nybörjare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Ursäkta att svaret dröjde, varit på minisemester med maken i Köpenhamn...

Jag tycker alltså att ni skall flytta tiderna 6 h, vilket torde gå relativt enkelt! :D Han är såpass liten ännu att han i princip inte lider av jetlag om bara resan går bra. Nu vet jag inte vilken tid på dygnet flyg till Thailand avgår? Anna W brukar säga att man kan flytta tiderna en timme i taget, vilket vi gjorde när sonen var bebbe. Sedanmer har vi lärt oss att det funkar lika bra utan, men det är efter ett antal resor med tidsskillnader, vilket gör att vi har en järnattityd när det gäller barn och resor.

Så mitt råd är att flytta någon timme innan, men lita på att ungen nog faller in i dygnsrytmen när ni kommer fram. Om du skickar flygtiderna, så kan jag försöka klura ut ett lite specifikare "schema" åt er för resan.! :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Tack! Låter ju bra :-) då gör vi så som du föreslår.

Flygtiderna kommer här: Det är alltså lokala tider så sex timmar bort från thailandstiderna för att få de svenska...ser ut som en nattflygning och en dagflygning..

Avresa: 20:30 Stockholm, Sverige - Arlanda, terminal 5
Ankomst: 12:50 +1 dag(ar) Bangkok, Thailand - Suvarnabhumi International


Avresa: 14:40 Bangkok, Thailand - Suvarnabhumi International
Ankomst: 20:00 Stockholm, Sverige - Arlanda, terminal 5


Tack så väldigt mycket för hjälpen!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Hur många timmar tar flyget?
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

flyget tar 10 timmar och 20 minuter som det ser ut, men det är ju alltid lite längre tid när man reser, tycker aldrig att man lämnar marken på tid :-) sen ska vi ju in i planet osv..men det är iaf direkt, inga mellanlandningar eller någonting..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Sorry igen... Tillbaka från en weekendresa igen... :oops: :oops: :D

Allright, så här skulle JAG göra..

Lägga ungen direkt när flyget avgår (om möjligt tom. lite tidigare!). Väcka efter 10 h natt, utifall ungen inte själv vaknar när det blir liv och rörelse i planet på morgonen. Sedan köra på i vanlig ordning med schemat, om än ni då ligger några timmar före (enligt mina räkningar blir första morgonen, den i planet, kl 10). Sedan drar ni in på schemat vid lurarna så att natten infaller kl 9.00 den fösta kvällen. Följande morgon blir väckningen då kl 9 och läggningen kl 8. Så här håller ni på tills ni kommer till ert ursprungliga schema (eller vilket ni då väljer att köra med). Dock skulle jag vara lyhörd för om ungen verkar riktigt trött på kvällskvisten och lägga tidigare om läge finns och sedan köra på i vanlig ordning. Det är inte alls omöjligt att han redan den andra kvällen gnuggar ögonen vid "rätt" natitid!

Hemvägen är kärvigare! :x Såhär är det alltid när vi flyger till USA, och det är på inga sätt optimalt för bebisar :x . Då brukar jag försöka lägga in lurar med jämna mellanrum i planet, men inte låta barnet somna "för natten". Här är det jättesvårt att säga något generellt, men när vi åkte med ungarna vid 9 mån ålder så sov de 2 h, var vaken 2 h osv hela vägen tills vi var hemma i USA (förutom lillkillen som var vaken nästan 24 h i sträck med två 45 min lurar!!). När vi sedan kom hem (i vårt fall först vid 22-23!) så gjorde vi natt och ungarna sov tills de vaknade, vid ca 9. Sedan körde vi på med det gamla schemat från det och var tillbaka i tiderna redan följande dag. Utan jetlag! :D Det enda som var jobbigt var att väcka från den sista luren, eftersom de då har velat göra natt. Men efter en vecka eller så så gav även det med sig. :wink: :D


