaret Beckabus!

Jag undrar bara ifall det kan innebära att jag blir stående och solfjädrar i 20 min? Finns det inte risk att fastna där då? Eller kommer han att fatta själv?

Mvh/ Hannah
:heart: Lilleman 080814, kurad vid 6 mån.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Man ska backa för att inte fatna i träsk, men först måste det ju finnas nånting att backa ifrån och ibland behöver man verkligen sätta verktygen eller visa i en lång handling vad det hela går ut på. Kroppen ska bli ordentligt sömntung och vet vad det handlar om.

Så oroa dig inte, du kommer att backa så småningom!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Botteloo
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 22:15

Inlägg av Botteloo »

Tack duggan för svar!!

Jag ska jobba hårt på detta. :)

Det ploppade upp en fråga till i mitt huvud. Om jag solfjädrar tills han blir sömntung, ramsar mig ut men han ändå sätter sig upp... Ska jag då ramsa och tro att han är så pass trött och nära att somna att han lägger sig själv igen? Eller ska jag lägga tillrätta och solfjädra igen?

Mvh/Hannah
:heart: Lilleman 080814, kurad vid 6 mån.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Kanske är det lite 8-mån-ångest som spökar?

En lång solfjäder låter bra och sedan en ramsa ut. Och så skulle jag råda ( som backning sen ) att du har ett jätteprojekt som du bara måste göra. Låter som att du har lite överkoncentration eftersom du vet att du gått in efter antal minuter och att han står eller ligger... 8-[

Det ska höras att du är upptagen och VAR det verkligen, en jättedisk eller annat som du kan använda för att tänka på annat du också. Och så kan du ramsa som en påminnelse i förbifarten.

Jag tror han känner av din oro nämligen och då börjar han genast tvivla. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Botteloo
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 22:15

Inlägg av Botteloo »

Natten som var gick otroligt bra. Jag solfjädrade i 4,5 min ramsade mig ut och sedan sov han... :wink:

Tack alla för hjälpen! Nu vet jag hur jag ska gå tillväga. Återkommer vid fler funderingar. :)

Kram kram /Hannah
:heart: Lilleman 080814, kurad vid 6 mån.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bra jobbat! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Botteloo
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 22:15

Inlägg av Botteloo »

Måste bara skriva ett litet inlägg angående hur viktigt det är att man tror på det man gör!! Och att man bestämmer sig för att göra och inte försöka!

Innan jag vände mig till forumet hade jag försökt lite hit och försökt lite dit. Han somnade alltid och sov hela nätterna men vägen till insomnadet var inte konsekvent. Jag testade nya varianter var och varannan kväll. Snacka om förvirrande för lillkillen.

Men från och med samma kväll som jag bestämde mig att göra som Ni (alla duktiga och kämpande kurarsystarar/bröder) rekommenderade så gick det galant. Det tar inte mera än 3-4 min av solfjädrande, en ramsa och sen sover han. Nu ska jag bara se till att det fastnar ordentligt så vi kan jobba med att minska ner solfjädern.

Tack alla!! Ni är guld värda! =D> :heart:
:heart: Lilleman 080814, kurad vid 6 mån.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Så härligt! :heart: Ja attityden av självklarhet spelar en stor roll.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
catti

Inlägg av catti »

Botteloo skrev:Måste bara skriva ett litet inlägg angående hur viktigt det är att man tror på det man gör!! Och att man bestämmer sig för att göra och inte försöka!

Innan jag vände mig till forumet hade jag försökt lite hit och försökt lite dit. Han somnade alltid och sov hela nätterna men vägen till insomnadet var inte konsekvent. Jag testade nya varianter var och varannan kväll. Snacka om förvirrande för lillkillen.

Men från och med samma kväll som jag bestämde mig att göra som Ni (alla duktiga och kämpande kurarsystarar/bröder) rekommenderade så gick det galant. Det tar inte mera än 3-4 min av solfjädrande, en ramsa och sen sover han. Nu ska jag bara se till att det fastnar ordentligt så vi kan jobba med att minska ner solfjädern.

Tack alla!! Ni är guld värda! =D> :heart:
Det kämpar jag också med. Att vara konsekvent och tro på det jag gör. Häftigt att du hittade rätt! Tufft att vara beslutsam, hittar inte rätta ordet.. Du är grym helt enkelt! :D
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Botteloo skrev:Måste bara skriva ett litet inlägg angående hur viktigt det är att man tror på det man gör!! Och att man bestämmer sig för att göra och inte försöka!

Innan jag vände mig till forumet hade jag försökt lite hit och försökt lite dit. Han somnade alltid och sov hela nätterna men vägen till insomnadet var inte konsekvent. Jag testade nya varianter var och varannan kväll. Snacka om förvirrande för lillkillen.

Men från och med samma kväll som jag bestämde mig att göra som Ni (alla duktiga och kämpande kurarsystarar/bröder) rekommenderade så gick det galant. Det tar inte mera än 3-4 min av solfjädrande, en ramsa och sen sover han. Nu ska jag bara se till att det fastnar ordentligt så vi kan jobba med att minska ner solfjädern.

Tack alla!! Ni är guld värda! =D> :heart:
Vad härligt Botteloo! :thumbsup: Visst är det skönt för föräldrasjälvförtroendet när saker funkar? :D

Jannika
Botteloo
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 22:15

Inlägg av Botteloo »

Ja, man känner sig oslagbar när man tar kommandot och det fungerar så klockrent som detta. Det tog åter 5 min att få honom att somna. Känns så mycket bättre inför läggningen nu. Förut "bråkade" hans far och jag om vems tur det var att lägga. Ingen ville riktigt göra det eftersom man visste hur skulle bli... (Vilket generalfel - anta att det inte kommer att gå bra, som bäddat för vargar att smyga in.)

Tack alla för pepp och beröm!! Jag suger åt mig som en torr svamp. :D
:heart: Lilleman 080814, kurad vid 6 mån.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad kul att läsa ditt inlägg, bra jobbat! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"