Vill börja kura 4månaders son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Nu ligger han bara och jollrar och pratar för sig själv, ska jag ändå gå in och buffa eller räcker det med påminnelse ramsa i dörren?

Hu va jobbigt det är att inte veta...vill ha en personlig coatch brevid mig :oops:
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Hej där!
Nu tror jag att han hunnit att somna, men jag svarar ändå.. Ligga och jollra är ju bara ett sätt för honom att varva ner och bearbeta dagens intryck.. Här jollras det i stort sett inför varje stund vår Becka ska sova.. Hon verkar trivas med att prata av sig lite innan hon somnar.. Låt han jollra på utan att du ger ramsa!! Han fixar detta om du sätter lite tilltro till honom och till dig själv!! Detta fixar ni bra ihop! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Åh tack för ditt svar, då låter jag honom jollra på :D Trodde jag skulle buffa direkt pga att kuren är helt nybörjad.
Jag tog jollret som en "fråga" och ville ge svar :?

Tack igen :)
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Natten har flytit på bra, förutom att jag glömde lägga i larmet. Tror mycket kunde vart bättre om han fick sova ostört på mage med larmet från början...
Nu gick vi in och bökade dit det under en av hans vakenstunder, efter det sov han bättre.

Under vargtimmarna vaknade han till men somnade om själv, från ca kl 6 var det lite bökigt och lite protester men en ramsa löste det, han blev i alla fall tyst men somnade inte. Vi väckte honom inom marginal kvarten ca 6.45 med glada tjoho...
När han vaknar till under natten så gråter han aldrig riktigt utan kan jolllra och hålla på ett tag sen blir han irriterad, ska jag bara avvakta då eller köra en ramsa?

Jag behövde bara buffa ca 11min första gången, sen gick jag ut med ramsan, hade förberett mig på att stå där 45min så jag blev glatt överraskad :D

Nu sover han i vagnen på balkongen, somnade jätte fint efter pyttelite gung och sen ny ramsa :)
Tänkte fråga om jag ska börja vagna direkt när jag lägger ner honom fast han inte gråter? Då undrar jag mest för eftermiddagsluren, för imorgon blir det ju bara skak i handtaget och ramsa...

Hoppas natten blir lika bra. :roll:

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Hej där!! Hade fullt upp här hemma med massa roliga saker i garaget igår så jag hann inte gå in och kolla hur det har gått för dig.. Funkade natten igår, och dagen idag?? *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Hej

Ja här fungerar allt tip top :D
Natten till fredagen sov han kl 19.15-7.00 Vi väckte med tjo och tjim.
Min dotter som snart är 3 sov också mycket bättre den natten när lillebror inte vaknade och krånglade :)

Inatt somnade han kl:19.30 (la enligt planerna kl 19, men han låg och jollrade ca 30 min) Då lät jag honom bara vara. Rätt?

Sen vaknade han till nån gång under vargtimmarna, nån gång somnade han om själv, men sen ändrades hans läten så jag körde en ramsa, han somnade till men sen lät han "besvärad" så jag gick iin och fann honom på rygg på tvären, la honom till rätta och gick ut med ramsa, 3min senare sov han till klockan ringde 7.

Dagarna flyter på fint, han hann ju få in dag rutinerna bra innan vi startade kuren, så det har ju underlättat enormt.

Jag känner mig redan mycket piggare och gladare, längtar till morgonen så fort dom somnat på kvällen, så var det verkligen inte förut. :oops:

är så glad att jag hittat detta forum

Tack för all din hjälp, så skönt att få lite respons och att få bolla tankar och ideér med.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad roligt att allt går bra för er, och jag måste bara citera dig, det här är förmodligen jätte vanligt, jag känner igen mig enormt!
Jag känner mig redan mycket piggare och gladare, längtar till morgonen så fort dom somnat på kvällen, så var det verkligen inte förut.
Lycka till nu och vårda det ni uppnått ömt! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Sådan härlig rapport du ger oss!! Sköt nu om resultatet, så kommer du/ni fortsätta leva gladare och piggare!! Men sköt om schemat väl, det är sååå otroligt viktigt i början! Hör gärna av dig i helgen ändå och tala om hur bra ni har det :wink:

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Hej

Det går jätte bra här hemma...nästan så jag väntar på att allt ska kracha... :?

