inte kurad hur gora nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

inte kurad hur gora nu?

Inlägg av galax_y »

Hej!
Var son blir nu 6man, nar han var 2 man inforde jag fasta mat o sovtider hade inte last nagot da. Sov bra efter det me somnade till flaskan infor natten sen saklart fungerade inte det och da han var ca 4,5man hittade denna sidan och har last lite, sa jag borjade att buffa och ramsa vid laggning och det funkade bra. Och idag sa somnar han pa mage med napp(vilket jag borde tagit bort). Har inget larm sa har inte latit honom sova pa mage hela natten utan vant honom till rygg efter han somnat. Forut sov han ca 11-11,5h men har nu borjat mer och mer vakna och somnar inte om utan jag :oops: ger honom nappen och ramsar 1gang eller vander honom till mage, da han somnar.

Hur ska jag gora for att fa bort dess ovanor :?:
Snalla ge mig rad!
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit! Många barn sover längre och djupare på mage, kanske skulle era problem lösas bara genom det? Finns möjlighet till andningslarm där du bor? Låter för övrigt skönt att bo där du bor.

Ja nappen är som du märker en riktig sömnstörare när det riktiga sugbehovet är borta. Om du vill genomföra en sova hela natten-kur gör ni alla förändringar på en gång. Har du läst om kuren? Fundera om det är något för er och hör av dig igen!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Många berättar om ökad aptit vid 6 månader, kan vara något sådant som spökar också.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Tack sa mycket!
Jag har inte hittat larm har, och kommer inte hem till stockholm forran i sommar, funderar pa om jag ska fortsatta sa har tills dess eller kura pa rygg.
Ja och jag har last boken. Sa har val kurat lite halvt om halvt. Dvs jag har schema, skrattet till gonattet och ramsar och han somnar pa nagra minuter. Forutom att jag har nappen for att han ligger pa mage. Om jag ska vanja honom pa rygg utan napp sa maste jag kora om igen med att buffa da han sakert protesterar eller hur?
Men hur ska jag gora det med honom pa rygg :?:

Visst kan det vara maten har borjat ge honom mat nu.
sa har ser scehmat ut
7.30 morgon och 175ml ersattning
9.15-10 sova 45min
10.45 pure och frukt
12-13.30 sova 1.30min
14.00 ersattning 175ml
16-16.45 sova 45min
16.45 middag grot och frukt
18.30 bada
ca18.45 175ml ersattning med lite typ vallingpulver
19.30 sova natt

vad sager ni om det?
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Efter att ha last boken sa tycker jag att vi har kommit fram till njutningen. Nar jag lagger honom bade till natten och dagslurarna sa skrattar han och myser. Jag tillrattalagger, ramsar och gar och han ligger och bokar och smapratar och somnar sjalv, inga fragor. Sa saken ar den att jag ar radd att strula till det, med att vanda till rygg och ta bort nappen, och sen borja om igen. Han ar val egetligen kurad forutom att jag latit nappen vara kvar eller?
Tacksam for mera rad!
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej.

Jo,det där om nappen känner jag igen från Jacob :oops: Han sov hur,var och när som helst bara han fick nappen i mun.MEN vissa nätter var det fasligt springande fram och tillbaka och stoppa in nappen.Så fort han fick nappen så somnade han ju.Däremot gjorde inte ja/vi det och var man uppe en 4-5gånger på natten ibland så kändes det alltför väl dagen efter.
Jacob lärde sig stoppa in nappen själv när han var runt 8månader oich då blev det lugna nätter.Vi hadde ett helt gäng i sängen så han alltid hadde någon tillgänglig.Så för allas skull råder jag dig om ni bestämmer er för att behålla nappen att lära sonen att stoppa in dom själv.
Med Liw så ville vi inte göra om samma misstag utan hon har sina snuttar istället för nappen.
Beslutar ni er för att ta bort den så kommer suget att vara borta på ett par nätter.Har ni attityden bara och vet och tror på det ni gör så kommer det att funka.Se till att slänga alla nappar bara för annars är det lätt att tillslut ge honom en......
Angående ryggläget så går det oxå aldeles utmärkt att både buffa och solfjädra på rygg. :wink:

/ulrika
Senast redigerad av ulrikaj den ons 29 apr 2009, 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

...jag igen :wink:
Kan väll tillägga att jag skulle INTE kura ett barn som använder napp ,pga man vet då inte varför barnet vaknar eller är vaket.Är det för att dom tappat nappen eller är det något annat.?
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Hej Ulrika och tack sa mycket for svaret!

Hade Jacob nappen i hela tiden eller bara da han somnade?
Tror jag kom pa i natt varfor han vaknat ca 3 senaste natterna :wink: vi bor i karibien och det ar varmt hela tiden, men nu har det varit lite svalare ca 25 :wink: och jag har fonstret oppet, tror att det har varit for kallt. I natt hade jag mera klader pa Joel och stangde fonstret. Och han vaknade inte forran sex, vilket ar mer normalt, vargtimmen. Hoppas hoppas att det var det!
Nappen har han bara forsta 10min sen spottar han ut den och har den inte under hela natten sa egentligen borde det inte vara nat problem att ta bort den, bara att jag ar lite feg :oops:
Sa hur gor du med Jacob i dag och hur sover han?

