nybörjare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

nybörjare

Inlägg av maiyah »

Hej,

jag har en liten kille på nästan fem månader som haft lite svårt att sova hela nätterna. Jag hittade detta forum ganska nyligen, efter att jag bestämt mig för att göra någonting åt hans vanor. Hade heller aldrig hört taöas om Anna Wahlgren eller sova hela natten och när jag hittade detta hade jag loksom redan "kommit halvvägs" och nu är jag rädd att det därför blivit halvdant alltihopa. Vill därför görna ha lite tips och råd kring hur jag ska fortsätta.

Ska försöka dra historien kort: Kaspian föddes 3 nov, har hela tiden varit en glad och framåt kille som sovit ganska lite..redan på BB hade han långa vakenstunder mellan sovtiderna. När vi kom hem fortsatte detta. Han kunde dock somna var som hels när som helst så det verkade som han tog sig den sömn han behövde, vilket BVC sa att han skulle göra. När han blivit lite äldre..runt en månad, slutade han somna hemma, bara ute i vagnen där han sov väldigt bra och kunde sova 4 timmar i streck. På nätterna vaknade han med 2, ibland 3 timmars mellanrum och åt innan han snällt somnade om igen, så nätterna var inga problem tyckte jag. När han var drygt en månad lärde vi honom att somna själv utan att äta sig till sömns och då introducerade vi, på BVCs inrådan nappen som han somnade med. Vi la honom när han var pigg och glad, läste saga och sedan godnatt och ut ur rummet. Varje gång han gnällde gick vi tillbaka in, gav honom nappen och sa godnatt igen. Efter ett par dagar somnade han snällt vid nio utan gnäll.

vaknade fortfarande lika ofta men bara grymtade lite och jag lyfte då upp honom och gav honom mat och lade sedan tillbaka i hans säng och han somnade om. Trodde att detta var helt normal, och att han behövde äta så ofta, speciellt eftersom han gick upp väldigt beskedligt i vikt.

Inga större problem allts och detta fortsatte i ett par månader. Nu hade han 3 timmar mellan alla mål, dygnet runt och jag började bli rätt trött, han somnade ju fint, tidigt på kvällen 8 var det nu och det gick inte att hålla honom vaken senare, vilket BVC tyckte jag skulle försöka göra eftersom han vaknade fem och ville gå upp=nästan ingen sömn för mig. Varje gång vivad där så frågade jag om det verkligen var normalt att de sov så lite? Ca 8 timmar på natten, med uppvak på enhalvtimme var 3:e timme och kanske 2 timmar i vagnen på dan. 10 timmar, tyckte jag verkade lite och han var ju helt svart under ögonen. Fick dock det alltid samma svar, "vissa barn har mindre sömnbehov än andra, han tar sig den sömn han behöver"

Trodde mindre och mindre på detta och nu när han vaknade på nätterna åt han 30 sekunder och somnade sedan igen så speciellt hungrig verkade han inte vara. När han var fyra månader bestämde jag mig för att försöka ändra vanorna. Gav honom nappen istället för att ta upp honom när han vaknade och det fungerade ibland. Vi kom ner till att han bara åt 2 gånger, 12 och 4 när han somnade 8. Fortfarande vaknade han senast fem och skulle upp..alltså rätt lite sömn fortfarande. höll stenhårt på att han inte fick äta fler gånger när han väl gjort så ett par nätter. Så nu vaknade han kanske varannan timme men somnade snabbt om med nappen istället för att äta, förutom vid 12 och 4.

Körde så i nån vecka, sedan sov han självmant över 12 matningen och vaknade istället vid 2...eller sov över var fel men han gick med på att få nappen istället för att bli upplyft. JAg ansåg då att han uppenbarligen bara behövde äta en gång och körde på det istället. Vaknade fortfarande ofta med accepterade den nya ordningen efter nån protestnatt.