Ett hett tips som jag gärna delar med mej är att alltid flyga med bilbarnstol, i synnerhet om ungen redan rör på sig! Barnet "vet" att man måste sitta stilla, att det är tråkigt, och att det är enklast om man sover! :lol: :lol: Det finns en massa hjulsystem som man kan köpa och lägga fast under bilstolen, så att man slipper bära åbäket på flygplatsen! Alla som reser mycket med sina barn svär på att bilbarnstolen är det bästa sättet att få drägliga flygresor! Dessutom har man fördelen av att ha en blibarnstol om man skall hyra bil när man kommer fram. Det är inte alltid det lättaste att få hyra bilbarnstolar i fjärran länder! :!: :!:

Så fundera och klura vad som passar er bäst och kom ihåg att sist och slutligen så är det attityden som fixar biffen! :wink: :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Tack underbaring!! Det hade vi inte tänkt på, det med bilstolen men det är ju en toppenidé, bil är han ganska van att åka eftersom vi åker ner till pappans familj på västkusten (6-7 timmar) och det brukar alltid gå bra, vi har åkt både på natten och dan ner dit och visst är det inte alltid superroligt men det har funkat. Har flugit en gång men då bara till köpenhamn och det var ju så himla kort.

Han har alltid varit ganska lättsam av sig, vi kurade ju honom inte utan bara lärde honom att sova utan att äta på natten, somna själv har han kunnat sen tre veckors ålder. Så det borde ju inte vara några större problem, attityden tror jag nog att jag har. Jag älskade barnaboken, den stämde så väl in på mina egna idéer kring världen :-)


Stort tack igen!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Han kommer med allra största sannolikhet kunna gå när vi åker eftersom han redan står utan stöd..så bilstol kan ju verkligen vara räddaren i nöden
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Vad gör jag för fel?

Inlägg av maiyah »

Nu verkar det som lurarna har fallit på plats, han sover två och ibland en feminutare på eftermiddagen, försökte ha kvar tre men det ville sig helt enkelt inte. Var ute med vagnen men han sov aldrig mer än fem miuter och orkade sen inte till kvällen. Men nu har väl åttamånadersångesten satt in för jag har en kille som bara vill bli buren hela tiden! Jag tycker jag försöker allt men det enda som duger är att jag eller pappan bär honom, eller möjligtvis leker med honom..

Schemat:

7.30 godmorgon ammar, sen leker han själv medan jag äter frukost. Efter frukosten diskar och städar vi lite tillsammans. Jag har två diskborstar och han sitter på bänken brevid hon och hjälper till. Oftast ganska nöjd och glad. När vi är klara brukar jag berömma oss lite och säga att vi ska slappa lite. Eller så hänger vi tvätt om det är fint ute.

Brukar lägga mig på golvet och vila lite när vi är klara..

9.30 sova 30 min somnar oftast bra, vill gärna sova längre så jag brukar få väcka honom

10.45 lunch äter en hel stor burk eller hemlagat plus fruktpuré

12.30 sover två timmar, även här brukar han somna bra, vill gärna sova lite längre även här, dock händer det ibland att han vaknar efter 1.30..

14.30 mellis, ammar och äter lite frukt (här funderar jag på om jag ska lägga in gröt?) Sedan håller jag på med mina projekt ett tag, för tillfället river jag en vägg, han är med och brukar använda en pensel eller en liten hammare samt plocka upp bitar från golvet. Vi har också tapetserat och målat om i två andra rum. brukar också vara ute en stund på terassen och gunga lite eller plocka kottar..

17.00 äter gröt, mycket!! (byta ut mot vanlig mat?? och ge gröt 14.30 istället?) Går ut med vagnen ca en timme, han brukar i allämnhet inte somna.

19.00 ammar

19.30 somnar som ett litet lamm och vaknar ofta en kvart över sju och ligger och sjunger brukar stå upp och skina upp när man kommer in 7.30.