Och tack igen for svaren! :lol:
Kram
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

(Måste bara skriva att jag blir ganska så avis när jag läser ni bor där ni bor)

Jacob är 7år idag så han har ingen napp.Den tog vi bort när han var runt 1.5år.Med is i magen och attityd så tog det runt 3nätter vill jag minnas innan han glömde den.
Han hadde den endast när han sov.

Bestämmer ni er för att ta bort den som är det absoluta bästa(det är vi föräldrar som är osäkra bara)så kasta alla napparna så ni inte har någon tillgänglig som jag skrev innan.Kastar ni nappen så tar det någon natt och sedan är nappen ett minne blott.Tänk vad skönt att slippa tänka på att komma ihåg nappen varje gång det är dags för sovdags. :wink:
Det här kommer ni att fixagalant!

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Tack for uppmuntran Ulrika!
Visst ar det skont har dar vi bor, behovs inte sa mycket klader 8)
Ja ska absolut slanga nappen. Tanker starta kuren om en vecka.
Fragan da igen ar...

Ska jag kura pa rygg, :?:
eftersom jag inte kan fa tag i andningslarm och ha nu hela tiden vander sig sjalv till rygg nar han vaknar eller innan han somnar.

Han sover nu i rum med sin storebror som ar 10ar, ar det ok :?:

Ska jag skippa buffningen helt och bara solfjadra da han skriker eller buffa forst :?:

Tack for all hjalp pa forhand :!:
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Du kan absolut kurapå rygg om du föredrar det, jag kurade min gosse på rygg och när jag buffade så la jag honom i "fram-stupa-sido-läge" och buffade och i den ställningen kunde jag även solfjädra.

När du börjar läsa på mer om kuren får du svar på dina frågor gällande solfjäder/buf, men från början buffar du vid minsta pip men sedan tar ramsan över mer och mer, men som sagt det kommer att klarna mer närdu börjar läsa på. :lol:

Javisst kan han sova medbrorsan, men kanske storebror kan få sova nåfon annanstans under själva kuren.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Hej Malin och tack for svaret!

Kan du beskriva exakt hur du gjorde vid buff och solfjader pa rygg, dvs var du hade bada handerna :?:

jo, jag har last pa kuren och har ju tidigare halv kurat dvs tog inte bort nappen. Sa han ar redan van vid ramsan darfor undrar jag om jag anda ska ga tillbaka till borjan och kora buffning igen :?:
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Jag kan inte svara angånde buff på rygg. Men jag skulle köra från natt ett om jag skulle kura bort nappen. Men backa rellativt fort till ramsan.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Hej igen!
Har en annan fraga ang kuren, vet inte om jag ska forsatta har eller ny trad :?:
I alla fall har antligen tagit och slangt nappen! :lol:
Ar inne pa dag 2 nu, natterna har gatt jattebra, eftersom han trots allt var kurad men med napp. Men saklart vaknar vargtimmen, forsta natten kl 05.50 och idag 06.05, och denna tid ar da han saknar nappen mest saklart.

Hur ska jag gora nar han ar arg, och grater, snyftar for visst ar det sa att verktygen inte funkar da :?:
Jag har tillrattalagt och ramsat, och han tystnar inte utan tjatar pa :cry:
jag ramsar hogt och smaargt. Och vantar och bekraftar nar han ar tyst, och sa satter han igang, idag tog det en timme, fram o tillbaka. Men till slut sa tystnar och jag bekraftar och somnar.
Vill inte fastna i nagot trask :wink: sa ska jag fortsatta sa idag :?:
Sen har jag inte fatt det helt morkt, kan det vara det, ska fixa det sa fort som mojligt :!: :!:
Tacksam for tips :!:
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad bra det går för er :D
Ni gjorde helt rätt som slängde nappen.

Att vakna i vargtimmen är inte alls ovanligt.Man tror man sovit klart när man i själva verket behöver någon till timmes sömn.

Det är det där som du måste lära dig att läsa av.Är han arg eller ledsen?Är han arg så måste han få vara det.Oftast så kan man störa istället.Är han däremot ledsen så tycker jag du ska gå in och ramsa dig ut.

Känner du att han i övrigt lyssnar på ramsan eller är det fortfarande en bit kvar på den.?Isådanna fall tycker jag du ska backa en natt och buffa om han behöver det.Att fastna i gråt ska man inte behöva göra.
Dag 3är det ju meningen att ramsan helt ska ta över.

/kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Glömde ju.. :wink:
Det är en stor fördel att ha kolsvart i rummet.Speciellt då inför vargtimmen.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"