Han är alltså ganska "snäll" och lättövertalad, inte alls skrikig av sig.

Ungefär här upptäckte jag denna sida och läste litegrann. Såg att en fyramånaders ska klara 12 timmar och att de behöver mycket mat på bestämda tider, samt sova 15 timmar...äntligen nån som ger lite klara besked var min första tanke, detta måste införas. Som allting jag läser tog jag dock det hela med en nypa salt och tänkte, jag testar :-) (inte som man ska läser iag idag i sova hela natten boken som jag nyss fått hem)

Pratade med killen och berättade om vad jag läst, han var skeptiskt men jag ville testa iaf. Skrev inte upp något schema utan tänkte att "Vi kör väl på ett ungefär, han behöver ju inte kuras, är ju en glad bebbe sombehöver sova lite mer". Vi hade redan en lite ramsa som vi sa innan vi gick ut från hans rum på kvällarna så vi tog den som ramsa. Lägga honom på mage vågade vi inte trots att vi har larm sen vi kom hem från BB. Blev en hel del gnölande på natten men ramsan och buffandet fungerade bra, han sover i spjälsäng och på morgonen vaknade han glad och inte utsvulten trots att det var 12 timmmar sedan ha åt!

Daglurarna gick dock inte alls bra utan napp som vi tog bort första kvällen. Och när kvällen kom skulle jag bort och var helt uppgiven. Min kille hade honom ensam för första gången sen han föddes. vid 19.50 fick jag ett sms..Kaspian sover lugnt på mage utan napp, allting gick super! Han vaknade i vargtimmen några gånger, men första gången han sovit från 8-4!! Och han accepterade att bli buffad och ramsad till sju då vi väckte.

Sedan har det fortsatt gå upp och ner, nätterna är väldigt bra, han somnar om själv och har inte vaknat på vargtimmen heller, dock vaknar han i princip alltid vid 6 istället för sju och blir vrålarg när jag försöker ramsa honom till sömns igen, vrålar och är arg ändå till sju när jag får göra morgon i en lugn period...

PÅ dagarna fungerar första sömnen rätt bra, andra vaknar han alltid i mitten och sista fungerar sådär..

Har infört ett schema som ser ut såhär:

natt 20-07 (har haft den sen 12 dagar, vaknar oftast före sju, mellan 6-6.30)

ammning 07 B1 blöjbyta ammning B2(måste truga)

sov 8.30-10 (första dagarna vaknade han oftast i mitten men nu sover han hela tiden men gnäller som fasiken när man lägger honom)

ammning B1 fruktpuré ammning B2 (måste truga B2)

11.30-13.30 sova i vagnen på rygg (har sittvagn med fullt liggläge och han får inte plats på mage) vaknar alltid vid halv ett och är arg som attans, står vagnen still somnar han inte om men går man och ramsar så somnar han om efter 15-20 min

13.30 ammning B1 smakportion av rotfrukt ammning B2

15.45-16.30 sova i spälis (funkar oftast bra att lägga men vaknar ofta på mitten, somnar om med ramsa utanför dörren)

16.30 ammning

18.30 gröt, snart uppe i hel portion, älskar det!!

därefter bad, lek med pappa

19.30 godnattammning, oftast inte så hungrig måste truga lite..

läsa saga och sedan skratt och ner i sängen

19.45-20 somnar fint själv på mage, har somnat om själv alla gånger han vaknat vilket varit 1-2 senaste dagarna, inget gnäll, bara lite stök. Idag vaknade han 6 och blev tvräarg när jag inte tog upp honom utan startade ramsan.

Nån som har nått bra rad???

