Frågor inför kurningsstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Helenius
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:36
Ort: Göteborg

Frågor inför kurningsstart!

Inlägg av Helenius »

Hej! Hjälp mej inför starten. Snart är det dax att kura vår dotter på 9,5 månad som vaknar många gånger per natt. Men jag har frågor som jag går och grunnar på:

Vi bor i en tvåa. Spjälsängen får inte plats en bit ifrån vår säng, hade gärna testat att ställa den längre ifrån min sida annars. Man kan inte stänga några dörrar i hall och vardagsrummet och vi behöver all yta vi kan få där för hennes lek m.m Kan man under en tid ha henne i köket :D ? För att sen när allt funkar, ta in sängen i vårt rum igen? Eller vad ska vi göra?

Hon har aldrig legat på mage och när vi prövar så ställer hon sej upp på knä så gott som alltid. Även om man buffar. Och nu reser hon sej upp nästan direkt i spjälsängen varje gång under nattningen och varje gång hon vaknar under natten. Ska man hålla ner henne rätt ordentligt? Eller ska man köra på att hon får ligga på sidan som hon alltid gjort? Hon godkänner det mer när jag buffar i den ställningen.(Har dock bara småbuffat...vill inte göra det på riktigt än.)

Kan inte någon ge exempel på ramsa till mej. Jag fattar fortfarande inte om den ska ha flera verser eller om man använder en kort som körs om x antal gånger.

Hon ammas på nätterna för att somna om. Bör jag kanske sluta helt eller ge slurk på kvällen? Jag har nästan ingen mjölk kvar ändå. Bröstet är en levande napp mer. :wink:

Blir spännande!Jag har inte sovit en hel natt själv på 9,5 månad. Gode Gud låt kuren funka!! :!:
Helenius
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Hej där, och välkommen!!
Så här gjorde vi med vår lilla söta och sängen.. Vi skärmade av runt hennes säng i vårt sovrum, och sen så sov vi själva på madrass under kurens första 4 dagar i vardagsrummet. Här finns lite tips på hur man kan skärma av : http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19865
Vi kurade vår dotter på rygg, så man "måste" inte kura på mage.. Sen har i och för sig vår dotter själv börjat sova lite hur som helst nu istället.. :lol:


Vår natt-ramsa är: Gonatt min skatt, sov gott inatt!!
och på dagen får hon somna in till : Sov så gott, sov gott en stund.
Ramsan kör du typ x ggr så många ggr som hon frågar.

Amningen tycker jag är svår att ge råd om, mer än att du naturligtvis ska göra som du själv känner för!! Kanske ge en nattslurk efter sista maten innan sängen?? Om du själv vill alltså!!

Och ja, kuren funkar!! Men den lever inte ett eget liv!! DU måste få den till att fungera :wink:

Lycka till!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej och välkommen :D

INstämmer med Beckabus att det är bra om man iallafall skärmar av rummet så det "känns" som ens egen lilla vrå :wink:

Jacob har sovit på rygg och ´det har gått hur bra som helst att både buffa (som du oxå märker,fast på sidan) och solfjädra på rygg.Huvudsaken är ATT man sover,inte HUR.

Vår godnattramsa är:godnatt,godnatt och sov så gott
På dagen:Sov så gott och ses sen


Ska du kura för att få få henne att sova på nätterna så ´tycker jag inte du ska ge nattmål på natten.Kan kanske upplevas lite vilset från eran dotter då hon ibland ska ha mat coh ibland så ska hon inte han mat.
Kurar du för att få sammanhängande nätter tycker jag du däremot gott och väl kan ge henne en slurk innan läggdags.

Det här kommer att gå kanoners :thumbsup:

/kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
catti

Inlägg av catti »

Beckabus skrev:

Vår natt-ramsa är: Gonatt min skatt, sov gott inatt!!
och på dagen får hon somna in till : Sov så gott, sov gott en stund.
Ramsan kör du typ x ggr så många ggr som hon frågar.
Men jösses, vilken gullig ramsa! Den rimmar ju! :D Vad gott att somna in till den! 8)
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Sorry för "kapningen"..
Catti, det var ramsan som min sambo fick höra från sin storasyster, för sisådär 25 år sen.. Kul att hålla den vid liv!! :wink:

Helenius: När ska ni köra igång med kuren?? Nyfiken på hur det går, och finns här för stöttning!!

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Helenius
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:36
Ort: Göteborg

På torsdag kör vi igång

Inlägg av Helenius »

Tack för tipsen!!
Jo nu på torsdag är tanken att köra igång. Jag tror min man hinner läsa färdigt boken tills dess och jag behöver skriva ner en check-lista på allt så jag gör rätt i kurningen.
Ella är en sån grymt aktiv tjej. Hon har aldrig somnat vid 20.00. Kanske vid 21 några få gånger. Vi har aldrig fått henne in i rätt dygnsrytm. Det finns så grymt mycket som är intressant verkar det som. Hon sitter typ aldrig still utan är över allt, men en oerhört glad tjej som skrattar mycket. Men det känns som en nackdel inför kurningen att hon har så grymt svårt att lugna ner sej! ?Hon kan skrika i spjälsängen tills hon hulkar och hulkar ibland.

Bör jag typ börja väcka henne tidigt nu innan i veckan så hon blir lite tröttare till 20.00 ? Känns som en omöjlighet att få henne trött tills 20.00 just nu. Hon vaknar oftast 8.20 i vanliga fall och somnar 21.30. Med 5-6 uppvak på natten.
Hon sover 2 gånger per dag, alltid olika längd.(45min-2,5 timme)
Inga rutiner är som de ska så nu så det blir grymt stor skillnad för henne snart. Hon äter inte heller bra så jag hoppas det också ska ordna sej.

