schemaförslag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jennyfun78
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 15:00
Ort: Luleå

schemaförslag

Inlägg av Jennyfun78 »

Nu tror jag att vi spikat schemat för Elliot, 4 månader som vi ska börja kura på fredag! Vill gärna få några synpunkter så jag vet att det ser okej ut!

07:00 Frukost
8:30-10:00 sova 1,5 tim
10:00 2:a målet
12:30-13:15 sova 45 min
13:15 3:e målet
15:00-16:30 sova 1,5 tim
16:30 4:e målet
18:00 bad, skoj och nattslurk
19:00 sova

Snälla ge mig synpunkter innan fredag så jag vet om jag kan köra så här :wink: Tack på förhand!!!!
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Spännande att det närmar sig kurstart. Nu kan du använda den här tråden till framtida inlägg så har vi allt samlat :wink: . Jag tycker schemat ser fint ut, kanske att jag hade lagt middagen lite senare så att han hinner jobba upp aptiten lite mer.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jennyfun78
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 15:00
Ort: Luleå

Inlägg av Jennyfun78 »

Hej och tack! :D Vi kör på detta schema, han brukar vara väldigt hungrig efter 3 timmar så jag tror jag behåller middagen kl 16:30! Har nog inga fler funderingar just nu men det lär väl komma efter första natten :wink: . Det som däremot känns lite jobbigt är bekräftelseramsan eftersom jag är helt övertygad om att han lär vakna/fråga men jag vet att det är nödvändigt! Visst ska vi göra på precis samma sätt på dagen som jag förstått det?! Imorgon ska jag köpa mörkläggande rullgardin till Elliots "nya" rum :) . Visst är det bra att börja med en natt, alltså vi kör igång fredag kl 19?! tack igen för så snabbt svar, känns mkt tryggare med bekräftelse på att schemat funkar!!!
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Det är kanon att börja på kvällen, det är så vi gör hos Anna på kurarkursen.

Precis, samma på dagen. Ofta tar det lite längre tid att få ramsan att sitta på dagen eftersom man får färre tillfällen att öva in den. Så backa som det känns bra, och försök få till en kommunikation.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jennyfun78
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 15:00
Ort: Luleå

Inlägg av Jennyfun78 »

Tjohooo :lol: Läggningen gick super, tog bara 10 minuter innan det var tyst och han sov!!! La tillrätta, buffade till ¨tyst (han grät en hel del men lugnade sig eftersom), ramsade på utgående...han stegrade upp och jag fick gå in igen men denna gång lät han bara lite då jag gått ut sen tystnade han och jag bekräftade på en gång och tyst förblev det :wink: Så häftigt för jag hörde på en gång hur han lyssnade på när jag ramsade, tystnade liksom till...Nu håller vi tummarna för natten men hur det än blir känner jag mig nu efter denna start ännu mer laddad :D

Kram jenny
Mamma till Elliot som ska börja kuras på sin 4 månadersdag 090529=)
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vilken läggning! Vill bara önska lycka till. Med den attityden är det inga problem. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Härligt! Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Skönt att komma igång!! All lycka till och massor av Styrke-kramar till dig!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Jennyfun78
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 15:00
Ort: Luleå

Inlägg av Jennyfun78 »

Hugga, vilken natt :? Men det har trots att det varit tufft ändå gått bra och jag har hållt mig till "planen"! Han har ifs vaknat miljoner ggr känns det som, som mest har jag hållt på och buffat, ramsat, solfjädrat om vartannat i en timme och tio minuter, vid 2-3 tiden. Men nu kan det bara bli bättre i natt :) ! I morse vaknade han 06:45, en kvart innan han skulle så då skrattade vi med honom och gjorde morgonfest, det var väl rätt? Han såg jätteförvånad ut och undrade nog vad vi höll på med :wink: . Det gick bra för hans Pappa att söva honom för dagslurarna, lite krångel då han skullesövas ute i vagnen och vi inte skulle dra den innan han somnade. Räknat ut att han totalt sov ca 8 timmar i natt så han är väldigt trött idag! Visst ska jag i natt i första hand ramsa och bara buffa vid kris? Funderar mkt över kvällsslurken. Igår gav vi honom 200ml ersättning till kvällen men jag tror det kanske var för mkt för han verkade ha ont i magen och vara gasig i natt. Ska jag ist försöka ge mer under dagen/middag och bara ge bröstet (en slurk) innan vi lägger honom? Jag ger gröt och bröstet till middag! Hoppas på svar innan ikväll. Tack för stöder :D
Kram Jenny
Mamma till Elliot som ska börja kuras på sin 4 månadersdag 090529=)
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur gick det ikväll?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jennyfun78
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 15:00
Ort: Luleå

