inte kurad hur gora nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Du,vad glad jag blir :D
Strålande.
trodde mig hora honom flera ganger, men inte...
Man blir ju vimsig till slut hor saker som inte finns
:lol:

/Kraaammm :heart:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Och i morse horde jag honom saga pip nagra ganger, men somnade sjalv!
Har fatt upp morkergardinen sa den tacker nastan hela fonstret, kanske var det?! Ska fixa den helt saklart.
Sen vaknade han 6.25, glad som om det var dags att stiga upp nu. holl pa och lekte och pratade och somnade inte 6.50 borjade han bli gnallig som han tyckte att nu ar det val anda dags att ga upp. Gjorde morgon igen 7.15.

Undrar om han inte behover sova eller inte kan hela 12h eller sover han for mycket pa dagen :?:
Vad tror du ska jag fortsatta med min natt till 7.30 om han hela tiden vaknar. Korta ner den till 7 eller dra ner pa em vilan till 20min :?:

kraaam
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Nu har det ju gått så kort med tid än så det är svårt att säga.

Jag tror oxå att det sitter mycket i gammal vana från honom att vakna och det kan ta ett tag att bryta ett mönster.Vet själv när jag jobbat och gått upp på morgonen och sedan när helgen kommer så säger man att man ska sova läääänge och riktigt sova ut.Oftast så vaknar jag samma tid ändå,och så blev det med den utsovningen.
Är du med hur jag tänker?
Tycker ni ska köra ett tag till med ditt schema och känns det ändå väldigt tokigt om en vecka så kan du ju ändrå då någonstans.

Om du känner att du ändå vill ändra så är det en smaksak hur det passar med övriga familjen och rutiner.
Jag personligen hadde nog börjat först med att korta ner på dagen.

Kom ihåg att det är jätte jätte jätte vanligt med att tampas med tidiga mornar.


Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Hej ulrika!

Det var ett tag sen sist :roll:

Man glommer ju hur det varit och nar det blir battre, eller hur!

Sammanfattning: Sovit nagra fa natter sina 12h utan ingripande, men for det mesta vaknat tidigare. Andrade natt fran 19.30 till 19-07 istallet. Men vaknar for det mesta innan. Drog sen ned pa dagsvilan till 45-1,5-20 - trots detta lite morgonstrul, men battre till och fran. Men fortfarande samma sak att nar han pa morgonen verkligen blir arg och skriker, funkar inte ramsa eller solfjader. Endast gunga sangen tills han lugnar sig - vilket inte jag gillar orolig att det paverkar resten sen.

Har borjat strula med dagsluren 20 nu ocksa, arg och har jattesvart att somna. Vad kan det bero pa?

Och totalt blir det ju aldrig en 12h natt sa han tappar ju somn dar, ar orolig att det blir for lite totalt. Han har ju fyllt 8man nu.

Inte latt att klura ut de sma liven :-s sa mycket som forandras hela tiden!

kraaam
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Om han vaknar på morgonen så kan du ge en "Pangramsa" och är han sedan arg så låt honom vara det. Han är inte mottaglig för ramsa eller solfjäder om han är arg. Blir han däremot ledsen så kan du ramsa och solfjädra. Elle har beskrivit morgonstrul såhär:
Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Att han är 8 mån gör ju att det kan vara en del 8-mån ångest på gång och då krävs extra betryggande svar. :wink:

Sen kan det ju vara så att han är en piggis och behöver lite mindre sömn (jag hade 2 lurar och 12 tim natt vid 8 mån), men jag tycker ni ska börja med morgonstrulet och se om det löser sig först.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

galax_y skrev:
Har borjat strula med dagsluren 20 nu ocksa, arg och har jattesvart att somna. Vad kan det bero pa?

kraaam
Hej igen. :D

Vilka bra svar du fått av Bluna. :thumbsup:

Tror kanske oxå att som hon är inne på att ev minska till två lurar/dag.I och med att han även har börjat strula på 20minutaren på em oxå.

Lyssnar han på ramsan på dom övriga lurarna?