Laddar inför torsdag! Ska ge mej hän i kurningen ordentligt. Ge mej gärna alla tips ni har som ni tror kan passa en superaktiv unge =)
Helenius
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Hej igen!
Tror att du kan hitta mycket matnyttigt på Klistrade Favorittrådar.. både tips om scheman, lekar, social delaktighet..

Lekar och social delaktighet tycker jag känns som en stoooor viktig detalj här, speciellt när du har en glad och framåt liten!!


Kör alla förändringar på en och samma gång, så "tjuv-starta" inte med schema än.. däremot kan du ju se om du kan hitta roliga sysselsättningar till familjen för att få tösen mer trött-aktiverad..

Lycka till!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Hej!

Inlägg av ilindstrom »

hej och välkommen hit! :heart: :lol:

Vill mest tala om att det blir spännande att få följa er resa.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Men det känns som en nackdel inför kurningen att hon har så grymt svårt att lugna ner sej! ?Hon kan skrika i spjälsängen tills hon hulkar och hulkar ibland.
Se det här som frågor från henne.Hon bara väntar på att få en ledande hand,och det kommmer hon ju snart att få. :wink:
Tänk oxå på at som jämförelse när man är med sitt barn i affären som vill ha godis tex.Utbrott inne i affären.vad göra.Jo,man tar sitt barn på axeln och går därifrån och tar ledningen.Det händer aldrig igen,för att barnet har fått svar på sin fråga.Det är lika här.Så lång tid det tar första natten ska det aldrig mera behöva ta om ni VET och tror på det ni gör.
På natten sover man,på natten händer absolut ingenting! :wink:

Hon sover 2 gånger per dag, alltid olika längd.(45min-2,5 timme)
Inga rutiner är som de ska så nu så det blir grymt stor skillnad för henne snart. Hon äter inte heller bra så jag hoppas det också ska ordna sej.
Allt det här hör samman.Äter man bra,så sover man bra-och tvärtom.
Hon behöver 14timmars sömn/dygn.Hur många timmars sömn på natten är upp till er och fördela resten under dagen.Vanligtvis en kort och en lite längre lur.

Utevistelse är alltid bra.Att få vara ute och utforska naturen och omgivningen är spännande.Nu den här årstiden finns det ju så otroligt mycket att titta på.Gör gott i både kropp och själ.Och sedan sover man ju så gott på det oxå. :)

Kram på dig och det här fixar du :thumbsup:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Helenius
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:36
Ort: Göteborg

Andningslarm?

Inlägg av Helenius »

Tycker ni man behöver ha ett andningslarm till Ella föresten ,hon är nästan 10 månader gammal? Riskerna måste väl vara mycket mindre när hon blivit så gammal,eller ska man köpa sej ett? Så dyra ju! Men jag vill gärna göra kuren fullt ut. Att sova på rygg och sida har ju inte varit någon höjdare än så länge iallafall :)
Helenius
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Det där måste ni avgöra själva hur ni vill göra med den saken.
Risken att det ska hända något minskar ju med åldern även om det funnits barn som dött efter dom varit året gamla.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Helenius
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:36
Ort: Göteborg

NU ÄR VI IGÅNG!

Inlägg av Helenius »

För 11 minuter sen har nu kurningen börjat och min man står där inne och buffar för fullt! Jag är nervös!!! Hon skriker just nu från och till, ibland hysteriskt och ibland lugnar det sej. Han ska ta de två första nätterna. Jag tror det kommer hjälpa eftersom jag ammat henne till sömns i nu nästan 10 månader. Nu blev det tyst där inne! Bara 15 minuter har gått...håller tummarna och är som sagt lite nervös men bestämd på att detta ska lyckas! Wish me luck :lol:
Helenius
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Good Luck! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :)

det här fixar ni :thumbsup:

Tycker det är en utmärkt ide att din man tar dom första två nätterna.
Rapportera gärna hur det gått för er imorn.

/kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Helenius
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:36
Ort: Göteborg

Första natten klar!

Inlägg av Helenius »

Så här gick det: Hon somnade för första gången vid 20.00. Ja eller 20.15. Efter detta följde 9 uppvak innan 8.00. :lol: Men för första gången har hon inte ammat på natten! Inga hysteriska skrik alls utan lite nätta frågor som lätt besvarades. Min man kunde snabbt lägga henne till rätta, buffa kort och ramsa sej ut. Och alltid tyst efter bekräftelsen. Hon buffades på mage men vände sej sen och somnade själv om i de mest konstiga ställningar oftast. Hon låg på mage efter första buffningen (så sov hon 3 timmar), men de andra gångerna när hon somnade om själv så la hon sej inte så naturligt. Kanske ska min man lägga henne tillbaka på mage när hon somnat? Eller så stör det henne mer än hjälper. Hon sov sen med bara 2 timmar och 1 timmes sömnperioder. Men detta ska väl bli bättre nu nästa natt får vi hoppas. Vad jag fattat det som så ska buffningen bara användas kort vid insomningen ikväll och sen i nödfall?
Eftersom hon är 10 månader har hon sittvagn, men den kan fällas bak rätt bra. Jag hoppas vagningen ändå blir effektiv idag+dagramsan. Får kanske bulla upp med täcke m.m Men känns bättre att vagna på dagen för ofta är man ju iväg i framtiden på dagen och då har man inte spjälsängen i närheten :D Eller spelar detta ingen roll i framtiden vart hon ligger på dagen när hon fattat galoppen?
Snart dax nu för vagning. Hörs igen!
Helenius
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"