Sonen somnade igår ca kl 19.30, fram till dess ligger han bara och jollrar och bökar runt lite.
Är det pga att han inte känner sig trött eller vill han bara varva ner lite kanske, men ska vi då lägga honom tidigare så han hinner varva ner ett tag och sen somna kl 19 som är vårt mål?
Eller kommer han somna snabbare och nån dag?
Han sov sen hela natten fram till kl 6.26 då jollrar han igen och jag hämtar honom när klockan ringer kl 7.

Så otroligt härligt är det, jag lägger mig faktiskt ca kl 21, nå på kvällarna för att "ta igen" den sömn jag missat ;) Helt underbart :D

Tack för att ni finns här :D

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Hej där!

Det här är vad jag tror om jollrandet.. Det är barnens sätt att varva ner, och fundera på vad som hänt under dagen. Och min starka övertygelse är att dom kommer att minska "joller-tiden" allt eftersom tiden går. Alltså skulle jag nog i alla fall avvakta med att lägga tidigare. Kolla av lite om det är så att hans joller minskar lite med tiden. Hoppas att det fortfarande går bra, och att ni får en härlig natt...

Förresten, du ska inte sitta och förvänta dig att få problem, för då är det lätt att dom kommer, bara för att .. :?

Sköt om er!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Hej !!!

Det går fortfarande bra här. Kvällarna är så snabba och smidiga :)

Sonen somnar oftast innan kl19.30 efter lite joller.
Han har lärt sig vända sig till rygg nu, vilket inte är populärt från hans sida. Han blir väldigt arg och irriterad så då smyger jag in snabbt och tyst (läste jag som tips i nån annan tråd :) ) och lägger över på magen igen, då somnar han om fort. Jag bullar upp med stora kuddar på sidorna men han lyckas vända sig ändå, men ikväll ska jag lägga honom lite längre ner så då kanske det blir bättre...

Sen vaknar han till ibland under vargtimmarna, men det blir mest joller då med så det ignoreras från min sida, vet inte om jag gör fel som låter honom hållas då eftersom han blir ju tröttare på dagen med...
Men jag hoppas han börjar sova förbi vargtimmarna snart, hur lång tid kan det ta?

Jag känner att min ångest över kvällarna börjar släppa nu eftersom jag vet att det går så smidigt nu :D

Önskar lite tankar angående kvällsrutinerna bara...

Jag ger sista "kvällsslurken" (som består av gröt här hemma)klockan 18.30 efter det förbereds han för sängen med pyjamas och nattblöja.
Jag skulle vilja få till det så att jag kan ha lite kvällsmys med båda barnen samtidigt, min dotter som är 3 år brukar titta på bollibompa och efter det dricker hon välling i sin säng, (hon somnar själv och med henne har vi aldrig haft problem, har aldrig kurat henne).

Kanske kan hon dricka sin välling under tiden hon tittar på bollibompa så vi gosar tillsammans, sen tjo och tjim in i sovrummet (tanken är att dom ska börja dela rum om nån månad) Hur ser dom planerna ut?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :D

Vilken trevlig rapport :!:

Bra jobbat med vändningscirkusen! Tänk också på att ge honom ALLA tillfällen att öva vändningar på dagtid. På så sätt lär han sig snart att vända sig båda vägarna och behöver varken hjälp eller kuddar.