Har nog inte följt allting så bra som jag kanske borde, gick ju så himla lätt att få honom att sova hela natten...var som att han bara väntat på att få chansen.
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

ursäkta att det blev så långt, hoppas att någon har tid att läsa...

jag vill inte gärna tidigarelägga vaknandet utan vill gärna att han sover till sju, kan dock tänka mig längre natt och kortare sömner på dan eftersom han sällan är trött närjag lägger honom på dan utan bara måste vara arg och skrika innan han somnar...känns så himla trist. Brukar flyga flygplan ner i sängen och han skrattar massor men sen när jag lägger tillrätta så blir han ilsken..brukar inte stanna kvar ändå utan går ut och ramsar lite utanför dörren tills han lugnar sig. Tar mellan 5-15 minuter på morogn och eftermiddagsluren som han brukar ta hemma i spälis.

Väldigt jobbigt med den långa luren i vagnen dock, för det är min enda chans att få lite socialt liv och så fort man stannar så vaknar han och börjar skrika så en kaffe och lite prat eller lunch ute funkerar ju inge vidare..
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

lika bra att skriva lite till när jag ändå är igång. Vi ska flytta den 4-5 april och i smaband med det har jag tänkt ge honom eget rum. OM jag vågar, tycker det är lite läskigt med magläga fortfarande även fast han sover som en gris hela natten med det tillskillnad från rygg där han inte kunde komma till ro när han väl vaknat utan bara väckte sig själv hela tiden. Eget rum är ju en ännu större "stor risk" enligt expertisen..


Eftersom klockan snart ska ställas om tänkte vi att det var ett bra tillfälle att få honom att vakna senare på morgonen :-) så att han tillslut sover 19.30-7.30...vad tror ni. Är som sagt en väldigt pigg kille..

En annan fundering är att han lärde sig vända sig vid 3 månader, men har ändå alrid vänt sig i sömnen, varken från rygg till mage eller från mage till rygg? Eftersom han sover bättre på mage tycker man ju att han borde vänt sig från rygg till mage när han låg på rygg? Men han vänder sig bara på dagtid..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Maiyah och välkommen! :D

Så bra du har jobbat på och vad duktig han är lille killen! Det är bara det sista lilla kvar nu för att övertyga honom om att han kan sova så tryggt hela natten igenom. Precis som du själv har upptäckt så tar ju inte direkt barnen den sömn dom behöver, lika lite som dom tar sig den mat dom behöver. Det är din uppgift att ge honom förutsättningarna för sömnen likaväl som för allt annat en liten skrutt på 5 månader behöver.

Ska se om jag kan ge dig några råd på vägen:

Vore jag som ni skulle jag flytta nu i lugn och ro och när killen har eget rum göra en liten minikur som så snyggt sätter allting på plats. :D Och då är det jobba med RAMSAN som gäller. Den ska övertyga honom att allt är ok här i världen och att det är lugnt att sova.

5 månader är en riktigt bra ålder för att flytta ut från föräldrarummet. Du har larmet och dessutom är lille vännen inte alls så väldigt liten längre. Eget rum kommer vara super för att lilleman ska få sova ostört och dessutom lära sig att klara sina nattliga uppvak själv. Idag antar jag att han ser och hör er när han vaknar kl 06 och då är det ju förstås lätt att tycka det är dags att gå upp allihopa. Mycket lättare med eget rum, då du kan ta till verktyget "Husljud" och verktyget "Musik" också. Utanför dörren. Mycket effektivt!

Du har larm skriver du. Jättebra! Jag skulle inte tveka om magläget. Lille vännen har ju visat dig hur mycket bättre han sover på mage. Dessutom är han stor nog att vända sig själv nu.
Eftersom klockan snart ska ställas om tänkte vi att det var ett bra tillfälle att få honom att vakna senare på morgonen så att han tillslut sover 19.30-7.30...vad tror ni.
Jajamensan, sommartid är Guds gåva till alla med tidiga-morgnar-problem. Låt oss ta en titt på schemat:

Ditt schema idag:
7 morgon, mat (amning)
8:30-10 sova 1,5
10 mat (fruktpuré, amning)
11:30-13:30 sova 2
13:30 mat (amning, smakis)
15:45-16:30 sova 45
16:30 mat (amning)
18:30 mat (gröt)
19.30 nattslurk (amning)
20 godnatt

Sömnbehovet är 15 timmar per dygn. Du vill nu ha natt 19:30-7:30, alltså 12 timmar. Återstår då 3 timmar att fördela på 3 lurar under dagen. Kanske 45, 2 och 20? Eller 45, 1,5 och 45? Dagens schema tycker jag har 2 långa lurar lite för tätt på fm.