Vad händer när han vaknar tidigare?Börjar han skrika upp sig direkt eller ligger han och smågnölar ?
Om du ger honom en ramsa direkt vid uppvak och sedan avvakta,vad händer?

KRAM från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Tack Bluna for jattebra svar!
Lyssnar han på ramsan på dom övriga lurarna?
Ja, ramsar x4 och lagger, ibland kan han protestera, men tystnar sjalv. Sover alltid hela tiden ut, jag vacker honom.
Vad händer när han vaknar tidigare?Börjar han skrika upp sig direkt eller ligger han och smågnölar ?
Han vaknar och ligger och pratar glatt, men nar det gatt runt 20min trottnar han och sen borjar han gnalla och gnola mer och mer tills han skriker argt.
Om du ger honom en ramsa direkt vid uppvak och sedan avvakta,vad händer?
Forut gjorde jag det och funkade ibland. Nu nar jag ger ramsan lyssnar han men borjar gnalla grata sen, later som han vet vad det betyder och inte kan sova :?

Men som ni bada skriver kan det vara att han inte behover sova mera totalt sett. Aven om han vaknar tidigt och inte somnar om ar han gnallig sen hela morgonen tills nasta lur.

Om jag sen ska andra tiderna hur ar det bast att fordela dem tips tack :?: :!:

Och tack sa mycket for svaren som alltid :!: :!:
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej igen :wink:

Här är en jättebra tråd om olika mat och sovtider:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=40

Där finns många braiga tips om olika scheman och tider.

/kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Hur gick det för er inatt/imorse?

/kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Hej!

Jag har last traden innan, men har anda lite svart att komma pa basta sovtiderna.
Ett problem till vi aker till sverige den 13e och det ar +5 timmar kan inte tanka just nu hur jag ska gora med schemat och maten, ska jag starta en ny trad :?:

Imorse gick det ungefar samma, vaknar tidigt somnar om men vaknar ca 6.15 och pratar och tjoar tills han trottnar. Han somnar INTE om sjalv, men det ar ju lite stressigt :shock: nu med resa och allt. Ska fa till det, nan gang i alla fall. Om det inte ar att han inte behover sova, for annars funkar ju allt bra. och han har gratit ev i somnen nagra ganger pa kvallarna och lugnar ner sig pa ramsan.
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej


Jag puffar upp din fråga lite så kanske någon med mer erfarenhet av resor svara: :wink:
Ett problem till vi aker till sverige den 13e och det ar +5 timmar kan inte tanka just nu hur jag ska gora med schemat och maten,

Angående schemat om du har 12timmars natt återstår 2.5 att spela på.
Jag har haft:12timmar,1,5timme+45minuter vid 8månader.
Sedan har jag minskat till 20minuter på em runt 9månader och runt året så har vi endast haft en lur på 1,5timme.
Att vakna tidigt eller att knöla vid sänggåendet är typiskt för barnet då man behöver justera i schemat.

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Heeeej igen :)

Kanske du kan ställa din fråga ang resa här? :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewf ... 86d5a262cc

/kram igen :wink:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

Tack Ulrika for snabba svar som alltid =D>

tankte andra tiderna till 1,5h +45 min det jag undrar ar hur bast fordela dem.
natten ar 7-7 men 7.30-7.30 vore inte dumt
1,5h ar kl 12 till 13.30 men om jag tar bort 20min sa blir det ju langt till laggdags. 45 ar nu kl 9.

hur fordelade du tiderna :?:

har ju hela tiden tankt ha med 1,5h mitt pa dagen eftersom den kommer att vara kvar lange, eller ska jag skjuta fram den :?:

vore ju bra att forsoka fa till den nya schemat ihop med resan och tider, for det lar ju bli lite rorigt :oops:

kram
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Om jag inte helt är ute och cyklar så hadde jag
6.30 morgon
9.30-11sova
14-14.45 sova
18.30 sova natt

Sen minskade jag 45 minutaren till 20 och efter året så sköt vi fram långluren
till 11.30-13 och slopade helt 20 minutaren.

/kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"