Inlägg av Jennyfun78 »

Det gick ganska bra att lägga honom, tog 15 min så han sov 19:15 och har inte vaknat sen dess! Kunde däremot inte bara ramsa utan var tvungen att gå in och buffa två gånger innan han lugnade sig! Hoppas på en bättre natt och framsteg i natt, ska bli intressant att se :) Gav honom rejäl middag med bröstet, gröt och avslutade med lite plommonpuré sen bara bröstet till kvällsslurken...Vad tror du om det? Håll tummarna :wink:

Kram Jenny
Mamma till Elliot som ska börja kuras på sin 4 månadersdag 090529=)
Jennyfun78
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 15:00
Ort: Luleå

Inlägg av Jennyfun78 »

2:a natten gick betydligt bättre än första! :D Ramsan tar för det mesta men inte alltid. Han har i natt sovit ca 10 tim. hade en lång vaken/tjorvtid mellanca 2:45-04:15 då han vägrade somna och lugna sig. Höll på i ett att ramsa, buffa och solfjädra. Men förutom det bakslaget har det alltså gått ganska bra! Dagslurerna krånglar däremot. Det är svårt att lägga i vagn ute och få honom att sova utan att dra vagnen (drar jag somnar han direkt) några tips? Lurarna i sängen tar ca 15 min vid läggning men nu sista har han vaknat efter ca en timme och skrikit, ramsan tar inte men är tyst när vi buffar...börjar skrika på ramsningen ut direkt. Han har också börjat vända sig från mage till rygg och skrika :( Vet inte om vi gör nåt fel eller om han har ont någonstan eller vad? Hoppas nu på att tredje natten kommer bli bra! Vad är normalt att stå utanför och ramsa innan man måste in oc buffa?

Kram Jenny
Mamma till Elliot som ska börja kuras på sin 4 månadersdag 090529=)
catti

Inlägg av catti »

Jennyfun78 skrev: Dagslurerna krånglar däremot. Det är svårt att lägga i vagn ute och få honom att sova utan att dra vagnen (drar jag somnar han direkt) några tips?
Ibland går jag ut och går när min lille ska sova. Han slappnar av bättre då. När jag ser att han börjar blunda, så stannar jag vagnen, så får han somna stillastående. Jag tränar lite med honom, kan man säga.. :wink:
Hade han börjat skrika när jag stannat så skulle jag gått till han blev lugn, stannat och fortsatt så. Till han somnat stillastående. Om han inte blivit alldeles galen, då hade jag försökt nästa gång i stället.. :wink:
Var det alldeles snurrigt förklarat, kanske? :shock: 8)
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Precis som catti skriver så är det bra att man stannar innan barnet somnar så att det kan lära sig sova i stilla vagn. Om du inte vill ut och gå så kan du vagna lugn, gå ifrån med ramsa eller skak i handtag, vagna lugn...gå ifrån osv. I början av kuren så kan du vara generös med vagnandet och sedan mer jobba med ramsan eller skaket i handtaget. :)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jennyfun78
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 15:00
Ort: Luleå

Inlägg av Jennyfun78 »

Tack för inläggen med läggningen i vagnen, testade idag att gå, stanna, ramsa osv och det funkade riktigt bra :) Måste bara skriva om vår natt (tredje natten på kuren) Elliot har sovit 9 timmar i sträck!!!!!! :lol: Han somnade 19:15 och vaknade 04:20 då fick jag lägga tillrätta och buffa lite samt ramsa fram till 04:50 då det blev tyst och han sov fram till exakt 07 då han vaknade av sig själv! Jag känner mig helt utvilad och såååååå lycklig att min älskling äntligen verkar få ro om natten :lol: ! Idag när jag skulle lägga honom i sängen för dagslur somnade han efter typ en minut! La bara ner honom, buffade 4 gånger, gick ut och ramsade så var det tyst!!! Han äter nu också jättebra på dagarna! Även om vi kommer få bakslag känns det just nu sååååååå bra :wink: Nu hoppas vi på ytterligare bra natt!

Kram och tack för tips och stöd
Mamma till Elliot som ska börja kuras på sin 4 månadersdag 090529=)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"