Vi skrattar ganska mycket under dagen och busar och leker tittut o sånt också. Fattar inte var min glada gillar att roa sig själv bebbe tog vägen?? NU står han och skriker vid mig när jag skriver på datorn. En sak till när han vill ha upppmärksamhet brukar jag bara sätta mig på golvet hos honom men då fortsätter han att skrika tills jag reser mig upp med honom på armen, då tystnar han direkt..'

några heta tips?
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Ja du... 8 mån ångesten är inte så rolig alla gånger.. :( Så där minns jag min lilla tös också. :( :(

Precis som du satte jag mej ner, och pysslade med henne en stund. Funkade väl "sådär"...

Jag skulle lämna bärandet till ett minimum, men OM du plockar upp honom så försök hitta på något kolossalt viktigt varför du plockar upp honom! :D Dvs. lura honom att tro att du plockade upp killen för att han behövs i att riva ner väggen/tapeten eller vad det nu är så högt upp att du MÅSTE plocka upp honom. Eller at du just då MÅSTE ta en tallrik högst upp i skåpet, eller dyligt. Du fattar vad jag menar? Ge honom under arbetets gång mycket uppmärksamhet, dvs i form av diskussion och prat om hur viktigt det är att han hjälper dej och hur svårt allting vore utan honom. :idea: :)
När jobbet är gjort sätter du ner honom, tackar för hjälpen och återgår till ditt. UTAN att vänta på eventuella protester!

Sedan tycker jag själv att bärande inte är helt till ondo, bara man inte gör det till ett "duttande". Dvs ibland om ungarna är hopplösa och bara bråkar, så lyfter jag prompt upp den ena, rör till i grytan eller plockar något, går till ett annat rum och dumpar ungen där. Vips är DET bråket ur världen! (även om det uppkommer nya stup i kvarten.. :roll: :roll: :lol: :lol: )
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Vilken underbar tillvaro ni har (när det inte är åttamånadersångest). Vilken tur din pojke har som har dig som mamma och vilken tur du har som har just din lille pojke. :heart: :wink:

Åttamånadersångesten brukar hålla i sig ett par veckor och kan vara ganska så jobbig för de små. Har du läst kapittlet i BB, är bra tycker jag. Annars så är mitt heta tips att låta honom vara med så mycket som möjlig, men det gör du ju redan. Hos oss har det funkat att förlägga så mycket som möjligt till golvet så att de kan tanka närhet när de vill. Men det hade du ju redan prövat också. :roll:

Jag skulle ändå sattsa på så mycket golvvistelse som möljig, skala potatis där, läsa, jobba med datorn osv. Fösök att lugna honom där, annars tror jag att era ryggar kommer gå sönder. Sedan skulle jag hålla hans värld så liten som möjligt nu när marken gungar. Om bara några veckor kommer han komma ut på andra sidan och bli trygg i sig själv igen.

Kanske inte så mycket hjälp men så skulle jag göra. :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Här fick du visst dubbla svar. :heart: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Hehe, tack för fina svar. JAg ska testa att prata mer och även vara mer inriktad på att det är viktigt för mig att lyfta honom när så krävs. Visst min rygg är dålig från början så det är inte så himla skönt, det går helt enkelt inte att bräa runt på honom, han är för tung..jag klarar det inte. Och dessutom blir det ju frustrerande för oss båda tycker jag..han kan ju krypa dit han vill om han bara vill..istället för att låta mig kånka runt och förmodligen gå till fel ställe 9 gånger av 10 :-)

Ska också tänka på att göra världen lite, vi har bara varit hemma sista tiden för han har varit sjuk och haft feber o så och som alla killar verkar han vara en sån där som blir helt eländig då :-)

Tack!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

resande igen

Inlägg av maiyah »

Kom på en fråga till när det gäller att resa, mörkläggning, hur löser ni det? Finns det något bra mörkläggningstyg som man kan ha med sig och hänga upp eller hoppas ni på turen?

Vet att jag såg något bra tips i någon tråd om någon portabel historia för att göra det mörkt, men jag har sökt ihjäl mig och hittar inte tråden igen så tips tags tacksamt emot!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag brukar ha med mig en rulle med svarta sopsäckar och el tejp, det kan man tejpa upp och det lämnar inga spår när man plockar ner det sedan.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

smart, det lär ju definitivt funka!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"