Sen har vi maten. Ett mål för mycket har du klämt in. Försök fördela 4 stora mål + nattslurk i ditt schema. Då hinner hungern komma och magen får vila ordentligt mellan målen. Vad tror du om att införa välling nu också samt försöka låta lunchen bli ett riktigt mål mat.

Ett schema skulle kunna se ut såhär:

7:30 morgon, mat (amning)
9-9:45 sova 45
10:30 lunch (puré och amning)
12-13:30 sova 1,5
13:30 mat (amning, kanske fruktpuré)
16-16:45 sova 45
17 mat (gröt)
19 kvällsslurk (välling, bröstmjölk)
19.30 sova natt

Nu hade du nog fler frågor, men jag måste mata min lilla nu. Återkommer!

Kram Tinis
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

tack för så snabbt svar!!

Jag vill nog gärna ha ett tvåtimmarspass mitt på dagen. Är ju tänkt att han ska sova middag ett bra tag till och två timmar hinner man med en hel del. Men det blir nog för tätt som du säger..har lite svårt att få in alla timmarna sömn. Vi har ju haft natt från 20-7 11 timmar hitills och då blir det så himla mycket sömn på dagarna. 12 timmar skulle passa mig bättre men Kaspian har ju hitills bara sovit 10 innan han vill gå upp så det är ju ett dilemma. Morgonluren är den som fungerar bäst hittills, alltså han vaknar inte innan vilket han nästan alltid gör med de två andra..men han skulle nog lätt kunna vara vaken längre mellan samtliga sina pass, han brukar inte verka så värst trött och inte speedad heller, är på kvällskvisten han blir lite innan läggdags.

Aha, har jag ett för mycket, hoppsan. JAg som tyckte att det var så himla skönt att ha så få! Fram tills för några veckor sen har jag, i enlighet med BVC ammat bara ett bröst i taget vilket gjort att han ofta velat ha mat varannan timme minst på dan..alltså 7-8 målitder per dygn.

Angående välling så vill jag gärna fortsätta amma ett tag till, det funkar så bra och är mysigt, desutom är han inte alls van vid flaska, har bara fått bröstet hela tiden så jag väntar nog gärna ett tag till. Dock älskar han att äta på riktigt och gegga med maten så lite mer på lunchen klarar han nog. En annan anledning till att jag gärna fortsätter amma är att hans mage är så himla långsam. När han bara var bröstmjölksbarn bajsade han ca var 8 dag och nu är det var 4 (med mycket katrinplommon) kräks också väldigt mycket så jag tror inte han behöver mer mat..

vilket mål ska jag dra in på? Blir ju väldigt tätt på kvällen..
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

7:30 morgon, mat (amning)
9-9:45 sova 45
10:30 lunch (puré och amning)
12-13:30 sova 1,5
13:30 mat (amning, kanske fruktpuré)
16-16:45 sova 45
17 mat (gröt)
19 kvällsslurk (välling, bröstmjölk)
19.30 sova natt


modifiering av ditt förslag...vad tror du om detta?

7.30 morgon ammning
9.00 - 9.45 sova 45
10.30 lunch
11-30-13.30 sova 2
13.30 ammning (ev fruktpuré)
17 mat (gröt)
19 kvällslurk (ammning, senare vällning)
19.30 sova natt

jag har ju gett frukt på förmiddag och riktig puré på eftermiddan, ska jag byta i enlighet med itt förslag och ge frukt på em och rotsaker på fm?