susanne med O skrev:Sen vaknar han till ibland under vargtimmarna, men det blir mest joller då med så det ignoreras från min sida, vet inte om jag gör fel som låter honom hållas då eftersom han blir ju tröttare på dagen med...
Men jag hoppas han börjar sova förbi vargtimmarna snart, hur lång tid kan det ta?
Jag har låtit mina hållas när de i perioder har stökat lite under vargtimmen. Snart nog är det lugnt igen. Hur länge är väldigt svårt att säga. Om det inte verkar ge sig kan ni titta över schemat och matintaget under dagen.


susanne med O skrev:Kanske kan hon dricka sin välling under tiden hon tittar på bollibompa så vi gosar tillsammans, sen tjo och tjim in i sovrummet (tanken är att dom ska börja dela rum om nån månad) Hur ser dom planerna ut?
Låter jättemysigt, tycker jag! Kanske för att vi har ett liknande upplägg :wink: Våra äter välling i soffan till Bollibompa, sedan kvällskissa, kvällsbus och nattinatti!

Kram Lua. :heart:
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Hej

Igår sov O sin första 12h natt, han vaknade inte ens vid vargtimmarna utan vi fick väcka honom när klockan ringde kl:07. :D

Men nu har em vilan strulat ist...
Han har alltid somnat snabbt när vi lagt honom i vagnen på balkongen, vi kunde trappa ner skaket så pass att det endast blev en pyttelitet skak i handtaget och ingen ramsa, han grejade lite för sig själv och somnade sen inom 5min. Vi har valt att inte mörklägga vid dagslurarna för det har aldrig behövts, inte ens innan vi började kuren.

Men igår och idag så tokskrek han på em, jag tog in vagnen (med honom liggande i) och solfjädrade igår, då lugnade han sig snabbt och somnade, idag tog det längre tid. Det krävdes både solfjäder och flera ramsor, sista solfjäderna slappnade han av med och somnade sen själv. Fick med sig en bekräftelse ramsa där.
Vad kan det bero på?
Hans mage krånglar lite nu, kanske är det det som stör? Jag ger 2tsk messmör i de två första flaskorna. Ska jag ge katrinplomon med kanske?
Ska vi ta paus från gröten?

När han ligger i vagnen på em så vill han gärna ställa sig i krypposition, då ramlar han ofta över och hamnar på rygg så jag måste vända honom.

Nån som sitter inte med lite kloka råd så här på kvällskvisten?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Glömde ju fråga om schemat...
Han blir 5mån den 7juni, alltså redan nästa vecka :?

Nu sover han 15,5h/dygn och ska ju ner till 15h/dygn.
Han sover nu 45min,2h,45min.
Vart plockar vi bäst bort?

Han äter ca 800ml ersättning plus ca 5msk gröt per dag, räcker det?
Ska vi försöka få in mer "mat"?

Hans schema ser ut så här:

Kl: 07 Vakna
Kl: 07.15 200ml ers.
Kl: 08.30 Sova 45min
Kl: 10.00 3msk gröt
Kl: 11.00 200ml ers.
Kl: 12.00 Sova 2h
Kl: 14.30 200ml ers.
Kl: 16.30 Sova 45min
Kl: 17.30 200ml ers.
Kl: 18.30 3msk gröt eller 90ml ers.
Kl: 19.00 Sova natt

Ser det bra ut?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt för er med första "hela" natten. Det är ganska vanligt att daglurarna börjar krångla då. Men efter ett par dagar brukar allt falla på plats. Så ge honom förutsättningarna för sömn, men sova kan bara han göra.

De flesta barn brukar föredra att antingen korta ner eftermiddagsluren till 20 minuter eller att skära ner långluren till 1,5h. Tänk efter vilket du tror skulle passa.

Så här har jag alltid resonerat kring maten här hemma:
jag erbjuder och trugar mer än så kan jag inte göra. Så stirra dig inte blind på hur många ml som går ner vid varje mål. Erbjud så mycket som går ner. Vissa mål kanske det blir mer än en flaska och andra gånger mindre. De som ger bröstmjölk har ju ingen koll alls tänker jag. Och det funkar ju.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"