Än så länge har vi bara hunnit testa potatis, palsternacka och sötpotatis. Kanske är bra att hinna testa lite fler smaker innan man ger mer än de ca 2 matskedar jag ger nu?

Ska jag börja med detta när vi flyttat och ha kvar det jag har nu tills dess eller ska jag starta med det nya direkt innan vi flyttar? Det jag har nu fungerar ju rätt bra förutom att han alltid vaknar för tidigt.

Idag somnade han på fem min första luren, väckte honom 10. Somnade exakt 11.30 i vagnen och jag väckte honom 13.30...
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

en fråga till, som kanske är knäpp..

nu när han sover så bra på nätterna har jag ju massa problem med brösten :x måste gå upp minst en gång på natten och pumpa för att jag håller på att krevera av smärta..runt 4 snåret. Försöker att bara pumpa så att det inte för ont längre men det blir ändå minst 50ml per bröst och då är de fortfarande som två betongblock när jag lägger mig.

Vänjer de sig till slut eller är det bara att stå ut?
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Tuttarna vänjer sig på ett par dagar om du verkligen inte pumpar ut mer än absolut nödvändigt.

Kram Jannika
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

suck då gör jag nog det för det har ju gått mer än en vecka nu och den enda skillnaden är att jag går up vid fyra istället för vid två...

Men det gör ju så himla ont! Och känns som man har två cementklumpar till bröst..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Maiyah skrev:Jag vill nog gärna ha ett tvåtimmarspass mitt på dagen. Är ju tänkt att han ska sova middag ett bra tag till och två timmar hinner man med en hel del.
Absolut! Men jag tror verkligen inte han klarar sig på bara 2 lurar redan. Då kan du räkna med Kvällstrassel AB :wink:. Men 12+45+2+20 går ju utmärkt!

Kanske såhär då?

7.30 morgon ammning
9.00 - 9.45 sova 45
10.30 lunch
11-30-13.30 sova 2
13.30 ammning (ev fruktpuré)
16:00 sova 20
17 mat (gröt)
19 kvällslurk (ammning, senare vällning)
19.30 sova natt
Maiyah skrev:jag har ju gett frukt på förmiddag och riktig puré på eftermiddan, ska jag byta i enlighet med itt förslag och ge frukt på em och rotsaker på fm?
Det spelar egentligen ingen roll, men han bör vara så mätt som möjligt inför sin 2-timmarslur så av den anledningen kunde det vara bra att få i honom the heavy stuff :D Du behöver inte vara så försiktig med storleken på smakisarna nu. Jag trattade i rejält efter någon vecka, typ. Det är just nya typer av livsmedel (t ex mjölk, mjöl, etc) ett i taget för att kolla av allergier. Men mera av samma brukar man kunna fylla på med rättså snabbt om bara lilla vännen vill ha.
Maiyah skrev:Ska jag börja med detta när vi flyttat och ha kvar det jag har nu tills dess eller ska jag starta med det nya direkt innan vi flyttar? Det jag har nu fungerar ju rätt bra förutom att han alltid vaknar för tidigt.
Det bestämmer du själv. Det finns absolut inga hinder för att du byter schema nu. Det jag avsåg med flytten var just att han får eget rum och att ni då kan få ordning på natten och tidiga uppvak på ett mycket effektivare sätt.
Maiyah skrev:Idag somnade han på fem min första luren, väckte honom 10. Somnade exakt 11.30 i vagnen och jag väckte honom 13.30...
Härligt! :D
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

hoppsan, glömde jag sista luren, det var ju inte meningen,...den hade jag såklart tänkt ha med :-) tror dock att det blir lite svårt med bara 20 min på kvällen så jag får nog ta bort 30 på natten i så fall och ha 11,5 timmars natt kanske?

Och ha 11,5-45-2-45 eller är det dumt av mig att vilja ha två timmar där på dan? Han har alltid sovit väldigt bra just vid den tiden (ungefär till nu) ofta mer än två timmar..

la honom för en stund sen, blev tväraarg när han insåg att det var sovdags igen...skrek för fulla muggar så fort jag la honom i sängen! Blir lite villrådig då känner jag, inte tvärsäker som jg borde. ka jag solfjärda eller ska jag gå ut fast han skriker?

Solfjädrade och ramsade ut, han började skrika igen så fort jag tog bort händerna men inte lika högt så jag sa ramsan extra kraftfullt utanför dörren och då tystnade han efter en stund så jag viskade bekräftelse..det hela tog 8 minuter från det vi flög in i sovrummet tills det var tyst..har jag för bråttom in då??

Känner på mig att jag kommer få ett ja ;)
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

en fråga till..kommer han kunna sova gott när gröten tidigareläggs med 1 1/2 timme? nu har han ju fått gröt +ammning som sista mål men lite utraget på ca 45 minuter och då är han ju väldigt mätt..får han gröt 17 och sedan bara ammning kanske han inte blir mätt?

Fast det är väl där vällningen ska in, men jag gillar att amma och jag gillar inte riktigt vällning tycker det blir så mycket säd med både gröt och vaällning..känns inte naturligt. Massor med gluten bara...

Fast det kanske är töntigt, men jag åt aldrig vällning själv och inte min syster heller..
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

sorry att jag skriver så mycket..

skulle helst vilja att han vande sig vid gröt som sista mål och ev en kvällslurk bröstmjölk..

men då blir det ju svårt att få i honom nog med mat känns det som?

blä..vad jag är krånglig..jag gillar helt enkelt inte nappflaska tycker det är skumt, varför måste han vänja sig vid det? KÄnns mer rätt att riktig mat. Sverige är ju det enda land i hela världen typ där vällning finns så det måste ju gå att klara sig utan.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
skulle helst vilja att han vande sig vid gröt som sista mål och ev en kvällslurk bröstmjölk..
I nu läget skulle jag ha gröten som middagsmål, och sedan har jag alltid gett mosad banan tills kvällsslurk och en amningsskvätt. Och det sover man GOTT på, det lovar jag! Sedan när det är dags att införa 2 mål riktig mat så är det snabbt gjort att flytta gröten till kvällsmat, nemas problemas.
Och ha 11,5-45-2-45 eller är det dumt av mig att vilja ha två timmar där på dan?
Jag förespråkar 12 h nattsömn varmt och om du inte tror 20 min passar på em så kanske det räcker med 1,5 h mitt på dagen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Såklart man inte behöver ge välling om man inte vill, även om jag tycker det är helt suveränt. Håller med Duggan, det är bara att lägga gröt som sista mål istället, sedan när du ger vanlig mat som middag. Inget hindrar förstås heller att du fortsätter ge gröten som sista mål nu också. Bara ungen blir mätt! :D

Jag har faktiskt länge kört 11,5-natt för att det passade våra tider mycket bättre på dagen (dagishämtning osv). Det där gör man som det passar bäst.

Sen ska du inte utgå ifrån att 20 min inte räcker som du ser det IDAG. När övriga pass och natten sitter tror jag att 20 min kommer vara jättelagom. Annars kör du 45 +15+45 som sagt. .

Vad gäller skrikiga läggningar så kan man använda precis samma verktyg på dagen som på natten, dvs solfjäder, buff vid kris, men framförallt RAMSAN. Läggningen du beskriver gick väl jättebra! 8 min från läggning till tystnad, och bekräftelsen med sig in i sömnen. Superbra! Du kan nu försöka backa ännu mer, lägg ner snabbt och distinkt och GÅ. Jobba sen med ramsan utanför och sätt gärna på musik, dammsugaren eller gör annat ljudligt stök. Musik tycker jag har varit superbra vid ledsamma läggningar.

Bra jobbat!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"